Jump to content
dragon198

Nieuwe Dierenwet In Belgie

Recommended Posts

En wie weet er idd al iets meer over !!!

 

Grtjs

Dit is het antwoord dat ik kreeg via terra

 

Er zijn ongeveer 300 toevoegingen ingediend.

Al deze fiches zullen dus gescreend worden, hetgeen wel wat tijd zal vergen.

Het ministerie was in ieder geval opgezet met de manier van werken.

WANNEER we hierover iets gaan horen is niet te voorspellen.

Afwachten dus ....

 

Mijn bedenking hierbij is dat 300 toevoegingen vrij weinig is.

Daar er personen zijn die meerdere soorten hebben ingediend (waaronder ikzelf)en er dus soorten zijn die meerdere malen zullen aangebracht zijn.

Conclusie is dan dat er weer veel mensen hoog van de toren geblazen hebben en voor de rest gewoon bij de pakken zijn blijven zitten en de hoop op anderen gevestigd hebben.

Voor de mensen hier op het forum (de Belgen) zou ik mij niet teveel zorgen maken daar de Pogona Vitticeps zeker meerdere malen zal ingediend zijn.

Maar wat mijzelf betreft zal het voor mijn andere dieren bang afwachten worden, alhoewel als de wetgeving gaat toegepast worden zoals voorgesteld het misschien beter is dat ze er niet opstaan en ze niet zomaar in de verkeerde handen kunnen vallen.

Afwachten dus ....

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi stefan ;)

 

Deze linken staan er wel al een tijdje op hoor, en dienen dus wel nog een up-date te krijgen na het afsluiten van alle lijsten.

Maar het is zeker goed dat je deze hier even plaatst.

 

grtzzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

en is er al meer nieuws?????

want eigelijk hebben wij er niets van gehoord ofzo

ben nog maar een xaantal dagen actief op het forum en lees dat hier juist allemaal dusja

wou ook wel een lijst opmaken voor mijn baardjes en ons gekko's morja,den datum is al verstreken :rolleyes:

dus als er al meer nieuws is zou ik het graag horen

Share this post


Link to post
Share on other sites

In september is er opnieuw een vergadering bij het ministerie.

Van verdere evoluties hebben ze bij TERRA geen weet. Pesonen die ongefundeerde uitspraken doen, doen dit op eigen verantwoordelijkheid.

 

deze info komt rechtstreeks van Terra!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok,dus ik kan nog een fiche insturen voor ons luipjes en ons tocke's???

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat achtelijke wijf van de partij van de dieren hier in nederland heeft afgelopen ook nog uitspraken gedaan,dat de positief lijst (die er voor nederland nog niet door is btw) te lang is,en dat zij alles op alles zet om de lijst alsnog in te korten voordat deze aktief word....

 

dus mensen,als je van je dieren af wil,moet je gewoon op de pvdd stemmen....

 

 

helaas weet die partij totaal niet waar men over praat...... stelletje peuters....

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat achtelijke wijf van de partij van de dieren hier in nederland heeft afgelopen ook nog uitspraken gedaan,dat de positief lijst (die er voor nederland nog niet door is btw) te lang is,en dat zij alles op alles zet om de lijst alsnog in te korten voordat deze aktief word....

 

dus mensen,als je van je dieren af wil,moet je gewoon op de pvdd stemmen....

 

 

helaas weet die partij totaal niet waar men over praat...... stelletje peuters....

nou nou,dat is weer heftig!

dat ze niet weet waar ze het over heeft ben ik met je eens,maar dat de hele handel aan banden moet gelgd worden,en dat er meer controle moet zijn ben ik het mee eens.

iedereen kan maar van alles in huis halen,en er zijn gewoon dieren die niet bij onkundige lui in huis horen,alleen maar omdat ze voor een prikkie aangeschaft kunnen worden,en dan begint de ellende.

dat mevrouw eigenlijk geen benul heeft,en alleen maar haar eigen agenda heeft is betreurenswaardig,maar ja,dat geld voor de meeste mensen in den haag ,helaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

reken erop dat baard agamen ook hierbij horen... want volgens hun zijn alle reptielen exoten... en deze horen NIET op een positief lijst volgens die onbenullen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

er hoefd nog geen paniek te zijn hoor

 

zoals steets willen ze hier in belgie terug eens de eersten zijn,en zoals steets worden ze op europees vlak teruggefloten

 

de posetieflijst is europees AFGEKEURD

er moet opnieuw begonnen worden

(belgie wat kennende kan en zal dit nog zeer lang duren)

 

op de beurs in antwerpen zal er een infostand staan over deze zaak

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mss niet onmiddellijk met de lijst te maken heeft , maar voor alle standhouders op de beurs in Antwerpen (Expo)!

 

Zorg ervoor dat alle nodige documenten bij hebt op de beurs, ook het meldingsplicht e.d.

Heb je bepaalde papieren nodig van jou dieren, breng deze zeker mee!

Op linker oever Antwerpen hebben ze dit jaar al controle gedaan (de meeste zullen dit nog lang herinneren :P ) maar ik denk dat in Expo Antwerpen de controle er zeker opnieuw zal zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

waneer is die beurs eigelijk :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

de meldingsplicht papieren spreken enkel op het adress,en zijn niet geldig op een beurs

 

deze papieren werden gevraagd om het juiste aders te achterhalen om te kunnen komen controleren

daar hadden de bewuste personen het recht niet toe,en hebben ook geen zoals eerder gebeurde het recht niet iemand een beurs te ontzeggen,of te verwijderen

wat ze wel kunnen als er niet toegestand dieren aanwezig zijn

de verkregen informatie die daar verzameld werd hebben ze ondertussen al misbruikt,om controles uit te voeren

(blijkt gemakelijker op een beurs adressen te noteren dan alle gemeenten aan te schrijven)

 

zelf ben ik voledig in orde met alle papieren voor ons thuisadres

 

papieren voor een beurs heb ik nog nooit van gehoord

 

wel goed informeren welke dieren wel en welke niet toegestaan zijn in belgie

(neem nederland niet als voorbeeld,want in nederland kan en mag meer dan in belgie)

zorg ook dat elke schilpad de nodige papieren heefd

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat mss niet onmiddellijk met de lijst te maken heeft , maar voor alle standhouders op de beurs in Antwerpen (Expo)!

 

Zorg ervoor dat alle nodige documenten bij hebt op de beurs, ook het meldingsplicht e.d.

Heb je bepaalde papieren nodig van jou dieren, breng deze zeker mee!

Op linker oever Antwerpen hebben ze dit jaar al controle gedaan (de meeste zullen dit nog lang herinneren :P ) maar ik denk dat in Expo Antwerpen de controle er zeker opnieuw zal zijn!

die beurs zal mij eeuwig bij blijven haha (wat een K*Tbeurs) dat was eens maar nooit meer...

 

 

vond het alleen erg jammer dat de controleurs wel oog hadden voor dieren die niet gehouden mochten worden,maar naar de erbarmelijke omstandigheden geen aandacht werd besteed....

 

(wij hadden weliswaar geen dieren die papieren nodig hebben.... maar het was gewoon een graad of 8 in die hal,triest gewoon)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel de eerste is willen zien die mijn dieren afneemt (toegestaan of niet) :lol:

Ik vind het nogal dom dat ze deze lijst toepassen aangezien ze niet elk huis kunnen controleren en/of binnen mogen?

 

is er ondertussen al iets van opgeschoten van deze lijst?

 

Groetjes Tim B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update

 

Zal hier even een brief posten die werd verstuurd naar minister Laurette Onkelinx om te vragen wat er ondertussen al van verder gekomen is en jullie kunnen het al raden zeker nog altijd niets <_<

 

 

Vraag van de heer Flor Van Noppen aan de vice-eerste minister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid over

"de positieve lijst van reptielen" (nr. 11397)

Flor Van Noppen (N-VA): Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, het is weeral een tijdje geleden dat ik nog eens

een vraag heb gesteld over de positieve lijst van reptielen en daarom had ik graag de stand van zaken gekend.

Vorig jaar was er een voorlopige lijst en de betrokkenen konden hun opmerkingen omtrent deze lijst overmaken aan de

dienst Dierenwelzijn en Cites. Op basis daarvan zou men een definitieve lijst opmaken. Vervolgens zou deze lijst in een

KB worden gegoten en ter advies aan de Raad van State worden voorgelegd. Vandaar de volgende vragen.

Hoe ver staat het met de invoering van deze positieve lijst? Hebben de bevoegde diensten reeds een voorstel van

definitieve lijst? Is het KB reeds klaar en voorgelegd aan de Raad van State? Zo ja, zou u mij een nieuwe positieve lijst

kunnen bezorgen? Hoeveel opmerkingen hebben Cites en de dienst Dierenwelzijn binnengekregen? Op welke manier

is er rekening gehouden met deze opmerkingen? Met andere woorden, op welke punten wijkt de ontwerplijst af van de

nieuwe, definitieve lijst?

Vorig jaar antwoordde u dat de hobbyisten dieren die niet op de lijst voorkwamen, toch konden behouden en er zelfs mee

zouden kunnen kweken voor eigen gebruik. Met eigen dieren kweken zou echter niet aan te raden zijn om reden van

inteelt. Komt er een uitzondering voor uitwisseling tussen hobbyisten van de gekweekte dieren die niet op de verboden

lijst voorkomen?

 

Antwoord:

Minister Laurette Onkelinx: In antwoord op uw eerste twee vragen kan ik u meedelen dat als gevolg van raadplegingen

met de sector, de dienst Dierenwelzijn en Cites 968 aanvragen kreeg om diersoorten toe te voegen aan het ontwerp van

de lijst van reptielen die door iedereen zouden kunnen gehouden worden en 92 aanvragen om diersoorten die in hetzelfde

ontwerp van lijst staan, eruit weg te halen.

U zult zeker begrijpen dat het onderzoeken van al deze aanvragen veel tijd in beslag neemt, waardoor er nog geen definitieve

lijst kon worden opgemaakt en er nog geen ontwerp van KB voor advies aan de Raad van State werd voorgelegd.

Betreffende de modaliteiten om dieren te houden door priv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×