Jump to content
Sign in to follow this  
JustTanya

Baardagaam Naar Buiten

Recommended Posts

Hallo lieve mensen,

 

Ik zit met een vraagje...

 

Enige tijd geleden was het heerlijk weer buiten, en dachten mijn vriend en ik dat we zijn baardje wel even naar buiten konden halen...zodat hij kon genieten van natuurlijk zonlicht.

 

Echter vanaf het moment dat we hem op de grond hadden neergezet, veranderde hij van een lieve zachtaardige baardagaam, in een zeer agressief kwaadaardig beest ;)

 

Hij begon vreselijk te blazen, en zette zijn baard (pikzwart) op...

Na hem heel voorzichtig te hebben benaderd (stapje voor stapje, en rustige bewegingen) konden we m uiteindelijk oppakken en hebben we hem terug in het terrarium gezet.

 

Een paar dagen later heeft mijn vriend nog een poging gedaan, dit keer door hem gewoon vast te houden, en zo naar buiten te lopen.

Hij had net 1 voet over de drempel en t baardje begon alweer vreselijk te blazen.

 

Allebei mijn baardagamen reageren buiten net zo normaal als in hun eigen terrarium...

 

Dus wij zouden graag willen weten wat hier de reden van is / zou kunnen zijn?

 

Alvast bedankt!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je baadje begint te blazen,...

 

Het is van schrik omdat je baardjes vanalles ziet wat hij of zij anders niet ziet.

Wij hebben hier baardagamen die er niets uit maken maar wij hebben er ook die we niet naar buiten nemen omdat ze heel bang zijn en zich dan gaan opblazen,...

 

Op de grond zetten zou ik zeker nooit doen, tenzij in een soort buiten terra.

Als je baardje van iets schrikt en zet het op een lopen kan het goed zijn dat de baardagaam foetsie is.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Als een baardje voor het eerst naar buiten komt, is dit een nieuwe en onbekende wereld voor hem.

Het instinct van deze dieren zit er nog steeds in en dat is het gevaar rondom hen herkennen.

Het terrarium is hun vertrouwde omgeving en sommige dieren hebben hier zelfs een langere gewenningsperiode nodig dan andere.

Je moet je nu eens inbeelden dat zo een baardje aan de wijde wereld word blootgesteld, dan kan er in alles gevaar schuilen.

Een overvliegende vogel, een vliegtuig, een onbekende beweging, de schaduw die je zelf teweegbrengt als je tussen hem en de zon verschijnt ......enz

Als je nu zo een baardje naar buiten brengt mag je zeker niets forceren, want zoals je zult begrijpen zal dit onnodig veel stress veroorzaken.

Eerst en vooral zet je baardje zomaar niet op de grond waar hij het op een lopen kan zetten, zorg ervoor dat het in een ren of dergelijke gebeurd.

Op deze plaats moet je er wel voor zorgen dat er schuilmogelijkheden zijn, zowel voor het onttrekken aan de zon, maar ook om zich te verstoppen voor het gevaar dat hij ziet.

Als je dit stenselmatig opbouwd zal je merken dat je baardje met mondjesmaat uit zijn schuilplaats zal komen en op verkenning zal trekken.

Maar zeker niet forceren B)

 

Grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn baardagaam zet ik ook regelmatig buiten. Soms kijkt hij dan naar boven en drukt zich tegen de grond. Dan weet ik dat er net een vogel voorbij gevlogen is. En heel soms als mijn moeder voorbij loopt zet hij zijn bek open. Maar dat is als ze van achter hem komt en hij dit niet door had. Voor de rest doet hij heel normaal en heeft hij nergens bang van. Ik denk dat baardagaampjes vooral bang zijn van dingen die boven hun vliegen (vogels en vliegtuigen) Misschien moet je hem gewoon aan de deur zetten, zodat hij niet ziet wat er boven hem gebeurt, maar wel een beetje van de natuur kan genieten. En als dat lukt kan je altijd een stapje verder gaan, hem buiten zetten, maar zeer dicht bij de deur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

miss moet je hem gewoon binnen houden. onnodige stress voor het dier,probeer het in de vensterbank als het zonnetje schijnt,zal spannend genoeg zijn voor dit dier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals hier al vaker is gezegd hebben we hier met een stress moment te maken.

Je moet je voorstellen dat jezef steeds in de zelfde ("kleine") omgeving zit met een dak net boven jou.

Er kan iemand voorbijkomen (of een huisdier), een hand het die ruimte komen, maar je komt steeds weer in diezelfde omgeving terecht en meer gebeurd er bijna nooit

Plots kom je in een enorme plaats terecht, waar jij op de grond word gezet en alle is plots enorm groot.

niets is nog op ooghoogte!

Dit is het moment dat je stress gaat krijgen! Die bij baardagamen omslaat naar "agressie".

Hier is dan spraken van verdeging!

Wanneer je dit stillaan het gewoon maakt heb je hier zo goed als geen last van, dan weten ze wat er gaat komen!

Hoewel dit in Belgi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk indd dat t gewoon teveel was in een keer, hij zit nu ook alleen nog maar binnen ik wil lippy niet onnoding stressen.

en in mijn tuin kan hij niet wegrennen de tuin is volledig omheind door muren.

 

Maar voorlopig blijft deze jonge gewoon binnen HAHA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×