Jump to content
Sign in to follow this  
the lizard

Varaan, Uv, Eetgedrag Enz

Recommended Posts

hey,

 

ik maak me de laatste tijd wat mee, niet meer normaal!

de varaan die ik heb deed het als maar slecht. en ik vergat steeds een UV lamp te halen. schoot er steeds bij in. nu heb ik eindelijkkk een UV a b lamp gehaald. nou in het terrarium geschoeft. even opbouwen en nu staat die dan gewoon overdag aan en in de loop van de avond weer uit enz enz. en echt serieus mensen!! UV lampen helpen echt!!! de varaan is veeeeeeeeel actiefer geworden ( lag normaal alleen maar te slapen) hij zit me nu ik dit typ lekker aan te kijken.. ze zit me nu in de waterbak en hangt met haar voorpoten over de rand heen.. haha. maar echt ze is echt actief geworden. ik word er onderhand gek van. ze sloopt het hele terrarium, moet overal op onder en langs. en het beste van allemaal, ze eet eindelijk weer goed.

 

nu heb ik op internet gelezen dat ze ook biefstuk tartaar mogen en gehakt zonder sambal en scharreleitjes. nou ik was metteen naar de winkel gehaalf en had tartaar gehaald ( had niet zo veel geld bij anders had ik dat andere ook gehaald) alleen had me pa het een telletje in de magnetron gezet, dat is wel jammer. want ze vinden het vers het lekkerst. maargoed ik savonds in het terrarium gezet. maar nog niks.

nu zit ik achter de computer en hoor weer een hoop kabaal.. nou ik dacht zal de varaan weer zijn. kijk ik om zit ze met haar voorpoten op het schoteltje waar ik de tartaar op had gelegt! en hele tijd de snuffelen en te likken en proeven. ik heeeel voorzichtig erheen gelopen en staan kijken. pakte ze heel voorzichtig een stukje tartaar op en begon ze er weer op de kauwen. maar ze liet het weer los ( komt waarschijnlijk omdat het allemaal nieuw voor haar is). na een paar keer proeven pakte ze eindelijk een stukje tartaar en begon er lekker op de kauwen en at het op. nu is het halfe schoteltje al weer leeg. dus ik kijk nog even of ze er van eet anders haal ik het eruit vanwegen bederf.

 

ik was zo blij dat ik bij mezelf dacht dit moet ik op reptiefarm zetten

 

 

grtjssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha

wat leuk.

wat voorn varaan is het,of lees ik daar nu weer overheen.ik heb sinds een maandje een varanus acanturus,een stekelstaart varaantje.het was net 8 weken toen ik het kreeg,sex weet ik dus nog niet.

ik had m,n iggy baardjes,en skinkjes.maar hemel wat zijn de vaantjes een drukte makers,echt adhd diertjes zeg,en de eet gewoontes.het dier hier denkt dat het een komodo varaan is ofzo.loopt door de terra heen.heel gewichtig.de mijne is echt heel mooi rood,met wittige stippen,en de onderkant van de staart is geel.en dat tongetje,geweldig hoor.

maar je kan dus ook rauw vlees geven!ik voer dubia.maar kijk niet hoor,het dier ziet ze te graag lijden,maar met vlees moet je idd goed uitkijken,onder de lamp is het zo bedorven.

heb je nog foto,s?

groetjes anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey anita,

 

vlees is er nu inmiddels al uit maar had het ver van de lamp liggen hoor. volgens mij is de bijnaam van de varaan ook ahdh haha.

ik heb een varanus salvator salvator. de een na grootste varanen soort die er bestaat. de nederlande naam is watervaraan. misschien dat dat je wat meer zegt. maar echt de heeeeeele dag loopt hij door zijn terra :lol: en ruimte heeft ze. want ze is ongeveer ik 40

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas de 2 na grootste,eerst komt da salvadorri,dan de komodo,en dan jou soort.

wees er zuinig op.ze staan dit jaar nog op de verboden lijst in belgie,nederland zal volgen.

het zijn mooie diertjes,maar hebben een zwembad nodig,hoe heb je dat opgelost.

ik heb voor de acathurus gekozen omdat ze dezelfde biotoop hebben als een baardje. zanderig en warm.zelfs sproeien is overbodig,makkelijk dus.en het diertje word ook niet groter dan een baardje.makkelijk hanteerbaar dus.

groetjes anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

salvadorii is een verzamel naam voor alle salvadorii ondersoorten die er zijn. salvador valt dus ook onder salvadorii en dus 2 na grootste :lol:

 

tegen die tijd dast hij zo groot is woon ik waarschijnlijk op me zelf met een groote schuur ( van muur en beton met daar in een verlijf voor de varaan en eventueel andere dieren

 

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites

:o weer een voorbeeld hoe en hobby kan groeien

:D

 

groet bas

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja das mooi

maar hoe staat het met de vijver,in de natuur zwemmen deze diertjes kilometers,en ze poepen int water,wat verwarmd moet zijn.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volg een beetje de mening van Anita. Dergelijke soorten zijn gewoonweg lastig te huisvesten. Je bak gaat snel te klein worden, en het watergedeelte gaat voor problemen zorgen.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu al het gedacht dat je bakje begint te klein te worden.

een varaan heeft op zijn minste een huisvesting nodig van 4meter bij 3, met ongeveer de helft daarvan met water, die ook nog eens diep genoeg is om er te kunnen in zwemmen.

dus je zal toch snel mogen kijken om te verhuizen, als je het beestje een deftige huisvesting wenst te geven.

varaantjes komen immers vrij groot en zullen al snel niet meer in een bakje van 150 bij 50 passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zit nu in een terra van 150 bij 50 bij 50 die groot genoeg voor haar is. als ze groter word komt ze in een terrarium van 250 bij 70 bij 70 en daarna bouw ik wel weer iets voor haar

 

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah ze worden alleen zo groot ik mag van me ouders niet de achtertuin reserveren en verbouwen :P

 

wat het uv licht betreft varanen slangen hagedissen enz hebben het nodig zoals bekent varanen en slangen gebruiken het voornamelijk voor de geur herkenning hun hebben de perfecte tong. een gespleten tong dat helpt om in stereo te kunnen ruiken dus ze likken een geurtje op in de lucht die ze zien door het uv en drukken het tegen hun gehemelte (orgaan van jakobson dacht ik) zit het meer op de rechter kant van zijn tong dan zit het rechts en andersom. verdr is het tegen rachitis hij is nog jong dus heeft het extra hard nodig :)

 

poedertjes worden maar voor 10% opgenomen en de overige 90% uitgescheten :blink:

 

grzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geef zelf ook vitamine d3 enz door het water. dit word en door de huid opgenomen en ook door het drinken van de varaan zelf. verder maak ik nu mixen van tartaar met ongekruid gehakt en een eitje. mengelmoesje en ze is er gek op. en het is super goed voor haar

bevat veel ijzers en eiwitten en overige vitamine's

 

 

grtjssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

voer je ook nog levend daar bij? zoals muizen ratten of konijntjes ? das ook goed voor haar :D

 

grzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha oke ziet er vunzig uit he als ze ze verscheurd :P

 

wacht dan nog maar eens tot ze groter zijn das pas grof :lol:

 

grzzz ps heb je nog foto's ik heb ze gezocht maar kon geen vinden ben wel benieuwd :)

 

 

grzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

foto is is van toen ik haar net had

 

hier zijn de foto's

zal binnenkort betere foto's maken

 

100_0504.jpg

 

100_0609.jpg

 

100_0608.jpg

 

grtjssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja,dat snap ik ,maar hoe heb je nu het verwarmde water gedeelte geregeld,een baardje hou je niet in een kikker bak,en jou dier niet in een baardjes bak? daarom heb ik voor een stekel staartje gekozen,hij word maat baardje met een langere staart uit eindelijk,in de biotoop het zelfde als een baardje.(niet dat ze bij elkaar kunnen).een makkelijker dier om te houden dus. maar je diertje is echt nog piep zie ik,leuk hoor.

groetjes anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd en makkelijk schoon te houden. want ik heb een stuk slang en daar zuig ik het water in en dan daar onder een emmer. gedeeltelijk water eruit laten lopen totdat de cuvorbox tilbaar is. en vervolgend de rest in de voortuin :blink:

hebben de plantjes ookw eer water met wat mest.. voortuin is toch alleen maar onkruid enz

 

grtjsss

Share this post


Link to post
Share on other sites
salvadorii is een verzamel naam voor alle salvadorii ondersoorten die er zijn. salvador valt dus ook onder salvadorii en dus 2 na grootste :lol:

 

tegen die tijd dast hij zo groot is woon ik waarschijnlijk op me zelf met een groote schuur ( van muur en beton met daar in een verlijf voor de varaan en eventueel andere dieren

 

grtjsss

dit is niet zo!

jij hebt een salvator, dus een watervaraan

een salvadorri, Nederlandse naam is krokodilvaraan, is afkomstig uit Papoua Nieuw Guinea, en een boombewoner!

een salvadorri is zeldzaam in gevangenschap, en mede hierdoor een 1700 euro duurder als een salvator

salvator en salvadorri zijn totaal verschillende soorten,

een salvadorri wordt tot drie meter en is hiermede de langste varaan, de komodo is dan weer de zwaarste varaan

als derde krijg je dan de salvator

 

ik zou overigens maar even opletten met dat levend voeren met groot wordende soorten!

nu kan je het dier nog baas, het is een ukkie, maar met grote dieren als die van mij, wordt dat een heel ander verhaal,

dergelijk ukkie kan een kind hanteren, indien je nu je dier niet goed rustig krijgt, zal je hem vroeg of laat moeten dumpen, tenzij je een profi verblijf met veiligheidsas kan veroorloven

is je dier gewoon om enkel van het pincet of een voerbak te eten, dan kan je nog rustig schoonmaken (en geloof me, dergelijke dieren vervuilen enorm eens ze volwassen zijn)

eens volwassen moet het dier op dieet, om leververvetting tegen te gaan,

dit in combinatie met jagen naar prooien is niet echt een aanbeveling denk ik

in de natuur zwemmen deze dieren uren per dag en komen aan land om te basken en te slapen,

bij dieren in dergelijke kleine ruimten (want zelfs een terra drie op vier meter is klein voor dergelijke dieren) is leververvetting een grote doodsoorzaak

de dieren zijn snel en zeer krachtig eens ze volwassen zijn, het is belangrijk dat je dier reeds als jong dier leert om niet op bewegende prooien te jagen,

@ Poema: mijn dieren eten volstrekt niet vunzig! ze slikken hun (dode) prooi in zijn geheel in

er gaan per voederbeurt en per dier twaalf kuikens in, ook voer ik veel gemalen vlees

maar Poema kan jij eens zeggen waarom jij denkt dat levend voeren goed voor hun zou zijn?

want dergelijke onzin verspreiden zet anderen om het verkeerde been,

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok nou bedankt.......weer wat info erbij........

maar waarom nou metteen zo'n negatieve instelling?

misschien eerst even voorstellen. dan weten we ook tegen wie we praten (ahumm)

 

grtjssss

 

 

p.s mensen maken wel eens fouten.. (tip)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oei

een croc monitor,zo charmant en zo dodelijk.ik wil er zo graag eens 1 zien op leeftijd.prachtig.echt helemaal geweldig.

mooie foto,s hoor.

albis zijn ook geweldig,de knobbels zijn schattig.tja ik ben verlieft.maar heb de ruimte niet voor deze dieren.maar ik heb m,n ackie,een stoer diertje in een klein formaat.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×