Jump to content
Anne

Terrarium Blijf Koud

Recommended Posts

Zaterdag een terrarium aangeschaft van 100*50*50 een uv lamp links gehangen en de warmte spot recht alleen onder de warmte spot blijft het koud heb eerst een 50w daar gehangen maar na enkele uren werd het zand noch de steen niet echt warm. nu heb ik een 60w lamp erin gehangen maar nog geen verbetering mag er eventueel nog een spot bij enzo ja waar zou ik die dan moeten bevestigen. alvast bedankt

(de tempratuur blijft 28 a 29 graden)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij ons hangt links en rechts een warmtespot van 60watt en de uv lamp is een tl lamp over de ganse lengte van het terra

 

groetjes

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het een glazen terra is zal je zeker een extra lamp moeten hangen hoor.

Het is uitproberen, en koop geen te dure lampen, je moet alleen zien dat je een hele goede uv lamp hebt.

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

alles heefd ook te maken met de kamertemperatuur

waneer een terarium in de verwarmde huiskamer staat,is het vlugger te warm dan te koud

waneer de terarium in een onverwarmde kamer staat is het moeilijker daar de goede temperatuur te behouden

ook snachts is er dan een extra verwarming nodig

 

een tweede lamp erinplaatsen met een lichter wattage langs de andere kant

liever een zwaardere lamp erindoen,en een dimmer gebruiken is ook een optie

 

de zonneplaats verhogen is ook een mogelijkheid(zorg wel dat uw baardje niet aan de lamp kan)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

INderdaad, staat ie in een verwarmde kamer zal een spot van 100W voldoende zijn aan 1 kant. Ging bij mij perfect...

 

Als het een glazen bak is kan je hem ook isoleren door rondom isomo platen te plaatsen. Dan blijft de warmte savonds langer in de bak...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Nu heb ik een soortgelijk terra in glas met dezelfde afmetingen.

Het terra staat in de huiskamer en de spot bedraagd 60W en als UV licht een spaarlamp.

De spot hangt net boven de zonneplaats op een afstand van +/- 30cm van de rots.

De temperatuur bedraagd hier op deze plaats 39

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik in al mijn terrariums standaard 100 Watt en al dan niet gemengd met uv erin of apart .Maar met een lampje van 50 Watt geraakt het niet echt warm tenzij je de terrariums in de sauna hebt geplaatst.

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt heb vandaag gelijk een fitting erbij gekocht en ga me uv spaarlamp naar het midden verplaatsen en nog een spot aan de linkerkant hangen en dat zal dan genoeg zijn en dan hopen dat me beessie het dan meer naar ze zin heeft..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

ik heb ook 2 bakken van 100x50x50

links heb ik een 60watt en rechts een 40 watt en in het midden een uv lamp

de tempratuur loopt van 25 naar 40/45graden (onder de 60watt lamp)

en wat ze ook al gezegt hebben isoleren,

mijn kamer temp is ook te laag dus ben nu bezig met een geisoleerde kast waar de bakken in komen te staan

 

succes ermee grz kevin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gebruik in al mijn terrariums standaard 100 Watt en al dan niet gemengd met uv erin of apart .Maar met een lampje van 50 Watt geraakt het niet echt warm tenzij je de terrariums in de sauna hebt geplaatst.

Groeten

Patrick en Daniella

Ben ik niet volledig mee eens, maar als jij hier goede resultaten mee haalt is dat je goed recht.

Baardagamen en alle reptielen trouwens regelen hun lichaamstemperatuur door opwarming en afkoeling, dit noemt men gedragsthermografie.

Dit zet hun verteringssysteem in werking en houd hun lichaamstemperatuur op peil.

Dus moeten ze in gevangenschap deze keuze ook hebben en door een 100w lamp in eender welk terra te draaien denk ik dat je wel eens in de problemen komt.

Of je moet ze natuurlijk aan een dimmer koppelen.

Ik zeg dus niet dat dit een slechte keuze is, maar het is zeker geen zekerheid dit steeds toe te passen.

Verschillende factoren spelen hier een rol als keuze voor het aantal wattage.

Mijn bakken staan zeker in geen sauna hoor :P

Misschien ook even meegeven als je voor een 100 Watt kiest dat je een porseleinen fitting diend te nemen als je het risico op brand of kortsluiting wilt vermijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi allemaal

helemaal met jdg eens.

niet in elke bak kan een 100 wat lamp.mijn bak is 145b x 55h x 65d er zitten nu 2x 60 wat lampen in.onder de lampen is het plus minnus 43 graden en daar buiten minimaal 28 graden.

 

van de week heb ik er een 100 watt lamp in gedraaid en onder de lamp was het een gegeven moment 55 graden en heel mijn terra was verlicht.gelijk er uit gehaald.ik moet er wel bij zeggen dat de stenen onder de lamp 7 centimeter vanaf de bodem staat maar dat is niet veel.

ik bedoel er dus mee te zeggen dat een 100 watt lamp ook te krachtig kan zijn in een groot terrarium.maar het kan uiteidelijk aan meerdere factoren liggen dus gewoon ff uitproberen.de ene 100 watt lamp kan 60 graden geven en een ander merk mischien maar 40 en wat ik al zei de afstand tussen lamp en ondergrond maakt ook een groot verschil,maar dat is natuurlijk logicheeeeeeeeeeeee.....

 

groetjes ron :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou geeft patric geen maten van z,n bakken,maar ik herinner dat hij de dieren houd in de serre,in de bakken waar hij vroeger cactussen in kweekte,het zijn dus geen standaart terra,dus kan hij miss wegkomen met 100 watt.

maar ik vind dat je met een bak van 50 hoog en een meter lang wel 2 spotjes van 60 watt nodig hebt,en schuilplekken .

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou geeft patric geen maten van z,n bakken,maar ik herinner dat hij de dieren houd in de serre,in de bakken waar hij vroeger cactussen in kweekte,het zijn dus geen standaart terra,dus kan hij miss wegkomen met 100 watt.

maar ik vind dat je met een bak van 50 hoog en een meter lang wel 2 spotjes van 60 watt nodig hebt,en schuilplekken .

Hallo Anita de baardagamen zitten in de winter in een bak van een meter op 50 of van 120 op 50 en gebruik een lamp van 100 van osram of dien van de reptie shop .Die laatste is met UV gekoppeld of die van zoomed zijn dus wanneer ze te warm zijn automatisch uit niet die van Marc .Maar heb iets van een 40 graden onder de lamp en een 3O van de lamp weg en in het groter wordt het zelfs maar een 25 langs de ander zijde .En moet zeggen is hier toch een 20 a 22 graden binnen enkel gedurende de nacht een 18 graden .Nu ben ik dan zo verkeerd of niet ??Anders moet ik mijn lampen herzien en mijn investering want heb er een deel van 100 gekocht en als ik osram gebruik is er entje van 13 watt uv bij aan de nadere zijden en hangen gans boven en zijn takken tot op een 10 cm van en ze kruipen soms tot kort onder de lamp .Moest ze nu te warm zijn blijven ze daar toch niet onder liggen .Bijkomende vraag mijn warmtelamp al dan niet met uv gaat aan om 0930 tot 1930 en de uv van 1030 tot 1830 of is dat niet goed ?

Groeten

 

Ik leer ook nog steeds bij dus is het verkeerd gelieve me er op te verbeteren aub

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Patrick ;)

 

We zeiden niet dat je verkeerd bezig bent.

Enkel dat ik niet akkoord was met je stelling om in iedere bak standaart een 100W te nemen.

Alles hangt af van verschillende factoren en het blijft dus de opdracht om eerst proef te draaien en te meten om zo tot het beste resultaat te komen.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×