Jump to content
Sign in to follow this  
Nova

Aantal Uren Uvb

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Zoals eerder vermeld heb ik sinds kort opnieuw een zelfbouwterra in elkaar gestoken.

Nu ga ik volgend weekend mijn eerste 2 baardjes afhalen en zullen dan tussen 7-8 weken zijn.

 

Nu wou ik graag van jullie eens weten hoeveel uur jullie de verlichting in je terra laten branden en hoeveel uren de UVb lampen draaien?

Wat te doen als je lamp zowel dient als warmtelamp/Uv-lamp?

 

Had gedacht aan het volgende:

de 40watt warmtespot laten branden van 07h00 tot 20h00

de 70watt Uvb/warmtelamp laten branden van 09h00 tot 18h00

 

Zou dit voldoende zijn voor mijn houten terra (150X50X65)

 

 

Groetjes Christophe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

In de terrariums waar wij UV verlichting gebruiken, brand deze

verlichting 12 tot 14 uur.

 

UV verlichting altijd geleidelijk opbouwen, zeker bij nieuwe

lampen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

een goede termometer kopen,met een voeler aan een draadje,hou die onder de spotjes,niet direct in het volle licht,en eerst proefmeten.

met een bak van 150 zou ik beide lampen zeker 12 uur laten branden.

hangplekjes maken onder de spotjes,en dan nog wat plekjes creeren op de koelere plekken.

mocht je spaarlampen erbij hangen,brand die goed in zoals marc al zei!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een bak van 160 x 70 x 65h en daar zit een uv spaarlamp van 27 watt

in het midden solar glo uva en uvb 125 watt en rechts warmtelamp van 80 watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier branden de uv lampen 12 tot 14 uur per dag, zoals bij Marc.

De mega ray brandt gewoon zijn lichturen die ingesteld zijn, dus van 9 uur 's morgens tot 22uur 's avonds en geeft dus warmte en uv licht af.

Bij onze allerkleinsten zijn we heel zuinig met het licht, deze krijgen dan vitaminen D3 druppels van de online shop...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn uv lampen branden 14 uur per dag.ik gebruik de bright sun van lucky reptile.deze is 70 watt en en geeft meer warmte en uv en geeft het meeste lux van alle gelijkaardige lampen die op de markt zijn.heb een tijd sunspots van 150 watt gebruikt maar de bright sun is op alle gebied veel beter.het scheelt hem trouwens heel veel in gebruik.zijn wel duur in aanschaf.je hebt ook een voorschakel apparaat nodig.het setje kost een 150 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook deze lampenset en is idd vrij duur, maar levert mooi resultaat op.

Enkel rest me nog de vraag of de temp onder de lamp niet te hoog wordt voor de baardjes? Kan iemand me advies geven

 

Groetjes

Christophe

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,bij ukkies vind ik het warm hoor,maar zolang ze koelere plekken hebben,en je zeker in het begin goed baddert met ze moet het goed komen.

probeer er achter te komen hoe ze zitten bij de kweker,misschien moet je het opbouwen,en ze niet gelijk 12 uur zo laten zitten,het zijn nog babys!

en zorg dat ze niet de hele dag regelrecht in de spotjes kunnen kijken,zo voorkom je oog beschadegingen,heb je een foto van je ingerichte bak??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Anita,

 

Ze hebben zeker en vast voldoende schuilplekken hoor. Bij de kweker zitten ze onder een uvb spaarlamp van Exo-terra dacht ik, en een warmtelamp van 100watt. Kwestie van temp zal dit iets minder zijn, maar niet veel vermoed ik.

Aantal uren uvb kan ik niet echt verminderen omdat die lamp ook als warmtelamp mee functioneert. Wel kan ik ze bijvoorbeeld wat later laten aangaan 's morgens en vroeger laten uitgaan 's avonds, was ik reeds van plan.

 

Foto's van mijn terrarium staan in

Share this post


Link to post
Share on other sites

oja,de bak had je al gepost,lol!

prachtige bak,maar van vragen komen vragen;hoe heb je je temp gemeten,toch niet met dat ronde zwarte dinggetje wat er ligt,want dat werkt niet.

 

je hebt veel geld uitgegeven,en haal nu ook nog even een goede termometer,zo 1 met een draadje en een voeller eraan.

hebben ze wel bij de blokker.

 

neem dan een lege wc rol,leg de draad daarin,met de voeller net op het randje in de rol,zodat hij net niet in de zon ligt,dan kan je de juiste temp meten,en niet de hitte van het plastic van jou ronde ding,snap je!!

 

nog een tip,kleintjes houden van klauteren,zet in het midden een stronkje of bind wat takjes bijelkaar zodat ze naar hartelust kunnen klimmen en klauteren en zich wat kunnen uitleven,je plateaus zijn geweldig,maar zijn voor wat grotere dieren.

maar je bent goed bezig,complimenten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Anita,

 

Bedankt voor de wederom goede tips.

Had al zo'n sterk vermoeden dat die plastieken rommel niet werkt, maar kom heb het daar toch maar even mee gemeten. Dacht dat dit toch op zijn minst een klein beetje te betrouwen was, niet dus :huh: . Jammer dat ze in reptielenwinkels dan nog steeds die brol aanbieden/aanbevelen --> zou niet mogen.

 

Ga me inderdaad nog een houtstuk halen voor als de kleintjes erin gaan, maar heb fotos gemaakt van hoe terra er zou uitzien voor als ze groter zijn.

Heb ik een idee hoe het eruitziet

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ik weer,de enigste winkel die ik weet als ned is dierenparadijs in olen!

heb je daar wat aan?

en nee ,deze zooi werkt dus niet,maar voor een paar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en of dat het leuk is :D:D .

Kan al niet meer wachten tot ik ze dit weekend kan gaan halen :P .

Zal even wat meer info geven over de baardjes die erin komen.

Zullen 2 vrouwen zijn met volgende kenmerken:

 

Kweker:

Moeder is van Infinity1981 (www.dragon-evolution.com) = Sonja/Diego

--> Orange/yellow

 

Vader is van William Giesbertz (gekocht bij Marc "Reptiefarm")

--> 100% blood

 

Bloedlijn:

100%blood x Orange/Yellow

 

Fotos:

http://img241.imageshack.us/img241/1682/ba...e1op8decfx6.jpg

http://img241.imageshack.us/img241/4117/ba...e3op8decvl3.jpg

http://img241.imageshack.us/img241/5042/ba...e2op8decbq3.jpg

 

GRoetjes

Christophe

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke diertjes,maar ik vind alles leuk,maar geef weinig om kleurlijnen enz,net als bij puppies en kittens zijn ze net zo leuk als ze uit het alsiel komen. jij begnt gelijk al maar aan het mooie spul,lol!!

nog een paar nachtjes slapen dus!! beter even wachten dan dat je ze te piep krijg.

ben benieuwd,en als je strakjes meer vragen hebt,gewoon vragen! hoe onbenullig dat het lijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×