Jump to content

Recommended Posts

hallo iedereen!

ik wil wel een achterwand in mijn terra maken, maar weet niet hoe en waarvan... kan iemand mij helpen? ik wil iets mat ligplateaus voor m'n baardjes, welk materiaal kan ik hier het best voor gebruiken??

 

alvast bedankt!!!!

greetzzzzzzzzz laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet iemand trouwens nog leuke namen voor baardjes?? ik krijg er een die get vreselijk actief is, hij loopt de hele dag te rennen en te doen!!!

asl je wat weet, graag! ik kan maar niks verzinnen denk aan iets van Baile(dans in het spaans) maar dan moet ik nog een naam voor d'r zusje...

wie helpt me??

 

thnks Laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zelf ga binnekort een achterwand van polyester of apoxy maken dit schijnt slijtvast te zijn. op het internet kun je hier aardig veel over vinden.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epoxy of polyester kost veel te veel geld.

Het is wel slijtvast, maar er bestaat een goedkoper alternatief.

 

Ge koopt in de doe het zelf wat polystreenplaten (isomo-platen). Je snijdt er een op maat als achterwand en begint te knutselen met de rest. Je snijdt er stukken uit en plakt ze aan je achterwand. En dan doe je er een paar lagen tegellijm over. Goed wachten tot iedere laag droog is alvorens aan de volgende te beginnen. En dat kan je dan verven met verf op waterbasis. Acrylverf ofzo...

 

Snijden gaat goed met een soldeerbout, dan zijn de randen ook al gesmolten. Anders korrelt het nog af.

Als je nog niet zeker bent kan je de isomo vastprikken met satestokjes en zo een beetje uitproberen en als je je definitieve werk af hebt kan je gaan plakken. Dan dien je wel siliconenkit te nemen die polystreen kan lijmen. Andere lijmen smelten in je isomo. Ik heb altijd met BIZON montagelijm gewerkt, super spul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de reden dat ik voor polyester of apoxy kies is omdat ik bij veel mensen kappotte achterwanden heb gezien die van polystreenplaten en tegellijm waren gemaakt. bij iemand had een dier zijn rug er even ondergezet en toen braken er delen af. ik kies daarom voor iets wat duurder maar ook duurzamer is.

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
de reden dat ik voor polyester of apoxy kies is omdat ik bij veel mensen kappotte achterwanden heb gezien die van polystreenplaten en tegellijm waren gemaakt. bij iemand had een dier zijn rug er even ondergezet en toen braken er delen af. ik kies daarom voor iets wat duurder maar ook duurzamer is.

groetjes marjolein :D

De reden dat dit niet sterk genoeg is is omdat sommige mensen geen geduld hebben en het zo snel mogelijk willen doen.

Om een achterwand in polystereen of pu-schuim mooi af te werken heb je al gauw een week nodig.

De tegellijm die als afwerking diend moet in hele dunne vloeibare lagen gesmeerd worden en deze dienen volledig uitgehard te zijn alvorens de volgende laag aan te brengen, als je bedenkt dat je min. 5 lagen nodig hebt en per laag 1 dag uitharding is de rekening snel gemaakt met voorbereiding en afwerking.

 

@Laura

Dus als je zaterdag je baardjes haalt kun je dit zeker niet meer realiseren, hier had je eigenlijk vroeger aan moeten denken en je bak had al tip top in orde moeten staan voor je dieren komen of je moet natuurlijk over een tweede bak beschikken.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Storm, Thunder, Speedy, Racer en so on!!

 

Mijn achterwand is gemaakt van piepschuim,(je kunt daar ook plateau's mee maken) met daarover flink wat lagen tegellijm (na elke laag goed laten drogen), de laatste laag vermengd met zand in de kleur die je mooi vind.

 

Maar als je baardje a.s. zaterdag al komt, kun je niet nog een achterwand maken voor die tijd inderdaad, heeft een lange tijd nodig om te drogen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

allemaal hertstikke badankt!!

ja mijn baardjes komen zaterdag al, maar ik heb nog een bak. en mijn oom maakt alles dus verder lukt dat wel hoor ;)

ik denk dat ik toch voor het piepschuim ga, omdat dat makkelijk in de gewenste vorm te breken is.

 

gave namen trouwens:P

 

greetzzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je krijg trouwens een mooi relief in piepschuim als je een kaars/aansteker eronder houd. (ik geef de voorkeur aan een kaars).

 

Veel plezier zaterdag met je beestjes, en maak maar 'n foto als je terrarium klaar is :)!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al meerdere achterwanden van tegellijm en piepschuim gemaakt.. en ik doe gewoon 3 lagen tegellijm en dat is echt niet kapot te krijgen. Waar je dan wel even op moet letten is dat je beter tegellijm kan kopen waarbij je water moet toevoegen. Dit is veeeel goedkoper dan de kant en klare.

Veel succes en plezier met het bouwen!

 

Maarten

Share this post


Link to post
Share on other sites

foto komt nog :D en allemaal bedankt, mn oom gaat het proberen :rolleyes:

greetz laura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo is inderdaad een werk voor langere tijd ,heb mijn eerste volledig terrarium net een week af .En heeft me een twee maand gekost alles nagezien en geinformeerd en opgezocht maar mag er zijn .Nu voor ieder is het een persoonlijke aangelegenheid en kan je wel tips gebruiken maar moet zelf keuzes maken .Zal als ik tijd heb volgende week wat fotos posten .Wat het materiaal betreft de basis is steeds isosmo of tempex en tegellijm .De eerste had ik enkel dit met verf en lijm gebruikt (en tegellijm)na enige weken beginnen ze te krabben en voor je het weet zijn je wanden stuk .Deze heb ik alles hetzelfde gedaan dus een structuur dan de tegelijm in verschillende lagen .Dan de verf ook drie lagen en dan twee lagen epoxy is duur maar beenhard en makkelijk te poetsen .Geef mij maar altijd zo iets maar ja het is een zware investering maar beter dan dat ze je wanden neerhalen vanaf ze een gat hebben .

Groeten

Patrick en Daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt ook met de laatste laag zand erop strooien voor een mooi effect zo lijkt het meer natuurlijk vind ik, en zand is er ook in allerlei kleuren.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Epoxy of polyester kost veel te veel geld.

Het is wel slijtvast, maar er bestaat een goedkoper alternatief.

 

Ge koopt in de doe het zelf wat polystreenplaten (isomo-platen). Je snijdt er een op maat als achterwand en begint te knutselen met de rest. Je snijdt er stukken uit en plakt ze aan je achterwand. En dan doe je er een paar lagen tegellijm over. Goed wachten tot iedere laag droog is alvorens aan de volgende te beginnen. En dat kan je dan verven met verf op waterbasis. Acrylverf ofzo...

 

Snijden gaat goed met een soldeerbout, dan zijn de randen ook al gesmolten. Anders korrelt het nog af.

Als je nog niet zeker bent kan je de isomo vastprikken met satestokjes en zo een beetje uitproberen en als je je definitieve werk af hebt kan je gaan plakken. Dan dien je wel siliconenkit te nemen die polystreen kan lijmen. Andere lijmen smelten in je isomo. Ik heb altijd met BIZON montagelijm gewerkt, super spul.

veel te veel.. is maar net wat je voor je beesjes overhebt vind ik. het is dan wel in aanschaf wat duurder het resultaat gaat niet meer stuk..maar dat is mijn ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er is tegellijm te verkrijgen voor de badkamer,deze is nog veel beter

 

hou bij het otwerpen van een achterwand rekening met:dat u deze zelf moet proper maken,dus een gemakelijk te onderhouden terrarium is meestal vlugger gekuisd ;) (de onderste ligplank op 15 cm van de bodem geefd meteen een mooie schuilplaats)

 

bij het ontwerpen let er dan ook op dat de meestal kleine baardjes ,grote baardjes worden(deze passen niet op een ligplankje van 15 a 20 cm)

 

veel knutsel plezier :cheer:

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
er is tegellijm te verkrijgen voor de badkamer,deze is nog veel beter

 

hou bij het otwerpen van een achterwand rekening met:dat u deze zelf moet proper maken,dus een gemakelijk te onderhouden terrarium is meestal vlugger gekuisd ;) (de onderste ligplank op 15 cm van de bodem geefd meteen een mooie schuilplaats)

 

bij het ontwerpen let er dan ook op dat de meestal kleine baardjes ,grote baardjes worden(deze passen niet op een ligplankje van 15 a 20 cm)

 

veel knutsel plezier :cheer:

 

groetjes

erwin&sonja

zeer goede opmerking erwin dat kleine baartjes groot worden word vaak geen rekening mee gehouden onwetend...

 

ik zelf heb maar liefst 6 lagen tegelijm gezet op izemoplaat wel sinds deze week zijn er erdoor geraakt.... heb dus weer extra werk om het te fixen. 6lagen tegellijm + vernis en er nog door na 4 maanden ... op zoek naar een betere oplossing dus... pff :-)))

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

tegellijm en tegellijm zijn er twee,maar met een groot verschil in hardheid

 

er zijn goedkoope tegellijmen uit de doe het zelf zaken,en er zijn de tegellijmen voor de prof

deze zijn te verkrijgen in de bouwmaterialen handel

de tegellijm voor de natte ruimtes (badkamer wc)zijn beeresterk,waar zelfs een vernielzuchtige baardagaam niet door geraakt

 

ook zijn deze watervast(wat steets megenomen is met uitwassen

 

natuurlijk blijfd epoxi hars het sterkste

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Epoxy of polyester kost veel te veel geld.

Het is wel slijtvast, maar er bestaat een goedkoper alternatief.

 

Ge koopt in de doe het zelf wat polystreenplaten (isomo-platen). Je snijdt er een op maat als achterwand en begint te knutselen met de rest. Je snijdt er stukken uit en plakt ze aan je achterwand. En dan doe je er een paar lagen tegellijm over. Goed wachten tot iedere laag droog is alvorens aan de volgende te beginnen. En dat kan je dan verven met verf op waterbasis. Acrylverf ofzo...

 

Snijden gaat goed met een soldeerbout, dan zijn de randen ook al gesmolten. Anders korrelt het nog af.

Als je nog niet zeker bent kan je de isomo vastprikken met satestokjes en zo een beetje uitproberen en als je je definitieve werk af hebt kan je gaan plakken. Dan dien je wel siliconenkit te nemen die polystreen kan lijmen. Andere lijmen smelten in je isomo. Ik heb altijd met BIZON montagelijm gewerkt, super spul.

veel te veel.. is maar net wat je voor je beesjes overhebt vind ik. het is dan wel in aanschaf wat duurder het resultaat gaat niet meer stuk..maar dat is mijn ervaring.

Als je beestjes op tijd gezond eten krijgen, een warm terrarium hebben met alle benodigdheden(licht, UV, schuilplaats), op tijd en stond een bezoekje bij de dierenarts, dat zijn zaken die je in je beestje steekt. Dat is wat een baardje niet mag ontbreken. Maar een achterwand gemaakt uit tegellijm of uit epoxy hars maakt voor je baardje niets uit.

Als je een achterwand met tegellijm degelijk maakt is die ook niet kapot te krijgen door je baardje.

 

Epoxy kost veel geld, als je het kan missen, no problem. Maar tegellijm is een goedkoper alternatief en werkt perfect. En in deze dure tijden draai ik mijn euro wat vlugger twee keer om... (Behalve bij de verzorging, want daar komt hij niets te kort)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik enkele lagen tegellijm,

daarna schilder ik de rugwanden met parketvernis!

Ook heel sterk en zoals Erwin zei gebruik tegellijm voor badkamers!

Er steekt veel tijd in maar het is steeds de moeite! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar blijven die foto's? Ik ben namelijk heel nieuwsgierig!

 

Wij zitten ook nog na te denken wat wij willen gaan doen.

We hebben nu zp'n kurkachterwand, maar 's nachts komt daar echt zo'n krekelinvasie uit! Erg irritant...

Share this post


Link to post
Share on other sites

enkele van onze bakjes

de huisstelling

 

terariumverlichting.jpg

 

terariumverlichting-1.jpg

terrarium.jpg

DE HUISSTELLING ZONDER EPOXIHARS((5 lagen tegellijm)

ZELFMOORDBAKJE.jpg

gekkoterrarium,met veel schuilmogelijkheden(moeilijk te onderhouden door de te kleine vaste grotjes onderaan()

kinderkamer7.jpg

GROTE PLATAUS(aan twee kanten vast voor de sterkte)((op ongeveer 15 cm van de bodem,word graag gebruikt als schuilplaats)

buiten de platou zit er niet vast (al de rest staat los,en is dus uitneembaar,zodat het beter proper te maken en te ontsmetten is)

HEIDYCASPER.jpg

voorbeeld van gekleurde kleefcement op glas(rozekeverterrarium)(zonder piepschuim)

rozekeverkweek6.jpg

rozekevers2.jpg

 

hoop dat u er wat kunt uithalen aan insperatie

wat ook zeer mooi oogd is plastieken varens tussen de lagen tegellijm kleven(krijg je een fosiel uiterlijk ;) )

 

veeeeeel plakplezier

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er mooi uit erwin. heb je die rozenkever ook als huisdier? :P:D .

zijn trouwens wel mooie kevers. zijn die kevers moeilijk te houden?

groetjes marjolein :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben deze kevers zeker GEHAD als huisdier :rolleyes:

 

hebben ze nog overvloedig,maar niet meer in huis

een terrarium met wat deze beestjes nodig hebben hoord niet in een huiskamer thuis :rolleyes:

 

heb hier ergens een voledige uitleg gezet over de rozekever

 

zeer mooi om zien,lekker om te voederen,wijnig werk,altijd eten in huis

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad prachtig werk geleverd.

 

Waar heb je je kevers nu staan dan?

Ze kweken erger als konijnen he... Is wel leuk om ze bezig te zien.

 

Hier een triootje:

 

th_Afb001.jpg

Edited by JDG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×