Jump to content
Sign in to follow this  
Red Bull

Black Light

Recommended Posts

Even een vraagje ik ben nog bezig met het maken van mijn terrarium maar heb nu 2 licht spots hoeveel wat moet ik daar het beste indoen en kan ik de warmte spot savonds als ik het ligt uitmaak vervangen door een black light zodat ik geen uv-lamp nodig heb of hebben ze dan te weinig uv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

black light lamp geeft volgens mij geen of weinig uv af!

(maar ja ik heb geen verstand van lampen)

en het lijkt me ook niet erg lekker licht voor je dieren.

Ik zelf zou het echt niet gebruiken

Gewoon een goede betrouwbare uvb lamp erin

En welk wattage spotjes zou ik niet weten, dit ligt aan de grote van de bak, hoe warm de omgeving is enz enz

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook geen black light nemen. Onze taak als reptielenhouders is oa zoveel mogelijk de natuurlijke omgeving nabootsen. Heb je ooit al eens een black Light gezien in de Australische woestijn. Ikke niet in ieder geval.

UVB-licht is heel erg belangrijk, hoe hoger het wattage, hoe korter je de lamp aan moet doen. Dat heeft niks te maken met de grootte van de bak, want je baardjes gaan daar toch direct onder zitten. (Als ik het fout heb dan hoor ik het wel, maar dan ben ik verkeerd voorgelicht door iemand op de beurs in Hoofddorp).

En denk er ook eens aan om ze met dit weer buiten te zetten, natuurlijk niet in de volle zon, want dan worden ze geroosterd. Mogelijkheden genoeg om dit te doen, misschien heb je nog een oude kooi van een of ander beest, of een ruime curverbak met daaroverheen horregaas, nou laat je fantasie maar eens gaan. Ik spreek uit ervaring dat mijn baardjes het heeeeeerlijk vinden.

In de schaduw krijgen ze overigens ook UVB-licht, dus je kan ze gewoon onder de parasol zetten.

 

's nachts gewoon geen licht aan, nogmaals,in de woestijn gaat 's nachts ook het lampie uit. Het zijn dagdieren, die slapen 's nachts.

 

Ik kan me voorstellen dat jij het een mooi gezicht vindt, zo'n blacklight, maar je dieren zullen het echt niks vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

zon uba/uvb tl/lamp is niet nodig als je vervangede vitamines/kalk geeft

een tl/lamp met uva uvb is wel beter omdat de dieren zelf de vitamines die ze nodig hebben tot zich kunnen nemen .

en met de druppels in het sproeiwater bepaal jij die.

dus kan het teveel of te wijnig zijn .

 

de meeste spot lampen geven geen uvb straling ,

je hebt zommige hallogeenlampen met een soort plastic voorkantje die wel iets uvb geven .

als je geen tl of spaarlamp er in wil hangen .

heb je ook powersun uvb uva spots

die zijn van 100 en 160 watt .

 

hoeveel watt je in je terraium moet doen hangd af van de maat en van de omgevings temperatuur dus daarvoor zou je zelf een beetje moeten experimenteren met verschillende wattages .

 

volgens mij geeft een gewone blacklight lamp ook geen uvb

en geeft die die wel dan is het niet genoeg .

ook denk ik dat je dieren last hebben van het licht .

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar je kunt toch 1 warmtelamp en 1 uv lamp doen, of als je dan te weinig warmte hebt in de bak dan moet je er zelf een derde fitting in maken waar je dan je uv lamp in kan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Blacklights geven voornamelijk uv-a. Ook is de kleurweergave totaal verkeerd. Het is gebruikt geweest bij leguanen en die zouden geweigerd hebben van te eten door dit licht.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus ik kan zon Powersun UV erin hangen en een gewonen warmte lamp?

welke wat percentage moeten deze dan hebben ? de bak is 120 x 50 x 50

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

deze is een aanrader

TerraSUN CL (8% UV-B, 30% UV-A) spaarlamp (E27) 23W

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

die lamp die hiervoor werd genoemd kan je wel gebruiken

maar ik dacht dat dat een spaarlamp was en die geven geen warmte als ik het goed heb .

1 warmte spot lijkt me vrij wijnig voor jou formaat bak ,

dus ik denk dat je dan tog op 3 vittingen komt .

2 voor de warmte en 1 voor uvb .

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat op zo'n bak 1 warmtespot te weinig is. Aangezien je maar 2 fittingen hebt, moet je er dus nog

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

 

/////--En wat voor UV licht zit er nu precies in een halogeenspot, en is dat genoeg voor het baardje, of moet je dan nog vitaminen bijgeven.--\\\\\\

 

er zijn sommige halogeenspots waar uva en een beetje uvb uit komt dit is lang niet genoeg voor reptilen ,

 

//////--Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er UV-licht uit een halogeenspot komt, want als dat het geval zou zijn, zouden we ons in huis ook moeten gaan beschermen tegen dit licht, met zonnebrandcr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Edwin, dank je voor je antwoord.

Je leest hier op het forum zoveel verschillende zaken over lampen en licht en vitaminen dat ik af en toe door de bomen het bos niet meer zie.

 

Er wordt een bak voor me gemaakt met 3 fittingen, ik dacht zelf aan een UV spaarlamp, zoals ik die nu ook heb en 2 warmtelampen. Hoeveel watt moeten die warmtelampen dan zijn?

 

En ben ik goed voorgelicht toen men zei dat hoe hoger het wattage van de uv lamp hoe korter die aan moet, en dat het niet uitmaakt hoe groot de bak is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

 

op zich hebben uv lampen een bepaalde afstand van de straling

ik dacht dat de reptisun 5.0 tl 40 cm straling had en de 10.0 60 cm .

 

volgend mij hebben de spaarlampen ook een grens waar wijnig tot geen uvb meer komt .

 

wat ik weet over hoe meer wattage en dat ze dan minder aan moeten ,

is dat het mij lijkt dat als je 30 wat spaarlamp hebt met 10 procent uvb dat dat dan een gelijke uvb afgeeft als een 15 wat spaarlamp met 10 procent uvb .

meschien heb ik het mis maar dat lijkt mij wel zo .

 

de wattage van de lampen is niet te zeggen

er is geen standaard wattage voor een maat bak

dat zal je zelf moeten ondervinden door verschillende wattages te proberen .

want dat licht aan de omgevings temperatuur.

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb in mn terra gewoon 1 lamp hangen, en dat is de Active UV Heat 100W Flood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een vraagje over deze lamp. Mijn warmtelamp is gemiddeld 12 u per dag aan, maar mijn UV lamp niet, en dat is ook niet nodig. Als je zo'n lamp hebt waar alles inzit krijgen ze toch de hele dag ook UV licht, kan dat dan geen kwaad. Ik vind het juist zo lekker dat ik het afzonderlijk kan aandoen. Zeker nu met de hitte buiten, heb ik de warmtelamp niet aan, maar de UV lamp wel een aantal uren per dag.

Hoe doe jij dat dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

ik laat gewoon men uvb tl even lang aan als de warmte lampen .

dit omdat de zon ook niet uitgaat :P

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, de zon gaat niet uit, maar schijnt geen 12 uur even fel, het is absoluut niet nodig om de uv-lamp net zo lang als de warmtelamp te laten branden. Je moet de seizoenen ook een beetje volgen. Dat betekent dus in de zomer langer dan in de winter. Zo is het in de natuur ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bak begint nu aardig op te schieten alleen de maten zijn veranderd hij word nu 1,05 meter bij 80 bij 80 dt i.v.m. de glazen platen die ik gratis heb gekregen heb u ook al een uv lamp erin moet alleen nog 2 spots in welke warmte word aangeraden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
De bak begint nu aardig op te schieten alleen de maten zijn veranderd hij word nu 1,05 meter bij 80 bij 80 dt i.v.m. de glazen platen die ik gratis heb gekregen heb u ook al een uv lamp erin moet alleen nog 3 spots in welke warmte word aangeraden?

Hoi ;)

 

welke wattage van spots je moet gebruiken moet jezelf wat uittesten

je moet ervan uitgaan dat het onder de spots op de zonneplaats mag oplopen tot 40

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×