Jump to content
den chuck

Wie Gebruikt Welke Lampen?

Recommended Posts

Door een discussie over lampen in een andere topic, waar het mss niet zo in thuis paste, hier een topic alleen maar over de lampen!

Wie gebruikt welke lampen voor uv, warmte en daglicht?

 

Wij gebruiken al jaren hallogeenspots voor licht en warmte!

Van uv lampen gebruiken wij al jaren Zoo Med (die horizontaal moet hangen!) en Repti Glo (die verticaal moet hangen!)

Ook kan er altijd beroep gedaan worden op de Active UV Heat Flood (waarmee ik persoonlijk nog geen ervaring mee heb, maar in mijn nieuwe stelling die ik zoek te bouwen wil testen!)

Wij hebben al 5 jaar baardagamen en verleden jaar hadden wij (met kweek over een heel jaar!) 42 baardagamen! Waarvan 7 eigen dieren!

Onze dieren doen het heel goed, eten/drinken goed, zijn heel aktief en komen goed op kleur! Ook onze nakweek heeft het steeds goed gedaan!

ze eten zogoed als van dag 1! Komen ook mooi op kleur en zijn ook heel aktief!

Dus ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik het met mijn lampen toch heel goed doe!

Wat TL lampen betreft ben ik niet onmiddellijk een voorstander (dit is gewoon een persoonlijke meening!)

Men beweerd dat lampen flikkeren...volgens mij ook (ben geen kenner in de electr.!)

Maar om te zeggen dat ze echt nodig zeggen is mijn antwoord neen!

Wel moet je zorgen dat er genoeg uv licht aanwezig is! Zoals wij dat doen lukt het enorm goed!

Ook is er een discussie rond hoelang uv spaarlampen meegaan!

Op de verpaking staat 1 jaar! Volgens mij tot de lamp stuk is! Ze verminderd enkel een beetje (dacht ik)

Hoewel wij ze ook steeds elk jaar vervangen!

 

Graag zou ik hierover meerdere meeningen willen horen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke Repti glo is dat? Want ik weet dat er ook TL op de markt is onder die naam.

Verder wil ik zeggen dat ik 2 jaar geleden voor het laatst baardagamen had en 2 jaar geleden waren er naast TL geen goede UV bronnen op gebied van lampen die mij konden bekoren die naast mijn warmtespots ( ik gebruikte standaard radium spots ) niet teveel warmte produceerden.

Op gebied van UV TL heb ik het meeste resultaat gehad met de 840 en de 865 ( daylight ) van philips en een reptisun TL ( weet ff niet meer welk nummer).

Ik ben van mening dat een buis altijd meer lichtopbrengst heb dan een normale lamp omdat die nou eenmaal veel compacter zijn en in totaliteit je bak donkerder houden en je dieren zullen hierdoor dus minder actief zijn

Voor mij heeft het gewerkt en als ik volgend jaar mijn hobby weer herstart zal ik ongetwijfeld weer voor een daglichtbuis gaan naast 1 of meerdere warmtespots.

Er worden zelfs veel UV spotlampen verkocht met het predicaat full uv spectrum terwijl diezelfde lampen nauwelijks uv opbrengst blijken te hebben als ze gemeten worden.

Ik vind dat je in de terrariumhobby altijd een zo goed mogelijke biotoopnabootsing moet realiseren, ook op het gebied van verlichting en verwarming moet je jezelf als hobbyist aan de biotoop houden. In het kader hiervan kom je in mijn ogen met een UV TL veel verder ( in australie schijnt vaak een heel stevig zonnetje :D ) dan dat je improviseert met een andere lampvorm die aanzienlijk mindere totaliteitsbelichting heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Welke Repti glo is dat? Want ik weet dat er ook TL op de markt is onder die naam.

Spaarlamp Repti Glo

Exo Terra

Share this post


Link to post
Share on other sites
Welke Repti glo is dat? Want ik weet dat er ook TL op de markt is onder die naam.

Spaarlamp Repti Glo

Exo Terra

Waarom zou je die verticaal moeten hangen, horizontaal heeft ie net zoveel uv opbrengst.

Ik heb hem hier horizontaal hangen omdat het niet anders kon met mijn lampenkap en werkt perfect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

het voordeel van het horizontaal hangen van een spaarlamp is dat je dan meer profiteert van de lamp!vooral als je er ook nog eens wat foli een spiegel of een cake blik omheen doet.mijn voorkeur gaat uit naar het cakeblik,omdat de lamp dan veiliger is voor je dier.want om een spaarlamp moet altijd bescherming zitten,vooral jonge dieren die gelijk de hele dag bloot gesteld worden kunnen veel oog probs krijgen,zoals las ogen.en veel terra zijn laag dus hangt de lamp te laag!zo ben ik aan bonnie gekomen,haar oogjes zaten dicht toen iljan haar vond,is er mee naar kik geweest,heeft haar mooi opgeknapt,maar door ruimte gebrek is ze bij mij terecht gekomen,het heeft echt maanden geduurt voordat ze weer toppie was,en gelukkig niet blind!

ps ik gebruik 1 repti glow hij brand al ruim een jaar,maar ik moet nog merken dat het echt wat doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Op dit moment zijn onze favoriete lampen de Actieve UV Heat Floods,

en de spaarlampen van Exo Terra.

 

Zelf ben ik niet voor UV tl's, deze geven te weinig straling af, en verliezen

vrij snel hun UV afgifte.

 

Je kunt beter een gewone daglicht tl nemen, in combinatie met een

goede UV-lamp.

 

Spaarlampen dienen volgens de fabricant om het jaar te worden vervangen.

 

De Actieve UV Heat Floods om de 2 a 3 jaar.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo en ben het totaal eens met Marc want van wanneer mijn baardjes onder de Actieve UV Heat Floods zitten komen hun kleuren er helemaal door en zijn ze veel aktiever dan tervoren , ik gebruik deze floods in combinatie met de spaarlampen van Exo Terra in mijn grote bakken en dit om zoveel mogelijk licht te verkrijgen.

In de toekomst zou ik enkel nog willen werken met de Actieve UV Heat Floods en nu is het nog juist wachten tot wanneer de 60watts ter beschikking zijn en dan kan ik in mijn nieuwe hobbykamer al mijn nieuwe bakken voorzien van deze lampen.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi allemaal,

 

Op dit moment zijn onze favoriete lampen de Actieve UV Heat Floods,

en de spaarlampen van Exo Terra.

 

Zelf ben ik niet voor UV tl's, deze geven te weinig straling af, en verliezen

vrij snel hun UV afgifte.

 

Je kunt beter een gewone daglicht tl nemen, in combinatie met een

goede UV-lamp.

 

Spaarlampen dienen volgens de fabricant om het jaar te worden vervangen.

 

De Actieve UV Heat Floods om de 2 a 3 jaar.

 

Gr Marc B)

een daglicht TL zoals die ik genoemd heb van philips bevat ook een uv spectrum, dus ik snap je onderscheid niet helemaal, daar tl buizen onder de noemer 'daglichtbuizen' vaak UV bevatten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Dit is weer zo een discussie waar we het eind nog niet gauw zullen van zien.

Over verlichting gaan al jaren discussies onder de hobbyisten en mijn conclusie is waar je jezelf goed bij voelt en je hebt goede resultaten met een bepaald type daar ga je voor.

Dit sluit natuurlijk niet uit dat dit de beste methode is en dat je niet open staat voor commentaar en ondervindingen van mede hobbyisten.

Nu hoe ik het doe en wat voor mij goede resultaten opleverd is het volgende:

voor de verlichting en de nodige UVB gebruik ik de buislampen (tl) van ZooMed met 5.0 uvb opbrengst, als test heb ik ook EuroZoo 5.0 maar zoals het nu staat gaat mijn voorkeur naar de eerst genoemde.

Voor de warmte gebruik ik verschillende soorten lampen zoals daar zijn; reflektorspots, hallogeenspots met beschermglas en in hogere bakken floods meestal van het merk Phillips of Osram omdat deze een betere lichtopbrengst hebben en langer meegaan.

Waarom ik buislampen gebruik als lichtbron en UVB bron is omdat ik vind dat deze een grotere stralingsbereik hebben, je kan er de ganse bak mee overbruggen.

Als deze tenminste op de juiste manier (hoogte) zijn aangebracht.

 

Grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi John,

 

Nu snap ik het niet goed meer!!! :huh:

 

Jij beweerd dus dat de gewone daglicht tl's ook Uv afgeven.

 

Mijn mening is dat deze UV afgifte bij gewone daglicht tl's zeker niet voldoende is.

DUS DAT IS MIJN ONDESCHEID.

 

En ik bedoel met de straling van de meeste gangbare UV tl's dat deze maar tot een

afstand van ongeveer 20 a 25 cm naar beneden voldoende UV afgeven.

 

Dus als je de tl's op deze hoogte boven je baardjes hangt zal de straling

voldoende zijn.

 

Ik blijf er ook bij dat UV tl's snel hun UV afgifte verliezen.

 

Nogmaals een tl verlichting is kwa lichtvoorziening heel goed voor in een

terrarium, omdat het terrarium dan over de gehele lengte is voorzien

van licht.

 

Maar er zit wel degelijk verschil in de gewone daglicht tl's en de UV tl's.

 

Verder heb ik vroeger altijd zonder UV verlichting gewerkt, mijn dieren zijn

altijd gezond geweest en ik had ook voldoende gezonde nakweek.

 

Bovendien is een goede verzorging, voeding en vitaminen van je dieren in mijn ogen nog altijd belangrijker als UV verlichting.

 

Maar zoals Jo al aangaf, er zullen over dit onderwerp altijd wel discussies

blijven bestaan.

 

En iedereen is vrij om zijn mening te geven, we zijn nooit te oud

om iets bij te leren.

 

Gr Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk leuk topic,als we er hier uit zijn beginnen we over kattenvoer!!!!

als je googeld voor beardi care sheets kom je nog vaak zat tegen dat er gezegd word dat een uv lamp helemaal niet nodig is!dat het heel goed gaat met een lampje,als het maar licht geeft!nou kan ieder gezond denkend mens bedenken dat leven zonder uv niet mogelijk is!

dus! al gaande weg vind ieder zijn eigen weg in de maas van de lampen! keuze genoeg.

maar het blijkt dus wel erg persoonlijk te zijn wat ieders voorkeur is!

ik ga me eens een beetje verdieppen in de lampen van marcs winkeltje,ik hoor er goede berichten over,en ze zijn betaalbaar!

ieder die hier al een jaartje komt weet van mijn tl ongelukje met lola van vorig jaar!maar tls zijn prachtig!bij een ander,hier komen ze er samen met levende krekels echt niet meer in!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de baardagaam en de langstaarten heb ik een Arcadia D3 spaarlamp voor UVB licht en ze hebben een chrystal warmte spot (ieder in hun eigen terrarium uiteraard). Voor de leguanen heb ik een Mega Ray 100W spaarlamp (deze wil ik ook voor m'n baardje gaan aanschaffen) en de leguanen hebben ook een Osram Vitalux 300W voor UVB en verder hebben deze nog een 100W keramische lamp voor 's nachts en twee 150W warmte spots en een true light spaarlamp voor zuiver licht.

 

En de elektriciteit leverancier is erg gelukkig met me :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd voor de beeldvorming een goed topic.

Kattenvoer vind ik idd altijd ook wel een aardige!

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil hier toch ook even op inhaken (zoals ik op diverse fora ook gedaan heb)

 

Ik heb toch met enig verbazen hier de mening van de diverse mensen gelezen m.b.t. het gebruik van de TL.

Zoals bij de meeste mensen wel bekend ben ik dus wel een groot voorstander van de TL.

Er wordt gezegd dat de buizen flikkeren ... nou ik kan de gehele dag in een UV TL kijken maar met een willekeurige spaarlamp gaat dat je niet lukken.

Ik denk dat iedereen met mij eens moet zijn dat als wij het niet volhouden een baardagaam het al helemaal niet trekt.

En meestal is het flikkeren een teken dat de buis vervangen moet worden.

Ik heb zelf metingen gedaan met de Zoomed UVB Radiometer, http://www.zoomed.com/html/radiometers.php , en het resultaat mocht er zijn.

Na 3 maanden iets minder afgifte UVB (zo'n 5 tot 7 % afname) maar pas na 9 maanden liepen de waardes terug, m.a.w. tijd om te vervangen.

Als je dus de dieren zo'n 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had als UVB lamp de Arcadia D3, nu heb ik de Mega Ray 100W besteld. Als proef heb ik de Mega Ray van m'n leguanen bij m'n baardje gehangen en het gaat allemaal prima :D

Daarnaast heb ik er nog een 25W warmtespot naast hangen. Voor de zomermaanden heb ik een true light spaarlamp besteld, mocht de temperatuur anders teveel stijgen met de Mega Ray. Als ik alleen de Mega Ray aan heb is de temperatuur onder de lamp net onder de 45 graden en de omgevings temperatuur (koudste plaats) is dan 25 graden.

Het terrarium is 100x40x50 lxdxh

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het even voor je opgezocht,ik hoop dat de ilnk werkt.

http://www.reptielenlampen.nl/MegaRay.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi 101dragons,

 

Jij zegt; dat de reptiglo 10.0 volgens jou een waardeloze lamp is!!!

 

Is dit van horen zeggen, of heb je dit zelf getest?

 

Ik gebruik deze lampen namelijk zelf ook, en vind dit een van de beste

spaarlampen die er momenteel zijn.

 

Nogmaals ik heb het over de spaarlampen van Exo-Terra.

 

De Mega Ray voordien de Actieve UV Head Floot is een zeer goede lamp,

ik gebruik deze al een jaar of 5.

Deze zijn nu ook verkrijgbaar in 60 watt, dus zeer geschikt voor in kleinere

terrariums.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal ook nogmaals een duit int zakje doen,

ik heb eenmalig een tl in huis gehad,en idd ik zag het flikkeren niet,maar de iguana wel,ging naar een paar dagen door het lint,en ik kreeg een volle bek in mijn gezicht,leuk aandenken hoor!

dat er een cake blik om een spaarlamp word geplaatst word om mensen ogen te beschermen,vind ik dus klare onzin!

oja,ik heb 1 repti glo,niet in een cake blik.wel afgeschermd,om dus optimale straling op de juiste plek boven het dier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Anita,

 

Het klopt dat veel reptielen gestrest geraken door het flikkeren van tl-

verlichting.

 

Reptielen nemen deze flikkeringen beter waar als mensen.

 

Er zijn speciale starters op de markt, die deze flikkeringen

verminderen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou marc

dat wist ik dus!maar die zijn kostbaar,en ik ben hardleers.letterlijk en figuurlijk!

heb m,n lesje geleerd,en het hele tl geval is in de cliqo beland.

en daarom zal ik ook nooit meer zeggen koop een tl,uit zelfbescherming voor de baas,en het diertje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb het even voor je opgezocht,ik hoop dat de ilnk werkt.

http://www.reptielenlampen.nl/MegaRay.htm

Ik zal nu wel wat mensen voor het hoofd stoten, maar goed de waarheid is belangrijker.

 

Reptielenlampen.nl .... ik heb op een ander forum een discussie met deze man gehad, op zich niks mis mee, maar de teksten waar deze man zich van bedient zijn gewoon keiharde leugens .

In het kort komt het hier op neer :

 

Als je de Megaray niet gebruikt dan krijg je direct te maken met de volgende problemen :

 

De omtwikkeling van het beendergestel, spieren, bloedsuiker, celeigenschappen, lever, nieren, hart enz.en zal je zien dat dieren die wel voldoende UVb krijgen veel levendiger zijn dan soortgenoten die dit niet of onvoldoende krijgen.

 

Kijk ik kraak beslist de Megaray of Reptilenlampen.nl niet af, maar kom met argumenten en niet met allerhande zaken die niet kloppen.

 

Maar wel bedankt voor het opzoeken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou marc

dat wist ik dus!maar die zijn kostbaar,en ik ben hardleers.letterlijk en figuurlijk!

heb m,n lesje geleerd,en het hele tl geval is in de cliqo beland.

en daarom zal ik ook nooit meer zeggen koop een tl,uit zelfbescherming voor de baas,en het diertje.

Als ik het goed begrijp koop je geen TL meer omdat je hem verkeerd gemonteerd had ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha

ook bekent met de man!!

ik zei ook niet dat je er kopen moest.

ik had de tl goed gemonteert,maar niet de juiste starters!

dat is alles.

(ik wilde een tatoo,hoeft dus niet meer,er zit nu al een iggy tandje in n,m wang!!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×