Jump to content
repto_mania

Vandaag Begonnen Met Nieuw Terrarium

Recommended Posts

Hey hallo,

 

Ik ben begonnen met de bouw van een nieuw terra voor mijn baardjes.

Ik zal zo nu en dan ff de voortgang posten.

Hieronder alvast wat foto's.

 

De spullen

DSC00347.jpg

 

 

 

Het framewerk

DSC00348.jpg

 

 

 

De verdeling

DSC00349.jpg

 

 

 

 

De onderverdeling

DSC00350.jpg

 

 

 

De mazzel

Marco

Ps. Nieuwe foto's komen van de week ! ! ! ! ! !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, al een zeer mooi begin!

Ben benieuwd hoe het zal zijn als ze af zijn!

Zeker foto's blijven posten h

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het altijd leuk en leerrijk om te zien hoe anderen het doen

wij zelf hebben ook een terra gemaakt maar in de vorm van een salontafel en een grote kast

 

zeker foto's blijven sturen

 

veel geluk met de bouw

 

groetjes

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk al die positieve reacties van jullie!

Ik ga zo weer ff verder dan staan er vanavond misschien weer wat foto's bij .

De maten van de terra's worden: boven 200x70x55 en onder 2 van 96x70x50. Kan iemand mij trouwens vertellen of ik voor de achter wand ook rood of geelband op het piepschuim kan smeren in plaats van tegel lijm?

 

Mazzel

Marco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd een kleine update van mijn vorderingen.

 

De spotjes

 

DSC00352.jpg

 

 

 

 

Begin van de achterwand

 

DSC00353.jpg

 

 

 

 

De achterwand zoals hij moet worden zonder tegellijm

 

DSC00354.jpg

 

 

Volgende update komt snel!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is mooi aan het worden

Maar hoe ga je de spotjes aanbrengen in de onderste terra's??

Verluchting langszij zeker.

En hoe ga je de glazen monteren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat gaat er goed uitzien! ik ben ook benieuwd hoe je dat met de spotjes gaat doen. Wat voor hout heb je gebruikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er komt een dubbele bodem in het bovenste terra daardoo os er genoeg ruimt voor de spots en er komen in de achterkant ook nog gaten voor lucht roosters om de warmte af te voeren. Wat betreft de lucht roosters voor de terra zeld doe ik in de dekplaatjes waar het glas in schuift, daar maak ik ronde gaten in met de gaten zaag en dan luchtroosters er achter plakken. Hou de updates in de gaten dan word alles duidelijk.

 

Mazzel

Marco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo repto-mania

 

waarom tegellijm gebruikt word,inplaats van eender welk soort stuk,is simpel zelf na te gaan

 

vrijf even met een nagel oven kleefcement(tegellijm),en even over het produkt dat u voorsteld.

 

het hartste is het beste,want onze vriendeje zijn zeer sterk in het afbreken van al wat nie sterk genoeg is

 

 

klein vraagje met wat ga je uw bovenkant verstevigen?(als u het niet verstevigd krijg je binnen de maand uw schuifraampjes niet meer open hoor)(MDF van meer dan een meter kan zijn eigen gewicht niet dragen en zal zakken zonder goede versteviging)

 

 

ook zal u er in het valse plafond in de onderste bakken een zeer goede verluchting moeten voorzien,daar deze zeer warm worden

 

het probleem is dat u een soort bodemverwarming maakt voor de bovenste bak.

dit is in de winter geen probleem,maar in de zomer gaat de temperatuur al hoog genoeg zin zonder dat er een lamp brand in de bovenste bak.

 

wijzelf hebben dit opgelost met computerventilatoren

 

veel plezier verder met verdere vorderingen aan uw supperterra

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
waarom tegellijm gebruikt word,inplaats van eender welk soort stuk,is simpel zelf na te gaan

 

Hoi ;)

 

Ikzelf heb al voor een paar achterwanden kleefgips gebruikt.

Dit is kleefgips om gyprocplaten rechtstreeks tegen de muur te kleven en dus zeker niet te verwarren met gewone pleister (dit voldoet zeker niet)

Ik moet zeggen dat ik hier toch ook al behoorlijk wat goede resultaten mee heb geboekt.

Als afwerking gebruik ik dan meestal een paar lagen verf met als eindlaag parketvernis.

En ik moet zeggen dat dit ook keihard wordt.

Het nadeel is dat je met deze kleefgips heel snel moet werken, daar hij binnen het kwartier hard wordt, het voordeel is dan wel dat de lagen sneller uitharden.

Wat je bak zelf betreft vind ik het een prima idee, mits hier en daar een paar aanpassingen.

Zoals erwin al aangaf gaat mdf van deze lengte na een tijd doorbuigen, resultaat klemmende ruiten.

Ook denk ik dat het in de bovenste bak behoorlijk gaat opwarmen daar de opstijgende warmte van de spots onderaan gaat functioneren als bodemverwarming. Des te meer omdat dit houten terra's zijn en dan ook nog eens volledig zijn bekleed met piepschuim (isolatiematriaal).

Ook betreur ik het dat er zo weinig rekening wordt gehouden met de verluchting, pas op dit is zeker niet alleen voor jou van toepassing, maar ik merk dit steeds meer om meer.

Met een paar gaten denken de meeste mensen dat het probleem van verluchting is opgelost en dat is spijtig genoeg niet het geval.

Een goede verluchting dient zo aangebracht te worden dat er een goede circulatie is met een toevoer van verse lucht en dat verkrijg je meestal door de verluchting net boven de warmtespots te bevestigen.

Veel succes met verdere bouw en laat ons zeker verder genieten.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Erwin en JDG Bedankt voor jullie nuttige tips ik was inderdaad van plan om steun balken te gebruiken maar ik wou dit van kienhou doen en kan dit alleen plaatsen als de achterwanden af zijn daar er misschien verf op word gemorst en dergelijke. Wat lucht toe voer kan ik eerlijk zijn ik wil hiervoor gebuik maken van een slakkenhuis ventilator met een slang eraan vast dir zorgt voor een mooie lucht stroom binnen in het terrarium en dan nog voldoende ontluchtng om de oude lucht uit het terrarium te laten.

Ik zal zeker de voortgang blijven posten

 

Mazel

Marco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry dames en heen er zijn een tijdje gee updates geweest dit komt omdat de bouw wegens prive omstandig heden ff stil lag. Vanaf andaag ga ik weer door met de bouw en zijn er deze week weer updates te zien in dit topic. Als er trouwens nog emand is met tips hoor ik het graag

Mazzel

Marco

Share this post


Link to post
Share on other sites

een tip?

 

MDF MOET ZOWEL BINNEN ALS BUITEN GEVERFD WORDEN IN DEZELFDE VERFBEURD

 

ALS U (zoals bij u ) met grote opervlakten werkt trekken die krom als ze langs een kant geverfd worden bij het drogen

deze trekken niet meer 100% terug recht,waneer er droogtijd tussen de kanten zit

 

(dus ook achter het piepschuim verven(of vernissen)

 

hopelijk heb je er iets aan

 

 

groetjes

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik heb een terrarium dat erg op de jouwe lijkt. vwb de luchtdoorstroom heb ik aan de voorzijde gebruik gemaakt van huis-tuin- en keuken luchtroosters.

Daar waar jij de spots hebt geplaatst heb ik tussen de spots door, doorboorde metalen roosters gemonteerd met daarweer op pc ventilatoren (2 stuks) deze zuigen lucht uit het terra het bovenste gedeelte in waarna het dus (dmv overdruk die er onstaat) door nog 2 roosters naar buiten wordt geblazen. Als ik nog even tijd heb maak ik even wat foto's dan is het duidelijk. het werkt uitstekend trouwens

Share this post


Link to post
Share on other sites

bn echt wel nieuwsgierig geworden naar jou terra heb mijne gisteren helemaal afgemaakt was een hele klus met tegellijm en al maar gelukkig is hij klaar !!

mijn baardje vind het geweldig heeft nu 3 keer zo veel ruimte !!!

 

 

 

succes !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry heb lang gen vorderngen gepost dit kwam omdat de usb kabel van mijn fototoestel kwijt is waarschijnlijk heeft mijn zoontje hem ergens verstopt maar waar is nog ff een raadsel.zodra hij terecht is komen er nieuwe foto's op dit topic.

Mazzel

Marco

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry heb lang gen vorderngen gepost dit kwam omdat de usb kabel van mijn fototoestel kwijt is waarschijnlijk heeft mijn zoontje hem ergens verstopt maar waar is nog ff een raadsel.zodra hij terecht is komen er nieuwe foto's op dit topic.

Mazzel

Marco

Heel flauw om die kleine van je de schuld te geven....... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker mooi terrarium is knap gemaakt ;)

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jo,

van die kleefgips hoeveel lagen gebruik jij?

En met die parketvernis kan je het dan ook beter afwassen achteraf (voor bv te ontsmetten?)

Ik gebruik altijd tegellijm die ik kleur!

Maar volgend jaar ofzo ga ik aan een stelling beginnen van 2m hoog en 2.15m breed waar verschillende terra's inkomen en mss ga ik ook jou systeem eens gebruiken! Eerst mss eens uit testen voor ik aan het echte werk begin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Jo,

van die kleefgips hoeveel lagen gebruik jij?

En met die parketvernis kan je het dan ook beter afwassen achteraf (voor bv te ontsmetten?)

Hoi Stefan ;)

 

Het best breng je min. 3 a 5 lagen aan, eigenlijk hoe meer hoe beter en dit in dunne uitstrijkbare lagen met de kwast.

Wat heel belangrijk is dat je alle lagen goed laat uitharden voordat je een nieuwe aanbrengt.

Als je dit gaat schilderen breng je het best een paar lagen verf aan en als afwerking parketvernis, let wel dat deze verven de dezelfde base hebben zodat deze niet gaan inwerken op elkaar.

Wil je het geheel niet zo glanzend dan kan je nog een laag van de basisverf erover geen aanbrengen en met een doek oppolieren zodat je mate en glanzende effecten cree

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×