Jump to content

Recommended Posts

een plooietje mogen ze hebben hoor,wij zijn ook niet allemaal tonnetje rond.

mest moet je opsturen,of rond bellen in je omgeving,om te laten controleren!

je kan een stukje kattenvoer levend maken door er mee te wapperen met een pincetje,maar het probleem gaat zich nu voodoen dat je veel tijd spendeerd met proberen om er voer in te krijgen,en dat word hij ook zat. je kan het zelfde doen met andijvie.maak het maar intresant.nu zat hij onder de lamp,met z,n bek open om op te warmen,en hup,gelijk word er weer voer ingepropt.

nutribird meng je aan met water,en druppel het op z,n neus,ze vinden het erg lekken,en likken het goed op. maar geef het niet langer dan 10 dagen,want anders wil hij niks anders meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren weer alleen 2 wasmotten

Geen enkele interesse voor ander voer, en kattevoer al helemaal niet.

Ermee wapperen helpt ook niet. Hij doet z'ogen dicht en draait z'n koppie weg.

Heb hem dus maar met rust gelaten verder.

Hij is weer aan het graven af en toe, maar ging om 3 uur al naar s'n slaapplek.

Ga nutribird geven (Anita alvast bedankt voor het opsturen!) en het wachten is op de mest voor onderzoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

poep opsturen,maar wat je nog kan proberen is dat je met een tegel op een paar steentjes een plateau maakt regelrecht onder je lamp,zodat hij mooi kan bakken,dat takje waar die op ligt is niet echt om te luieren.

zitten er gewoon spotjes is? hoe regel je de uvb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( Inmiddels ruim een week verder. Afgelopen maandag en dinsdag heeft Karel medicijnen gehad voor de coccidiose, maar behalve het oplikken van ong. 1 ml nutribird wil hij niets eten. Ook de nutribird wil hij vandaag niet. Zelfs geen wasmotje de laatste dagen.

Het terrarium is maandag schoongemaakt en ontsmet. Keukenpapier erin en de temp. opgekrikt tot 30-35 graden in de hele bak (warmer op z'n zonneplek).

Hij leek wat drukker en levendiger toen hij na een halve dag weer terug mocht in z'n terra na het schoonmaken, of hij had een opleving van de medicijnen, maar dat is helemaal over. Hij ligt het grootste deel van de dag plat in een hoekje.

Vraag me af of hij het medicijn voldoende binnengekregen heeft. A.s. woensdag moeten we de baycox 2 dagen herhalen.

(we moesten op voorschrift van Kik 2ml baycox- 2,5%- verdunnen met 3 ml water. hiervan 2 dagen 0.15 ml toedienen) Karel weegt 165 gram en is ca. 8 maand oud.

Wat kunnen we nog doen?? behalve naar Nieuwegein voor onderzoek..

post-6-1238260872.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou heel erg oppassen met Nutribird.

Er zijn veel "fans" van dit middel, maar er zijn heel veel dieren die er serieuze problemen mee gehad hebben. Nutribird kan zorgen voor verstoppingen.

 

M.b.t. het kattenvoer, ik zou het helemaal niet geven, maar als je het toch doet koop dan de "K.D" versie, laag in eiwit en zoutloos ... al het andere voer bevat te veel zout en eiwitten voor baardagamen.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wth is nou weer een K.D. versie?

"Kat Dik", "Kat Dom" , Kat Drachtig" , Kat Doorzichtig" (is wel heel ziek dan <_< ), Kat Dood....hmmm , niet veel zin meer dan... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wth is nou weer een K.D. versie?

"Kat Dik", "Kat Dom" , Kat Drachtig" , Kat Doorzichtig" (is wel heel ziek dan <_< ), Kat Dood....hmmm , niet veel zin meer dan... :D

sorry hoor,maar dit is een serieuse zaak,als je niks zinnigs te melden hebt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Frieda,

 

Ik heb 3 vrouwelijke baardjes van ongeveer 5 1/2 maand oud en die vertonen hetzelfde gedrag als jouw baardje.

Heb nog al wat probs gehad met de (dure) uv lamp, nu heb ik eindelijk een goed werkend exemplaar(powersun 100W). Ik denk dat het bij mij eraan ligt dat ze nu moeten wennen aan het licht, dat nu wat feller is dan voorheen.

Vandaar dat met de ogen "knijpen" en moeten wennen aan de hogere temperatuur. Aan 1 kant is het nu rond de 28 graden, was eerst 25 graden.

 

Kan iemand bevestigen dat wat ik schrijf mogelijk is?

Of ligt het toch aan een eventuele parasiet/worm.

 

Ze zijn alledrie op goed gewicht, wellicht iets te.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,een powersun is wel wat anders dan een flikkerende tl,of een goedkope spaarlamp.en het zal idd wennen zijn ,want ze zien veel meer met deze full spectrum lamp.

maar wat lamp betreft zit je goed,enigste nadeel van de 100 watt ,is dat het onstekings meganisme in de fitting zit,en dat kan de levensduur verkorten,alleen gebruiken met een porcelijnen fitting.

ondertussen krijgt je dier de juiste constante broodnodige vitamintjes,je hoeft alleen nog maar calcium te geven.

(off topic)

@ salenia

heb je je dieren al ontwormd,de poep na laten kijken misschien?

dik zijn kan gewoon dik en rond zijn,maar ze kunnen ook tonnetje zijn omdat ze vol met wormen zitten!

als de zon plek recht onder de lamp zit,zouden ze niet met de oogjes hoeven knijpen.

wat is de juiste temp recht onder de lamp?

28 graden is te koud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

Het is nog hetzelfde met Karel. De ene dag een beetje actief, de andere de hele dag in een hoekje. Niet eten, hoewel hij vandaag toehapte bij

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wth is nou weer een K.D. versie?

"Kat Dik", "Kat Dom" , Kat Drachtig" , Kat Doorzichtig" (is wel heel ziek dan <_< ), Kat Dood....hmmm , niet veel zin meer dan...

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou,een powersun is wel wat anders dan een flikkerende tl,of een goedkope spaarlamp.en het zal idd wennen zijn ,want ze zien veel meer met deze full spectrum lamp.

maar wat lamp betreft zit je goed,enigste nadeel van de 100 watt ,is dat het onstekings meganisme in de fitting zit,en dat kan de levensduur verkorten,alleen gebruiken met een porcelijnen fitting.

ondertussen krijgt je dier de juiste constante broodnodige vitamintjes,je hoeft alleen nog maar calcium te geven.

(off topic)

@ salenia

heb je je dieren al ontwormd,de poep na laten kijken misschien?

dik zijn kan gewoon dik en rond zijn,maar ze kunnen ook tonnetje zijn omdat ze vol met wormen zitten!

als de zon plek recht onder de lamp zit,zouden ze niet met de oogjes hoeven knijpen.

wat is de juiste temp recht onder de lamp?

28 graden is te koud.

Anita,

 

Diertjes zijn in januari ontwormd.

Denk dat ze gewoon echt te dik zijn, zal eens wat minder dierlijk voedsel gan geven en meer rochting het groen gaan, ja ik weet het ik heb ze teveel verwend.

Vandaag hebben ze overigens al wat beter gegeten en zijn wat actiever. Om de powersun heb ik zo'n lamp fixture gedaan waardoor het licht nu meer naar beneden schijnt.

 

Uiteraard is de 28 graden gemeten op de koelste plaats in de bak.

Onder de lampen is het zo'n 43-45 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Frieda,

 

Een baardje kan van Baycox een tijdje lusteloos zijn, dit is vrij normaal.

 

Dwangvoeren raad ik af, de darmflora moet eerst terug tot rust komen.

 

Zorg wel altijd bij gebruik van medicijnen dat het dier voldoende vocht

binnen krijgt.

Dus elke dag een bad kan zeker geen kwaad.

 

Is het baardje ook al ontwormd?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Frieda,

 

Een baardje kan van Baycox een tijdje lusteloos zijn, dit is vrij normaal.

 

Dwangvoeren raad ik af, de darmflora moet eerst terug tot rust komen.

 

Zorg wel altijd bij gebruik van medicijnen dat het dier voldoende vocht

binnen krijgt.

Dus elke dag een bad kan zeker geen kwaad.

 

Is het baardje ook al ontwormd?

 

Groetjes Marc B)

marc

na de baycox krijgt karel een worm kuur,en zaten worm eitjes in de ontlasting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou,een powersun is wel wat anders dan een flikkerende tl,of een goedkope spaarlamp.en het zal idd wennen zijn ,want ze zien veel meer met deze full spectrum lamp.

maar wat lamp betreft zit je goed,enigste nadeel van de 100 watt ,is dat het onstekings meganisme in de fitting zit,en dat kan de levensduur verkorten,alleen gebruiken met een porcelijnen fitting.

ondertussen krijgt je dier de juiste constante broodnodige vitamintjes,je hoeft alleen nog maar calcium te geven.

(off topic)

@ salenia

heb je je dieren al ontwormd,de poep na laten kijken misschien?

dik zijn kan gewoon dik en rond zijn,maar ze kunnen ook tonnetje zijn omdat ze vol met wormen zitten!

als de zon plek recht onder de lamp zit,zouden ze niet met de oogjes hoeven  knijpen.

wat is de juiste temp recht onder de lamp?

28 graden is te koud.

Anita,

 

Diertjes zijn in januari ontwormd.

Denk dat ze gewoon echt te dik zijn, zal eens wat minder dierlijk voedsel gan geven en meer rochting het groen gaan, ja ik weet het ik heb ze teveel verwend.

Vandaag hebben ze overigens al wat beter gegeten en zijn wat actiever. Om de powersun heb ik zo'n lamp fixture gedaan waardoor het licht nu meer naar beneden schijnt.

 

Uiteraard is de 28 graden gemeten op de koelste plaats in de bak.

Onder de lampen is het zo'n 43-45 graden.

hoi

zie toch echt dat ze wat meer aan het groen/fruit voer gaan.

ze zijn nog jong,en is er niets aan de hand,maar met een overdaad aan dierlijke eiwitten komt met de jaren de leververvetting en het nierfalen.

vooral als ze nog jong zijn vreten ze de hele dag door,dus een paar dagen geen vlees,pakken ze de andijvie wel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marc,

Bedankt voor je reactie (en je toevoeging Anita).

Vond wel dat z'n ontlasting vorige keer en vandaag waterig was met een raar wit 'stokje'met draadjes eraan (iemend enig idee wat dat is??) Voor de kuur had hij geen diarree. Maar aangezien hij zo ongeveer alleen nutribird eet en de afgelopen twee dagen alleen het medicijn (baycox) is dat waterige misschien normaal. We wachten het maar even weer af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wat vervelend dat je baardje het eigenlijk nog steeds niet goed doet.

Als je kattevoer wilt geven kan je het beste Hill's a/d blik halen wat alleen bij de dierenarts te verkrijgen is.Dit is een soort recoveryvoer om aan te sterken.

Wat ook kan is het hill's K/d (k/d staat voor kidney diet red. :D ) daarin de zijn de eiwitten e.d. aangepast om de nieren te ontzien...

De merken van de supermarkt zou ik zeker niet aan beginnen aangezien dat zo chemisch is dat het licht geeft in het donker.Dat voer bestaat alleen uit 80% water en veel te veel zout!! Ik geef het mijn katten nog niet eens...

Ik zou zeker het dier een bloedonderzoek laten ondergaan.Je hebt bij veel dierenlabs een speciaal reptielenprofiel.

Laat in ieder geval de lever en nierwaarden goed checken! Over het algemeen heb je bij een reptielenprofiel de noodzakelijke bloedwaardes erin zitten.

Dit soort dingen zijn erg moeilijk.De een is fan van dit en de ander weer van dat...ikzelf heb absoluut geen goed gevoel bij Marja Kik aangezien ze vaak met doseringen van medicijnen er nogal eens naast kan zitten.Antibiotica's zijn vrij heftige middelen en dienen vaak ook probiotisch nagewerkt te worden (om de darmflora weer op een goed niveau te krijgen) want antibiotica maakt goede en slechte bacterien kapot! Wat ik zelf een goede dierenkliniek vind is

Dierenkliniek Hoofdstraat

Hoofdstraat 121/123

3971 KG Driebergen-Rijsenburg

0343 - 512 063

 

Daar werkt Frank Verstappen.Een van de bedenkers van medicijnen voor reptielen.

Goede tips en goede ervaringen.

 

Ik hoop dat ik heb kunnen toevoegen voor je,veel sterkte en houd ons op de hoogte...

 

 

groetjes Sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Sonja,

 

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie en je tips!

Dinsdag en woensdag de tweede baycox kuur en aansluitend heb ik nu 2 dagen nutribird A19 gegeven. Daar zit ook probiotica in heb ik begrepen, dus dat moet goed zijn hoop ik.

Vandaag at Karel zomaar 1 krekel, en lijkt iets minder sloom. Hopelijk zet het door de goede kant op.

Hou jullie op de hoogte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

Het gaat nog steeds niet beter met Karel, dus gisteren toch maar de reis naar nieuwegein ondernomen, naar Marja Kik. Toch maar naar haar omdat ik al via mail contact had en ze ook het mestonderzoek gedaan had en de medicatie voor de coccidiose en wormen voorgeschreven heeft.

Mest is nu goed, en lichamelijk is er geen afwijkends gevonden, behalve dat Karel een vrouwtje blijkt te zijn :o (Erwin... je kijkt ze niet goed na hoor!)

Bloedonderzoek wees uit dat zijn ehh haar urinezuur te hoog is (5), de andere waardes zijn goed.

Dwangvoeren met kattevoer, nutribird of i.d. waarvoor we meteen een truukje geleerd hebben. Nutribird lust ze wel (druppels via een pipetje)maar hooguit een ml. en er moet ong. 3 of 4 ml per dag in, dus dat moet dus echt wel onder dwang helaas :(

Kik stuurt medicatie of om het urinezuur gehalte naar beneden te krijgen en dan is het hopen dat ze het weer oppakt.

Nu wil ik (op advies) i.p.v. onze Sera Terra UV special lamp (tl 15 watt/45 cm) een Repti Sun 5.0 kopen (15 watt/45 cm).

Iemand enig idee welk bedrijf deze op voorraad heeft? Heb al drie zaken gevraagd die moesten bestellen en dat duurt een week of 3. Hoor het graag!

Wordt vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na maanden slecht of nauwelijks eten, behandeling tegen coccidiose en wormen, 10 dagen nutribird, 1 week zonder iets, bezoek Kik, een nieuwe UV lamp en medicijn tegen hoge urinezuur, opnieuw 3 dagen nutribird dwangvoeren en vervolgens 3 dagen 'vasten' eet ze weer! Karel is weer actief en heeft gisteren voor het eerst 5 krekels gegeten en vandaag andijvie en 9 krekels. Dus we hebben er weer alle vertrouwen in!

 

Iedereen nogmaals bedankt voor alle reacties, het meedenken en de goede adviezen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hopelijk is alles terug in orde dan! Goed dat Karel zelf eet, dus na het afzien komt et zonnetje terug tevoorschijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed te lezen dat het terug in orde is

nu kan je echt genieten van je baardje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blij te horen dat het de goede weg op gaat :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×