Jump to content

Recommended Posts

hoi ik ben zondag bij ploe geweest en heb daar in de terras allemaal kleine halogeen lampjes aangetrofeen als verwarming(?) en uv spaarlampen als verlichting

nu ben ik aan het denken om het zelf ook zo te gaan doen maar hoeveel watt moeten die lampjes dan zijn voor mijn bak( 105*60*45)? ik wil dr 2 inhangen + een uv spaarlamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,geef ze een belletje of een pm bericht,ik weet zeker dat ze je het wel even uit willen leggen.niet iedereen heeft ervaring met halogeen,al denk ik zelf dat het wel mooi zou staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij ons zit er de warme kant 50 watt

de koudere kant 35 watt

 

indien u vernieuwd ga dan ineens voor de goede

 

neem lamphouders met een E27 fitting

galogeen is ook in deze versie te verkrijgen

 

 

ze zijn duurder,maar hebben zoveel voordelen

 

-gemakelijk te plaatsen

-in de zomer kan je veranderen in spaarlampen

-veel meer keuze in sterkte-kleurspectrum-vorm

-met een dimmer erop kan je de temperatuur regelen tot op de graad juist

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Hier net zoals erwin, namelijk 50 en 35 watt.(zonder transfo)

Kun je nog steeds aanpassen bij warme of koude dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb nu ook 2 halogeen spotjes in mijn terrarium zitten en het bevalt me goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Het fijne is dat ze ook veel warmte afgeven.maar daarnaarst geven ze ook uv licht af als je het dekglaasje van het lampje afhaalt ;)

 

Gr Raymond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel het allerdomste wat je kunt doen. NOOIT het glaasje er af halen!!! Bij halogeen lampen komt er een hoge dosis UV C straling vrij dat erg slecht is voor de diertjes! Altijd een speciale UV lamp kopen!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is wel het allerdomste wat je kunt doen. NOOIT het glaasje er af halen!!! Bij halogeen lampen komt er een hoge dosis UV C straling vrij dat erg slecht is voor de diertjes! Altijd een speciale UV lamp kopen!!!!

Ik heb dit van iemand gehoord die al jaren kameleons houd/kweekt en die dit ook zo toepast..

 

Die is dan al jaren heel dom bezig??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat denk ik wel! Ik heb 't ooit eens uitgezocht hoe 't zat. Als ik de link kan vinden zet ik m hierop maar mijn dringende advies is; geen glaasjes eraf en een speciale Uv A+B lamp kopen. (Waarom denk je dat die lampen geen UV C bevatten?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat denk ik wel! Ik heb 't ooit eens uitgezocht hoe 't zat. Als ik de link kan vinden zet ik m hierop maar mijn dringende advies is; geen glaasjes eraf en een speciale Uv A+B lamp kopen. (Waarom denk je dat die lampen geen UV C bevatten?)

Het enige wat ik kan zeggen dat er uv vrij komt en dat het bij deze man al jaren goed gaat.

 

Maar je zou best gelijk kunnen hebben hoor. ;)Ik ga er verder niet tegen in omdat ik er daar maar weinig van af weet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

UV licht komt er zeker vrij maar het gaat om de dosis, UV C kennen levende wezens niet omdat dat door de ozonlaag wordt gefilterd. De link ozonlaag - huidkanker is makkelijk gelegd. De levende wezens hebben alleen UV A en UV B nodig. Er zijn UV C lampen te koop. Speciaal voor dieren......... om ze te doden! (algen worden er mee gedood waardoor de vijver lekker schoon blijft, ook wordt er lucht mee gereinigt aangezien bacillen/bacterien de sterkte niet kunnen verdragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
UV licht komt er zeker vrij maar het gaat om de dosis, UV C kennen levende wezens niet omdat dat door de ozonlaag wordt gefilterd. De link ozonlaag - huidkanker is makkelijk gelegd. De levende wezens hebben alleen UV A en UV B nodig. Er zijn UV C lampen te koop. Speciaal voor dieren......... om ze te doden! (algen worden er mee gedood waardoor de vijver lekker schoon blijft, ook wordt er lucht mee gereinigt aangezien bacillen/bacterien de sterkte niet kunnen verdragen.

Ik denk dat je heel goed gelijkt kan hebben jordy of mika?

Maar waarom zou hij daar nooit geen problemen van hebben ondervonden bij zijn dieren??

 

Mocht ik hem eens spreken zal ik er toch een naar vragen.

 

Gr Raymond.

Share this post


Link to post
Share on other sites
UV licht komt er zeker vrij maar het gaat om de dosis, UV C kennen levende wezens niet omdat dat door de ozonlaag wordt gefilterd. De link ozonlaag - huidkanker is makkelijk gelegd. De levende wezens hebben alleen UV A en UV B nodig. Er zijn UV C lampen te koop. Speciaal voor dieren......... om ze te doden! (algen worden er mee gedood waardoor de vijver lekker schoon blijft, ook wordt er lucht mee gereinigt aangezien bacillen/bacterien de sterkte niet kunnen verdragen.

Ik denk dat je heel goed gelijkt kan hebben jordy of mika?

Maar waarom zou hij daar nooit geen problemen van hebben ondervonden bij zijn dieren??

 

Mocht ik hem eens spreken zal ik er toch een naar vragen.

 

Gr Raymond.

de naam is jordy (mika was mijn eerste draak ;) )

 

Waarom hij er geen problemen mee heeft weet ik niet, niet iedereen wordt ziek bij de een griep epidimie immers B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke jordy!! ;) Het stond zo mooi naarst elkaar die namen ;)

Hij zal dan wel een sterk soort kameleons hebben gehad Jordy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
UV licht komt er zeker vrij maar het gaat om de dosis, UV C kennen levende wezens niet omdat dat door de ozonlaag wordt gefilterd. De link ozonlaag - huidkanker is makkelijk gelegd. De levende wezens hebben alleen UV A en UV B nodig. Er zijn UV C lampen te koop. Speciaal voor dieren......... om ze te doden! (algen worden er mee gedood waardoor de vijver lekker schoon blijft, ook wordt er lucht mee gereinigt aangezien bacillen/bacterien de sterkte niet kunnen verdragen.

Hoi ;)

 

Sorry dat ik mij hier even meng, maar de zon produceerd wel UVC en dan in veel hogere mate dan een halogeenlamp.

Wij mensen beschermen onze ogen daarvoor met zonnebrillen en onze huid door zonnebrandcreme of door de bloodstelling tot een min. te beperken.

Verbranding van de huid heeft te maken met een te lange bloodstelling aan UVC en is dan ook schadelijk.

Bij een reptielenhuid is de weerstand veel hoger en kan de UVC niet zo diep in de huid dringen, maar dan zijn er natuurlijk nog de oogproblemen als men daar de ganse dag aan bloodgesteld wordt.

De lampen die jij vernoemd om bv. algen te bestrijden bevatten dan ook enkel UVC en in hoge mate, wat dus niet het geval is bij halogeenlampen.

Halogeenlampen bevatten dus de drie soorten UV's, wat dan spijtig genoeg eentje teveel is en daarom dat het beschermglaasje ervoor is.

Spijtig genoeg verliest het daardoor ook zijn nut als UV lamp en is de beste methode om een degelijke UVB lamp apart te plaatsen.

Al moet ik zeggen dat de man met de kameleons niet alleen is en dat dit nog door andere mensen wordt toegepast.

Het enige dat ik hierbij kan bedenken is dat dit waarschijnlijk bij bv. kameleons wel eens met succes wordt toegepast is dat hier de bak hoger is en met veel beplanting is zodat de dieren zich hier kunnen aan onttrekken zonder er al teveel problemen bij te ondervinden.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wikipedia:

 

Effecten op de huid

Door veel UV kan de huid rood kleuren of verbranden, het kan zelfs huidkanker veroorzaken. UV-B licht is in dit verband het meest schadelijke. UV-A licht heeft dezelfde effecten als UV-B licht, maar in veel mindere mate. UV-C licht wordt door de atmosfeer gefilterd. Zonnebrandcr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jordy

 

Wat betreft de UVC heb je helemaal gelijk.

 

De schadelijke straling UVC komt niet van de zon, maar door de slechte

lampen die door de fabricanten op de markt worden gebracht.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
UV C Zorgt dus niet voor verbranding!

 

Hoi jordy ;)

 

Je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad de Uvb dat hier voor zorgt.

Was een beetje te snel om te reageren en danig in de war zo blijkt.

Als we het fout hebben zeggen we het ook ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
UV C Zorgt dus niet voor verbranding!

 

Hoi jordy ;)

 

Je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad de Uvb dat hier voor zorgt.

Was een beetje te snel om te reageren en danig in de war zo blijkt.

Als we het fout hebben zeggen we het ook ;)

No problem :P

 

Ik heb 't voor de zekerheid ook opgezocht hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×