Jump to content
Lotte

Wanneer Voor Het Eerst Leggen

Recommended Posts

Wanneer gaan baardagamen voor het eerst eitjes leggen? Wat voor zand kan ik het beste gebruiken voor een legbak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Wanneer ze voor het eerst eitjes leggen hangt er vanaf hoe vroeg je ze laat paren.

Eitjes kunnen ze al aanmaken op zeer jonge leeftijd, maar zoals je waarschijnlijk al zal weten is dit zeker niet aan te raden.

Hiervoor dien je te wachten tot min. 1.5 jaar of tot ze volledig uitgegroeid zijn, dus bij voorkeur langer wachten.

 

Het zand dat ik gebruik is gewoon metselzand (rivierzand), dit zand is grover van structuur eens vochtig gemaakt blijft dit beter kleven, desnoods kun je er wat zavel doormengen, maar als je het vochtig houd zal dit niet echt nodig zijn.

Het vochtig houden kun je doen door het te bevochtigen met bv. een plantenspuit, het diend natuurlijk niet kletsnat te zijn als het maar kleeft.

Het kleven is echt nodig, daar ze uit nature uit een tunnel graven voor de eileg en als dit steeds instort kunnen ze steeds opnieuw beginnen.

Zorg ook dat dit zand min. 10cm hoog gestapeld is (hoger is beter) en dat het wat verscholen (afgedekt) ligt.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf heb nu 1x speelzand vermengd met vochtig mos (gekocht op een beurs) gebruikt. (dit heeft mijn voorkeur)

 

En 1x vochtig potgrond.

Beide hebben prima gewerkt!!!

enige nadeel van potgrond is dat mn vrouwtje PIKzwart weer naar buiten kwam... en dat er in de rest van mn terrarium OVERAL potgrond te vinden was...

 

SUCCES!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier mogen de jonge dames bij de man,waneer ze minstens 45 cm zijn ,en 450 gram wegen

zolang we zien dat ze nog groeien komt er ook geen man in de omgeving

 

als aflegbak is een gedeelte van een terrarium gevuld met vochtig rijnzand

het andere gedeelte met gewoon reptie-farm zand

de twee helften zijn geschijden met een plankje

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de antwoorden.

Het is alleen nog helemaal niet de bedoeling om mijn dame bij mijn man te zetten. Daar is ze nog veel te jong voor.

Maar ik bedoelde eigenlijk dat dames toch ook eitjes leggen wanneer ze niet gedekt zijn? Ik neem aan dat je dan ook een legbak nodig hebt. Ik bedoel vanaf welke leeftijd je dat kan verwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

als vrouwtjes alleen verblijven kan het jaren duren voordat ze gaan leggen, en van wat ik begrijp is de kans op legnood,(verklevingen) groter.

ik heb geen bodem bedekking,dus zet een afwas teil met vochtig speelzand neer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reactie!

 

Als ze groot genoeg is zet ik haar af en toe bij een man. Ik begrijp dus dat ik veel eerder geen eitjes zou kunnen verwachten. Dan haal ik mijn legbakje maar weer weg!

 

Groetjes,

Lotte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×