Jump to content

Recommended Posts

Ik weet t niet meer. Heb nu al t derde jonkie met n aangevreten pootje.....

 

Het waren 16 jonkies van 4 a 5 weken in n bak van 80l X 40b X 50h.

 

Heb er al 2 laten in slapen. Ze krijgen genoeg (ruim) te eten, krekels, sprinkhaantjes, fruit, groente, etc, etc.

 

Heb er nu 8 in n bak van 80l X 40b X 50h. En de andere 8 ook in zo'n bak. En wat denk je zo juist? Idd w

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn god,je blijft achtervolgd worden door ellende!

ik heb het zelf,gelukkig nog nooit mee hoeven maken,maar wat de stelling is,is dat alles wat beweegd voedsel is,pootjes,en staartjes ook.

maar dat is,als de dieren te krap zitten,en ik vind dat ze bij jou ruim zitten hoor!

hoe oud zijn ze nu??

 

ik zou allereerst stoppen met krekels enz los te laten in de bak,of doe ze eerst een kwartiertje in de koelkast,om ze sloom te maken.

ik voer uitsluitend wormpjes en dubiatjes ,die gaan in een bakje,niet los in de bak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ps.je moet de kleintjes nooit leren jagen,hoe leuk het ook is om ze achter een prooi aan te zien gaan!!

ze rustig houden dus!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet niet of je hier veel aan kan doen

buiten ze allemaal appart zetten

kan gewoon het caracter van het dier zijn

(of zelfs van een hele nest)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ps.je moet de kleintjes nooit leren jagen,hoe leuk het ook is om ze achter een prooi aan te zien gaan!!

ze rustig houden dus!!!

4 a 5 weken Anita........

Share this post


Link to post
Share on other sites

en nu al poten afbijten??

nogmaals,laat niks meer los lopen in de bak!

Share this post


Link to post
Share on other sites
weet niet of je hier veel aan kan doen

buiten ze allemaal appart zetten

kan gewoon het caracter van het dier zijn

(of zelfs van een hele nest)

heb jij het wel eens meegemaakt?

ik heb nu wel een paar 100 opgefokt,het kan toch niet zo zijn dat die allemaal zoetjes waren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

vocht tekort!!!!

 

is inmiddels al meerdere malen bewezen door verschillende veterinairs!!

 

dieren dus dagelijks sproeien,en minimaal 2 maal per week een badje!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef 16 baardjes 1 doosje krekels en een tros andijve of golliwoog

Deze durven ook soms eens bijten naar andere als het eten ver op

Ik zou gewoon wat meer voeren dan zal dit ophouden

 

Groetjes Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik geef 16 baardjes 1 doosje krekels en een tros andijve of golliwoog

Deze durven ook soms eens bijten naar andere als het eten ver op

Ik zou gewoon wat meer voeren dan zal dit ophouden

 

Groetjes Tim

dit heeft zeker niet met het voergedrag te maken,is echt puur vocht tekort... zal er eens een recent topic over zoeken op R-F

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad wordt er gezegd dat het meestal komt door de kleintjes die te kort bij elkaar zitten of te weinig eten krijgen.

Nakweek baardjes moeten eten krijgen tot ze genoeg hebben, 2 keer per dag zodat ze elkaar niet als voedsel gaan aanzien.

 

@ Tim: Als ik jouw was gaf ik de baardjes meer dierlijk voedsel! 1 doosje voor 16 kleine baardjes is heel weinig ook al krijgen ze daarnaast groenten en fruit...

Kleine baardjes leven hoofdzakelijk op dierlijk voedsel.

 

@ Stootvoeg: Ik heb het ook nog nooit meegemaakt en hoop ik ook nooit mee te maken maar hopelijk is de oplossing wat vocht te kort zoals Kuno aangeeft.

IK zou er geen antwoord op geven. Je baardjes zitten ruim en als ze genoeg eten voor handen hebben moet er iets anders aan de hand zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zijn er ook al 3 met een afgebeten staart :( we verstaan het niet, ze hebben alle plaats, ze worden dagelijks tot 4 x besproeid en krijgen 2x daags levend voer + groentjes ...

 

Tja weet ook niet wat eraan te doen, je kan nou niet zeggen dat ze niet genoeg krijgen ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik geef 16 baardjes 1 doosje krekels en een tros andijve of golliwoog

Deze durven ook soms eens bijten naar andere als het eten ver op

Ik zou gewoon wat meer voeren dan zal dit ophouden

 

Groetjes Tim

dit heeft zeker niet met het voergedrag te maken,is echt puur vocht tekort... zal er eens een recent topic over zoeken op R-F

Dit kan veel verschillende oorzaken hebben en vocht tekort is er een van, maar het voer gedag ook !!

 

Zorg er nu voor dat je meerdere malen (minimaal 3 keer per dag) een klein beetje krekels voert en dat er (na ong 5 minuten voeren) geen krekels meer in je terrarium lopen. Let wel op dat ze allemaal eten. De gene die onderdrukt worden of niet/slecht eten zou ik apart zetten. Ik raad aan om een klein schaaltje buffalowormen erin te zetten. Groente is op de leeftijd van 4-5 weken geen must (als je voldoende sproeit !!!), je kan uiteraard wel een klein schaaltje met groente in je terrarium zetten. Sproei de dieren 2 keer per dag. De 2e keer sproei je ong een uur voordat het licht uit gaat de zijkanten van je terrarium, zodat er druppels aan het glas blijven zitten.

 

Het kan ook zijn dat je alles goed doet en dat het een "genetische agressie" is. Wij hebben dit probleem in het verleden ook gehad. Bij geen een legsel problemen, maar bij een koppel alleen maar problemen, terwijl alles het zelfde gevoerd e.d. werd. Voordat dit koppel bij elkaar was hadden de jongen van beide dieren (met andere man/vrouw) geen problemen en daarna ook niet.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier staat er ook wel een drinkbak in met dagelijks vers water dat is een feit :D

 

@ Sarah

het zijn redelijke grote en ze eten het bijna niet op

na het voeren lopen er nog enkel rond en gaan ze op hun hoofd zitten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet alleen wat ik doe,en dat is vanaf dag 1 in bad,andijvie,en potjes met wormpjes,en dubia in ondiepe schaaltjes. elke 2 weken geef ik wat nurtibird,zodat ze aan een spuitje kunnen wennen,en ze weten het precies,want na 2 weken komen ze er al op af.makkelijk als ze later een kuurtje nodig hebben.

maar elke dag in bad,betekend dus ook dat ze dagelijks door je vingers gaan,en je kan zien of ze aankomen,of vermageren.

spijtig te horen dat het toch mis gaat,maar we zijn er om elkaar te helpen,en van elkaar te leren.

ik ben hoop dat je het artikel kan vinden kuno!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik geef 16 baardjes 1 doosje krekels en een tros andijve of golliwoog

Deze durven ook soms eens bijten naar andere als het eten ver op

Ik zou gewoon wat meer voeren dan zal dit ophouden

 

Groetjes Tim

dit heeft zeker niet met het voergedrag te maken,is echt puur vocht tekort... zal er eens een recent topic over zoeken op R-F

voor een groot stuk kan ik deze redenering volgen,dat het badderen bijten verminderd,of de oorzaak zou zijn

 

hier hebben we nog maar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik geef 16 baardjes 1 doosje krekels en een tros andijve of golliwoog

Deze durven ook soms eens bijten naar andere als het eten ver op

Ik zou gewoon wat meer voeren dan zal dit ophouden

 

Groetjes Tim

dit heeft zeker niet met het voergedrag te maken,is echt puur vocht tekort... zal er eens een recent topic over zoeken op R-F

voor een groot stuk kan ik deze redenering volgen,dat het badderen bijten verminderd,of de oorzaak zou zijn

 

hier hebben we nog maar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ze krijgen 2 (ipv 3, zou dit veel uitmaken ??) keer per dag krekels.

Normaal gesproken zou dit niet uitmaken.......

 

Je moet voeren volgens de manier wat jou het beste lijkt, gaat er iets mis dan volg je de raad van een ander op. Dit hoeft niet alles te zijn, begin met het gene wat jou het beste ligt. Blijf je dan problemen houden ga je weer wat anders proberen. Op deze manier krijg je een eigen manier van opkweken. Ik gebruik een bepaalde richtlijn, maar soms moet ik enkele dieren/legsels ook anders voeren. Dit kan uiteindelijk wel resulteren meerdere verschillende methoden van voeren bij de legsels die ik op het zelfde moment hebt.

 

Je hebt nu een grote kans dat het bij deze ene bijter blijft. Goed blijven observeren en hopen dat het niet meer voorkomt.

 

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Poten en staart bijten bij jonge baardjes is meestal een tekort aan

dierlijk en plantaardig voedsel.

 

Bij ons staat er constant een potje buffalowormen bij.

 

En soms komt het inderdaad voor dat er een bijter tussen zit, deze moet

je zo snel mogelijk scheiden van de andere baardjes.

 

Groeten Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Ik kan me goed inbeelden dat je nu op dit moment het niet goed meer weet.

Er kunnen namelijk zoveel redenen zijn en manieren zijn van opkweken.

Hoe je jouw methode beschrijft is volgens mij zeker niet slecht, al staan we er natuurlijk niet bij.

Afgebeten staarten en ledematen komen meestal voor bij dieren die te klein en met teveel gehuisvest zijn en daar bovenop nog te weinig voer krijgen, dus is het zoals Marc zegt er steeds voor te zorgen dat er voer ter beschikking staat.

In jouw geval lijkt mij dit in orde, dus ik hoop dat je boosdoener gevonden hebt.

Afgebeten staarten en ledematen heb ikzelf nog niet tot blijdens toe meegemaakt (en ik heb er toch al heel wat opgekweekt), wat ik wel al meegemaakt heb is is dat er een dier bijzat die ook naar andere dieren hapte tijdens bewegingen en de reden hiervan was me achteraf duidellijk het arme diertje was blind en reageerde enkel op bewegingen(schimmen) en dit arme diertje voer ik nog steeds iedere dag op met de hand en reageerd enkel op bewegingen voor het gezichtsveld.

Dit is weer een zoveelste verhaal en misschien kan je dit ook in overweging nemen en is het zoals Wilco zegt iedereen probeerd je hier te helpen op de manier die zij zelf al meegemaakt hebben en het is dan aan jou om al deze versies uit te sluiten tot je achter de reden komt.

Succes ;)

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid mensen. Ik ben ontzettend blij met al de reacties!! Iedereen die me probeert te helpen.

 

Ik heb nu "de bijterd" eruit gezet en n bakje met wormpjes erin gezet. Heb nu

" al" 2 dagen rust in de bak, en g

Share this post


Link to post
Share on other sites

blij dat de rust in het terrarium is teruggekeerd ,en dat het bijtertje is gevonden

 

wel jammer dat U dit overkomt bij een van de eerste nestjes

het is zeer jammer,maar laat het de pret niet bederven,de andere kleintjes zullen zeker nog voor veel plezier zorgen,en blije gezichten in huis brengen

 

geniet er maar van

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi marco

je weet het nooit!

ik broed zo 100 dieren uit,voorbeeldig!

en dan krijg je een legsel dat soep is,en zakt de moed je weer in de schoennen.

naar de da ga ik er niet mee,geen beginnen aan.

wat doe je met de 3 pootjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi marco

je weet het nooit!

ik broed zo 100 dieren uit,voorbeeldig!

en dan krijg je een legsel dat soep is,en zakt de moed je weer in de schoennen.

naar de da ga ik er niet mee,geen beginnen aan.

wat doe je met de 3 pootjes?

Ik heb er nu nog 2 met 3 pootjes........

 

Met de 3 andere ben ik naar de DA geweest om ze in te laten slapen.

 

Wat moet ik anders doen dan Anita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×