Jump to content

Recommended Posts

Ik heb mijn vragen bij de belichting van de huisvesting van spotje :(

 

Ik ben ervan overtuigd dat hij niet genoeg warmte heeft!!! Hij is nog erg jong, is momenteel in een terrarium van 50x50x50 (maar wordt dan later naar zijn grote aangepast ;) ) maar volgens mij is het daar v

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi, hoe warm is het in het terrarium?? als het onde de lamp een grad of 30 35 is is het goed.

de lampen kunnen snachts gewoon uit in de woestijn zelf word het ook koud, en ze zullen niet te koud worden omdat het toch op kamertemperatuur blijft.

de wattage ligt er helemaal aan hoe warm het word. word het met 75 watt warm genoeg is die goed, word het niet warm genoeg zul je een wattage hoger moeten gaan(100w)

wat voor een lampen zijn het?? je hebt spots die geven warmte af en kunnen ook uv af geven. die rode lampen zijn infrarode lampen deze hoef je niet te gebruiken.

ohw jah de warmte steen is niet echt nodig kan wel.

als er geen scherpe randjes aan de takken zitten en ze zijn goed schoon is het niet gevaarlijk.

reptielen zijn geen honden dus echt spelen zullen ze niet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

's nachts moeten de lampen NIET aan , wij laten de lampen 12uur per dag branden

 

de warmtesteen leg die maar in de kast , in de natuur komt de warmte (zon) ook van boven en niet van onderen

 

in een terra van die grootte is het normaal gezien voldoende om 1 uv lamp en 1 warmtespot te hangen

 

de wattage van de warmtespot moet je zelf even uittesten (bij ons hangt er eentje van 25 watt in , maar het is hier ook vrij warm in huis )

 

op de warmste plek (onder de warmtespot) mag je een temperatuur hebben tot +/- 35

Share this post


Link to post
Share on other sites

DE PERFECTE WARMTE IS SIMPEL ZELF TE REGELEN

 

koop een regelbare DIMMER(kost geen 5 euro)

TERMOSTAATA.jpg

 

leg een termometer op de zonneplaats

regel de DIMMER zo dat het bovenop de zonneplaats 35

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hem vanmiddag krekels gegeven, versta nu al wat beter waarom hij zand nodig heeft! :)

 

Bedankt Erwin voor de tip met de dimmer :) Moet doenbaar zijn!

 

@ d+n: dat wisten we al dat ze niet zo goed naar beneden konden, dus hebben we er maar voor gezorgd dat het niet te moeilijk is voor hem :)

 

De warmtelamp is vanaf deze middag ook officieel uit!

 

Hij heeft wel 2 stukjes appels ook al gegeten maar had blijkbaar meer zin in krekels :P

 

Qua warmte tja, we gaan vanavond kijken voor zo'n warmtespot want nu zijn het enkel UV lampen erin! K'zal dan maar meteen ook een termometer kopen zodat we kunnen weten hoe warm het daar is :)

 

En met speeltjes bedoel ik niet echt zoals honden of niet met ons spelen ofoz.. maar meer voor zichzelf bezig te houden :) Vind hem daar zo zielig alleen -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

In een bakje van 50*50*50 zal een warmtespot van 60watt wel volstaan, dit is een gewone spot die je in de handel vind.

Desnoods regel de je de temperatuur zoals Erwin zegt met een dimmer, onder de spot mag het oplopen tot +/-40

Share this post


Link to post
Share on other sites

hemel,had de verkoper je 2 uv lampen aangesmeerd inplaats 1 en een lekker spotje>

het moet toch niet gekker worden.

maar het is goed dat je je vragen steld,t arme dier zat te verpieteren zo! erg veel licht,en geen warmte.

als je hem een maandje hebt laat dan even de poep controleren,vaak moetten ze even ontwormd worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, wij hebben ook een baardje aangeschaft.

Voor de aanschaf heel veel info gevonden op internet, bij de dierenzaak en bij de kweker. Maar nu blijf ik toch mijn twijfels houden over de verlichting.

Ik heb in principe mijn antwoord al gevonden op deze zite maar wilde voor de zekerheid toch nog even de vraag stellen :unsure:

 

We hebben in baardje, deze zit in een terrarium van 100x50x50, ik heb er 2 lampen in zitten, aanbevolen door de speciaalzaak :

 

Nocturnal Infra red heatlamp van 150W

Exo terra Sun glo tight beam 150W

 

toen ik aan de drinkbak voelde, stond in de buurt van de IR lamp, vond ik dat deze toch wel erg warm was, dit gold ook voor het etens bakje, ik ben een leek dus ik kan me vergissen. Heb nog eens op internet nagekeken, maar ben toch nog niet zeker wat te doen.

Ik heb ondertussen voor de zekerheid de sunglo vervangen door een 100W spot (enrich spot R80).

 

de Temp met de sunglo lag rond de 35 graden, ongeveer 10cm van de lamp af.

Nu met de 100W spot ligt het rond de 30.

 

Wat kan ik het beste doen ??

* de 150W lampen laten hangen en op de sunglo een dimmer zetten ?

* beide vervangen voor lagere watage lampen van dezelfde soort ?

* de IR lamp laten hangen en alleen de sunglo vervangen voor een normale huis tuin en keuken spot van rond de 75W ?

* ander advies ;-)

 

Tevens wilde ik graag weten hoe lang welke lamp(en) aan te hebben, nu heb ik de sunglo ongeveer van 0800u tot 1900u aan, en de IR tot ongeveer 2100u.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

De lampen zijn te zwaar voor het genoemde terrarium.

 

Ik raad aan voor dit terrarium 100 watt Mega Ray Flood.

Verder over de gehele lengte aan de bovenzijde en daglicht tl-buis.

 

Lampen mogen 12 tot 14 uur aan.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo, wij hebben ook een baardje aangeschaft.

Voor de aanschaf heel veel info gevonden op internet, bij de dierenzaak en bij de kweker. Maar nu blijf ik toch mijn twijfels houden over de verlichting.

Ik heb in principe mijn antwoord al gevonden op deze zite maar wilde voor de zekerheid toch nog even de vraag stellen :unsure:

 

We hebben in baardje, deze zit in een terrarium van 100x50x50, ik heb er 2 lampen in zitten, aanbevolen door de speciaalzaak :

 

Nocturnal Infra red heatlamp van 150W

Exo terra Sun glo tight beam 150W

 

toen ik aan de drinkbak voelde, stond in de buurt van de IR lamp, vond ik dat deze toch wel erg warm was, dit gold ook voor het etens bakje, ik ben een leek dus ik kan me vergissen. Heb nog eens op internet nagekeken, maar ben toch nog niet zeker wat te doen.

Ik heb ondertussen voor de zekerheid de sunglo vervangen door een 100W spot (enrich spot R80).

 

de Temp met de sunglo lag rond de 35 graden, ongeveer 10cm van de lamp af.

Nu met de 100W spot ligt het rond de 30.

 

Wat kan ik het beste doen ??

* de 150W lampen laten hangen en op de sunglo een dimmer zetten ?

* beide vervangen voor lagere watage lampen van dezelfde soort ?

* de IR lamp laten hangen en alleen de sunglo vervangen voor een normale huis tuin en keuken spot van rond de 75W ?

* ander advies ;-)

 

Tevens wilde ik graag weten hoe lang welke lamp(en) aan te hebben, nu heb ik de sunglo ongeveer van 0800u tot 1900u aan, en de IR tot ongeveer 2100u.

Dit zijn items waar telkens opnieuw vragen achter zijn en antwoorden en waar volgens mij telkens andere antwoorden op kunnen bijkomen .Ik was zelf met 100 watt zoomed of mega ray begonnen en dat zijn goede lampen als het op een plaatst staat waar de omgevings temperatuur koel blijft en dat hangt dan ook weer van het jaargetij af .Dus zal me beter uit drukken voorbije winter zaten die erin ,nu op de moment kan het binnen oplopen tot bijna 30 graden(omgeving)Dan begrijpt ge ook als je dan een lamp van 150 of 100 laat zitten loopt de temperatuur abnormaal op en wordt het te warm .Heb net als Erwin snoerdimmers waar ik momenteel een 60 watt lamp op aangesloten heb en tegen de middag moet minderen en soms zelfs uitdraai.De Uv reptie glo van 26 watt en een spaarlamp van 11 watt blijft aan .Zoals Marc verteld een 12 hr is goed nu tijdens de nacht wordt het in huis niet echt koel tenzij je het terrarium in een koelkamer hebt staan .Dus wat voor de ene goed is is geen wet bij een ander alles samen bekijken en ik heb onder die 60 watt lamp als ze volop brandt 46 graden en aan de andere zijde een 24 a 25 graden dus alles even zelf testen en zoeken wat best is tot je een goede oplossing hebt .

Veel suc6 ermee

groeten

Patrick en daniella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het advies, ik zal er zeker gebruik van maken ;-)

 

Op het moment heb ik het als volgt opglost:

 

De sunglo van 150W heb ik laten hangen maar dan wel met een dimmer die iets meer dan de helft open staat. De IR lamp heb ik vrwijderd en vervangen door een repisun 5.0 uvb TL balkje.

De temperatuur, gemeten op de linkerzijkant van de "bak" ongeveer 10cm van de sunglo af, staat constant rond de 30 graden. snachts gaan de lampen uit en daalt de temp tot rond de 20 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×