Jump to content
Mark.B

Mark's Terrarium Topic

Recommended Posts

Hallo, volk van het goede leven.

 

Ik ben van plan een terrarium te gaan bouwen samen met me vader.

Er komt veel bij kijken en ik heb vast veel vragen, om nou voor elke vraag een topic te openen vind ik persoonlijk onhandig en is tevens irritant voor de overige forum bezoekers.

 

Mijn plan is als volgt :

 

Een houten terrarium van 100/120*50/60*40/50 (de maten staan tussen slashes omdat de maten ongeveer/tussenin zullen liggen afhankelijk van de adviesen die ik krijg).

Er zal 1 baardagame in gehuisvest worden.

Ik heb een tekening gemaakt en als bijlage toegevoegd(ik ben geen kunstenaar).

Ik wou 1 40 watt spotje en 1 40 watt uv spot nemen, is dit genoeg?

Welk hout type kan ik het beste gebruiken? (schaam je Mark, dat hoor je te weten, je werkt bij de gamma)

 

mvg,

 

Mark.

post-2-1186336476.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zat zelf inderdaad ook al te denken aan meubelpanelen.

waarom een uv tl-lamp ipv een uv spot (ik geef ook vitamine preparaat met D3 erin)?

In de stelling past een terra van 120 wel, dus ik denk dat ik daar voor ga.

 

Een vraag over ventilatie voeg ik nu meteen toe : Voldoet een huistuinenkeuken ventilatie schacht zoals ik getekend had?

MSEG2.jpg

 

mvg,

 

Mark.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ventilatie voldoet zeker. Zie dat je vooraan onder de schuifruiten ventilatie hebt en ook bovenaan. Dit zorgt voor een continue aanvoer van frisse lucht.

De bak maak je best zo groot mogelijk, baardagamen zijn toch redelijk forse dieren.

uvspots van 40 watt bestaan voor zover ik weet niet. Er is een nieuwe uvspot met een relatief laag (60 watt) wattage op de markt. Andere spots worden zogezegd aangeprezen als uv lampen maar geven in praktijk niks af.

Zoals Sabby al aangaf hebben baardagamen nood aan een intense belichting. Met enkel spotjes red je het dus niet. Dus zowieso 1 en beter 2 tl-lampen in de bak installeren. Een mooie situatie is 1 of meerdere warmtespots, 1 uv-tl lamp en 1 tl lamp met een hoge lichtintensiteit. Voor dergelijke dieren geldt...hoe meer licht, hoe beter.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey, bedankt voor de hulp iedereen.

 

Ik ga voor de maximale maten die in mijn kamer mogelijk is : 120*50*50

Het terrarium word van houten meubelpanelen gemaakt.

Er komen 2 schuifruitjes in van 60*50.

Er komen 2 ventilatie roosters, 1 onder de ruitjes en 1 op een zeide van het terrarium.

Als ondergrond gebruik ik straks speelzand.

Ik plaats als verlichting een uv-tl lamp met daar bij 2 spotjes van 40/60 watt (afhankelijk van hoe warm het gaat worden).

Ik plaats zowizo een dimmer op het stopcontact.

Hoe ik een achterwand ga maken heb ik al gelezen(tegelijm+piepschuim etc..).

Ik ben vrij handig, ik las ergens een verhaaltje op dit forum hoe je met een Ytong blok en een bloempot een mooi grotje ga maken, dus dat maak ik ook.

En d

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik zou voor calciumzand gaan heb ik zelf ook in korreltjes dit eten ze niet op en van heel fijn zand krijgen ze sneller verstoppingen.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mark, zover ik weet zijn de meubelpanelen spaanplaat met een laagje fineer, maar ik kan het mishebben.

 

Wij hebben een groot aantal terra's die gemaakt zijn van z.g. betonplex, super materiaal, realitief licht, vergleken met glas houden ze veel meer warmte vast, direct te gebruiken dus niet verven of wat dan ook en ... watervast !

 

Persoonlijk ben ik een grote voorstander van de UVB tl, maar er zijn mensen die een andere mening over hebben.

 

Misschien heb je wel hele andere meubelpanelen, maar ik dacht toch noem ik het ff.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruitjes van van 60*50, als je terra 50 hoog is?

Dat is niet zo slim, hoe ga je dan lucht toevoer beneden doen?

En de laag zand die er in ligt?

Dat valt er dan uit h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat snap ik, het moet enkele centimeters kleiner zijn ivb met het luchtrooster, hier had ik al rekening mee gehouden, maar zonet een beetje te snel getypt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

val in herhaaling

 

meubelplaat is niet zelfdragend gengoeg voor een 120 cm bak zonder versteveging

 

uw bovenste plaat zakt gegarendeerd naar beneden,met als resultaat dat u de schuifruitjes niet meer openkrijgd

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet Erwin gelijk geven want heb dit probleem zelf al gehad , betonplex is dus echt een super oplossing maar wel geen goedkope maar dit beetje geld meer spaar je dan wel weer uit met het stroomverbruik want betonplex houd de warmte dus goed tegen.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bizar, ik heb een bak groter als degene die Mark zou willen maken en ook deze is uit meubelpaneel. Ik heb totaal geen last van een bovenplaat die inzakt. Meer nog, op de bak staat nog een glazen opkweekstelling voor Phelsuma's die de hele lengte bedraagt.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

mocht je bang zijn voor inzakken en je wilt toch meubelpanelen gebruiken kun je eerst een houten frame maken.

 

zoals gezegd minimaal 2 roosters voor goede aan en afvoer van lucht...

 

zand kan best, gebruik ik ook

maar calciumzand (kleine bolletjes) is ook goed, wat je zelf wilt

 

voor de rest heb ik even geen opmerkingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik maak al een hele lange tijd bakken van meubel plaat en ik heb nog geen 1 bak gehad waarvan de bovenkant door ging zakken .

zelfs niet bij een bak van 200 x 100 x 80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de zekerheid er een steunhoekje onderzetten en dan moet dat geen probleem zijn.

Op deze site zag ik dat de mensen van reptie farm, "droog zilverzand" gebruiken, is dit ook een goede optie? (neem aan van wel anders gebruiken hunnie het ook niet)

Ik gebruik dan straks een uvb-tl lamp + voedings preparaat, ze krijgen dan toch niet te veel uvb of wel?

 

mark.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.20 bij 60 bij 50 voor 1 baardje? :o

 

Ik heb altijd begrepen dat dat ruim genoeg is om 2 baardjes in te houden en dat heb ik zelf ook in een bak van 1.20 bij 60 bj 50 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm op de site van reptie farm staat toch echt minimaal 100 bij 50 bij 50 voor een trio!

Dan hebben mijn dieren nog veel ruimte vergeleken bij dat.

 

En dan word er nu gezegt minimaal 1.20 bij 50 bij 60 voor 1 dier, Klopt niet helemaal lijkt me

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm op de site van reptie farm staat toch echt minimaal 100 bij 50 bij 50 voor een trio!

Dan hebben mijn dieren nog veel ruimte vergeleken bij dat.

 

En dan word er nu gezegt minimaal 1.20 bij 50 bij 60 voor 1 dier, Klopt niet helemaal lijkt me

Het punt is d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Wat maten betreft moet je er steeds vanuit gaan hoe groter hoe beter

De mate die worden opgegeven zijn steeds de min. maten, deze zijn puur informatief voor wie met de hobby wilt starten en waar hij zich mag aan verwachten, kun je aan deze maten niet voldoen dan laat je deze soort beter links liggen of ga je op zoek naar iets wat wel in kleinere maten kan gehuisvest worden.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×