Jump to content
onefourseven

Warme Steen

Recommended Posts

Ik heb een terrarium van 100x50x50. Langs de linkerkant hangt een warmte spot (basking light) van 100W, langs de rechterkant hangt een UVB lamp (Repti glo 5.0). Deze opstelling is ideaal voor de temperatuur. Ik haal in het warme gedeelte 32-36 graden en in het koude gedeelte 25. De luchtvochtigheid blijft ook rond de 50% schommelen (<50% als ik niet sproei). Het probleem is dat de steen die onder de warmte spot ligt, heel warm wordt. Als ik er mijn hand op leg, voelt het heet aan. Een beetje zoals je autostuur in de zomer wanneer je in de zon geparkeerd staat. Je kan het wel blijven vasthouden, maar het voelt heet aan in het begin. Ik denk niet dat het brandwonden kan veroorzaken, maar het is toch heter dan bvb het zand of de hogere plateau's van de achterwand.

 

Kan ik het zo laten, of moet ik een oplossing zoeken? Ik dacht aan een spot van 75W die ik nog heb liggen, maar dan denk ik dat het langer duurt vooraleer ik de 30-35 graden haal. Of is het ook mogelijk om de warmtespot in intervallen te laten werken? bvb 3 uur aan, 1 uur uit.

 

Er zit nog geen dier in, ik ben het terrarium nog aan het "proefdraaien". Ik kan dus ook niet afleiden uit de reactie van het dier of het te warm is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

slim eerst even proefdraaien

 

er zijn verschillende oplossingen

of u verlengd de afstand tussen de warmtelamp en de zonnesteen

of u zet er een lichtere lamp in

leg even een termometer op de steen(bij ons wijst deze 45

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerlijk gezegd denk ik dat 100W teveel is voor een terra met deze afmetingen.

De bak is 50 hoog en als onder de spot een rots ligt, ligt deze al op een afstand van +/- 30cm als dit natuursteen is kan je er denk ik al bij wijze van spreken een ei op bakken.

Als je bak in een huiskamer staat zal 60W of desnoods 75W en links de UVB lamp wel volstaan.

Wat je wel zou kunnen proberen is om er een dimmer tussen te plaatsen om zo de temperatuur te regelen.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb de thermometer op de steen gelegd bij de 100W lamp en het steeg tot 46

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ judge. m,n tweedehandsje powersun 160 watt,draait hier al 2 jaar! geweldige lampen.

nu weet ik niet hoe oud je 100 watt is,maar die zijn zwakker omdat er een voorschakelaar in de fitting zit.elke keer als je dus sproeit,de lamp uit gaat,en vanzelf weer aan,krijgt hij een opdonder,en zal dus uiteindelijk niet zolang branden,als wat er op de doos staat. 7 maanden is echt slecht,en in de garantie tijd.

hier branden alle lampen op een timer,ik denk eigenlijk wel bij de meeste mensen,want hoe hou je het bij!!??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Anita zij waren net buiten de garantie tijd volgens de doos is het 6 Maand .Nu heb er net weer twee gekocht op de beurs van houten hopelijk zijn deze beter en werken ze langer .Heb daar extra de gegevens gevraagd voor de garantie ,is wel duitsland maar staat er iedere keer zegt hij .Nu de reden waarom ik ze daar gekocht heb is omdat ze hier tussen de 80 en 96 euro kosten .Op de beurs na goed rondlopen 49 Euro is toch wel evn een verschil zou ik zeggen .

 

Groeten

Patrick

 

Nu hoop volgende week even naar Marc te kunnen om eens iets anders van uv te proberen omdat het voor mijn terrarium stelling is en heb er 5 nodig en denk dat het goedkoper kan ook omdat de terrariums kleiner zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

ow,heb je ze bij de duitster gekocht,ik heb er bij staan kijken,omdat de prijs zoooo goed was,maar ik durfde het niet aan.

er zijn webwinkels hier die ze voor 69 verkopen.

wat ik doe is dat ik 1 lamp heb,en als lola uit het terr is,zet ik de andere dieren eronder.het is eventjes een gedoe,maar niks hoeft de hele dag onder de zon te zitten,en zo hanteer ik elk dier regelmatig.ik heb ooit een 100 watt gehad,en die stierf na zo,n anderhalf jaar.

@onefourseven

hier bij een steen groothandel zoek ik lijsteen stukken uit,die houden warmte mooi vast,zijn plat en je kan ze uitstekend stapelen,zo kan je dus een warmte plek maken die net op goede hoogte is voor de afstand van de spot.kost geen drol,ze zijn al blij als je de losse stukken meeneeemt.ik vind het heel handig,omdat de terr maten niet altijd even handig zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×