Jump to content

Recommended Posts

Hallo

ik ga morgen een broedstoof kopen van iemand.

 

 

Dit is de advertentie ervan:

------------------------------------------------------------------------------------------

Aangeboden 'au bain marie' broedstoof.

Vorig jaar aangeschaft, we hebben er 1 seizoen eieren mee uitgebroed waarvan 90% is uitgekomen.

 

afmetingen:

lengte: 40

diepte: 30

hoogte: 40

 

Inclusief een aquarium verwarmingselement met ingebouwde thermostaat.

 

Op de linkerhoek vooraan zit alleen een kleine beschadiging dit hindert niet alleen moet het deksel er rustig op worden gelegd (maar dit moet zowieso wel)

 

We hebben het witte plastic rooster wat er standaard bij wordt geleverd vervangen voor een aluminium rooster zodat de uitgekomen dieren er niet tussendoor kunnen vallen en verdrinken.

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Klinkt goed toch?

 

 

Maar nu is mijn vraag: kan ik deze broedstoof gebruiken voor vrijwel alle eieren van reptielen? (baardagamen en gekko's in het bijzonder)

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor baardagamen kan je die zeker gebruiken en voor gekko's denk ik ook!

Wat je ook altijd kan doen is een oude diepvriezer ombouwen tot broedstoof!

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

het kan voor bijna alle eieren die ongeveer de zelfde luchtvochtigheid nodig hebben ,

 

denk alleen dat als je 1 legsel van de agamen heb er niet echt veel meer bij past

Share this post


Link to post
Share on other sites

er gaan drie bami bakjes naast elkaar,en twee hoog

in ieder bami bakje kunnen er mooi 12 eitjes liggen

dus plaats voor ongeveer 70 eitjes

 

waneer deze allemaal uitkomen,zorg dan voor de nodige centen voor voedseldieren,want ze vreten u de oren van het hoofd :rolleyes:

 

waneer u een tweedehands koopt,koop er dan een aqariumsilicone bij,en verzeker u van een tweede laag langs de binnenkant(zo bent u zeker geen lekken te hebben

 

leg ook op de afdekglasplaat twee dunnen bandjes ciliconen,daar waar ze de dragers ontmoeten(zo breekt het glas minder snel,door het op elkaar te plaatsen)

lijn meteen een handvatje op het deksel nog zo handig

 

wel eerst even proefdraaien,zodat u weet dat de termostaat het goed doet

 

veel geluk met de komende kweekplannen :cheer:

 

 

groetjes

erwin & sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de informatie!

 

Ik had nog een vraag: Is een broedstoof met water wel goed? omdat er geen water op de eitjes mag komen? Hoe kan ik hiervoor zorgen dat dit niet gebeurt?

 

Wat zijn aqariumsilicone? Ik snap niet heel veel van de uitleg hierover?

 

Wat ik er van begrijp is dat ik op het rooster een nasi bakje (of meerdere) moet plaatsen en daarin de eitjes leg. Leg ik deze er los in? of moeten de eieren op zaagzel/ keukenpapier of iets dergelijk gelegd worden? en moeten op de nasi bakjes een deksel worden geplaatst?

 

Hoe meet ik het beste de temperatuur? moet ik dat in het water meten of de graden in de bak zelf?

 

Alle uitleg is welkom ben ik hier nog compleet onervaren in!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is hoe wij het doen

let wel op de meningen hierover zijn zeer verschillend

 

eerst kuisen wij het terrariumzand zo veel mogelijk van de eitjes

wij leggen de eitjes in vermiculiet die eerst nat gemaakt word , hier max 10 eitjes per bakje

daar leggen we een deksel op , zo is het makkelijk om de doosje te stapelen als je veel eieren hebt

 

de temperatuur word gemeten op het rooster tussen de bakjes

 

aquariumsilicone is speciale silicone om ervoor te zorgen dat je broedstoof waterdicht is dwz dat het water niet uit je broedstoof loopt ( wij nemen van soudal is te verkrijgen bij brico of gamma)

 

hoop dat je hier wat aan hebt

 

groetjes

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×