Jump to content

Recommended Posts

hoi allemaal,

 

ik heb een baby bg die niet meer wil eten! hij word erg mager en weigert ook maar iets te eten. ik heb hem met lichte dwang geprobeerd te voeren dat lukt best aardig maar dat gaat nu al een paar dagen zo. op dit moment is hij ook erg verzwakt en volgens mij niet eens meer in staat om zelf te eten.

wat moet ik nu doen? heeft iemand suggesties?? want hem zomaar dood laten gaan wil ik niet!

 

hieronder zie je een foto waar je goed op kunt zien, hoe hij achterloopt op de andere jongens.

post-5-1158753813.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

plaats hem appart, ander gaat hij zoiso geen kans krijgen om voedsel te vinden omdat de anderen hem voor zijn. als je geen terrarium meer hebt, kan een klein bakje in het zelfde terrarium geplaatst worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach wat een kleintje zeg.

Hier was het verschil ook groot met een er van.

Ik gaf de kleinste apart eten voor dan de andere kreegen, zo kreeg hij toch zijn behoefte, wand tussen die groote, krijg hij niks, die zijn sneller als het kleintje.

Bij mijn is het gelukkig goed gegaan met z`n allen in de bak, maar ben toch blij dan de groote eruit zijn, kan hij niet meer opgegeeten worden.

Hoop dat hij snel eet daar.

Misschien een tip.

Ik deed wat kreekels in een bakkie met kalk, en zetten de kleinste erin, en zo kon hij z`n eten eten.

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

gwn blijven dwangvoeren en zien dat hij aan de nodige calcium en vitaminen komt, eerst eten ze dat meestal niet graag maar dat komt wel los.

 

Als hij terug op krachten is gaat hij vanzelf eten ( ik heb hier ook een paar achterblijvertjes zitten).

 

Hoop dat hij het haalt, maarja je moet altijd denken: in de natuur.....

 

veel succes, Brian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och gossie, wat een ukkie zeg! Tsja, in de natuur..... Maar ja, we zijn hier niet in de natuur, dus blijven proberen zou ik zeggen!! Tip zodat hij aan vitaminen en kalk komt, kalkbadje maken met vitaminen erin. En evt seniorenkattenvoer halen bij DA en dat met een spuitje of klein lepeltje geven. Succes!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry

maar op een bepaald moment zie je vaak bij legsels

dat als er zwakkere bij zitten die uitvallen

hoe moeilijk en zwaar dat ook is

de natuur zn gang laten gaan is soms moeilijk

maar dit diertje met dwangvoerderen in leven houden lijkt me zeer lastig en stress vol voor het diertje

sluit inwendige parasieten zoiezo uit bij je kleintjes

dus laat even mestonderzoek doen

en ja die kleine zo goed mogelijk verzorgen

dwangvoederen zou ik persoonlijk dus niet doen

eerlijk is eerlijk toen we net met baardjes begonnen te kweken

probeerde ik het ook

maar nu weet ik uit ervaring dat je de natuur beter zn gang kan laten gaan

als ze zo zwak zijn dan worden het negen van de tien keer geen sterke baardjes

en je rekt het dan alleen maar voor het dier en kwelt jezelf

natuurlijk zijn er ook die het wel redden

maar de meeste helaas niet

het dwangvoerderen is zo stress viol dat dat vaak meer kwaad dan goed doet

maar als je er voor wilt gaan

wens ik je heel veel succes en sterkte

grtjsssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me aan bij de mening van gbf.

Dwangvoeren geeft in het overgrote deel van de gevallen meer nadelen dan voordelen. Ook ik heb het in de begintijd geprobeerd, met negatieve gevolgen.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo olly

wat jammer,tis een mooie.je zegd niet hoe oud dat het legsel nu is,maar ik ben het met gbf ,en jou eens.om dit ukkie te dwangvoeren is eigenlijk een onhaalbare zaak.eigenlijk wil ik dus zeggen dat ik het een beter idee vind om hem uit z,n lijden te verlossen.bij een legsel zitten er vaak achterblijfers bij maar dit is wel erg extreem.

heel veel sterkte

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe verlos je deze dan eigenlijk het beste uit zijn leiden?

verdrinken? gewoon laten sterven? doorspoelen in toilet? levend begraven?

klinkt mss grof, maar kheb echt geen flauw idee!

maar een optie tot laten inslapen met een spuitje vind ik er allesinds volledig over voor zoon klein beestje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jeroenie

ik zou als ik het zou moeten doen

het dier hard tegen de vlakte gooien

als je met kracht naar de grond gooit

is hij in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pardon!!!! Gaan we het nu hebben over hoe we een dier moeten doden. Doen ze dat in de natuur ook zo, een steen erop laten vallen, in een plastic zakje doen. Want daar hebben jullie het steeds over, in de natuur zou dit beestje ook geen kans hebben blablabla. Nou, dit is niet de wilde natuur, en hier heeft dit beestje wel een kans, je moet het hem wel gunnen.

 

Dit vind ik echt beneden alle peil. Als jullie een dier willen doden doe het dan zonder dat de rest er iets van weet, stuur elkaar dan een mailtje of zo, maar ga het niet breed uitmeten hier op het forum, hier word ik onpasselijk van.

 

Had ik dat bij Vicky misschien ook moeten doen, want ja, zwak enzo, in de natuur had ze het ook niet overleefd. Jongens toch, dit kan echt niet hoor!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ja, waarom draai je niet zijn nekje om, moet niet zo moeilijk zijn bij zo'n klein beestje, toch? En dan weet je tenminste zeker dat het meteen gebeurd is. In en plastic zak doen en dan gooien, stel je voor dat ie niet meteen dood is, lijdt ie nog pijn ook. Ja, sorry hoor, maar ik kan me hier ontzettend pissig over maken.

 

Waar leg je dan in godsnaam de grens, waarom ga je met het ene dier wel naar de DA en met de ander niet. Ligt die grens bij leeftijd, of waar?

 

Ik zou daar graag eens reacties van anderen op horen, ben ik de enige die me hier boos over maakt.

 

Kijk, als een dier pijn heeft, en niet meer beter kan worden, dan is het een ander verhaal. Dan bespreek je dit met de DA en na zorgvuldig wikken en wegen laat je het diertje inslapen.

Maar als een diertje niet wil eten, om dan maar meteen ermee te gaan gooien, nou ik weet het niet hoor.

 

Ik hoor jullie reacties wel

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi nia

ik spreek even alleen over mezelf

ik kan echt wel zien of een diertje het red of niet

met dwangvoederen stel je de dood vaak alleen maar uit

en dan lijd het dier dus

kijk je weet op een gegeven moment echt wel wanneer een dier kans maakt en wanneer niet

dit puur door ervaring

als een dier ook maar een klein beetje kan maakt knok ik ervoor

maar mn ervaring in dit soort gevallen leert dat ze het toch niet redden

dan kun je er mee naar je dierenarts gaan

maar wat denk je wat meer pijn doet

in een zakje neer gelegd worden en een grote tegel die je in een seconde dood

of een naald die groter is dan jezelf waar na je na 30-60 seconde het leven laat

kijk ik snap dat je dit liever niet hoort

en ik snap ook dat het heel cru overkomt

maar helaas is dit een stukje wat ook bij de hobby hoort

als je kweekt krijg je gewoon af en toe met een zwakker diertje te maken

vaak zie je de uitval ook in bepaalde leeftijdsperiode,s

daarom verkopen wij ozne kleintjes pas na 12 weken

dan ben je die periode,s grotendeels voorbij

risico loop je altijd maar die is duidelijk minder

ik snap je reactie dus enerzijds heel goed

maar we moeten ree

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo nia

jammer dat je er zo over denkt?helaas is dit een onderwerp waar ook over gepost moet kunnen worden.ik denk dat kwekers met een aardig aantal dieren.een diertje zoals dit zou opvoeren.er word echt niks weggegooit.uit het eerste legsel wat ik van karin had gehad kwamen van de 21 maar 7 uit,het was m,n eerste keer,wist ik veel.de diertjes waren niet goed,de laatste was dood nu 4 weken geleeft te hebben.3 ervan zijn een ellendige dood gestorven/langzaam uit zichzelf.en ik moet helaas zeggen dat ik de andere in tissue gedaan heb,in een zakje.en toen een groote steen erop.vreselijk.ik beb er verder met niemand over gesproken,maar ik zit er nog steeds mee dat ik het heb moetten doen,maar het wegkwijnen is echt erg.gelukkig is het 2de legsel goed,er zitten ook piepkleine bij,de grote zijn nu al 3 keer verveld,ik heb ewr 1 die nog helemaal niet vervelt is,maar ze doet het leuk,is alleen klein.deze keer geluk gehad.

iedereen heeft recht op hun eigen mening.dit is wat ik doe! verder ben ik blij dat iemand durft te vragen wat te doen,stel dat er wat gebeurt en hij durft niet te vragen:ellende.

groetjes anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar daar sla je dus de spijker op zijn kop, de grens ligt bij pijn, wegkwijnen, maar als het diertje alleen niet wil eten, en verder gaat het goed, dan dien je m.i. er alles aan te doen om hem verder te helpen.

Natuurlijk laat je een diertje inslapen waar het echt niet goed meegaat, maar zolang hij een kans heeft geef je hem die.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nia,

een diertje van die leeftijd en grote die niet eet

gaat het echt niet redden

dit zeg ik niet omdat ik helderziend ben of vanaf hier kan bepalen hoe of wat

maar dit zeg ik uit ervaring

als zo,n diertje niet eet houd het gewoon op

en met zo,n wurm dwangvoederen is gewoon enkel maar rekken

is dat dierwaardig???

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

een dier dat pijn heeft mag inderdaad niet lijden , daar ben ik het mee eens. op welke manier ik er dan een einde aan zou maken weet ik niet, maar ik weet wel dat als ik dit diertje dwangvoer er inmiddels niet veel stress meer bij komt kijken, hij is rustig als ik hem vast heb en tegenwoordig doet hij al vrij snel zijn mond open als ik er tegen tik met een krekel. ik zie hem dan ook niet stressen, en als ik hem weer terug wil zetten dan blijft hij ook lekker zitten op mijn hand.

 

ook zou ik deze niet zomaar willen afmaken omdat ik het idee heb dat hij na het eten toch weer een beetje opleeft. en weer rond gaat lopen, terwijl hij dat voor het eten niet doet. het is niet zo dat hij helemaal apatisch is.

 

en zolang ik niet het idee heb dat hij pijn heeft, wil ik wel mijn best voor hem blijven doen, dat vedient dat beessie wel. maar zodra ik zie dat hij pijn heeft wordt het een ander verhaal.

 

in een apart bakje doen heb ik ook al geprobeert, maar daar raakt hij dus wel gestressed van. en de anderen laten hem met rust. ik zorg er in ieder geval dat hij vitamines binnen krijgt via het water en via de krekels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

probleem bij reptielen is ze laten pas zien als ze pijn hebben

als ze echt verschrikkelijk veel pijn hebben

reptielen tonen het helaas niet

daarom is het ook zo moeilijk

ik hoop dat de kleine het red

maar ik hoop dat je met het ergste rekening houd

want als je zo knokt voor zo,n kleintje en hij red het dan niet

komt dat twee keer zo hard aan

wie weet red ie het wel

maar ik heb er mn twijfels over

al kun je het van afstand niet echt beoordelen zo,n foto is maar een moment opname

laat zoiezo mestonderzoek doen

om inwendige parasieten uit te sluiten

want dan kunnen ze niet voldoende vitamine,s en kalk opnemen

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ik ben blij dat je het kleintje nog niet opgeeft. Ik wens je heel veel succes.

Enne Angelique, misschien is het idd zo dat een baardje niet aangeeft dat ie pijn heeft, maar ik denk dat als je je diertjes vaak ziet, en veel met ze bezig bent toch wel kan zien of het pijn heeft, zich niet lekker voelt, of wat dan ook. En dan ook, pijn kan voorbij gaan. We hebben toch ook met ons allen ons best gedaan om Amy ervan te overtuigen met Kanjertje naar de DA te gaan, hoe fel reageerden we daar dan niet allemaal op toen zei vertelde dat haar vader hem uit zijn lijden zou verlossen. En wat voor moeite heb ik dan wel niet gedaan met Vicky. Dus ik denk dat het van geval tot geval verschillend is en dat je ook je gevoel moet volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is ook per geval verschillend

maar je zult merken ervaring leert

in het begin dacht ik net als jou

nu weet ik helaas dat ze niet allemaal te redden zijn

een piepjong dier wat niet eet is minder goed tot niet te behandelen

een baardje wat verwond is door een ander is afhankelijk van de aard van de verwondingen wel te helpen

dus er is een bepaalde grens en inderdaad staat elk geval op zich

alleen aan de hand van de foto heb ik weinig hoop

puur op ervaring gebasseerd dus

maar wie weet

we wachten af

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben eens met gbf,

niet alle dieren zijn te redden, neem rattenslangen als voorbeeld.... Ik heb een aantal keren gehad dat er jongen die niet wilde eten geboren werden, en heb eerst alles geprobeerd: dwangvoeren, mestonderzoek (geen parasieten) etc.

 

Als er nu niet etende dieren worden geboren help ik ze wel op weg, maar als het na een tijdje nog steeds niet gaat kan je ze niet dwingen om te blijven leven......

Wanneer geef je op?

 

Sander

Share this post


Link to post
Share on other sites

baardjes die niet zo goed uit het ei komen, of erg zwak zijn (kenners kunnen ze er precies uithalen) krijg je op den duur ook niet verkocht.

Klinkt hard hoor maar zo is de werkelijkheid.

Als je bv 12 baardjes heb zitten waarvan er 5 een afwijking hebben of erg zwak zijn

dan blijf je met die 5 zitten

maar oje daar komt het volgende legsel en ja nu maar weer terra kopen want ene terra is nog niet leeg want daar zitten de 5 "kneusjes" nog in

En ja in het volgende nest zitten er ook nog 3 die bv niet mee kunnen komen, dus die moet je ook appart huisvesten, en zo gaat het door.

Ook hobbykwekers (wat we allemaal zijn) (neem ik aan) kunnen dit niet gebruiken.

 

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou het ook niet zo gauw kunnen om ze dood te maken maar ik kan mensen wel begrijpen

Als je bv 1 of 2 baardjes heb die gewoon bij je blijven is het ook weer anders, dan kan je je aandacht tijd en liefde in steken maar met 30 baardjes wordt dat al wat moeilijker

daarom zeggen ze ook weet waar je aan begint als je gaat kweken

wij hebben het vorig jaar ook gedaan en het was lkeuk om te doen

maar ik had er weinig tijd voor, dus dit jaar de eieren naar gbf gedaan

 

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

iedereen heeft hier wel zo zijn eigen menig over zo mag weer blijken

het is inderdaad zo als je geen leek meer bent in wat betreft het kweken van baardjes je het wel ziet dat een baardje het niet gaat reden

wat je dan ook mag beslissen laat ik aan jezelf over maar zorg er wel voor dat het in het welzijn van het dier gebeurd hoe moeilijk het ook mag zijn

uit ervaring weet ik dat de zwaksten het meestal begeven op een leeftijd van ongeveer 6 weken en dit is waarschijnlijk omdat ze in het begin nog wat teren op hun reserves als er rond deze periode nog geen beterschap te merken is mag je het meestal wel vergeten

het is daarom ook dat ik mij steeds erger aan mensen die baardjes kopen en verkopen die maar een paar weken zijn of zelfs dagen

dit is gewoon de miserie doorschuiven naar anderen en deze gaan er dan ook meestal geen geld aan uitgeven bij een dierenarts maar dit terzijde

wat ik wel nog zou willen zeggen is hier al vernoemd namelijk als er parasieten in het spel zijn krijgt het arme diertje ook geen voedingstoffen binnen

maar wat wel over het hoofd is gezien is als dit zo is dat hij de anderen dan ook gaat besmetten

dus jij zegt dat je hem niet alleen kunt zetten omdat dit meer stress opleverd maar heb je dan liever dat hij de rest gaat besmetten ?

dus laat zeker eens een mestonderzoek doen zodat je hier toch al enige zekerheid hebt

 

grrtzzz :rolleyes: Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×