Jump to content
Sign in to follow this  
metallicattim

Waar Bewaren Van Voedseldieren?

Recommended Posts

Waarin bewaren jullie je voedseldieren?

Ik bewaar ze gewoon in de bakjes die je krijgt in de winkel, wat leidt tot kannibalisme en niet echt de mogelijkheid tot gutloaden....

Ik heb het ooit geprobeerd met een oud aqaurium maar die had geen fatsoenlijke deksel....

 

Ik denk dat ik wel zo snel mogelijk iets nieuws aanschaf, want ik realiseer me goed dat ze in die bakjes niet goed zitten en dat is ook niet goed voor mn baardje...

 

waar bewaren jullie ze in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik zelf haal mijn voedseldieren bij marc

omdat de afstand vrij groot is rijd ik een keer in de twee weken zijn kant op

moet zeggen dat ik ze met gemak 2 weken goed hou

wel split ik de hoeveelheid in een bakje in 2 en doe hier dan een stukje wortel bij of appel

als bodum doe ik hier brinta (droog) in en een papiertje

na een paar dagen weer wortel erin en verschonen als het nodig is

ik zet ze gewoon op kamertemp en zomers zet ik ze op een koelere plaats in huis

moet eerlijk zeggen is best wel bewerkelijk maar het loont de moeite

met sprinkhanen doe ik het zelfde behalve met bulkverpakking die doe ik in een curverbak met een lamp erin en tevens voer ik deze ook en geef ik havermoutvlokken zodat ze hun vocht gehalte kunnen regelen

hoop je een beetje geholpen tehebben

groetjes michel :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx! ik ga het iig zo snel mogelijk anders doen!

in de zomer mag ik blij zijn als ik 4 a 5 van de 10 per bakje kan voeren, de rest is dan al kastjewijlen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik houd mijn voedseldieren in faunaboxen. Deze zet ik op een terrarium zodat ze warm zijn. Bij de krekels zet ik dan bakjes met aarde en zo kweken ze nog ook. Gemakkelijk en je verbruikt geen stroom. Bij mijn rozenkevers doe ik hetzelfde.

Sprinkhanen ook maar die kweek ik niet.

Krekels voer ik een combinatie van vlokvoer voor vissen, tarwezemelen, havervlokken en kalkpoeder. Zelfde voor morio's en andere wormen.

Sprinkhanen groenvoer, hooi en havervlokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

totdat mijn dubias goed vemenigvuldigen geef ik krekel,uit de vriezer dat is zowiezo een stuk goedkoper,geeft geen overlast.de rest hou ik in de groentela.maar ik heb maar 1beardie dus echt veel levend voer heb ik nooit in huis

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een faunabox is zo'n plastieken bak met van die rode (ook andere kleuren) deksels. Een merk is onder andere GEO dacht ik. Je kent ze wel ze worden normaal gebruikt voor (goud)vissen maar daarvoor zijn ze eigenlijk veel te klein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die met zon handig klepje in het midden van de deksel? want daar zoek ik de naam van!

want die lijken we zeer handig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er al 2 gevonden op marktplaats!

 

maar voor de rest nix te vinden! denk dat ze in de winkel best prijzig zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja ze kosten hier 9euro voor de middelmaat (ong. 40*30 grondopp).

Je kan ook curverboxen(bij blokker, hema en dergelijke) gebruiken die zijn goedkoper. Die moet je wel nog ombouwen ivm verluchting ed. Nadeel is dat je ze minder goed ziet zitten :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh dat vind ik nog meevallen!! op marktplaats stond er namelijk 1 van 10 euro en die was evengroot, was 18 cm hoog!

 

dan koop ik ze liever nieuw! ik ga morgen iig eens eff langs de winkel

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij werken met curverboxen van xenos

boren er een heleboel gaatjes in of zagern een stukje uit deksel en maken er een rooster in met fijn gaasdoek

werkt prima

en aanzienelijk goedkoper

ligt aan de maat

maar wij betalen 3,95 voor een grote

wie weet is dat ook een idee xenos is hier de goedkoopste

grtjssssssssssssssssssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb vandaag 2 faunaboxen voor 3,50 per stuk kunnen kopen!

 

1tje heb ik meteen ingericht en daar zitten nu nog 9 sprinkhanen in, werkt prima zo moet ik zeggen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

3,50 is niet duur althans het ligt een beetje aan de maat

maar alles beter dan zo,n krekelbakje he

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

20x15x15 ongeveer, lijkt me groot genoeg, de sprinkhanen zitten goed uit mekaar en ik kan ze nu fatsoenlijk eten en drinken toedienen

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij zetten ze in een curverbak met deskel met gaatjes erin en een lamp hangt erin

maar ik lees dat ze drinken geeft???een sprinkhaan hoef je geen drinken te geven hoor dit haalt hij uit gras en andijvie en dergelijke

hoe doe je dat dan????

grtjssssssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een faunabox van 40 lang x 25 breed x 30 hoog, zoiets.

Ik bestel krekels bij de Krekelkoerier. Maatje 7 blijkt het beste te zijn, maatje 8 staan al met een poot in hun graf, want dan loop bijna hun leventje op zijn eind. Ik leg een halve eierdoos in de faunabox en ook nog een stuk of drie lege wc rolletjes. Ze verstoppen zich graag dus gaan in de eierdoos/rolletjes zitten. Ik heb van de krekelkoerier ook krekelvoer, werkt heel goed. Krekelgel voor vocht beviel me niet, nu heb ik een heel klein laag schaaltje waar de krekels makellijk in en uit kunnen klimmen. Daar leg ik een stukje wc papier of keukenrol dat doordrenkt is met water. Zo kunnen de krekels niet verdrinken maar wel het water opzuigen uit het papier. Tip van de krekelkoerier. Werkt enorm goed maar je moet wel elke dag nieuw water of erbij doen, of de hele boel vervangen.

Het gemak van die wc rolletjes is dat je zo'n rolletje inclusief een heleboel krekels met de voederpincet uit de box haalt en, in mijn geval, in een lege jodenkoekenbus (plastic met paars deksel), waarin calcium, doet deksel erop, flink schudden en loslaten in terra.

Dit is volgens mij een hele goeie oplossing. Veel gezonde goed doorvoede krekels, die lekker in zo'n bak kunnen rondrennen. Is voor die krekels ook leuker.

Zet ze wel donker, want het zijn dagschuwe beestjes.

Ik hoor wel of je iets hebt aan dit uitgebreide verslag :D

 

Groetjes, Andrea

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker weten hoor!

 

ik gebruik om mijn voederdieren te bepoederen zon bakje wat je normaal gebruikt voor je maden tijdens het vissen, kun je zo makkelijk openen door er op te drukken ;)

 

ik ga ook weer krekels halen en daar heb ik dan die 2e faunabox voor.

 

Btw is het ook erg dat de sprinkhanen altijd donker staan?

Owjah en gbf, gras kan ik ze niet geven, hebben we niet hier, de buren ook niet echt...

 

ik moet toegeven ik geef mn baardje niet echt gevarieerd voedsel

Hij krijgt, sprinkhanen, krekels, morio's, sla, komkommer, witlof, appel, wortel

 

kiwi en andijvie ga ik zo snel mogelijk uiitproberen!

en ik ga wel nog een muisje ergens vandaag halen, maar moet niet te groot zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Btw is het ook erg dat de sprinkhanen altijd donker staan?

Owjah en gbf, gras kan ik ze niet geven, hebben we niet hier, de buren ook niet echt...

 

sprinkhanen vinden licht wel fijn

en gras kun je makkelijk zaaien in een baloknbak zeg maar zo,n smalle kunststof plantenbak altijd vers gras op voorraad

 

ik las dat je je baardje wortel geeft je weet toch wel dat daar niet teveel van mag voeren he???

grtjssssssssssssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind dat je Jaymz juist heel erg gevarieerd voedsel geeft. Mijn baardje eet graag andijvie sprinkhanen krekels wasmotten maar wortel kool en andere groente niet. Hij drinkt wel druppels sinaasappel vindt hij heerlijk. Toevallig ontdekt. Moet ik dus meer andere dingen gaan aanbieden?

Wat die moriowormen en meelwormen betreft, die durf ik niet te geven omdat ik daar steeds zoveel verschillende berichten over hoot. Weten jullie meer? Ik ga ook die kiwi proberen.

Sprinkhanen houden inderdaad wel van licht. Ik hoop dat je succes hebt met je faunabox en het water in een schaaltje met een stukje wc papier.

 

Groetjes, Andrea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×