Jump to content
Sign in to follow this  
JDG

Veldsprinkhanen

Recommended Posts

Hoi ;)

 

Tijdens mijn dagelijkse wandeling met de hond neem ik nu steeds een bekertje mee om veldsprinkhanen te vangen

deze vang ik uiteraard in het veld en niet langs drukke wegen

in het verleden deed ik dat voor mijn wateragamen (deze waren er gek op)

ik heb nu ondervonden dat mijn baardjes het ook lekker vinden

dus is dit een goedkope en afwisselende voeding

doen jullie dit ook en zo ja wat zijn jullie ervaringen hiermee? <_<

ik heb nu ook een krekelkweek die lekker loopt maar vraag mij nu ook af als binnenkort de kleintjes uit het ei komen of ik hen dan ook veldsprinkhanen kan of mag voederen

in een ander topic heb ik iets gezien van wormen in sprinkhanen

is de kans dan groter bij in het wild gevangen voedseldieren om parasieten bij je dieren over te brengen ?

 

 

Grtzzz B) Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Insecten van buiten zijn veel beter dan de commercieel gekweekte. Je mag vrij veel geven hoor : regenwormen, sprinkhanen, krekels, pissebedden, langpootmuggen, huis- en naaktslakken en ga zo maar door.

Vooral pissebedden en huisslakken zijn een heel goede bron van calcium : pissebedden 13:1 en huisslakken 32:1! Terwijl bij de commerci

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk vind ik slakken gewoon eng om te voeren

ze kunnen wel ergens gekropen hebben waar gespoten is of gif is gestrooid

daar waag ik me dus maar niet aan

grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als je een slak in het terra gooit dan komt ie toch onder het zand te zitten dat lijkt me ook niet echt lekker voor je baardje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slakken moet je uit de pincet geven of in een voederbakje. Zelfde met regenwormen.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi olly voer je dan naakt slakken ???

of slakken met huis en al of trek je ze uit hun huis???

grtjssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beide. Slakken met huis hebben vanzelfsprekend hogere calciumwaarde.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

ik heb ook zowat met van alle soorten insecten al geexperimenteerd en heb toch al ondervonden dat ze van slakken niet zo gek zijn daartegenover regenwormen lusten ze wel maar al te graag en zijn bovendien inderdaad voedzaam

het nadeel van slakken vind ik ook als deze niet onmiddelijk opgegeten worden door het terra kruipen en dan vol zand hangen die de baardjes dan mee naar binnen werken laten ook een spoor achter op de glazen

het spreekt inderdaad vanzelf dat je de dieren niet moet gaan vangen op riscicoplaatsen zoals drukke wegen of bespoten velden

het enige wat ik mij dan ook afvroeg of het wel raadzaam is om deze zelfgevangen voedseldieren aan babyagaampjes te voederen daar misschien de kans groter (of juist niet) kan zijn op wormen of parasieten

daar jonge dieren ook nog zwakker zijn eens ze zijn besmet

 

grtzzz B) Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik al zei wormen kunnen ook door commercieel gekweekte insecten en door groenten doorgegeven worden. Het risico bestaat nl. altijd.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zoals ik al zei wormen kunnen ook door commercieel gekweekte insecten en door groenten doorgegeven worden. Het risico bestaat nl. altijd.

 

Groeten Olly

Thanx ;)

 

ikzelf vind ook dat het voordeel met bv. veldsprinkhanen is dat de voedingswaarde hoger ligt daar zij in de natuur al de nodige voedingsstoffen tot hen hebben genomen

dit is meestal nietwaar met voedseldieren die je in de winkel gaat kopen deze moet je meestal een paar dagen bijvoederen om de nodige voedingswaarde te bekomen

 

Grtzzzz B) Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×