Jump to content

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

gezien het sommige mensen toch verbaasd, heb ik besloten dit maar even duidelijk uit te leggen.

 

In de natuur (australia) is een waarde gemeten van de omgeving waar een baardagaam zit dus pal in de zon van 200 t/m 300+ uw/cm2.

maar het grootste gedeelte van de dag bevonden zij zich op plekken waar de UV waardes tussen de 30 en de 130uw/cm2 bevonden.

 

omdat ik een uvb meter gekocht heb en ik me er vrij veel in heb verdiept en er een school project voor uitvoer, heb en ben ik bezig met het uitzoeken van uv waardes van verschillende lampen.

 

een absolute WAARDELOZE lamp is de Repti Glo, de 10.0 de 5.0 de 36w maakt niet uit het stelt niks voor de lamp geeft wel voldoende uvb af... op 6 cm van je diertje.. was een conclusie van een lamp van mij van april dit jaar.. om toch ook dit even te checken, ging ik naar een dierenspeciaalzaak en vroeg daar om een aantal lampen te testen..

 

even op rijtje,

de volle natuurlijke zon 200/300uw/cm2 grootste gedeelte 30/130uw/cm2

 

De repti glo 10.0 NIEUW! 30cm afstand van de lamp: 015 uw/cm2

20cm afstand van de lamp: 030 uw/cm2

 

het lijkt me vrij duidelijk dat dit echt hopeloos is.. waardes kunnen iets oplopen, heb de lamp heeft uiteraard wel wat langer aangestaan voordat ik begon te meten. maar toch het is niet echt veel belovend..

 

ik ga niet een heel verslag doen, want ik heb er een hoop geld voor neer gelegd en vind het niet "eerlijk" dat de rest het dan voor nop kan krijgen..

 

wel zeg ik dat de acardia compact 7% goed is en de

mega ray 100w de creme de la creme is!

 

 

 

mvg Luuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu is dit een steeds terugkeerd topic.

ga ik niet al te veel opin,maar je maakt een punt roept iets wat al bekend is,en zeg vervolgens dat je niet uitbreid omdat je er veel geld ingestopt hebt!

schiet ook niet op dus,waarom begin je er dan over!!!!

en een mega ray dan te vergelijken met een spaarlamp.lol.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo mensen,

 

gezien het sommige mensen toch verbaasd, heb ik besloten dit maar even duidelijk uit te leggen.

 

In de natuur (australia) is een waarde gemeten van de omgeving waar een baardagaam zit dus pal in de zon van 200 t/m 300+ uw/cm2.

maar het grootste gedeelte van de dag bevonden zij zich op plekken waar de UV waardes tussen de 30 en de 130uw/cm2 bevonden.

 

omdat ik een uvb meter gekocht heb en ik me er vrij veel in heb verdiept en er een school project voor uitvoer, heb en ben ik bezig met het uitzoeken van uv waardes van verschillende lampen.

 

een absolute WAARDELOZE lamp is de Repti Glo, de 10.0  de 5.0 de 36w maakt niet uit het stelt niks voor de lamp geeft wel voldoende uvb af... op 6 cm van je diertje.. was een conclusie van een lamp van mij van april dit jaar.. om toch ook dit even te checken, ging ik naar een dierenspeciaalzaak en vroeg daar om een aantal lampen te testen..

 

even op rijtje,

de volle natuurlijke zon 200/300uw/cm2  grootste gedeelte 30/130uw/cm2

 

De repti glo 10.0 NIEUW!  30cm afstand van de lamp: 015 uw/cm2

                                      20cm afstand van de lamp: 030 uw/cm2

 

het lijkt me vrij duidelijk dat dit echt hopeloos is.. waardes kunnen iets oplopen, heb de lamp heeft uiteraard wel wat langer aangestaan voordat ik begon te meten. maar toch het is niet echt veel belovend..

 

ik ga niet een heel verslag doen, want ik heb er een hoop geld voor neer gelegd en vind het niet "eerlijk" dat de rest het dan voor nop kan krijgen..

 

wel zeg ik dat de acardia compact 7% goed is en de

mega ray 100w de creme de la creme is!

 

 

 

mvg Luuk

Hoi Luuk,

 

Repti Glo spaarlampen bestaan niet in 36 watt.

 

Ik heb niet zo met al die testen., heb overigens ook een UVB meter.

 

Ga uit met de ervaring die ik leer, met betrekking tot UVB verlichting.

 

25 jaar geleden waren er zelfs geen UVB lampen voor onze hobby.

 

Ook toen werden er volop goede resultaten gehaald op reptielengebied.

 

Vitaminen kun je doseren, UVB verlichting vind ik moeilijker.

 

Vroeger kwamen oogproblemen of blindheid door verlichting

niet voor, nu lees je bijna dagelijks op het net dat dieren worden

verblind door deze verlichting.

Ja en ook door de Acardia spaarlampen.

 

Teveel jonge dieren worden aan teveel kunstmatige UVB blood

gesteld.

 

Repti Glo spaarlampen vind ik zeer geschikt voor jonge dieren.

 

Over de Mega Ray ben ik het met je eens, zeer goede lamp maar gebruik deze niet in een klein terrarium voor de opkweek van baby baardjes.

Met de mega ray heb ik al een jaar of 7 ervaring, voorheen was de naam

van de lamp de Actiev UV Heat Flood.

 

Heb je eigenlijk al eens UVB tls getest?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

alleen de acardia tl..

 

ik vergelijk het niet, zeg alleen dat de mega ray een goed ding is. dat het totaal anders lich snap ik zelf ook wel. dat 36w was een foutje :P wist niet precies het aantal wattages..

 

en ik begin over de repti glo omdat het gewoon een ding is dat mensen toch massaal mee kopen, terwijl ze er voor die prijs weinig voor krijgen.

ik wil mensen alleen ff waarschuwen en aangeven waarom het niet de ideale lamp is.

 

je hoeft het ook niet te lezen hoor anita... tis voor mensen die er wel wat om geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Luuk,

 

De Repti Glo vind ik dus wel een goede UVB spaarlamp, zeker

voor baby dieren.

 

Doe de testen ook maar eens op UVB tls.

 

Mega Ray kun je niet vergelijken met UVB spaarlampen of tls.

 

Verder ga ik gewoon uit van wat ik in de praktijk zelf ondervind.

 

Tussen theorie of praktijk zit een heel groot verschil.

 

Maar nietemin alle meningen zijn welkom.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij gebruiken de repti glo 10.0 ook bij al onze nakweek en zijn hier zeer tevreden over

 

namiba is ook nog te doen ( alleen prijzig)

 

met de lampen van zoomed krijgen ze last van hun ogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb reptie glo 5.0 compact geeft gewoon de gewenste straling binne 30 cm van de lamp, ik heb er geen problemen mee hoor, buiten die 30 cm zullen ze minder of geen straling krijgen daarom plaatst ik die lamp gewoon vlak bij mijn warmte lamp wanneer ze zonnen vangen ze ook UV straling op, precies zoals marc zegt theorie en praktijk is meestal anders, terrarium is ook niet zo groot als in de natuur in het echt, en in de natuur zullen ook wel plekken zijn waar ze minder uv straling vangen en waar de beesten het wel goed doen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja oke, maar dat is eigenlijk maar van korte duur. want het grootste gedeelte van de dag is het dus wel hoger..

maargoed ik geef alleen aan dit is wat ik heb gemeten.. wat jullie ermee doen moet je zelf weten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar als dat percentage om 12 uur van de dag zo is, dan is dat idd niet meer om 4 uur smiddags he, als je nou met die lamp die geeft waarscheinlijk minder uv licht af daar heb je gelijk in maar dat blijft hele dag wel op zelfde percentage branden dus als je alles in een theorie verhaal gaat optellen zit je mss wel over het aantal UV uren wat ze in de natuur krijgen, dit onderwerp heb ik op meerdere forums discusies overgelezen en nooit raak je er eigenlijk overuit gepraat, ik denk gewoon dat de lampen wel okey zijn, maar het is niet verkeerd om je eigen er met bezig te houden hoor ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vroeger hadden we reptisun 10.0 van zoomed

daar waren wij persoonlijk niet tevreden van,de baardjes kregen last van lasoogjes en ook wij hadden last aan onze ogen van die uvb lamp.nu hebben we ook reptiglwo hangen en daar zijn we zelf ook heel tevreden van,geen lasoogjes meer bijd e baardjes en ook wij hebben minder last van het te felle licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luuk,

 

Voordat je uitspraken gaat doen wanneer een lamp goed of slecht is is het misschien wel handig om dan je uitgangspunten te geven. Bijvoorbeeld hoeveel UVB heeft een baardagaam minimaal nodig en hoeveel uren per dag heeft hij dit dan nodig.

Houdt er wel rekening mee dat jij een algemene UVB meter hebt. Deze meter meet de gemiddelde UVB waarde over het hele UVB bereik. Ik neem aan dat jij de UVB waarde wilt meten voor de vitamine D3. Deze is maar in een beperkt gebied van de UVB.

 

Even een klein voorbeeldje waardoor lampen verkeerd worden beoordeeld:

Lamp A heeft een hogere UVB waarde dan lamp B, maar als je gaat kijken naar de D3 yield (voor de vitamine D3) blijkt dat lamp B hiermee een hogere waarde heeft dan lamp A. Volgens "jou" meting zou lamp A beter zijn, terwijl eigenlijk lamp B beter is. Alle UVB wat boven de 310mn is breekt de D3 opname namelijk af. En als je de UVB waarde van lamp A in een grafiek bekijkt zul je zien dat een groot deel van "jou" gemeten waarde in dit gebied zit.

 

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk over komt en dat je niet te snel conclusies gaat trekken. Wel zijn we natuurlijk zeer benieuwd naar jou metingen en uitgangspunten wanneer een lamp nu wel of niet goed is en waarom. Alleen van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Wilco,

 

Zeer goede uitleg, waar ik niets aan toe te voegen heb. ;)

 

Kom je morgen ook naar de beurs?

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

minumum heb ik opgezocht en staat er ook bij. 30-130uw/cm2 grootste gedeelte van de dag..

daarnaast als je de lamp zo neerhangt zou hij als je het goed doet en goed berekent hebt nooit zoveel uv moeten/horen af te geven dat het weer schadelijk is.

alleen zeg ik dat de repti glo.. vanaf 30cm een hele lage waarde heeft.. dat is alles wat ik zeg..

Share this post


Link to post
Share on other sites
minumum heb ik opgezocht en staat er ook bij. 30-130uw/cm2 grootste gedeelte van de dag..

daarnaast als je de lamp zo neerhangt zou hij als je het goed doet en goed berekent hebt nooit zoveel uv moeten/horen af te geven dat het weer schadelijk is.

alleen zeg ik dat de repti glo.. vanaf 30cm een hele lage waarde heeft.. dat is alles wat ik zeg..

30-130uW/cm2 is de gemiddelde waarde van de UVB meting, wat jou meter aan geeft (correct me if I am wrong). Wat ik net in mijn vorige berichtje heb gezegd houdt eigenlijk in dat een meting alleen met deze meter geen goede "betrouwbare" meting. De totale UVB wat jij aangeeft wat ze in de natuur hebben (30-130uW/cm2) heeft een heel ander grafiek dan dat de lampen hebben. Zelfs bij lampen onderling zit een heel groot verschil.

In een van de onderzoeken blijkt dat de ZooMed 5.0 een UVB waarde van 10uW/cm2 heeft. Maar als je naar de D3 yield Index kijkt blijkt deze vele malen hoger te liggen dan een andere lamp. Volgens jou gegevens (waarde moet minimaal 30uW/cm2 zijn) zal deze lamp niet goed zijn. Maar waarom wordt deze lamp door veel dierenartsen nog steeds aanbevolen en bij beginnende rachitis. Er zijn met deze lamp nl zeer goede resultaten geboekt hierbij.

Omdat er in de lampen zoveel verschil zit (veel merken hebben een eigen kijk hierop) kan je ook beter een prijs/kwaliteit verhouding maken (kleine tip voor je onderzoek).

 

Een conclusie wat je hier uit kan halen is volgens mij dat je echt alles over UVB moet weten en niet alleen een met een meter zomaar wat kan zeggen. Dit is niet negatief bedoeld. Ik wil je alleen maar waarschuwen dat je niet te snel fouten gaat maken, zoals velen hebben gedaan. Probeer informatie van ondezoeken te gebruiken en geen "loze"informatie van het internet. Ik ben zelf ook al een hele tijd hiermee bezig en ben er achter gekomen dat 95% van de informatie hierover wat op het internet staat niet klopt.

 

Succes met je onderzoek,

Wilco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb verlichting in het middenspectrum nodig, hoeft geen warmte af te geven.

Is voor een semi-tropisch terrarium.

 

Wat zijn jullie adviezen in deze? Mijn budget voor de lamp is niet meer dan 30 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×