Jump to content
Bosje

Kousebandslang

Recommended Posts

hallo,

Ik heb een vraagje.

Ik heb hier een jong koppeltje kousebandslangen.

Ze zijn ongeveer 4 maanden oud.

Ze eten nou voornamelijk katten voer.

Nou komt de vraag...

 

Wat Kan ik ze geven op deze leeftijd als levend voedsel?? ;)

 

Graag jullie reacties

 

gr Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet er niets van sorry, ik wist nog eens niet dat een kousebandslang bestond. Kun je er niet iets over vinden op internet, een beetje googelen en zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt, dat hebben we ook wel is geprobeert. Maar dat eten ze nog niet.

Misschien dat ze daar nog net wat te klein voor zijn

 

gr robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat ze vis eten he ze zelf ook gehad ik gaf ze tonijn uit blik,maar toen had ik er niet zo veel verstand van (nu ook nog niet maarja)

kuno (jewel dragons) heeft ze volgens mij ook mischien moet je hem eens vragen.

 

groeten erwin............

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit geslacht telt ongeveer 20 soorten. omdat ze vis, regenworm (en amfibieen) eten zijn vele daarcan populair bij beginners.

 

kousebandslangen komen voor in allerie biotopen, in de buurt van water en vaak in de buurt van mensen. ze leven van canada tot noordelijk zuid amerika. deze zwarte of groene slangen hebben meestal 3 lichte lengtestrepen ( de kousenbanden ), enkele soorten vertonen een vlekkenpatroon. het anaalschild is ondergedeeld in tegenstelling tot het geslacht Natrix, de echte waterslangen.

T.proximus de westerlijke lintslang, kent zes ondersoorten, voorkomend van het midden van de VS tot in Costa Rica. ze worden 80 tot 12-cm groot. de staart beslaat een derde van de totale lichaamslengte. acht lipschubben zijn langs de bovenkaak geplaatst. de drie lichte lengtestrepen constrasteren sterk met de zeer donkere kleur er omheen. de zijstreep zit op de derde en vierde schub, geteld vanaf de buikschubben naar boven. op de kop liggen twee ovale stippen tegen elkaar aan. T. proximus was een ondersoort van T.sauritus, de oosterlijke lintslang, waar hij sterk op lijkt. de laatste heeft echter een bruine streep op de randen van de buikschubben en mist de twee stippen op de kop.

T. sirtalis, de gewone KOUSENBANDSLANG, kent 12 ondersoorten in zuiderlijk Canada, de VS en Mexico. ze komt niet voor in woestijnen. deze maximaal 130cm grote soort heeft in variabele kleuren, de lengtestrepen staan redelijk duidelijk in contras met de rest van de rug. vaak bevinden zich rode stippen of zwarte vlekken tussen de strepen. deze soort heeft zeven lipschubben langs de bovenkaak.

T.sirtalis infernalis uit het Californische kustgebied heeft een reeks rode vlekken op de zij. de zijstreep is moeilijk te onderscheiden, de kop heeft een roodkleurige bovenzijde.

T.sirtalis parietalis uit zuid Canada is roodzwart 'geblokt' tussen de rug- en zijstrepen, de bovenzijde van de kop is olijfgroen.

T.sirtalis similis uit noord-Florida heeft meestal gele strepen op een groenbruine zij met een dubbele rij zwarte vlekken. de kleur is variabel, soms met roodkleuring op de rug. deze ondersoort komt voor in het oosten van de VS tot aan Iowa en Missouri

 

huisvesting:

deze actieve, semi-awuatische slangen vereisen een goed geventileerd terrarium, minimaal 100x40x40cm. pas op voor tocht. tempratuur 20 tot 27 graden, tot 35 graden onder de spot. op warme zomerdagen loopt de tempratuur som zo hoog dat de lampen uit moeten. zorg beslist voor een droge plek, b.v boven een bodemverwarming.

neem een hygienisch bodemsubstraat als het terrarium vochtig word, b.v vloerzeil. potgrond bevordert bloedmijt, waar kousenbandslangen erg gevoelig voor zijn. een overal constant te vochtige bodem geeft pokken. dus een niet te net terrarium.

de waterbak moet groot zijn, maar hoeft niet apart te worden verwarmt. de rand van de waterbak moet minimaal 5cm boven het water en het bodemsubstaat uitsteken, zodat het terrarium niet te veel word bevochtigt en het water niet te veel word bevuildt. geef veel takken als klimgelegenheid en voldoende schuilplaatsen, thamnophissen verlangen rust en kruipen graag weg

 

voeding:

voer twee keer per wek levende vissen, visfilet van koolvis en regenwormen. soms eten ze nestmuizen of reepjes rundvlees. kousenbandsangen kunnen gemakkelijk overvoert worden. in de vrije natuur worden ook amfibieen, soms skinks en andere hagedisjes en kreeftachtige gegeten.

 

 

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet het ook niet hoor, was gister aan het surfen voor info rn kwam op en homepage van iemand waar stond dat zijn kousebandjes kattenvoer en vissenvoer aten... verder heb ik er echt geen verstand van hoor.... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zeg Lizard, ben jij een encyclopedie op 2 benen of zo?

Interessant om te lezen hoor!

lizard zit veel te googlen dan kom je vanalles tegen (ik kan redelijk wat opzoeken maar

ben er nog niet helemaal in thuis) :P (vaak de verkeerde woorden ofzo en vooral latijnse namen ben ik niet goed in'

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeg, dit heeft niks met dit topic te maken hoor, maar je kent me inmiddels al wel een beetje h

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hoor, lizard is een kennis die ik via dit forum heb leren kennen

hij vroeg om mijn msn adres, om over inrichtingen van terra te praten, en ondanks dat ik zijn moeder zou kunnen zijn was het altijd erg leuk.

Ron heeft zelf kinderen van lizard zijn leeftijd, en lizard kwam een keer met zijn pa op visite.

en hij is toen blijven slapen, daarna is hij nog 2x komen slapen waarvan 1 week in de vakantie

dus zo ken ik lizard

 

zo dat was ff off topic sorry.

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou je was natuurlijk al superberoemd op de prachtige foto's die je altijd maakt, maar nu ben je nog beroemder!

Leuk hoor, dat jullie elkaar zo hebben leren kennen, waar zo'n forum toch allemaal niet toe kan leiden :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

B) haha

ik denk dat het maar eens tijd word dat ik weer wat foto's ga maken :P

want heb nu zoveel beesies en nog zo weinig foto's :(

 

ik zit eens te denken want wanneer gaat IEDEREEN hier bedoel ik de leden van reptie-farm naar tilburg? en welke dag? misschien zouden we allemaal op 1 dag kunnen komen en dat we zo elkaar beter leren kennen en over onze hobby's praten???????????????????????????????????????????????????????????????????

 

grtjsssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

levend voer ik ze..... mini voorntjes... wormen... maar vooral pinkies!!! daar zijn ze verzot op!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

even weer iemand die over het topic praat :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja ik heb ze... in verschillende soorten he,dus dan moet er wel een antwoord komen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×