Jump to content
Sign in to follow this  
daru1974

Baardagaam Met Groene Kont

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Wij, mijn vriend en ik, hebben een koppeltje baardagamen. Die doen het erg goed in ons mooie terrarium, er staan 20 eieren in de broedstoof die binnenkort uitkomen en we hebben deze week een nieuwe paring gezien dus wat dat betreft niets aan de hand. :rolleyes:

Alleen het vrouwtje heeft de gewoonte om in haar waterbak te liggen, als het kan de hele dag. Maar ze krijgt er een groene kont van.... het ziet er uit als alg-aanslag, dat wat je ook wel eens op de stenen buiten ziet :blink: er groeien nog net geen plantjes op :blink::lol:

Ze heeft er volgens mij geen last van maar ik vraag me toch wel af of dat wel goed is en of ik er iets aan kan of moet doen. Ik heb er een foto van "mevrouw" al liggend in de waterbak bijgedaan, ik hoop dat het goed te zien is.

Ik hoop snel iets van iemand te horen!

 

Ohja, onze baardagamen kunnen jullie live zien:

 

http://www.mycampage.com/baardagamen

 

En wat foto's staan op deze link:

 

http://www.mijnalbum.nl/Album=ARVGNTY6&edit=1

 

Groetjes Dani

post-1-1174894984.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

vogens mij vergist ze zich!

ze denk dat ze een wateragaame is!

dit is echt de eerste keer dat ik dit zie,hoe je het er af krijgt :geen idee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha dat zeg ik ook altijd, dat ze zich vergist :D Ze is nu aan het vervellen, dus misschien vervelt haar kont gelijk mee maar toch ben ik benieuwd of iemand het eerder gezien heeft!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij gebruiken geen waterbak of dergelijke in de terrariums!

Bijna dagelijks besproeien we ze wel en weekelijks gaan ze bij ons in bad!

Ik had vroeger ook een waterbak in de terra staan maar het werd snel een modderbad, daarom laat ik het er nu uit!

Mss kan je dit ook zo in het vervolg doen, dan gaat het groen wel weg denk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sproeien vinden ze heerlijk, badderen niet om de een of andere vage reden. Een kleinere waterbak hebben we erin gezet maar dan gaat ze er alleen met haar buik in liggen.

Een modderpoel kan het nooit worden aangezien we een soort van marmeren zand korrels gebruiken, dus dat is niet zo fijn als zand. En we zien ze echt uit de waterbak drinken dus de behoefte aan een waterbak is er wel degelijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar aangezien je baardje denkt dat het een wateragaam is zou ik toch aanraden de waterbak eruit te halen.

Baardjes moeten ook leren om in bad te gaan, ze vinden het niet zomaar fijn als ze het niet kennen en de ene doet het gewoon wat liever als de anderen.

 

Ik heb dit dus ook nog nooit gezien en zou niet weten wat je hier aan kunt doen, alleen de tip haal die waterbak eruit want als ze dit blijft doen wordt het in mijn ogen alleen maar erger. Hier kan ik natuurlijk verkeerd in zijn...

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ze uit de waterbak drinken kan je ook gewoon elke dag het water een half uurtje in het terra zetten en de bak er nadien terug uithalen.

zo kunnen ze toch drinken maar kan ze er niet de hele tijd in liggen.

 

d+n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ze drinken echt niet op commando in dat half uurtje hoor ;):D haha

Maar ik wil haar gewoon niet iets ontnemen waar ze blijkbaar heel veel plezier aan heeft... ze vind het heerlijk anders zou ze het niet doen.... en als het geen kwaad kan... d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie zegt dat die algen geen kwaad kunnen aan je baardje? Verkies je het plezier of de gezondheid voor je baardje?

Zo kan ik ook elke dag mijn baardjes wasmotlarven geven omdat ze dit vele liever en met plezier eten dan krekels.

 

Jij doet natuurlijk je zin maar er zijn nu een aantal mensen die je tips geven en advies en je houdt je er gewoon aan dat dit te plezierig is om weg te doen.

Ik vind een baardje met algen op zich niet echt normaal maar ja...

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg niet dat het geen kwaad kan.... dat vraag ik juist hier.... of het wel of niet kwaad kan... Dus het is geen kwestie van mijn zin wel of niet doen en plezier wil ik haar niet ontnemen... ik heb het ook al in verschillende winkels gevraagd en daar zeggen ze dat als ze er verder geen zichtbaar last van heeft het geen kwaad kan... dus zoveel mensen zoveel meningen, en d

Share this post


Link to post
Share on other sites

he als ze een keer in het water zit kan je er ook met een oude tandenborstel overheen wrijven , dan laat het alg wel los ( want het lijkt me alg )

 

hoelang staat het water ongeveer in de bak voordat het vervest word ? ,

wat ik weet krijg je alg als het water te lang staat bij een hoge temperatuur .

 

als het alg dan niet aan de waterbak kan hechten hecht het zich aan je baardje die er een tijd inlicht .

 

ik zou hem is goed schoon poetsen ( wel voorzichtig ) en dan er een klein water bakje inzetten , dat ze wel kan drinken maar er niet helemaal in kan .

 

word het dan niet erger komt het doo het water en is het iets van alg .

 

( kan het ook mis hebben maar dit is wat ik weet en wat ik denk )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Nogmaals, zit er in de producten die je gebruikt Spirulina?

 

Het lijkt mij aanslag van alg.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Repti:

Het lijkt mij ook gewoon aanslag... geen alg want dat ligt erop en dit lijkt gewoon een verkleuring van de huid want je voelt geen verschil, niet in de zin dat je voelt dat er een plantje op groeit ofzo...

Het water word elke dag ververst dus lang staat het zeker niet en warm kan het ook niet echt worden...

Een klein waterbakje hebben we er al ingezet, dan gaat mevrouw er met haar buik alleen in hangen... ze wil dus duidelijk contact met het water hebben maar alleen haar kont word groen, de rest niet...

 

 

@ Marc:

Nogmaals: Spirulina? Daar heb ik nog nooit van gehoord... maar ik denk dat het iets is voor in het water? Nee wij gebruiken niets voor in het water, dit is gewoon dagelijks vers leiding water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even naar je foto's gekeken en nou zag ik dat de water bak net naast de warmte bron staat.En in je waterbakje zit ook aanslag van alg in.Om het te verkomen zou je op die plek de temperatuur naar beneden moet halen.

 

Alggroei heb met de ph waarde te maken en de temperatuur en de lichtval en voor jou is de laaste twee van toepassing.

 

Alggroei is niet giftig maar het lijk me niet echt bevoordelijk voor je baardje om dat ze net als wij stofen op nemen via onze huid.Dit is mijn mening hier over, anders haden ze wel als visje het leven in gegaan. ;)

 

groetjes wim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat klopt, de waterbak staat zo goed als onder de lamp, er zat toen ook wel eens aanslag in de waterbak maar 9 van de 10 keer zit er geen aanslag in, vind ik ook zo vreemd. Maar dat zal dus het probleem wel zijn denk ik ja, te warm....

Dus of temperatuur verlagen of waterbak ergens anders neerzetten zou het probleem opgelost moeten zijn...

 

Nee ik zou ook geen aanslag aan mijn kont willen hebben ;):D haha

Maar bedankt voor je antwoord! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als ik naar de foto kijk, ook naar het originele formaat zit er geen aanslag in de waterbak zelf hoor... :huh::blink: het zit er dus wel eens maar niet op deze foto... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Daru 1974,

 

Spirulina is een product dat gemaak is van algen.

 

Deze algen zitten in sommige vitaminenproducten.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha weer wat geleerd :) had er nog nooit van gehoord.

Maar dat gebruiken we dus niet ;)

Maar bedankt voor de info!

 

Groetjes Dani

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

Het is zoals Wim zegt warmte en lichtstralen zorgen dat er algengroei komt.

Doordat je baardje steeds in het water ligt en dus ook met zijn natte kont onder de warmte en het licht ligt onstaat deze groei betrekkelijk snel.

Dit probleem heb ik steeds in het zomerseizoen met mijn tuinvijver, doordat deze steeds in het zonlicht staat wordt hij dus opgewarmd en zorgen de zonnestralen voor een welig tierende algengroei.

Een andere verklaring zie ik hier echt niet in.

 

Grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mevrouw is aan het vervellen, ook op haar kont, dus ze is die groene plekke daar al kwijt want het vel eronder is niet verkleurd :D gelukkig maar!

Trouwens, is vervellen alleen omdat ze groeien of gebeurd het met nog of meerdere redenen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×