Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

@ kc-dragons en vanessa:

 

Als je goed leest kan je zien dat dat om de koudste hoek gaat.... mijn temp. is volgens mij gewoon goed. Ik heb me gewoon aan de richtlijnen gehouden....

 

@ Anita:

 

Mijn terra is 120*50*50. We hebben net de overgebleven krekels eruit gevist. Ze bleken er allemaal nog in te zitten. Verder laat ik hem met rust (al twee dagen). De meelwormen gebruik ik niet als hoofdvoedsel maar als lekkernij. Ik had een speciaal bakje waar ze niet uit konden kruipen... dus wel!!!! Ik heb ze eruit gehaald. Er staat nu alleen een schoteltje met groenvoer in.

Zal ik er morgenochtend weer een krekeltje ingooien en dan afwachten? Oh ja hij kruipt ook steeds via de achterwand naar mijn UV spaarlamp. Wat kan dat betekenen? En verder laten we hem gewoon nog even met rust.

in mijn terra's is het overal rond de 30-35 graden en onder spots gewoon veeeeeeeel warmer dan de allround temperatuur :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreemd... ben me weken aan het voorbereiden, heb van iedereen gehoord dat ik het goed doe en dan blijkt dat toch niet zo te zijn... Gelukkig bestaan er forums!!Wat gebruiken jullie voor spots? Ik heb trouwens niet het idee dat mijn baardje het koud heeft. Hij zoekt de koele plekjes namelijk juist op. Moet ik het warmer gaan maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke

laten we even overnieuw beginnen.

lotte, ik weet niet hoe jij je temp meet?ik neem aan dat een een terometer hebt met een voeler aan een draad.

knip morgen een wc rol door de midden,leg de voeler van de termometer vast ondr een half rolletje,met de voeler net onder het randje,zodat er niet direct licht van de spot op schijnt.

ze meet je je warmte,onder de spot,in de hoekken enz.

echt,met 44 graden kan je dier er echt niet uren onder liggen,is veel te heet! dus geen wonder als hij een koelere plek opzoekt.ik gebruik zelf spots van de action,en floodlichts van phillips.voor uvb maakt iederee een rondje onder de powersun in het leguanen terra.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zo'n ronde thermometer, die je los in je terra legt. En recht onder de spot is het 44 graden een stukje links of rechts gaat het naar de 40. Onder de andere spot wordt het 35 graden en daar gaat hij ook vaak onder zonnen. Ik heb van andere mensen nog wel hogere temp. gehoord. En van de

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was niet lullig bedoeld hoor... Ik ben alleen een beetje radeloos. Wil graag dat het goed gaat met mijn baardje. Had zelf het idee dat ik goed bezig was. Mijn temp. zijn volgens mij volgens de richtlijnen. Kunnen jullie nog wat tips geven?

Is zo'n thermometer met draad nauwkeuriger?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat je moet doen is nu niet in paniek raken hoor,er in niks aan de hand.het is een flink baardje,en kan wel wat hebben.

lees niet alles,en haal al het verkeerde eruit,en denk dat het nu allemaal fout is!

maar weet je wat het is,als je pal onderde lamp de temp meet,meet je eigenlijk de temp van het glaasje van de termometer,niet van de temp van de plek die je meet.snap je,meeste mensen meten zo,en dan kan het wel 10 graden schelen met de juiste temp!

bij de blokker koop je een termometer met een draadje met een voeller eraan,voor 5 euro ,die is van metaal,dus geld het zelfde,zonder dat je het directe lamplicht er van weg haald,meet je weer te warm.omdat de voeller aan het draadje zit,kan je het echt goed meten .

 

ik zou er niet over peinzen om m,n dier de hele dag in zulke heete temps te laten leven.smorgens worden ze wakker,dan warmen ze op in de zon,gaan eten,rusten,en gebruiken de warmte om hun eten te verteren.in de namiddag nog effe int zonnetje,

onder de spot 30 35 graden,de koelste plek kan zelfs 22 graden zijn.jou bak is niet zo heel groot,dus zal die plek wat warmer zijn.

ik zal dus verbetert worden,scheelt me niks,dat moet dan maar weer.

groetjes anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat je moet doen is nu niet in paniek raken hoor,er in niks aan de hand.het is een flink baardje,en kan wel wat hebben.

lees niet alles,en haal al het verkeerde eruit,en denk dat het nu allemaal fout is!

maar weet je wat het is,als je pal onderde lamp de temp meet,meet je eigenlijk de temp van het glaasje van de termometer,niet van de temp van de plek die je meet.snap je,meeste mensen meten zo,en dan kan het wel 10 graden schelen met de juiste temp!

bij de blokker koop je een termometer met een draadje met een voeller eraan,voor 5 euro ,die is van metaal,dus geld het zelfde,zonder dat je het directe lamplicht er van weg haald,meet je weer te warm.omdat de voeller aan het draadje zit,kan je het echt goed meten .

 

ik zou er niet over peinzen om m,n dier de hele dag in zulke heete temps te laten leven.smorgens worden ze wakker,dan warmen ze op in de zon,gaan eten,rusten,en gebruiken de warmte om hun eten te verteren.in de namiddag nog effe int zonnetje,

onder de spot 30 35 graden,de koelste plek kan zelfs 22 graden zijn.jou bak is niet zo heel groot,dus zal die plek wat warmer zijn.

ik zal dus verbetert worden,scheelt me niks,dat moet dan maar weer.

groetjes anita

Wat versta jij onder te hete temperatuur, 26 a 28 graden voor de koelste plek is echt niet te warm hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een andere thermometer gekocht... Die andere werkte niet echt goed.... Schrok er zelfs een beetje van. Op het hele bodemoppervlak was het maar 24 graden!!! De zonplekjes waren wel redelijk maar ook lager dan ik dacht.... het was

Share this post


Link to post
Share on other sites

lotte

de bedoelling is ,dat je de warmte meet,knip een rolletje door de helft,en leg de voeller dan net onder het randje,zodat het net uit het zonlicht is!hou de zijkanten open,zodat de warmte er goed doorheen kan.het duurt wel even wat langer,maar zo weet je wat de wamte is onder de plek. 40 watt lijkt me goed,maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog je klimplekjes zijn.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat je moet doen is nu niet in paniek raken hoor,er in niks aan de hand.het is een flink baardje,en kan wel wat hebben.

lees niet alles,en haal al het verkeerde eruit,en denk dat het nu allemaal fout is!

maar weet je wat het is,als je pal onderde lamp de temp meet,meet je eigenlijk de temp van het glaasje van de termometer,niet van de temp van de plek die je meet.snap je,meeste mensen meten zo,en dan kan het wel 10 graden schelen met de juiste temp!

bij de blokker koop je een termometer met een draadje met een voeller eraan,voor 5 euro ,die is van metaal,dus geld het zelfde,zonder dat je het directe lamplicht er van weg haald,meet je weer te warm.omdat de voeller aan het draadje zit,kan je het echt goed meten .

 

ik zou er niet over peinzen om m,n dier de hele dag in zulke heete temps te laten leven.smorgens worden ze wakker,dan warmen ze op in de zon,gaan eten,rusten,en gebruiken de warmte om hun  eten te verteren.in de namiddag nog effe int zonnetje,

onder de spot 30 35 graden,de koelste plek kan zelfs 22 graden zijn.jou bak is niet zo heel groot,dus zal die plek wat warmer zijn.

ik zal dus verbetert worden,scheelt me niks,dat moet dan maar weer.

groetjes anita

Wat versta jij onder te hete temperatuur, 26 a 28 graden voor de koelste plek is echt niet te warm hoor.

vanessa

ieder z,n meug,ik vind dat te warm,maar als je dier het zo goed doed moet je het ook zeker zo laten.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi allemaal

ik zit net dit allemaal te lezen en ik had het beter niet kunnen doen.

in mijn bak is de koudtste plek 28 graden en onder de lampen tussen de 40 45 graden mijn baardjes hebben er nu geen last van ze zijn aan de tempretuur gewend dus kan ik dat toch zo houden.

groetjes

ferry

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Ferry

 

Wat bedoel je? Dat is toch juist goed... Bij mij was het juist ietsies te koud blijkt nu met een nieuwe thermometer. Bij mij is het nu ook zoiets en of het nou aan de temp ligt of dat hij aan het wennen is, hij wordt al iets actiever!

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi allemaal

ik zit net dit allemaal te lezen en ik had het beter niet kunnen doen.

in mijn bak is de koudtste plek 28 graden en onder de lampen tussen de 40 45 graden mijn baardjes hebben er nu geen last van ze zijn aan de tempretuur gewend dus kan ik dat toch zo houden.

groetjes

ferry

ja hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke bedankt

kan maar voor de zekerheid vragen of nie :)

groetjes

ferry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeeeeeeh.... baardje heeft gepoept! Hij was best actief in zijn terra en was behoorlijk aan het vervellen op zijn kop. Dus ik dacht laat ik hem maar in een badje doen... Eert stribbelde hij een beetje tegen, maar al snel had hij de smaak te pakken. Volgens mij heeft hij ook wat gedronken. Ik had een beetje miner-all in het water gedaan. Heeft hij in ieder geval iets binnen. Vervolgens begint meneer flink te poepen. Ik wist niet dat er zo veel poep uit zo klein lijfje kon komen..... En ik weet nu ook hoe het ruikt ;) Daarna begon hij zichzelf eens te krabben en alle velletjes waren verdwenen. Daarna wilde hij eruit. Hij wandelt nu weer vrolijk rond in zijn terra. Ik hou jullie op de hoogte! En nog bedankt voor alle tips. Ik heb eindelijk weer een beetje moed!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels heeft hij ook twee wasmotten op!!! De krekel is al een aantal keer aan zijn neus voorbij gelopen, maar daar heeft hij nog niet echt zin in. Dat wordt weer vangen straks.....

Hier nog een foto van zijn vervelling:

 

allesnieuw004.jpg

 

De achterwand lijkt wel erg geel. Valt in het echt wel mee. Heb namelijk geen flits gebruikt. Wilde hem niet pesten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lotte, leuk voor je dat je je baardje eindelijk hebt. Nog gefeliciteerd!

Je baardagaam moest natuurlijk ook nog even wennen en het is altijd even zoeken met lampen en temperatuur.

Mooi dat het nu een stuk beter gaat en nog heel veel plezier met hem :)

Hij ziet er prachtig uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×