Jump to content
Sign in to follow this  
Hjordis

Testudo Marginata

Recommended Posts

Hejj!

 

Ik ben in het bezit van een Breedrandschildpad (Testudo Marginata). Het is een mannetje van bijna 4 jaar! :P

Hij zit in een ruim terrarium (binnen). Sinds een eindje loopt hij telkens weg en weer langs de rand van het terrarium (telkens dezelfde kant). Uiteindelijk gaat hij naar de koudste hoek en blijft daar maar "graven" op het glas (want de grondbedekking is ligt aan de andere kant van zijn terrarium). En als hij buiten in zijn ren zit dan heeft hij net hetzelfde gedrag: eerst eet hij wat van de klaver enzo en dat loopt hij telkens de randen van zijn ren af... (graven doet hij daar wel niet)

Wat is er mis met mijn schildpad? :(

Zou hij ongelukkig zijn?

 

Ik hoop dat iemand me helpt!

 

Dankuwel,

 

Hjordis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is het terrarium?

Heb je voldoende schuilplaatsen in het terrarium.

Veel stenen en schuilplaatsen kan helpen.

Een soortgenootje kan ook voor afleiding zorgen maar dat is niet altijd het geval.

Hoe groot is de schildpad ongeveer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je ook zeker dat het een mannetje is? Normaal is het op die leeftijd nog niet zo goed te zien.

 

Bij ons graven de schildpadden maar dit is enkel om zich een beetje in te graven als ze gaan slapen, verder heb ik ze nog nooit zien graven.

Langs de kant lopen doen ze normaal enkel als ze nieuw in het hok zitten, dit is een soort van verkennen, na enkele dagen zou dit over moeten zijn.

Verder kan ik ook alleen maar zeggen, zorg dat ze zich goed kunnen wegstoppen, dat ze schuilplaatsen hebben, al is het maar terra cotta bloempotjes ofzo...

Ik zou zo niet anders kunnen zeggen wat er mis is...

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij zit in een terrarium 150cm x 40xcm x 60 cm. En hijzelf is al 20 cm. Overdag (als het warm is) zit hij meestal buiten onder een net (2m x 1,5m).

In zijn terrarium was vroeger een schuilplaats aanwezig maar aangezien hij dit helemaal afbrak of erop kroop en dan op zijn schild lag heb ik dit weggenomen. Maar aangezien jullie raad is dat hij toch een schuilpaats moet hebben, zal ik daar eerst voor zorgen.

 

De kweker waar hij van kwam zei dat het om een mannelijk dier ging. Dit kon hij blijkbaar zien aan de staart en de buikholte.

 

Dankuwel voor jullie advies :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

je zegd dat hij onder een net zit als het lekker weer is.

ik denk dat hij in de gaten heeft dat het prachtig weer is,en naar buiten wil.

kan je niks permanents maken ,zodat hij nu buiten kan blijven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buiten heeft hij waarschijnlijk meer temperatuurverschillen (gradient) in zijn verblijf en heeft hij meer keuze, dat vindt het beestje waarschijnlijk ontbreken als hij weer binnen zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het terrarium is veel te klein.

De schildpad zou beter in een goed buitenterrarium zitten maar dan moet je wel een verwarmd nachthok hebben.

Marginata's kunnen iets minder goed tegen de koude temperaturen dan de griekse landschildpad.

Binnenterrarium zou minstens 1m X 2m moeten zijn en hij zal nog groter worden. De Marginata kan tot 35cm worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×