Jump to content
Sign in to follow this  
Lotte

Wormen Eitjes Gevonden....

Recommended Posts

Vandaag ging ik voor periodiek mestonderzoek naar de da. Helaas is mijn eigen da op vakantie en heeft een ander ernaar gekeken (een leek op reptielengebied). Die heeft wormen eitjes gevonden en gaat daarom morgen met utrecht overleggen wat te doen. Mijn baardje oogt totaal niet ziek. Hij vreet zich de blubber, is super actief en komt lekker aan. Kunnen die eitjes kwaad? En wat kan ik er nu aan doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

wat vreemd,als er eitjes zijn moetten er ook wormen zijn,wat komt eerst,de kip of het ei! als er alleen eitjes zijn komen die mee in de ontlasting,en heeft hij nergens geen last van. maar hij zal dan toch ontwormd moeten worden lijkt me!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het nog eens nagevraagd maar er zijn alleen wat eitjes gevonden. Ik heb nu panacur meegekregen. Maar eigenlijk vertrouw ik het niet zo goed. Ben er een beetje weggewimpeld. Met een blik van... zoek het maar uit. Is iemand bekend met panacur?

Ik heb een suspensie van 2,5% per liter gekregen. En moet daarvan 3 x 0,4 ml geven over drie dagen verspreid. Over 10 dagen herhalen. Mijn baardje is 200 gram.

Ben nu in contact met een reptielenarts in Den Haag over het gebruik van profender spot on (ontworming voor katten en honden). Dit kan je op de borstkas smeren. Lijkt me iets makkelijker toedienen aangezien mijn baardje niet uit een spuitje wil drinken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lotte,

 

Wij hebben Profender ook al getest, wij zijn er toch niet tevreden

over.

Wormen bleven, en de baardjes zagen er bij ons vanaf.

Misschien hebben andere er betere ervaringen mee?

 

Panacur vinden wij een veilig ontwormingsmiddel.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ reptie-farm

Klopt de hoeveelheid die ik heb gekregen? Of kan je dat niet zo zeggen?

Hoe kan ik het het beste geven? Mijn baardje weigert namelijk uit een spuitje te drinken. Alles loopt dan langs zijn baard!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

gebruik het tipje van het spuijte om voor tussen het puntje van zijn bek .

dan draai je beetje naar binnen toe en gaat zijn bekkie open.

dan geef je hem een beetje.

laat hem ff 3,4 keer smakken.

en dan weer snel als hij voor de 5 keer mond open doet om te smakken geef je weer een beetje.

kleine baardjes hou ik over me duim heen dat net het kopje over me duim heen steekt.

dus dan ligt lichaam eigenlijk in me handpalm .

en groote leg ik op me buik en ga dan achter over zitten .

ik weet zo uit me hoofd niet wat de dosis is van panacure.

ik geef altijd 1 keer en dan 1 keer herhalen over 10 dagen .

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij gebruiken altijd Profender Spot on en nooit meer wormen gehad.

 

Wij hadden 1 baard, die niet van de wormen af kwam.

1 keer spot on en het is daarna nooit meer teruggekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle reacties!

 

Ik heb besloten om een nieuw mestonderzoek te laten doen bij een erkende reptielenarts. Ik vertrouw het toch niet helemaal. Na navraag blijkt dat de dosis namelijk ook niet klopte.... Ben bang dat de da het niet zo serieus genomen heeft en heb er geen vertrouwen meer in.

Ik ga het nu opsturen via de post. Heeft iemand hier ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja. In een fotorolletjes potje met een druppel water erbij. In een goede envelop en dan met de express post. Of via je eigen DA naar VedMeds op laten sturen in hetzelfde potje.

De ontlasting moet zo vers mogelijk zijn en binnen 12 uur bezorgd worden.

Succes. Ik vind het wijs van je dat je de dosering niet klakkeloos hebt gegeven :cheer:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi lya wat is express post?

En ik heb geen fotorolletjesbusje.... gebruik al jaren een digitale camera. Van Marja Kik mag het in een boterhammenzakje..... Ik vraag me af hoe dat aankomt :huh:

En wat is vedmeds?

Share this post


Link to post
Share on other sites

VedMeds is een groot laboratorium dat o.a. ontlasting en bloed onderzoek doet van dieren.

 

Maar Marja Kik is prima in orde hoor, die kan je feilloos vertellen wat er in de ontlasting van je baardje zit en wat je er tegen moet geven.

 

Lege foto rolletjes kun je gratis bij een fotozaak vragen, zij gooien ze toch weg.

En per express is dat je de ontlasting bij een postkantoor afgeeft en dan wordt je pakketje met spoed verstuurd, dit kost natuurlijk wel wat extra's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lotte

een baardje van 200 gr mag 0,40 ml krijgen 3 dagen achter elkaar

behandeling 1 x per maand gedurende 3 maanden (panacur)

 

ik heb de tabel hier naast mij liggen en hij komt van een erkende reptielenarts

 

groetjes

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites
@lotte

een baardje van 200 gr mag 0,40 ml krijgen 3 dagen achter elkaar

behandeling 1 x per maand gedurende 3 maanden (panacur)

 

ik heb de tabel hier naast mij liggen en hij komt van een erkende reptielenarts

 

groetjes

d+n

dank je!

Maar ik laat het toch nog even nakijken door een andere arts. Ze gaven zelf al aan dat ze er weinig van af wisten. Ik wil zeker weten dat ze niets over het hoofd hebben gezien. Ik wacht dus nog even met de panacur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik even blij dat ik het opnieuw heb laten onderzoeken....

 

Ik heb gisteren mest opgestuurd naar Marja Kik (na overleg met haar). Vandaag kreeg ik de uitslag. Er zitten maar een aantal wormeitjes in maar wel erg veel o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou als je moest kiezen tussen wormeitjes of coccidiose, Zou je toch beter voor de wormeitjes gaan hoor :)

 

Ocysten zijn eitjes, geloofk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou als je moest kiezen tussen wormeitjes of coccidiose, Zou je toch beter voor de wormeitjes gaan hoor :)

 

Ja inderdaad! Maar nu weet ik het en kan ik er iets aan doen. Waarschijnlijk had hij ze ook al bij het vorige mestonderzoek... Ga nooit meer naar die da voor mijn baardagaam!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfft ,zie je wel,je hebt de kip de eieren,en het hele kippenkok erbij!

maar echt goed van je dat je even verder hebt gekeken,en het nogmaals hebt laten controleren!!

op naar beterschap voor je lieffie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de medicatie van Marja Kik binnen. Hij krijgt nu twee dagen Baycox en dat moet ik over 10 dagen herhalen.

 

Kan ik dit net als nutribird op zijn lip druppelen zodat hij het oplikt? Krijgt hij dan wel alles binnen?

Of moet ik hem dwangvoeren door het in zijn bekkie te spuiten? Dan moet ik hem echt in de houtgreep nemen anders blijft hij niet zitten.... Dat doe ik liever niet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lotte,

 

En wat voor medicijn ga je gebruiken voor de wormeneitjes?

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die waren te verwaarlozen en hoeven niet behandeld te worden volgens mij...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo... de eerste 2 dagen medicatie zitten erop! Tot nu toe heeft hij alles binnen gekregen. Nu maar hopen dat het werkt en dan over 10 dagen herhalen.

Ook heb ik z'n terra helemaal ontsmet en zit hij nu op kranten. Waar hij overigens een zooitje van maakt :lol: volgens mij vindt hij het helemaal niets!

 

Hier wat foto's van zijn ongezellige terra en Darwin die de krant probeert te lezen :lol:

 

darwin005.jpg

 

darwin003.jpg

 

P.S.

kan het trouwens zijn dat hij door de medicatie meer moet plassen? Ik heb de krant al een paar keer moeten verschonen :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×