Jump to content
Drikus

Anolis Uitgedroogd En Uitgehongerd

Recommended Posts

Ik heb bij iemand een Anolis Carolinus (waarschijnlijk want het dier ziet er niet uit en is moeilijk te determineren..) weggehaald omdat het geen eten drinken warmte enzo meer kreeg en aan zijn lot werd overgelaten om te sterven.

 

Het is totaal uitgedroogd en uitgemergeld ! (nog nooit zo gezien !)

Mijn vraag is wat kan ik het dier het beste geven?

Water is nummer 1 natuurlijk maar als het straks een beetje aansterkt en weer wat zal willen eten wat kan ik dan het beste geven?

Ik neem aan dat gewoon voer niet zal gaan omdat het beestje uitgeput is.

Dus ik denk aan iets van een "mild" krachtvoerpapje.

Wat denken jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Drikus,

 

Inderdaad is vocht op dit moment het belangrijkste.

 

Voor je op dwangvoeren overgaat kun je proberen of hij/zij uitzichzelf

wasmotlarven of zijderupsen wilt eten.

 

Succes en hou ons op de hoogte aub.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het: vocht nu eerst..

 

Maar het is een uiterst fragiel klein beestje. Ik heb sterk de indruk dat het in zijn of haar hele leventje maar weinig voer heeft gezien. Hoe oud het is weet ik niet maar ik denk dat het veel ouder is dan het eruit ziet.

Het is nu zo'n klein beestje dat wasmotlarven en zeker zijderupsen veel te groot zijn. Het diertje is nu zo'n 4 a 5 cm groot (zonder staart)

 

Zelf eten vangen is voorlopig ook geen optie denk ik, vandaar dat ik dacht aan een "papje"?

We wachten morgen even af, (misschien lukt het om deze te halen...) dan gaan we eerst weer vocht toedienen...

En hopen op wat tips

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb totaal geen ervaring met deze dieren,maar de baardjes geef ik dagelijks een badje,en eerst met een 1 ml spuitje nutribird,wat ze erg lekker vinden,en wapper mer andijvi om dat maar levend te laten lijken.

maar het probleem is dat als ze al te lang verwaarloosd zijn,de organen aangetast zijn.dus als ze dan in 24 uur niet poepen,is het einde verhaal. ze zijn dan ook al begonnen om het skelet te gebruiken om te overleven. ze gaan ook een poosje onder de powersun,voor de broodnodige vitamines.

heb je een foto,dat zou ons helpen om een oordeel te vormen!

maar toppie dat je het mee hebt genomen,succes !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klinkt allemaal niet best, we zullen zien.

 

Dank voor de reakties.

 

dwangvoederen doen we niet daar is het beestje veel te fragiel en kwetsbaar voor.

Ik heb het beestje uit voorzorg ook nog helemaal niet gehanteerd, is ook niet nodig in het kleine bakje.

Ik heb Podarcis Murallissen en daar weet ik uit ervaring ook van dat de beestjes gek worden van de stress als je ze pakt. Dus dat heb ik bij deze ook niet gedaan.

 

Vandaag heb ik het beestje steeds weer wat laten drinken , eerst gewoon water, daarna met vitaminen met D3 (Reptivite).

Vanavond gingen er behoorlijk wat druppeltjes naar binnen.

Niet omdat hij het zelf dronk maar omdat het met een pipetje op het bekje / de lipjes gelegd was en na een tijdje hapte hij steeds de druppel naar binnen, hoera !

Het lag in de bedoeling morgen water met calcium 2.0 te gebruiken (afgewisseld met de vitaminen natuurlijk)

Er is verder natuurlijk een keer of wat gesproeid.

 

Hij zit nu nog in zijn (volledig gereinigd en ontsmet) orginele, kale bakje (op een laag keukenpapier en een schuilgrotje na).van 30 X20 X20. Dit omdat het diertje dan beter in de gaten kan worden gehouden.

Het is een soort quarantainebakje geworden nu.

Ook kan ik zo direct zien als het ontlasting heeft want dat wil ik zo snel mogelijk onder de microscoop gooien.....

 

Nu lopen er ook 5 net uitgekomen sprinkhaantjes rond, kleiner heb ik niet, ik ben grotere huisdieren gewend en heb dus ook alleen groter levend voer, krekels 8, volwassen sprinkhanen, morio's, wasmotlarven, enz. Gelukkig is er precies een sprinkhanenkweek aan het uitkomen.

Maar zo te zien is daar echt nog lang geen interesse voor.

 

Kreeg een hint van roosvice ? Dat kan ik toch ook gewoon "toedienen? "

Dan krijgt hij ook al wat voedingsstoffen binnen.. Of toch een opgelost kattenbrokje ? Nutribird ga ik achteraan !

 

Ik laat m nu nog niet badderen want ik wil m voorlopig niet hanteren.

 

Vandaag zag het beestje er al heel veel beter uit. Gister was het net een stukje verfrommeld stukje grijs wc-papier.

Vandaag heeft het al behoorlijk wat kleur terug : hij is dus groen ! . Waarschijnlijk een Carolinus dus.

Het water heeft dus geholpen. De oogjes gaan weer open en het beestje kijkt zelfs rond met zijn kraaloogjes.

Gister niet; moest je hem een zetje geven om te kijken of het nog leefde. Het heeft nu zelfs ook wat rondgelopen in het bakje maar verder nog niet veel.

Ik denk dat het water / vocht van vandaag m ook weer een stuk blijer heeft gemaakt, morgen zal het wel weer een stuk beter gaan.

 

Ik houd jullie morgen weer op de hoogte.

 

Bedankt voor de reakties en alle verdere tips zijn uiteraard welkom

 

Fotootje volgt zodra ik Photobucket weer heb uitgevogeld :unsure:

 

Bij deze zoals het beestje was:

 

P1010293a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Drikus,

 

Nogmaals een droevige zaak. :(

 

Petje af dat jij de verzorging van dit diertje op je hebt genomen.

 

Heb wel mijn twijvels of je dit diertje nog kan redden.

 

In ieder geval succes toegewenst.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Drikus ;)

 

Triestige zaak hoor :(

Wel positief van jou dat jij dit nog probeert.

Het arme diertje is wel al in een heel ver gevorderd stadium.

Dus als je dit erdoor krijgt petje af.

Zorg wel zoals eerder gezegt dat het voldoende vocht kan opnemen.

Roosvise kan je proberen, maar ook kan je proberen met een gekko papje of babyvoeding zelfs natuuryoghurt en yakult.

Als het maar lopend is, want deze toestand zal het niet aankunnen om vaste voeding te verorberen.

Overdrijf niet en probeer het langzaam op te bouwen.

Veel succes

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfft,erg hoor!

verselijk gewoon.

maar hij is al ver heen,om deze op te laten knappen is er veel zorg nodig,maar je doet wat je kan,knap hoor!!!!heel veel sterkte!

ps kan je de foto wat verkleinen,hij is erg groot, probber hem 480x600 te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanmorgen vroeg opgestaan om Slimpie (slim = mager in het engels) opnieuw te voorzien van water. Dat lukte erg goed. Slimpie dronk aardig wat druppels.

 

Vanmiddag weer en alles ging goed.

 

MAAR HELAAS: aan het einde van de middag was Slimpie levenloos. in begin van de middag had hij nog door de bak gelopen en was er nog veel hoop.

 

Maar inmiddels is Slimpie dus niet meer onder ons. :(

 

Ik vind het best heel erg want ik had het diertje er erg graag bovenop geholpen.

 

Achteraf had het ook al niet veel kans meer. Je heb de foto gezien.....

Ook al was het gelukt zou het toch een probleemgeval zijn gebleven.

 

Ik heb gedaan wat ik kon.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

droevig om te horen dat hij is heen gegaan

maar je hebt toch gedaan wat je kon

vind het nog altijd een spijtige zaak dat sommige mensen hun dieren zo verwaarlozen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel jammer, maar je kon niet meer doen! :(

Slimpie heeft toch nog een mooi afscheid gehad!

Als ik zoiets lees krijg ik kippenvel en tranen in de ogen!

Ik snap echt niet dat mensen hun dieren zo verwaarlozen! Gelukkig zijn er altijd wel mensen zoals Drikus en vele andere die toch zulke dieren willen helpen!

Alleen jammer dat het een druppel op een hete plaat is, maar beter een druppel dan niets!

Al deze mensen verdienen een zeer grote pluim!

Jammer dat het soms niet meer te helpen is! Maar toch noem ik het vakwerk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

U hebt inderdaat gedaan wat u kon,en het sierd U

 

Van mensen die zo dieren behandelen ,zou ik eens in hun hart willen kunnen kijken

 

als ze er al een hebben tenminste

jammer dat het zo moest eindigen

 

voor de mensen die SLIMPIE zover brachten

hoop dat slimpie terugkomt als mug,en jullie de rest van de zomer lastigvald in de slaapkamer,en elke morgen wakkerworden met een steek op de neus

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Drikus,

 

Gecondoleerd, je hebt alles gedaan wat je kon.

 

In mijn vorige berichtje had ik al aangegeven dat het eigenlijk onmogelijk was

om dit diertje er nog door te krijgen.

 

Toch mijn complimenten dat je het toch hebt geprobeerd.

 

Sterkte.

 

Ook van mij mogen de muggen er oplos steken.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Drikus

 

Je hebt het geprobeerd, maar het heeft niet mogen zijn.

Het was dan ook een onmogelijke opdracht om dit diertje er door te krijgen, dus zie dit zeker niet alsof je gefaald hebt.

Veel sterkte.

 

Groeten

Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de warme reakties.

 

En wees niet bang, ik zie dit niet als mislukte reddingspoging.

Ik was samen met mijn zoontje toen we de boel gingen ophalen en heb hem in de auto naar huis al verteld dat dit beestje het niet zou halen.

Maar dat we er alles aan zouden doen om hem te proberen erbovenop te helpen.

 

Het is voor hem in ieder geval een belangrijk leermoment geweest....

 

Zo zie je maar: Zorg gewoon goed voor de dieren die je gekozen hebt ook al vind je ze niet meer leuk. Nu zie je wat ervan komt en hoe zielig dat is!

 

Bovendien: wat je moet doen als je zo'n beestje erbovenop wilt helpen, meeleven met het beestje en vroeg opstaan om m te verzorgen, elk moment van de dag aan m denken, informeren of het beter kan dan wat je al doet... noem maar op...

 

Slimpie heeft in ieder geval wel de ogen geopend bij mijn zoontje: hij vond het verschrikkelijk dat, ondanks dat het goed leek te gaan, hij het toch niet gered heeft. Hij heeft mij direct gebeld zodra het zover was zodat ik niet zou schrikken bij thuiskomst.....

 

Ik ben nu ineens niet meer de enige die de baardjes en kameleonnen te eten geeft..... :huh: ondanks dat hij de sprinkhanen verschrikkelijk vind om te hanteren.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk dat zijn dan de leuke kanten aan het leed

 

terug een verslaafde bij :D

voor u het goed besefd wil zoonlief zijn eigen diertje om te verzorgen

 

 

groetjs

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,je hebt het dier in z,n laatste dagen respect gegeven wat het verdiende,en het leed wat dragelijker gemaakt! en zoonlief heeft zeer belangrijke lessen geleerd,en die zullen z,n hele leven bij blijven!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×