Jump to content

Recommended Posts

Hallo, ik ben begonnen met de kweek van men eigen dola's. Ik heb een terra van 30dx30bx45h onderin heb ik een warmte kabel van 15watt geplaatst daarna heb ik een mengeling van aarde met eco earth gemengd dit alles is licht vochtig, bovenop liggen schijfjes appel ondertussen zitten er 13 dola's in waarvan er 2 al in een coccon zitten verder heb ik er al takken ingelegd voor als ik kevers zou hebben,

-Is dit de juiste methode voor de kweek moeten ze nog iets anders hebben?

-Hebben ze veel licht nodig?

-Hoelang duurt het voor er kevers uit de coccon komen?

-Is mijn bak groot genoeg om te beginnen?

-Moeten er meer dola's in?

-Hoelang duurt het voor ik een volledige kweek heb waar ik kan van voederen?

 

Ik weet het zijn veel vragen maar is de eerste keer dat ik zelf voedseldieren kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DOLLA'S zijn niet zo moeilijk te kweeken

 

er is meer geduld dan kennis vereist

 

vooraleer er een ronddraaiende kweek is duurd het 9 maand

dan hebt u 4 generaties kevers

 

wel een goede bodem gebruiken

2/3 turf gemengd met eikenbladeren,en grond uit de tuinpoten(hoe meer worteltjes hoe beter)(eerst alles in zakken in de vriezer zetten voor een paar dagen)

 

hoe dikker de bodemlaag hoe beter,en hoe minder dat hij vervangen moet worden

een terrarium met hooge opstaande onderkant is hier zeer goed bruikbaar

een zelfgemaakte bak moet wel goed waterbestendig zijn,daar de grond steets vochtig diend gehouden te worden

 

de larven eten bijna alles,van aardappelschillen,tot de rest van sla,wortelen enz

de kevers eten vooral fruit zoals kiwi banaan sinaas

op stuifmeelkorels zijn ze verzot

zaai wekelijks gras en waterkers (ze eten de worteltjes ervan op)(radijs lusten ze niet)

 

verlichting is zoals de baardjes,en is nodig

verwarmingskabel vermijden,deze zal aangevreten worden door de larven

beter een tweede lamp met termostaat plaatsen

temperatuur rond de 30

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je wel Erwin,

juist daarom wil ik een kweek opzetten ze zijn er zot van, kan het bijna niet geloven vinden dit lekkerder dan al het andere goede dat ik ze aanbied.

Kan dit mede als hoofdvoer gegeven worden naast springhanen en krekels? of is dit te vet voor hun?

Share this post


Link to post
Share on other sites

HIER GEVEN WE HET EENS IN OM DE TWEE WEKEN

5a6 per volwasszn baardje

 

de eene week nestmuisjes

de andere week rozekeverlarven

 

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ga ze dan wat mindervaak geven. wil ook nog een kweek van dubia's opstarten, die vind je hier bijna nergens in de winkel, ook als ik naar Olen ga, daar hebben ze er ook geen zitten nogtans heeft die veel soorten voedseldieren,ik geef momenteel afwisseld moriowormen, veldkrekels (als die er zijn), huiskrekels, springhanen en zo 1 dola per dag per volwassendier maar zou hier nog dubia's aan toe willen voegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij Marc hier online kan je ook veel voedseldieren, waaronder dubia's bestellen.

Ze worden nog thuis gebracht ook...

 

Als er in olen duba's zijn, zijn ze redelijk duur en er zitten er niet zoveel in een doosje, is mijn persoonlijke mening...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga bijna iedere woensdag tot in Olen moet zeggen heb er nog nooit gezien rekje is altijd leeg, Timmy is geen voorstander van dubia's, hij zegt dat deze de beesten vervetten. Nu ieder zijn mening daar over maar ik zou ze enkel willen als bijvoer.

Zou ze hier bij reptiefarm willen bestellen maar dan moet je thuis zijn als ze je ze aan huis brengen en momenteel is mijne gebuur (mijne pa) voor 6 maanden in Westende, met als gevolg er niemand ze kan ontvangen. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, ga ze dan wat mindervaak geven. wil ook nog een kweek van dubia's opstarten, die vind je hier bijna nergens in de winkel, ook als ik naar Olen ga, daar hebben ze er ook geen zitten nogtans heeft die veel soorten voedseldieren,ik geef momenteel afwisseld moriowormen, veldkrekels (als die er zijn), huiskrekels, springhanen en zo 1 dola per dag per volwassendier maar zou hier nog dubia's aan toe willen voegen.

ogh,ga jij winkelen bij timmy in olen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waneer we een bestelling verwachten per post ,hangen we een briefje aan de deur

 

daarmee weet de postman dat hij het kan afzetten achteraan in de veranda

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×