Jump to content
Sign in to follow this  
halsbandit

Zoomed Reptisun 10.0 Uvb

Recommended Posts

dag mensen

 

ik heb nog een zoomed reptisun 10.0 uvb spaarlamp liggen

 

nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen hiermee zijn?

ik weet dat over het onderwerp juiste verlichting andere meningen en ervaringen zijn, maar vroeg me af wat de bevindingen hier zijn...

 

je hoort dingen zoals lasoogjes? of slechte uitgifte van uvb?

 

maar aangezien ik geen uvb meter heb en ik deze als reserve lamp erbij heb vroeg ik me dit af? heb deze nu sinds paar dagen even in een terrarium zitten waar ik een baardje apart in heb zitten.

 

ben benieuwd naar de reacties

 

mvg arjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben deze lampen gebruikt voor we nu de repti-glo lampen van exo terra gebruikte.

Wij hebben er geen slechte ervaringen mee gehad, maar deze lampen hingen horizontaal in de terra's.

Maar ik heb er mensen al horen over klagen ook, wij zijn er goed mee geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Met de spaarlampen van zoo-med heb ik geen ervaring, wel met de tl 10.0uvb en daar heb ik toch geen slechte ervaringen mee.

Wel is het zo dat deze lampen naar het schijnt wel eens lasogen zouden veroorzaken als je deze zou gebruiken zonder inbrand periode.

Staat er geen gebruikshandleiding op de verpakking?

Wel zou ik deze lamp horizontaal hangen en ze eerst opbouwend gebruiken.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze lamp hangt horizontaal en heeft al meer dan 10 (in)brand uren gehad

dus daar zal het niet aan liggen dan....

 

op de toelichting op verpakking staat van die standaard uvb uitleg, etc...

 

bedankt alvast voor de reacties

 

mvg arjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

met die lamp heb ik wel problemen gehad, lasogen e.d.

www.uvguide.co.uk staat ook een verslag over de lamp die problemen veroorzaakte bij andere gebruikers.

 

zou over gaan op mega ray.. als je dan toch iets van zoomed wil o.i.d. neem dan de tl balk die geeft ook genoeg UV af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

berichtje hiervoor staat 10 inbrand dagen he niet uren ....

 

 

ik heb hier geen slechte ervaringen mee ,

ook niet vanaf de 1e dag zonder inbranden ? waar word dit op gebasseerd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je het nou tegen mij :P?

 

ik heb hem van mijn vriendin gekregen.. haar beesten hadden er last van.

ik heb hem toen in een terrarium gedaan, waar toen nog mijn wateragaam in zat.. horizontaal in de hoek gehangen. 60cm hoogte. en nog zat mevrouw met dicht geknepen ogen.. eenmaal een andere lamp erin gedaan ging het wel goed. dit is iig bij mij zo gegaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij hadden in het begin die lamp en wij hadden last van lasoogjes(ook als de lap ingebrand was)

nu hebben we reptiglow en daar geen problemen mee.

maar zoals iedereen zegt heeft ieder andere bevindingen over lampen

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn doel was ook om te kijken welke ervaringen men had met deze lamp

 

de afstand van de lamp tot het lig gedeelte eronder is 25-30 cm alsnog hoor

de lamp hangt direct onder glas horizontaal en ligt maar een hele laag steen onder, dus vandaar

 

mvg arjan

 

* dat lasogen hoor je dus toch vaker .... :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik mijn Arcadia d3 compact voor het eerst gebruikte, was ik niet helemaal op de hoogte van het "voorbranden/ inbranden " van de lamp.

Het gaf direct problemen bij mijn kameleons, lasoogjes, bij beide dieren...Grote problemen !

 

Om het probleem op te lossen ben ik gauw weer overgegaan naar de oude lampen en het probleem lostte ook op. Duurde wel 2 weken of zo maar gelukkig: het kwam weer goed...

 

Wat mij opviel na het hebben gehad van de problemen, is dat als ikzelf (en mijn mede gezinsgenoten) bij de lamp kwam en met het licht dat de nieuwe lamp uitstraalde echt gewoon pijn in mijn ogen kreeg zodra ik maar iets van de straling in de ogen kreeg.

 

Zoals ik al zei heb ik de lampen vervangen voor de oude en heb de nieuwe arcadia-lampen ergens anders eerst een paar dagen laten branden, ik denk een dag of 4 .

Daarna had ik zelf, als mens, persoon, ook gewoon veel minder last van de straling en kon gewoon kijken bij het licht dat de lamp uitstraalde...

 

Daarna heb ik de oude lampen weer vervangen voor de ingebrande arcadia lampen.

Langzaam het uren-aantal opgevoerd per dag en ook nu met de nieuwe lampen geen last meer gehad.

 

Daaruit concludeer ik dus dat nieuwe lampen echt een aantal dagen moeten "voorbranden" voordat ze bruikbaar zijn in het terrarium.

 

Ik denk dat dat geldt voor elke lamp ongeacht fabrikant.

 

Ik had namelijk de Arcadia D3 compact gekocht omdat mijn lampen aan vervanging toe waren en deze geen "las-oog problemen" zou geven, wel dus....

 

Maar wat ik zo frappant vond is dat toen ik de nieuwe arcadia's liet voorbranden (buiten een tera in de kweekkamer van voedseldieren) ikzelf ook echt last had om bij het schijnsel ervan iets te bekijken en pijn in de ogen kreeg.

Sterker nog: mijn zoon had zelfs de lamp omwikkeld met een stuk papier, omdat hij de voederdieren niet kon verzorgen zonder last van zijn ogen te krijgen!

 

Na een paar dagen "voorbranden" was dit verschijnsel zo goed als niet meer aanwezig en kreeg je geen last meer van je ogen !

 

De lamp is toen pas in het kameleonnenverblijf geplaatst... en zonder problemen verder....

 

Voorbranden dus ! die nieuwe lampen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kapje eromheen kan ook geen kwaat!

dan de hangplek eronder plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kapje wat anita zegt is ook heel erg goed je kunt hier ook gewoon een cakeblik voor gebruiken als je daar de fiting dan horizontaal in plaatste gaan alle uv stralen naar beneden.

 

de inbranddagen zijn zeker heel belangrijk bij nieuwe uv lampen die veel uv afgeven.

 

er zullen weinig mensen last hebben van lastogen met de 13 watt exo terra spaarlamp.

bij de 26 watt exo terra spaarlamp komen wel oog problemen voor bij jonge dieren.

verder is de uv spaarlamp naar mijn mening een leuk uv lampje maar geeft maar heel weinig goed en bruikbar uv af helaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, probeer is een kapie :P

die zijn er niet voor niks..

 

en dat de meeste geen last hebben van de repti glo is niet zo gek als het niet eens wat afgeeft :P neem dan 't tl lampie die heb ik nu ook draaien :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tls geven toch ook maar hooguit 6 maanden wat redelijks af.

en je zit met je starters kosten natuurlijk,je moet de armeturen ,of hoe noem je die dingen,en een starter kopen! een uv lamp koop je,draai je in de fitting ,en klaar.

maar uiteindelijk hoeveel tijd zitten ze onder de lamp,en krijgen de juiste uv ! is maar een paar uur per dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wij hebben in het verleden ook de UVB spaarlampen van Zoo Med verkocht.

 

 

Helaas zijn wij hier mee gestopt, omdat wij toch klachten hoorde en

kregen dat deze lampen voor oog problemen zorgde.

 

Dit was vooral bij de lampen die wij later binnengekregen, de

aller eerste lampen gaven deze problemen niet.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ anita:

De tijd dat die lamp wat afgeeft ( tl ) is het goed..

en hij gaat langer mee dan de repti glo spaarlamp..

wat je zegt klopt dus niet helemaal.. "geeft hooguit 6 maanden wat af" is dus al langer als die repti glo zou doen. die geeft vanaf het begin al onder de maat af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Jammer dat deze Repti Glo's spaarlampen worden afgebrand.

 

Nogmaals vind dit zelf net als vele andere mensen wel een goede lamp.

 

Natuurlijk zijn er nog betere, maar sta er ook even bij stil dat je

ook teveel UV kunt geven.

Denk aan de vitaminen D3 die vaak nog worden bijgegeven.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,ik brand er 2 momenteel,het zijn mijn eerste,en ik heb geen probleem met ze,maar het zijn volwassen dieren,en de lampen branden boven de hangplek.bij de nakweek zou ik ze ook hangen,maar met een kap,en weer boven de hangplek,naast de spot!

maar om in daglicht lampen te kijken is pijnlijk,en dan kijken wij er niet 12 uur lang in! dat geld voor alle spaarlampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ reptie-farm:

 

klopt idd, teveel is nooit goed. maar metingen komen bij de andere lampen nooit boven de max waardes, tenzij je ze op een te korte afstand hangt natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

met de exoterra spaarlampen hoef je je geen zorgen te maken dat er een overschot komt aan vitamine d3.

deze lampen geven wel heel veel uvA wat een positief effect kan hebben op het gedrag van je reptiel.

 

het is niet het afbranden van deze lamp het is gewoon niet de beste wel 1 van de goedkoopste waardoor die heel intresant is voor velen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×