Jump to content
Knik&Weazel

Takken Enzo..

Recommended Posts

wil meer in mn terrarium gaan bouwen want vind et er nog erg kaal uitzien..

en nou ben ik al verschillende winkels afgegaan voor een paar mooie stronken hout maar die zijn overal zo klein.. die zie je niet meer terug in de bak..

mijn vraag dan was als ik een mooi stuk hout ziej in ut bos hoe moet ik dat ontsmetten of schoon maken of mag ik dat gewoon absoluut niet in mn terra doen

of zijn et bepaalde soorte hout wat wel en niet kan..

hoor et wel

groetjesssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

de beste takken komen van fruitbomen.

verder moet je uitkijken dat je geen takken neemt waar hars uit lekt.

het liefts is de tak 2 jaar dood.

je kan de schors afbranden,in de vriezer doen, ontsmetten maar wees voorzichtig,er leeft vanalles in een tak en het moet echt ,,schoon" zijn.

een goede optie is ook touw,zoals een trapleuning touw.dat klimt lekker,en ondersteunt het lichaam goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Anita al aanhaalde zeer goed ontsmetten en ook steeds invriezen (min. 24u)

Zo kan je dat ook doen met rotsen/stenen die je graag wil gebruiken voor jou terrarium zodat ze daar kunnen op zonnen en hun nagels slijpen! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

okey... en als ik mn waterkoker eens over uren laat draaien en da steeds kokendheet water over de stronken gooi..?? of kan dat niet want onze vriezer is niej echt groot :P:P

 

groetjessss

Share this post


Link to post
Share on other sites

nope,dat gaat niet goedkomen!

is er bij jullie een welkoop,of een vogel handelaar in de buurt.

haal dan een zakje halamid-d. dat zal werken,maar goed nat maken,en lang buiten uit laten dampen voordat je je iggy er op laat zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe meestal gewoon de takken onder kokend water en krijg hier geen problemen mee

 

ik haal ze dan ook niet van de grond af , meestal als ik zie dat er mensen aan het snoeien zijn vraag ik of ik een tak mag .

 

in levend hout leven namelijk geen ongedierte .

dan spoel ik alleen de buitekant even af met kokend water .

 

laat het een dag in de douch staan en het gaat in de bak .

Share this post


Link to post
Share on other sites

verse takken zou ikzelf niet gebruiken,enkel als ze in de vriezer zijn geweest,of afgekookt zijn(overgieten met kookend water is niet voldoende)

 

voor zeer grote takken in boompjes,kan je ze in de snelvriezer doen(moet je wel iemand kennen die in een slachthuis,of vleesverwerkend bedrijf werkt)

deze manier is 100%zeker vrij van elk leven(1,30 uur op -80)

(vraag maar eens na bij een vogelkweeker,hoelang een besmet met uitwerpselen vn een ziek vogeltje blijven zitten)

wel rekening houden met wat je wil,volgens de tijd van het jaar.

een tak behandeld in december behoud zijn barst(schors)

een tak behandeld in het voorjaar verliesd zijn barst

 

gebruik nooit geel hout daar zitten de meeste giftige soorten tussen(acazia)

 

wijnranken zijn ook zeer mooi en geschikt,maar moeten afsterven ,en ook de vriezer in

de krulhazelaar is de meest decoratieve,sterke,vreilige maar ook de moelijkste om te vinden(deze groeid zeer traag,daarom ook zeer sterk)

de gekrulde stam van de blauwe regen(te vragen aan een afbreker van oude huizen) is ook zeer mooi,maar moet minstens 2a3 jaar hangend uitdrogen,en dan pas heb je een zeer mooie sterke veilige tak

 

somigen vinden hout duur voor in het terarium,maar wijnigen weten wat voor werk en kennis erin kruipt voor je een veilige tak hebt.

 

onbehandelde takken en stenen zo uit de natuur zijn onverantwoord tegenover onze beestjes,

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

okey... ik denk dat ik toch maar gewoon hout ga kopen in een reptielenwinkel of 6 mei in nijmegen.. wil et niet riskere dat ik et straks per ongeluk toch fout doe en mn iggy ziek is ofzo maar in ieder geval bedankt voor de informatie toch weer iets geleerd.. :D

groetjessss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb wel gewoon ''levende'' takken gabruikt, ik heb de schors eraf gehaald)wel een hoop werk, maar wel zo goedkoop :P ) en vervolgens de tak onder de douche gehouden op de hoogste temperatuur!

 

Groetjssss :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb wel gewoon ''levende'' takken gabruikt, ik heb de schors eraf gehaald)wel een hoop werk, maar wel zo goedkoop :P ) en vervolgens de tak onder de douche gehouden op de hoogste temperatuur!

 

Groetjssss :P

Naar mijn mening is de hoogste temp van de douche niet heet genoeg. Er komt echt geen kokend water uit de kraan... Maar blijkbaar heb je er geen problemen mee gehad. Zal wel geluk geweest zijn. Ik zal het in ieder geval geen tweede keer proberen.

 

@ de rest

 

Klopt het dat schoonmaakazijn ook ontsmet en bacterien dood?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na het lezen van al het voorgaande, dacht ik bij mezelf

Zuurstofwater (Waterstofperoxide) is dat geen oplossing <_<

Dit werkt ontsmettend en borrelt al het vuil er uit.

Misschien het proberen waard.

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×