Jump to content
den chuck

Wie Gebruikt Welke Lampen?

Recommended Posts

De spaarlampen zijn inderdaaf feller Jetro (kijk er zelf maar eens een minuutje in) maar het belangrijkste .. ze geven niet zoveel warme af als bv een reflector lamp.

Persoonlijk zou ik de spaarlampen er helemaal niet inhangen, maar naast een UVB bron wat reflectorlampen voor de warmte !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik heb voorheen altijd de zoomed 5.0 gebruikt met 2x 25 watt spots. nu gebruik ik de Actieve UV Heat Flood lamp in combinatie met de philips TL kleurnummer 865 ;) Deze philips vind ik heel mooi het daglicht nabootsen.

 

Ik heb deze lampen ook boven mijn aquariums hangen.

 

Gr Ray.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik me ook maar weer mengen in de discussie, ik ben er al een poosje uit geweest.

Laat ik voorop stellen dat ik het absoluut super vind dat mensen de hobby serieus nemen en weloverwogen beslissingen maken met betrekking tot verlichting en verwarming.

Zo lang je het belang van de dieren voorop stelt en kijkt hoe zij erop reageren vind ik dat je als hobbyist weloverwogen bezig bent.

Mijn graadmeter is dat ik vind dat je als hobbyist de natuurlijke biotoop zo precies mogelijk dient na te bootsen op gebied van 3 elementen, namelijk warmte, licht en luchtvochtigheid. UV ( A+B ) vind ik zeker in het geval van de baardagaam onmisbaar met het oog op de biotoop, dat is mijn beweegreden om dit zo compleet mogelijk ( heel de bak bestrijkend) in mijn terrariums te willen simuleren. En om heel de bak te bestrijken kom je al gauw uit op UV in de vorm van TL.

Maar als Marc al jaren gezonde dieren voortbrengt zonder iets dergelijks en supplementen prefereert voor de synthese van calcium e.d. ( wat ik ook gebruik overigens )

kan ik hem alleen maar zeggen dat hij vooral zo door moet gaan.

 

Ik ben er ook van overtuigd dat beide methodes (met en zonder tl met spectrum) suc6 kunnen hebben en allebei gezonde dieren opleveren, echter denk ik wel dat het welbevinden (niet te verwarren met gezondheid) van de dieren groter is bij een lichtere bak omdat het nou eenmaal een betere simulatie is van de natuurlijke biotoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja even het item terug geopend omdat het volgens mijn mening wel een veel omsproken item is en het eens allemaal goed gelezen heb.En moet toegeven is een deftige boterham om te verwerken .Nu wat ik altijd meende gelezen te hebben is dat de uv zeker in de groeiperiode belangrijk is voor de botvorming en dan zie ik niet direct in waarom naderhand nog zoveel uv moet bij gelicht worden ?Ik zelf gebruik momenteel spots van Zoomed zijn vrij duur en er zijn periodes dat ze branden en dat de dieren er zo goed als geen gebruik van maken .Dus kan Marc zijn mening wel geloven een spot die voldoende warmte is zeker goed en het uv licht dat ze nodig hebben kan gedeeltelijk door een uv of iets gelijkaardigs bij gegeven worden .Ikzelf denk dat ze er goed bij zijn en wie zegt dat het zo is ,nu ze in mijn groot terrarium zitten hebben ze enkel warmte spots van 80 watt zonder uv en doe het ook goed .Laat ze wel van tijd tot tijd in huis rondlopen en de veranda.En gedurende de zomer zitten ze lekker in een glazen bak die boven open is en er een draad overheen heb liggen dus voldoende uv .Nu het is inderdaad een veel omsproken item waar ieder zijn mening en ervaring opzet en de leek zoals ik ???weet uiteindelijk na al dit lezen echt niet meer wat kiezen !!

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo even bij dit groort omsproken item een mooie vraag .Ga een terrariulmstelling bouwen van 60x60x50 per vak en heb momenteel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×