Jump to content
Sign in to follow this  
patrick78

Repti Glo Lampen

Recommended Posts

hallo allemaal

 

welke lamp is beter voor baardagamen :

 

repti glo 5.0 uvb

of

reptie glo 10.0 uvb

 

is de baardagaam een woestijn bewoner als je het zo kan noemen ?

weet dat ze voor komen in australie (is dat ook woestijn klimaat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Patrick ;)

 

Baardagamen leven in de woestijn en savannegebieden van centraal en oostelijk Australi

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

ik gebruik de reptisun 10.0 tl en in de andere bak een repti glo 10.0

 

 

( de 8.0 is nog wel verkrijgbaar )

Share this post


Link to post
Share on other sites
( de 8.0 is nog wel verkrijgbaar )

Winkels hebben die hoogstwaarschijnlijk nog in stock, maar in de catalogus van exo-terra is deze verdwenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Patrick ;)

 

Ikzelf heb de repti-glo 8% in een terra van 120*50*60 en heb hiermee goede resultaten, als verwarmingslamp gebruik ik de 75Watt halogenA flood van Phillips aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey jo

ik heb nu een repti glo 5.0 in een terra van 80*50*50 zitten !

en moet nog een hebben voor mijn ander terra en dat zal dan wel de repti 10.0 worden zal geen probleem geven in een terra van 140*60*60 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit tests bleken de lampen repti-glo lampen het niet zo goed te doen. Ikzelf heb ze vroeger ook gehad (de 8.0) en was er niet tevreden over, voornamelijk de kleurweergave vond ik slecht. Uit test bleek dus dat de Reptisun 5.0 qua uv op dezelfde hoogte zit dan de Repti-glo 8.0. Je kan dus blijkbaar niet zomaar afgaan op de nummertjes die ze erop plakken...

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uit tests bleken de lampen repti-glo lampen het niet zo goed te doen. Ikzelf heb ze vroeger ook gehad (de 8.0) en was er niet tevreden over, voornamelijk de kleurweergave vond ik slecht. Uit test bleek dus dat de Reptisun 5.0 qua uv op dezelfde hoogte zit dan de Repti-glo 8.0. Je kan dus blijkbaar niet zomaar afgaan op de nummertjes die ze erop plakken...

 

Groeten Olly

Hoi Olly ;)

 

Het is daarom dat er op de verpakking staat dat je deze moet combineren met de 2.0 voor een optimaal resultaat.

Waarschijnlijk is het daarom dat ze deze nu in het nieuwe gamma hebben vervangen door de 10.0.

Met deze lamp heb ik nog geen probleem ondervonden wat ik niet kan zeggen van de EuroZoo(TerraSun FL Advance UV) deze lamp raad ik niemand aan omdat de dieren hiervan constant met gesloten ogen gaan liggen en inactief worden.

Ook andere personen hebben me dezelfde symthomen gemeld.

Daartegenover staat de reptiglo een ganse dag brand zonder de minste last en de dieren zijn alert en actief.

De lampen die ik normaal gebruik zijn de ZooMeds, waar ik altijd goede resultaten mee had, maar in de hobby probeer je toch eens andere dingen uit.

Wat de kleur betreft klopt het dat ze redelijk veel blauw afgeven, maar is dit niet de bedoeling? of bedoel je nog iets anders?

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha die Jo ;)

 

De blauwe kleur is idd erg frappant bij deze lampen. Betekend natuurlijk dat er behoorlijk wat uv-a aanwezig is. Naast deze blauwkleuring vond ik ook de intensiteit ondermaats in vergelijking met andere merken. Daarbij het feit dat de uvb straling maar hetzelfde is als de reptisun 5.0 heeft me weer snel doen overschakelen op m'n oude vertrouwde merk(sylvania).

Dat je ze moet combineren met de 2.0 is blijkbaar standaard. Reptisun geeft dit ook mee als advies. Dit komt omdat de CRI index van de 2.0 lampen heel hoog is (meestal 98) wat nagenoeg het zonlicht evenaart (100). Qua kleuring van de dieren voor het menselijk oog blijf ik erbij dat ik de voorkeur heb voor lampen met een kelvin gehalte tussen de 4100 en 5000. De zogenaamde daglichtlampen en ook de uv-lampen hebben meestal een kelvin gehalte van 6500. Bij die waarden komt het blauwe aspect meer tot uiting. Bij lampen in de vorig vernoemde categorie is het eerder fel (witter) licht waardoor de dieren heel hard opkleuren in de wijze waardoor wij ze zien. Het blauwe licht van de 6500 K lampen veranderen de kleuren immers deels door het blauwe aspect. Ook is het een feit dat lampen die 6500K hebben, minder intensiteit stralen als lampen van de andere categorie. Zelfde met uv-lampen. Ze stralen uv en hebben 6500K, dit gaat altijd ten koste van de intensiteit van het licht. Ideaal blijft altijd (indien je tl's gebruikt) om een combinatie te maken van een goede uv-tl met een tl met fel licht.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij een aannemelijk en doordacht antwoord Olly ;)

Maar zijn deze UVa waarden gestaafd door testen of enkel afgaande op de blauwe kleur.

Bij de combinatie te maken van een goede uv-tl met een tl met fel licht kan ik zeker inkomen wat de lichtopbrenst betreft alhoewel ik hier wel eens gebruik maak met de combinatie van een spaarlamp(en).

En wat is volgens jou dan wel een goede uv-tl ?

Dit is trouwens een onderwerp waar al vele discusies zijn over gevoerd en ben dan ook altijd benieuwd naar anderen hun mening.

 

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jo

 

De gedachtengang komt tot z'n recht des nachts he... :P

Nee ik hoor het al, ik ga echt de link moeten opsnorren waar die tests in voorkomen. Ivm de uv-a weet ik de test niet meer uit m'n hoofd, dacht dat die voornamelijk over uv-b ging. Maar met betrekking tot het blauwe licht refereer ik gewoon eigenlijk naar zonnebanklampen. Zoals je wel weet zorgt de uv-a straling voor het bruinen van de huid en de zonnebanklampen bestaan dan ook uit een groot deel uv-a. Aangezien deze zich dus in dat spectrum voornamelijk begeven en deze nagenoeg blauw licht uitstralen is de link gauw gelegd. Goede tl's zijn voor mij de Reptisun lampen en het merk dat ik gebruik nl. de Reptistar van Sylvania. Beide lampen komen zeer goed uit testen waarbij de Reptistar op dichtere afstand (tot 30 cm) pakken meer uv straling afgeeft dan de Reptisun, terwijl beide geclasseerd staan als 5.0. Hoewel vanaf 40 cm afstand van de dieren de lampen nagenoeg identiek qua straling zijn. Bizar, maar het is blijkbaar zo. De combinatie van uv tl en tl met hoge lichtopbrengst gebruik ik met succes in al mijn bakken. Er zijn nog een paar lampen die ik wil proberen nl de hqi/hql-lampen (die werden voornamelijk in de vroegere jaren van de hobby gebruikt/en bij zeewateraquaria). Deze zijn kleiner maar geven echt ongelooflijk veel licht af. Ze geven echter ook behoorlijk wat warmte af en de wattages zijn doorgaans vrij hoog (begint vanaf 70 watt oplopend tot 1000watt). In hogere bakken is dit het proberen waard. Nadeel is ook dat ze duurder zijn dan tl en je hebt er speciale voorschakelapparatuur voor nodig. Maar qua lichtsterkte steken ze met kop en schouders boven alle andere lampen uit. Een ander ding dat ik nog wil proberen zijn de relatief nieuwere T5 tl-lampen. Deze zijn smaller dan de standaard T8 tl's maar geven veel meer licht af. Nadeel is weer dat je dan opnieuw volledig moet veranderen qua voorschakelapparatuur. Maar de resultaten met beide lampen liegen er wel niet om.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Olly ;)

 

Van zo een gedachtengang kan ik wel genieten, hier worden we allemaal wat wijzer van ;)

Zoals ik al zei was de reptisun (en nog) mijn vertrouwde uv-tl, maar door andere merken te testen ben ik ook bij de reptiglo aanbeland en op het eerste zicht lijkt mij dit toch een volwaardig alternatief, ik heb toch nog geen nadelige effecten opgemerkt bij de dieren (wat ik bij andere merken wel heb mogen constateren).

Nu van wat de testen uitwijzen heb ik geen weet, dus ben benieuwd naar de link.

Ook ben ik benieuwd wat je testen opleverd met hqi/hql-lampen, deze lampen bootsen inderdaad het zonlicht goed na, maar of deze met succes kunnen gebruikt worden bij baardagamen betwijfel ik, zeker wat betreft in standaard terraria in grote verblijven is dit dan wel misschien een zeer goede optie.

Op dit moment maak ik gebruik van de zogenaamde halogeenfloods als warmtebron, deze hebben ook het voordeel dat ze veel (gebundelde) warmte afgeven maar daarnaast stralen deze ook een breed lichtspectrum en hebben een vrij hoge lichtintensiteit.

 

Ondertussen zijn we wel aan het afdwalen van Patrick zijn vraag en hoop ik dat we zijn keuze nog niet moeilijker gaan maken :D

 

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Hier ben ik op een zeer goede site beland wat betreft UV, met heel wat testen in diverse soorten http://www.uvguide.co.uk/index.htm.

Het is een hele boel om te lezen en ben nu bezig om het zoveel mogelijk proberen te vertalen.

Wat ik ook heel nuttig vond zijn de testen op de huid op verschillende soorten dieren en dit wat de opname of het doorlaten van uv door de huid.

Wat ik hier kan uit opmaken is dat baardagamen een huid hebben die weinig uv doorlaten (3 tot 6%) en ze dus in gevangenschap een lamp vereisen met een grote uv opbrengst.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

:cheer:

olly is slim hoor,ik vind hem altijd een wandelend boek :cheer: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

ok julllie hebben het over tl,s maar wil toch nog ff wat zeggen over de compact lichts.

koop NOOIT een zoomed 5.0 of 10.0 compact licht .

had er eentje gekocht op de beurs dacht nou ik gebruik al jaren de reptisun 5.0 wat volgens mij hetzelfde is als reptistar van sylvania .

ik draai die compact in en naa 1 dag zaten al mijn pastel babies met ogen dicht .

ik dacht wat is dat nou ?

ik denken en toen dacht ik die compact die draai ik eruit.

en naa 7 dagen deden ze hun ogen weer open .

had ze in tussen tijd ook geen ander uv b ron gegeven.

dus LASOGEN ik flippe dus mail gestuurd naar zoomed europe

 

hij zegt tegen mij ja die lamp mopet je eigenlijk 7 dagen laten branden (inbranden)

ik zeg weer tegen hem sorry hoor kmoet ik hem in mijn wc draaien en dan licht aanlaten??

kunnen jullie dat niet doen in fabriek zodat mensen een veilig product kopen ??

 

hij zegt tegen mij stuur die lamp op naar belgie en dan test ik hem .

ok ik gedaan op gestuurd cost ook nog eens ruim 5 euro .

hij testen en zegt ja de test is goed.

moet je die lamp nog terug hebben ??

ik zeg ik niet pleur maar in de vuilnisbak,en stuur me aub gewoon een good old reptisun 5.0 terug 60 cm.

 

nou naa 2 weken krijg ik pakketje uit belgie en maak het open en wat zit erin ??

die zelfde kutlamp ik natuurlijk pissed of.

 

ik weer mail sturen toen zegt hij tegen mij ja in de volgende zending worden er papiertje in gedaan in de doosje met een beschrijving.

hier is beschrijving lees ff goed .

http://www.dragoncave.nl/foto/ReptiSun_Com...nstructions.pdf

 

nou ik dacht is toch eigenlijk erg zijn het dierenliefhebbers maken spullen voor dieren en dan martel je ze eigelijk tot de dood er op volgt en handelen ze dat op zon manier af.

 

gelukkig heb ik een dame uit england die opok uv lampen test en die heb ik zelfs foto,s op gestuurd van me baardagamen die met ogen dicht zaten .

 

ik heb lamp opgestuurd naar haar en binnen kort als ze tijd heeft test ze hem en schijft een raport om naar zoomed te sturen .

 

zal zeker nog de test hier posten.

 

ja kreeg een mailtje van iemand en die had een paar baaardagaampjes die doood waren gegaan en hij moest sommige insmeren met zalf omdat de huid in mekaar was gesmolten en keihard was geworden boven op hoofdje.

later ben ik nog meer gevallen tegen gekomen .

 

maar gelukkig heb ik nu een andere waar ik wel tevreden over ben.

de reptiglow van exo terr compact dan de 5.0 geeft veel licht en is geel.

de 10.0 is blauw van kleur en is minder fel meer als een tl .

tot nu toe heb ik goede resultaten ermee.

ik heb ook zon lamopje naar england gestuurd om die naa te laten meten .

 

want hoorde wel geruichten dat die niet zo tof is ,maar ik betwijfel het.

hier doen me beesten het goed onder die lamp.

neem wel de 13 WATT VERSIE WANT DE 26 WATT ZOU IK NIET NEMEN VOORAL DE 10.0 VERSIE .

 

nou maak er maar een einde aan aan me lange verhaal ;)

maar moest ff me compact ei kwijt .

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi John,

 

Niet zo leuk verhaal als je dit leest.

 

Dat is ook de reden waarom wij geen compact lampen meer van

Zoomed verkopen.

De problemen hiervan zijn al langer bekend.

 

Onze favorieten spaarlampen lampen zijn alle wattage's van Exo Terra.

Van de 2% tot en met de 10%.

 

Nog beter vinden wij de Mega Ray floods, die gebruiken wij nu

toch al een jaar of 5.

Dit is de beste UV lamp die er op het moment is.

 

Ook zijn wij op dit moment weer al andere lampen aan het testen.

 

Zodra wij deze goed vinden zullen wij dit op het forum laten weten.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi marc

welke mega ray neem je dan?

heb je verschil in watts?

en ook type flood?

en hoever moet hij minimaal van je beest afzitten ?

is het ook een mercury vapour light ?

als je al de vragen goed hebt krijg je 5 punten ;)

 

ben zelf ook niet zon fan van de powersuns en uvheats.

omdat toch de kleuren daar minder mooi waren dan onder de reptisun 5.0

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi John,

 

De Mega Rays (floods) die wij gebruiken zijn 60, 100, 160 watt.

 

Bij mij gaat het meer om de goede UV afgifte als om de kleur

van het dier.

 

Afstand is afhankelijk van de wattage.

 

Als de dieren onder de flood zitten, lijken ze inderdaad minder van

kleur.

Totdat je ze er van onder haalt, dan zie je de kleuren enorm.

 

Punten hoef ik echt niet te hebben. ;)

 

Groeten Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Jo

 

De site die je linkt is zeer goed hoor, bevat veel info.

 

Hier de link over de test met Repitstar en Reptisun ea. lampen:

http://www.reptilesdownunder.com/reptile/e...htingtestsa.php

 

Ivm hqi/hql-lampen. Deze kunnen wel gebruikt worden in standaard terraria. Vroeger werden ze nl. heel veel gebruikt. Ook bij Phelsuma's werden ze vroeger (en nu nog voor sommige soorten) veel gebruikt. Voor bepaalde soorten zoals Phelsuma ornata en Phelsuma breviceps (echte zonnekloppers onder Phelsuma's) leidde dit tot veel betere kweekresultaten. De lampen worden dan wel een stuk boven de bak gehangen anders lijkt het me veel te heet te worden. Voor baardagamen moet dit evenwel kunnen, want die kunnen een pak meer warmte verdragen dan Phelsumasoorten. Natuurlijk moet je geen 1000 watt in een bakje van 60 hoog hangen B)

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites
olly is slim hoor,ik vind hem altijd een wandelend boek

 

Het eerste deel is lief, het tweede deel klinkt zo saai :unsure:

Ik ben helemaal niet saai hoor, 1 van mijn interessante hobby's is boeken over reptielen lezen :P

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahah

je zal mij niet horen zeggen dat je saai bent,in tegendeel!! lekker blijven lezen hoor!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Het blijft intersant die verlichting.

 

Wel wordt er hoofdzakelijk veel over UVB gesproken.

 

Maar UVA mag ook niet onderschat worden vind ik, is ook vrij belangrijk.

 

En nogmaals UVC is schadelijk.

 

Groeten Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc ;)

 

Ik ben blij dat je dit interessant onderwerp nog eens naar boven haalt.

Heeft er eigenlijk iemand de link die ik gegeven heb al eens doorgenomen. <_<

http://www.uvguide.co.uk/index.htm

Een intressant gegeven vind ik hierin is dat door de verschillende testen opgemerkt is dat de dieren gemakkelijker de combinatie van warmte en Uv gaan opzoeken d.m.v. de mega ray(welke in de test goed scoort) of dergelijke.

Wat eigenlijk wat begrijpelijk is, omdat ze in de natuur ook het zonlicht als warmte en UV bron hebben en dus geen aparte bronnen van beide.

Als je een warmtelamp aanbied en een aparte spaarlamp, dan zullen ze zich meer gaan opwarmen aan de lamp dan dat ze de uv gaan opzoeken, met een tl heb je dan wel weer het voordeel dat je deze over de ganse bak kan aanbrengen.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×