Jump to content
Sign in to follow this  
zwelgje

Kan Iemand Misschien Helpen?

Recommended Posts

Kan iemand misschien helpen,

 

Mijn baardje is een jaar oud en net hersteld van wormen en waarschijnlijk een bacteriele infectie.

Dit is zo'n twee maanden geleden, het ging even iets beter maar nu is het weer hetzelfde.

Hij zit dag en nacht in hetzelfde hoekje en komt er niet uit zichzelf uit.

Ook eet hij bijna niks, soms als ik het heel lang aanbied na een paar dagen een sprinkhaan of wat wormen.

Maak me nu wel zorgen want volgens mij hoort een baardje van een jaar best veel te eten en actief te zijn.

Is het een goed idee om met een spuitje wat water met vitamines toe te dienen?

Soms zet ie z'n kraag op en z'n bek open (niet kwaad), lijkt op een soort van gapen komt dit vaker voor of heeft ie dan ergens last van.

heb al een andere topic geplaatst maar nog geen reacties vandaar deze,

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag,

 

Thanks, Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de ontlasting na het kuren alweer laten nakijken. Soms slaat de kuur niet goed aan. En als je het echt niet vertrouwd, laat hem dan nog even nazien door een goede reptielen arts. Wegkruipen is geen goed teken, je dier voelt zich dan echt niet lekker......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi zwelgje ;)

 

Wat je nu het beste doet is zo vlug mogelijk opnieuw mestonderzoek te laten doen.

Het kan zijn dat de kuur niet volledig heeft gewerkt, dus eerst zekerheid dat hij vrij is van parasieten.

Eerlijk gezegt het gapen en de kraag opzetten wat jij omschrijft zie ik eerder als een soort kokgalzen en dat wijst meestal op flagelaten.

Is het mestonderzoek goed, dan zou ik eens kijken naar de huisvesting en daarmee bedoel ik of de omstandigheden optimaal zijn bv. temperatuur enz.

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey den chuck,

 

Bedankt voor het aanbod maar woon in assen (drenthe),

ga binnenkort wel even naar de DA denk ik,

denk je dat het zin heeft om gelijk met zwelgje zelf erheen te gaan of beter eerst een mestonderzoekje,

 

mzzl Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi JDG,

 

lijkt inderdaad behoorlijk op kokhalzen, kun je flaggelaten ook in de ontlasting zien na een mestonderzoek?

Wat is daar tegen te doen en hoe gevaarlijk is het?

leefomstandigheden zijn opzich goed.

Bedankt voor je reactie (iedereen trouwens)

 

Groetjes Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flaggelaten zijn zeker op te merken in de stoelgang.

Dus laat zo vlug mogelijk mestonderzoek doen, want hier moet je niet te lang wachten, je baardje laat je best thuis enkel mest is voldoende.

Zorg wel dat hij genoeg vocht binnen krijgt wegens de kans op uitdrogingsverschijnselen.

De meest gangbare medicatie hiertegen is Flagyl.

Maar zorg dat je eerst mestonderzoek laat doen om de juiste diagnose te kennen.

Succes.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn baardje heeft idd ook Flagyl gehad en na drie dagen nog een kuur Drontal.

Weeg je baardje nauwkeurig als je de ontlasting wegbrengt. Flagyl helpt heel goed tegen flagaten, maar mag absoluut niet worden over gedoseerd.

Probeer de ontlasting zo vers mogelijk weg te brengen in een afgesloten fotorolletjes potje oid met een druppel water erbij.

 

En ik moet beide kuren na een aantal weken herhalen, maar daar zal de DA als het goed is alles vanaf weten.

 

Succes met je baardje, hopelijk knapt hij strakjes weer snel op. Misschien kun je je baardje wat Nutribird A19 of Gekkopap geven,omdat hij al een tijdje slecht gegeten heeft om wat aan te sterken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een mestonderzoekje laten doen en de DA heeft niks gevonden.

Heb wel een kuur Flagyl meegekregen, moet ik 10 dagen doen.

volgens de DA kon het prima samen met de nutribird A19 geef het het liefst in 1 spuitje heeft ie zo min mogelijk stress, maar hoeveel mag ik daar eigenlijk van geven op een dag?

 

Groetjes Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi jetro ;)

 

Heeft de dierenarts dit niet gezegt <_<

Ik hoop toch dat hij weet waarmee hij bezig is.

Als hij niets vindt waarom dan Flagyl?

Wat de dosering betreft, dacht ik dat dit 0,02ml per 100 gram lichaamsgewicht bedraagd.

Pas wel op voor overdosering, ook zal je baardje loom zijn door de medicatie.

Maar als je niet zeker bent neem dan zeker eens contact met een reptielenarts.

O ja, nog even vermelden, als je medicatie heeft zet je even het toedienen van vitaminen stop.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi JDG, de vraag ging over de nutribirdA19 die ik hem geef om een beetje op krachten te komen omdat hij zo weinig eet.

 

Flagyl zou een breedspectrum antibioticum zijn en ook goed voor een preventieve behandeling, voor mij ook een zekerheid dat ie geen last meer heeft van amoebes of flagelaten en het dus daar niet aan ligt.

 

De dosering van de Flagyl heeft ze wel uitgerekend, maar niet gezegd dat ie daar loom van zou worden.

Vitaminen heb ik idd stopgezet (voor zover ie het al binnen kreeg).

 

Bedankt, groetjes Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

je zal de nutribird kunnen geven,druppel net boven het neusje,hij zal het lekker vinden,en goed opnemen dus.

er zit veel probitica is,en is goed voor als ze een kuur hebben gehad.

maar waarom een kuur als er niks geconstateerd is?vreemd!

miss moet er ergens anders gezocht worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij vind het idd wel lekker, maar hoeveel mag ik hem geven op een dag (van de nutribird).

Kuur is eigenlijk bedoeld om flagelaten en amoeben e.d. uit te sluiten als de kuur af is, en preventief.

Ik heb ook geen idee waar het anders aan zou kunnen liggen.

Wel zei ze dat ze het op zou kunnen sturen voor verder onderzoek maar daar belt ze nog over.

Groetjes Jetro

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet wat voorn spuitje je hebt,er zijn er in 1 en 2 ml

ik zou voor een klein weekje dagelijks een 1 ml spuitje maken.

dat is echt zat.

dan na een week de ontlastings onderzoek laten doen.

ik ga er vanuit dat je terra in orde is,met verlichting en klim mogelijkheden enzo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi anita,

 

dagelijks een spuitje met 1 ml (1,7 dus want ik doe de flagyl erbij)

Moet de nutribird waterig of juist een papje zijn, is een theelepel per dag voldoende?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfft,

maak het nu niet ingewikkeld!

je geeft de flagyl,en je geeft de nutribird,en niet te samen in een spuitje,hoe bedenk je het.

flagyl gaat direct het bekkie in! en voorzichtig zodat je z,n gehemelte niet beschadigd.

de nutribird is extra,vind hij lekker,en geeft een opkikker,maar jeetje,de helft druipt lang z,n baard,de flagyl dus ook als je het tezamen geeft,dus gaat de kuur grotendeels verloren.tenzij je het netjes beschaafd etende baardje hebt.

als zwelgje de flagyl niet lekker vind ken je er een drupje aanmaak limonade bij trekken.

de nutribird moet zonder klontjes joghurt dikte hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×