Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Laats hoorde ik van een gerenomeerd iemand dat de functie van een UV-lamp is achterhaald. Hij zei tegen mij dat ik die lamp uit het terrarium kon halen als ik er maar wel voor zorgde dat ik de baardagamen voldoende Vitamine D3 geef. Is er iemand die het bovenstaande kan bevestigen. Graag, want ik ben die lamp namelijk erg zat aan het worden.

 

Marco.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

je geeft zelf het antwoord wat dat betreft al weer

ik heb de verhalen ook gehoord

je zegt zelf al

 

*als ik er maar wel voor zorgde dat ik de baardagamen voldoende Vitamine D3 geef.

 

mijn gedachten is dus hoe weet ik of ik ze genoeg geef??

dat kun je eigenlijk niet weten

dus daarom hou ik het toch nog maar op mijn lamp

nadeel is gewoon je merkt pas te laat dat ze tekort komen

dus ik neem geen risico

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marco,

 

Deze verhalen doen al een heel tijdje de ronde.

 

Ik gebruikte vroeger nooit geen UV-lampen, en dit gaat prima.

Je moet er natuurlijk wel goeie vitaminen voor in de

plaats gebruiken, en zeker de calcium niet vergeten.

 

Wel is het zo dat onder UV-licht de kleuren van de dieren

mooier uitkomen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus de UV-Lamp gaat exit. :D

 

Vitamine D3 geef ik bij elke groenten/fruit en calcium bij de sprinkhanen.

Dit zou dus geen belemmering moeten zijn.

 

Marco.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zou dus geen belemmering moeten zijn.

 

 

en wat als je diertje ziek is of niet eet om wat voor reden dan ook

dan komt hij dus wel tekort

en eer jij dit ziet is het te laat

ik vraag me ook af waarom zou je uv zat zijn

ze kosten geld maar das het enige nadeel van uv wat ik me kan bedenken

grtjsssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Het is zeker mogelijk om de uv-lamp weg te nemen. Enigste is dat je dan een beetje moet kunnen doseren.

Als je de uv-lamp wegneemt heb je nog wel een tl-lamp nodig (met hoge CRI-index en tussen de 4100 en 5000+ Kelvin) voor de lichtintensiteit. Mijn ervaring is met felle tl-lampen dat de kleuren van de dieren daar heviger van worden dan van een uv-tl. De reden is dat uv-tl's gemaakt zijn om uv te stralen wat ten koste gaat van de intensiteit.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Olly ;)

 

als je de UV-lamp gaat wegnemen door gewone TL lampen dan moet je inderdaad goed dosseren zodat ze voldoende vit. D3 kunnen opnemen

misschien kan je in een hoek een UV-spaarlamp hangen die je samen kan gebruiken met je gewone TL lampen

ik gebruik deze ook en ondervind dat ze daar graag gaan zonnen de rest vul ik aan via vloeibare vit. D3

zo speel je toch wat safe indien ze niet genoeg Vit D3 zouden opnemen via het voedsel

 

Grtzzzz B) Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hey

 

mijn baardje is nu 1 jaar en heb nog nooit een uv lamp gehad. toch raad de man van de dierenwinkel waar ik hem weg heb er een aan ta schaffen. hoe kun je zat worden van zo'n lamp zijn ze fel ofzo?

 

groetjes kimmetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf vind ik het een storrend gezicht. Het is best een felle lamp. Ik heb een soort spaarlamp-model maar je hebt ook andere lampen. Dir zijn een soort TL-lampen van zo'n 20 cm lang.

 

De lamp die ik heb steekt nog eens ongeveer 10 cm onder het beschermkapje vandaan. Het is dus puur het aanzicht wat mij stoort. Echter volgens kenners is het gebruik van een UV-lamp niet noodzakelijk mits je voldoende vitamine D3 aan je baardagamen geeft. Echter zijn er ook wat nadelen zoals je hierboven ook kan lezen met betrekking tot de kleur van de dieren.

 

Groet, Marco.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zou ook een ander kapje kunnen maken natuurlijk ;)

het is maar een idee

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een kleine uv balk erin zitten naja balk is een U tje die geeft ook voldoende uv af en 5 dagen in de week d3 opt eten en 2 x vitamine heb hem int midde hangen hij valt geneens op vergeleken met die andere 2 lampen is het net de maan

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn die lampen dan langwerpig? :o

kun je ze niet in peeertjes vorm krijgen?

(heb er de ballen verstand van hoo hihi) :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik word de uvb lampen ook wel eens zat hoor B) maar je hebt dieren dus je moet de kosten wel maar voor lief nemen.het zijn toch levende wezentjes en die hebben uvb nodig,ze komen oorspronkelijk uit de blakende zon,om ze dat nu te ontnemen door een tlltje op te hangen,nah,denk van niet.en dan gaan klooien met nog meer druppels of poedertjes :(

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×