Jump to content
Sign in to follow this  
Perconte

Starter

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Ik wil gaan starten met het houden van baardagamen. Ik heb een terrarium van 100x60x60. Het liefst wil ik een koppeltje erin doen maar weet niet of dit wel groot genoeg is voor 2 baardagamen. Ik heb tot nu toe echt alleen maar een leeg terrarium en moet dus nog alles kopen. Aankomende zaterdag wil ik gaan kijken voor spulletjes in het terrarium en eventueel ook de beestjes zelf. Hebben jullie nog tips voor winkels waar ik kan gaan kijken die de moeite waard zijn? Ik woon in de randstad dus het liefst een beetje in de buurt.

Ik heb nog niet alle forums doorgelezen omdat ik pas net het forum ontdekt heb maar mocht ik vragen stellen die al gesteld zijn kunnen jullie dan links geven naar de desbetreffende topics?

Ik ga nu weer snel verder lezen om zoveel mogelijk informatie te verzamelen voor zaterdag.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

allereerst een complimentje

ik vind het heel erg goed dat je eerst informatie zoekt

voor dat je een dier koopt

wat je maat van je terrarium betreft de meningen verschillen daarover

voor jonge baardjes is die maat prima

voor oudere baardjes dus grotere is het echter wel wat aan de kleine kant

het kan wel maar groter is altijd beter

wat aanschaf betreft laat je nietteveel leiden door winkels

er zijn er nogal wat die een slaatje uit beginners willen slaan en je dus een hoop onnodige dingen verkopen

in principe heb je in het kort nodig

een terrarium, uv en warmtelampen

bodembedekking waarschijnlijk dus zand

een schuilgrot ,plek kun je ook van een halve bloempot maken

een voerbakje en eventueel waterbakje

als je natuurlijk met kleine baardje begint volstaat een schoteltje ook prima

eventueel iets van een grote steen of stuk hout om onder de lamp te leggen zodta de afstand tot de lamp wat minder word

natuurlijk heel belangrijk vitamine,s en kalk

maak voor je eigen een lijstje wat je wil kopen en laat je niet verleiden dingen te kopen die er leuk uit zien maar niet functioneel zijn

en natuurlijk zeer belangrijk je baardjes

mischien verstandig je terrarium eerst helemaal in te richten en dan even proef te laten draaien

voor je je baardjes koopt

want ja als het veels te warm word of te koud is moet je dit wel op kunnen lossen

en dan de aanschaf van je baardjes

wil je jongen of oudere dieren

als je twee jongen baardjes kiest pas dan op als je twee mannen treft zul je ze terzijne tijd uit elkaar moeten halen omdat mannen meestal op wat oudere leeftijd gaan vechten

er zijn zeker goede kwekers die het geslacht kunnen zien er zijn ook veel mensen die maar een dotje doen dus pas goed op

en winkels in de randstad

denk dat je iets specificer moet zijn bijvoorbeeld

amsterdam,rotterdam,den haag

enz enz want er zijn heel wat winkels in die buurt

meer dan in zeeland in ieder geval

en mischien een leuke tip

kijk eens op de onlineshop hier

denk dat je daar mischien ook nog wel dingen ziet die je goed kunt gebruiken

en nog wel een aardige tip zoek alvast op waar zich een goede voedselleverancier bevind

en zoek alvast uit waar een dieren/reptielenarts zit bij jou in de buurt

dingen die je graag wil weten als je aan een dier begint

heel veel plezier met alle info lezen en het uitzoeken van al je spullen

en natuurlijk last but not least met het uitzoeken van je baardjes

let bij aanschaf op baardjes dat ze allebei een beetje even groot zijn

en laat je niet over halen een diertje te kopen wat je eigenlijk niet wil

het kweekseizoen is begonnen

en er zijn al aardig wat eitjes uit de eieren gekropen of worden binnekort verwacht

dus keuze genoeg als je geduld hebt

maar wie weet vind je zaterdag al wat je zoekt

zou tof zijn

succes grtjssssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Perconte dat terrarium wat jij omschrijft van 100x60x60 voor twee volwasen baartjes vint ik het te klein .

maar weet niet wat je wil kopen nog jongen of volwasen

voor jongen is het wel geschikt

Weet niet hoe anderen hier over denken

 

 

en over een mooie winkel in haarlem ken ik er zo niet 1 maar in amsterdam Animal Attraction,

Burgemeester Fockstraat 53,

1063 CP AMSTERDAM.

(020 -) 4480603

http://www.animalattraction.nl/

 

Animal Attraction ziet er mooi en verzorgt uit

 

 

Het Aquariumhuis Amsterdam

Jan van Galenstraat 159

1056 BR Amsterdam

Telefoon : 020-6180036

http://www.het-aquariumhuis-amsterdam.nl/index.html

 

het aguariunhuis die verkoopt aleen maar baardjes en leguanen geen anderen reptielen (mischien nog wat kleins of zo)

was ik laatst nog en er waren nog wel mooie

 

 

hoop dat je er wat aan heb

en suc6 er mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik vind het erg moeilijk om te bepalen wat ik er nu precies allemaal in wil doen. Qua lampen ben ik in ieder geval al klaar en ik weet dat het ongeveer 40 graden word met alle lampen aan.

Ik heb een gewoon lichtspotje een warmte lamp (100 watt) en een uv spotje. Ik weet dat er 2 baardagamen in hebben gezeten maar weet niet hoe oud deze waren. Ik ben in ieder geval van plan om jonge baardagamen te kopen en hoopte eigenlijk dat er 2 in mijn terrarium paste want vind het niet zo leuk voor zo een beestje om er maar 1 in te doen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jos,

 

Alleen onder de spotts mag het maar zo warm zijn.

 

Dus er moet een koelere plaats zijn in het terrarium.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah ik zal ook nog wel eea aan schuilplaats moeten maken en verkoeling dus dat zal wel goed komen. Ik ben ook nog op zoek naar een goedkope oplossing voor een achterwand. Het lijkt me het mooist als het een beetje natuurlijk eruit ziet. Ik heb al wel eea gezien aan pur schuim en piepschuim hier. Ik vond bijvoorbeeld jaymz zijn huisje erg mooi met dat pur schuim alleen ben bang dat ik het niet zo mooi krijg en dan misschien geld spendeer voor iets wat niet lukt. Ik zal in ieder geval nog even op zoek moeten dus voor een goede oplossing daarvoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik je een tip mag geven neem geen kurk als achterwand want daar gaan de krekels achter kruipen en na een tijdje zit je hele achterwand vol met dode krekels. gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

en met kurk heb je het nadeel dat de krekels er gaten in bijten en dat het langzaam afbrokkeld.Tja vind het zelf ook niet mooi lijken......

 

Tonweya

 

En veel suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is helemaal niet moerlijk en hoeft geen veel geld te kosten

een beetje piepschuim en expoyhars en naar smaak gekleurd zand

 

CIMG0532.jpg

 

 

een beetje piepschuim plaken expoyhars er over heen en dan maar vlink wat zand er over heen doen en klaar B)

 

 

CIMG0542.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Animal attraction in Amsterdam zou ik je ook als tip geven. Werken hele lieve mensen en die willen het beste voor de diertjes en zijn niet uit op het geld. Mijn vriend heeft allebei de achterwanden in de terrariums zelf gemaakt. Hij heeft gewoon hout zo groot als de achterkant en heeft van stukken gasblokbeton stukken gemaakt waar ze op kunnen zitten daar tegellijm overheen en met wat rood en cremekleurig zand eroverheen gestrooid en het is erg mooi geworden. Wij hadden eerst piepschuim met iets eroverheen, maar de krekels knaagde erdoor heen en dat is weer giftig voor je beestjes als die die krekels weer opeten.

 

Groetjes Valerie

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Perconte!

Als je niet precies weet wat je in je terrarium moet maken kijk dan eens naar de foto's van het terrarium van Metallicattim. Zul je vast al wel gezien hebben maar het is echt schitterend. Ik heb zelf maar een zijwand met kurk bedekt. Gelukkig maar want het bevalt me totaal niet. Net als tonweya en kevin zeggen gaan de krekels er achter zitten en krijg je al die bruine troep in het zand. Ik wil het er ook nog uithalen. Als je als bodembedekking zand neemt wees dan voorzichtig met het nemen van speelzand ivm verstoppingen. Zeker met jonge baardjes.Het is wel goedkoper maar het is het niet waard om je baardjes eraan te riskeren toch? Ik gebruik zelf altijd calcizand.Dit lost wel op wanneer ze het binnen krijgen. Qua inrichting kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Vaak krijg je met een beetje knutselen het mooiste resultaat (zie oa metallicattim) mits je er de tijd voor neemt.

Maar doe en koop vooral niets overhaast in de winkel.

Succes en laat ff wat fotootjes zien als je klaar bent ok?

Groetjes Stiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou gister weer bezig geweest met het terrarium. Ik heb er nu een stekkerdoos ingebouwd voor de drie lampen en dan tussen de stekkerdoos en de 220 aansluiting een dimmer, zodat ik de temperatuur ook omlaag kan brengen.

Maarja zo een grote l*l als ik ben knip ik het draad door om de dimmer aan te sluiten terwijl ik net de stroom erop had gezet :rolleyes: tsjah dan zit je in het donker. Vriendin boos, die bobo's in the bush zat te kijken. Ik met een bonkend hard omdat ik bijna 220 door me heen kreeg, maar alles is goed gekomen en het zit nu helemaal goed aangesloten. Moet alleen nog even een nieuw zekeringetje in de dimmer plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke hobby ,of niet dan.heb je nog geen eens diertjes.ik heb helaas ook nog een kurk achterwandje,maar ik voer bevroren krekels,een stuk voordeliger,geen herrie in huis enz enz.

laat weten hoe het verdervordert, :D

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
leuke hobby ,of niet dan.heb je nog geen eens diertjes.ik heb helaas ook nog een kurk achterwandje,maar ik voer bevroren krekels,een stuk voordeliger,geen herrie in huis enz enz.

laat weten hoe het verdervordert, :D

anita

Is het goed voor zo een beest om hem ijsjes te geven? Het lijkt me trouwens ook een stuk minder vies om ze bevroren beestjes te geven. Hebben die bevroren beestjes nog wel alle voeding in zich die de agaam nodig heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ze eff in de magnetron leggen zodat ze niet meer bevroren zijn, dat zou je baardje al wat meer kunnen stimuleren om hem te eten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn mening is hoe verser hoe beter

al prop je de krekels nog zo vol met gezonde dingen er word toch snel weer een deel afgebroken volgens mij

vries zelf maar eens wat in ik vind de smaak toch minder dan vers

maar ja wie ben ik :blink:

grtjsssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

krijg je als je een dag vrij bent kan je niet meer typen iemand anders gooid je wel in de prullebak hehe is er uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt goed met je :D

even een tip als je iets wil toevoegen aan je berichtje of bijvoorbeeld je spelfouten weg wil werken

kun je gewoon op edit klikken

je berichtje kun je dan gewoon aanpassen

en weer plaatsen is dan veranderd en neemt toch maar een plekje in ;)

tis maar een tip hoor

grtjsssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zojuist gemailt met Animal Attraction in Amsterdam. Zit er aan te denken om zaterdag langs te gaan en hoogst waarschijnlijk wat aan inrichting te kopen voor het terrarium. En wie weet eventueel wel een baardagaampje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi echt leuk. als je zelf een idee hebt hoe het eruit moet zien.

Veel suc6 maar dat zal wel lukken.

En we horen het wel wat je gekocht hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een vraag over mijn lampen.

 

Er zit een gewoon lichtspotje in van 60 watt een uv spotje van 60 watt en een warmte lamp een porseleine ding van 100 watt

 

Heb ik hier genoeg aan of moet hier nog iets aan veranderen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi als ik het goed gelezen heb is je bak 100*60*60

wij hebben hier een bak van 120*50*50 hebben aan de ene kant 60 watt en aan de andere kant 40 watt en dit is voor deze bak voeldende

je kan zelf ook testen door een thermometer op de plaats van de lamp teleggen hier kan je dan de temp zien onder de lamp en daarna leg je hem in de koude hoek en dan weet je of dit voldoende is

wij zelf zitten tot ongeveer 40 graden op de warmste plek in het terrarium en de koudste plek ongeveer tussen de 20 en 25

ligt ook een beetje aan de omgevings tempratuur want zomers zitten we op 25 watt en 40 watt in die bak

zou zeggen test het gewoon even voor je je baardjes er in doet (dagje proef draaien)en dan kan je ongeveer zien wat je tempratuur doet

groetjes michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu dus van links naar rechts: lichtspot,warmtespot,uvspot.

 

De warmte lamp hangt dus in het midden wat inhoud dat hij door heel de bak straalt. Is he dan verstandig om deze links of rechts te doen in plaats van in het midden zodat ik een wamre kant krijg en een koude kant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×