Jump to content

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds Kerst hebben wij twee baardagamen genaamd Rex en Sem.

Sem het vrouwtje groeit als kool en eet heel erg goed(Zowel levend voer als groente en fruit)

Rex het mannetje gaat steeds slechter eten tot bijna niets meer.

Hij gaat zelfs in gewicht achteruit.

Ze worden elke vrijdag gewogen vandaar dat we weten dat hij in gewicht achteruit gaat.

Ook krijgen ze elke dag Calcium multivit extra

 

 

Wie o Wie kan ons misschien helpen of een tip geven wat we kunnen doen???

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,en welkom

je zou ze kunnen scheiden voor een poosje,tot de man weer aanpikt!

is de ontlasting al wel eens nageken,miss zit hij vol met wormen,en moetten ze allebei even een kuurtje krijgen!

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja Vanessa dat zou goed kunnen maar wat zouden wij daar dan aan kunnen veranderen??????????? :wacko:

Apart zetten., zodat het mannetje goed de kans krijgt om te groeien.

 

Persoonlijk vin dik het verstandig om mannetje en vrouwtje pas samen te zetten na anderhalf jaar, aangezien een mannetje na ongeveer 9 a 10 maanden vaak al wilt paren.

Een vrouwtje pas laten paren als ze anderhalf is, dan is ze redelijk uitgegroeid en is ze volgroeid genoeg om eieren te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hey ik heb mijn baardjes al van af 9 weken bij elkaar zitten en mijn mannetjes kreeg ook achter stand ik heb zo vanaf toen appart gevoerdt en mijn mannetje beetje meer vitamine extra gegeven en hij kwam er helemaal boven op maar kijk even naar ontlasting of hij geen wormen heeft en geef je je baardagamen meelwormen?? ik heb gehoordt dat als ze die meelwormen niet goed kapot kauwen dat die dan vanbinnen alles kapot kunnen eten bij een baardagaam maar dit heb ik alleen maar gehoordt gr budy

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

over meelwormen gaan er verschillende geruchten

het enigste dat ik hierover kan zeggen is dat meelwormen een hard pantser hebben en dat ze daardoor slecht verteerd worden

ook zit er in meelwormen bijna niets van voedingsstoffen

dus zo af en toe kan geen kwaad maar beperkt dit tot een minimum

en als het kan geef dan de witte deze zijn zachter omdat deze gaan ontpoppen

 

nu wat jesper en nena hun vraag betreft

zou ik in de eerste plaats een mestonderzoek laten doen

want als er wormen zijn mag je nog zo veel voederen aandikken zal hij niet doen

ook kunnen flagellaten of coccidiose aanwezig zijn, kunnen dus de kop opsteken doordat het mannetje onder stress komt omdat hij bv.onderdrukt wordt

als dit zo is behandel dan wel allebei de baardjes aangezien ze bij elkaar zitten

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ JDG

Gaat wel niet over dit topic... Maar goed ik stel de vraag toch maar even...

Moriowormen hebben toch ook een hardpantser? Mogen die wel? Ik gebruik het als tussendoortje. Er hoeft dus niet veel in te zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ JDG

Gaat wel niet over dit topic... Maar goed ik stel de vraag toch maar even...

Moriowormen hebben toch ook een hardpantser? Mogen die wel? Ik gebruik het als tussendoortje. Er hoeft dus niet veel in te zitten.

hoi lotte ;)

 

moriowormen zijn eerder geschikt voor grotere baardjes

dus geef deze niet aan jonge baardjes

moriowormen hebben een grotere voedingswaarde

maar kunnen jonge baardjes verwonden als deze niet goed gekauwd worden

er zijn ook mensen die de kop er af knippen

morio's hebben inderdaad ook een hard pantser het is dan ook eerder bedoeld als bijvoeding of als tussendoortje

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kop eraf knippen... mmm... ik denk dat ik dat maar aan mijn vriend vraag :D

Mijn baardje vindt ze namelijk wel erg lekker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij moriowormen is het hetzelfde als bij meelwormen,zoals jdg aangeeft.

 

deze enkel voeren aan jonge baardjes als de morio's wit zijn.(aan baardjes groter dan 30 cm)

dan zijn deze net verveld,en zacht,en goed verteerbaar.

de kop moet er niet af hoor,deze bijten niet

het baardje bijt deze zelf wel zelf door in een hapklare stukjes

 

persoonlijk hebben we nog nooit meelwormen gevoederd,daar deze wijnig of geen voedingswaarde hebben

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt het wat uit van welke agaam wij de mest laten onderzoeken omdat wij niet kunnen zien wie wat en wanneer poept.

Trouwens wij geven ze nooit meelwormen alleen sprinkhanen, moriowormen, krekels en klein buffalowormen en veel verschillende soorten groente en fruit dus echt heel gevarieerd.

Toch allemaal alvast bedankt voor de vele tips.

Erg leuk en informatief dit forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als moriowormen en meelwormen niet echt goed zijn, blijft er niet echt veel extra's over. Wat geven jullie dan bij de sprinkhanen en krekels?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buffalowwormen, roze kever larven, rood renners, kakkerlakken, etc.

De dierenspeciaalzaak waar ik m'n voedseldieren bestel heeft een hele lijst van wat hij kan leveren, misschien heeft die van jou dat ook wel....

Af en toe dan bestel ik iets wat m'n baardje nog niet eerder gehad heeft en dan kijk ik of hij dit lust. Het enige wat hij tot nu toe niet lust zijn roze kever larven, die ging hij op z'n buikje schuivelend door het zand, terwijl hij in slowmotion de borstcrawl deed, besluipen :lol:

Ik heb de larven weg kunnen gooien, maar om hem zo te zien terwijl hij zijn prooi besloop was dat geld wel waard :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar als moriowormen en meelwormen niet echt goed zijn, blijft er niet echt veel extra's over. Wat geven jullie dan bij de sprinkhanen en krekels?

Hoi lotte ;)

 

pas op we zeggen niet dat het volledig uitgesloten is hoor

morio's worden hier ook goed gegeten, alleen moet je hier niet in overdrijven volwassen of grotere baardjes mogen dit dus wel hebben maar niet overdrijven

dit is meer bedoeld tussen de hoofdmaaltijd door

hier staat steeds een schaaltje met enkele morio's ter beschikking naast de groenten of fruit

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

je kan ook pinkys voeren,goed bepoedert,want daar ziiten ook niet zo heel veel voedings stoffen in.verder zijn dubia ook goed voer.blabticia,doods hoofd,red runners.een slakje als die voorradig zijn.het duurt even,maar de kevertjes van morio en meelwormen gaan er ook goed in.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot op heden is dat het enige wat hij eet, dus ik zal wel moeten.... Voor krekels nog steeds totaal geen interesse!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tot op heden is dat het enige wat hij eet, dus ik zal wel moeten.... Voor krekels nog steeds totaal geen interesse!

He lotte probeer eens kleine sprinkhaantjes(Bailey hier is er gek op).

 

Pinkies zal ik nog even mee wachten, of een heel kleintje proberen, deze hoef je niet te poederen, ze bevatten namelijk veel kalk(de botjes).

 

Slakjes zal ik nie zomaar geven, slakken zijn namelijk vaak coccidiose dragers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij dwalen we een beetje af want het ging het toch over onze agamen waarvan er een weinig eet en afvalt [Rex en Sem]en niet wat er gegeten mag worden en wat niet.

Toevallig heeft hij [Rex] vandaag weer een paar larven op Dus misschien komt het weer goed B)

Wij weten via deze site allang wat ze wel en niet mogen eten dus.......

 

<_< nou tot horens Jesper en Nena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inderdaad ook wel een sprinkhaantje proberen. Sinds vanmiddag is hij trouwens hyper actief!! En is flink tekeer gegaan in het andijvie schaaltje!!! Nu ligt hij uit te buiken op de rots (na eerst een flink gepoept te hebben...). Weet niet wat ik mee maak.... Het gaat de goede kant op. Zijn vellen zijn ook bijna helemaal weg. Heeft misschien toch daaraan gelegen. Bedankt allemaal voor de adviezen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij dwalen we een beetje af want het ging het toch over onze agamen waarvan er een weinig eet en afvalt [Rex en Sem]en niet wat er gegeten mag worden en wat niet.

Toevallig heeft hij [Rex] vandaag weer een paar larven op Dus misschien komt het weer goed B)

Wij weten via deze site allang wat ze wel en niet mogen eten dus.......

 

<_< nou tot horens  Jesper en Nena

inderdaad laten we even on-topic blijven ;)

de vraag was dus dat er een groeiachterstand was en dat hij bijna niets at

ook nam het gewicht af

is de stoelgang nu al eens nagekeken <_<

dit zou eerst moeten gebeuren om zekerheid te hebben

meestal duiden deze sympthomen op inwendige parasieten

als dit wordt uitgesloten, kan er verder gekeken worden waar de oorzaak ligt

maar stel dit mestonderzoek zeker niet uit

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij dwalen we een beetje af want het ging het toch over onze agamen waarvan er een weinig eet en afvalt [Rex en Sem]en niet wat er gegeten mag worden en wat niet.

Toevallig heeft hij [Rex] vandaag weer een paar larven op Dus misschien komt het weer goed B)

Wij weten via deze site allang wat ze wel en niet mogen eten dus.......

 

<_< nou tot horens Jesper en Nena

Oh sorry dat is mijn fout.... kwam omdat het onderwerp me een beetje bekend voor kwam. En ik dus een vraag gesteld had. Sommige antwoorden waren dus voor mij bedoeld. Nogmaals, sorry. Gaat het al weer wat beter met jullie baardjes? Ik weet inmiddels hoeveel zorgen je kan maken als ze niet willen eten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×