Jump to content
Sign in to follow this  
Lotte

Wasmotjes

Recommended Posts

Tot op heden heeft mijn baardje nog niet echt interesse in krekels... Heb hem nu een paar dagen... Hij is ook gruwelijk aan het vervellen. Komt denk ik daar door. Het enige waar hij tot op heden interesse in heeft zijn wasmotten en moriowormen? Iemand enig idee hoe dat kan? Hoeveel mag hij er daar van?

Ik ga hem vandaag in een curver bak zetten met iedere keer een krekel. Kijken of hij ze dan wel wil. Misschien is het terra te groot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar om hem in een badje te doen moet ik hem toch ook verplaatsen (ander topic)? En nu krijgt hij de krekels misschien niet te pakken. Het terra is 120*50*50 en mijn baardje is nog klein. Om hem nou maar zo in het terra te laten zitten voelt ook niet goed. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overal wordt gezegd dat wasmotjes lekkernij is. Dus geen hoofdvoer. Mijn baardje is nog jong, en normaal gezien moeten ze veel eten. Maar soms wil hij ook geen krekels s'morgens, en geef ik hem 2 wasmotlarven. 's Avonds heeft hij dan wel honger en eet hij zijn krekels met plezier.

 

Ik geef hem altijd een badje in zijn terra.

 

In een badje kan een baardje tot rust komen, in een curver, 4 muren om je heen en dan nog een hyperactieve krekel erin kan best stressie zijn :P

 

Er zijn trouwens genoeg alternatieven voor krekels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat wasmotjes een lekkernij zijn, maar aangezien hij niets anders wilt heb ik zoiets beter iets dan niets. Wat is een goed alternatief voor krekels?

Wat voor badje zet je dan in het terra? Past dat dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

he dat hij de krekels niet te pakken krijgt hoef je je niet druk over te maken

als hij echt honger krijgt gaat die er wel achteraan .

de natuur is vele malen groter dan jouw bak :P

 

een vervanger voor krekels is er niet lijkt mij

omdat dit nou eemaal het hoofdvoer is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ repti

 

dat dacht ik al (dat er geen vervanger is...). Ik ga hem vandaag gewoon geen wasmotje geven. Dan krijgt hij vanzelf honger. Anders is hij straks hartstikke verwend!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg het advies om de te voeren krekeltjes in een doosje in de koelkast te zetten (daar worden ze sloom), ze daarna te bepoederen en in een voerbak in het terrarium te zetten. Dit heb ik een anderhalve week gedaan, totdat Dommel de smaak te pakken had en nu jaagt hij als een gek achter alles aan wat maar enigzins eetbaar is :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze inderdaad ook in de koelkast gedaan en daarna in het terra. Maar door de warmte worden ze al vrij snel weer druk.

Blijven ze bij jou dan gewoon in het voerbakje zitten?

In principe moet hij ze wel lekker vinden. Bij de kweker at hij ze ook gewoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, bij mij gingen ze ook vrij snel weer aan de loop. Maar na een aantal keren kreeg Dommel in de gaten dat hij in dat bakje eten kreeg en stond hij als ik met het bakje aankwam al te wachten. Tegenwoordig heb ik niet eens meer de tijd om het bakje neer te zetten en jat hij het eten voor het neerzetten al uit zijn voerbak.

Ik gebruik een groot zwembad (reptile water dish) als voerbak, omdat de voedseldieren hier wat minder makkelijk uitkomen. Als Dommel straks groot wordt dan wordt het zijn bad :)

Ik denk ook dat jouw baardje nog even moet wennen aan zijn nieuwe omgeving en dat hij strakjes, als hij wat meer "zelfvertrouwen" heeft beter zal gaan eten.

Onze Dommel heeft ook zo'n twee weken nodig gehad om echt zijn plekje te vinden. Hij at groente en buffalowwormen en in iets anders was hij niet echt geinteresseerd. Je moet nu eens zien wat hij allemaal naar binnen stouwt aan insecten :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

lotte

je hebt het dier nu een week ofzo.

hij heeft echt de tijd nodig om te wennen,en dat kan wel even duren.ik blijf maar herhalen,geef hem rust.het komt echt wel.

als je nu doorzet met was motjes krijg je alleen maar meer problemen,straks wil hij echt niks anders.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat de bak splitten met een wandje wel goed zou zijn,een te grote oppervlakte kan de eetlust ook weleens vertragen.... door stress van een grote nieuwe omgeving....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde dus gewoon dat er genoeg beestjes op de markt zijn om te geven. En niet alleen de krekels, dus sterven zal hij niet.

 

Heb je al met groenten geprobeerd?

Misschien eet hij wel groenten.

 

Andere mogelijkheid, als de krekels te snel zijn, beetje sadistisch, maja je doet het voor het baardje h

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Lya,

 

dat stelt me weer een beetje gerust. Hij heeft namelijk wel interesse in meelwormen, moriowormen, wasmotjes en andijvie. Ik blijf hem dit dus ook maar gewoon aanbieden. De krekels geef ik ook iedere dag en dan kijk ik wat hij ermee doet. Over de groente heb ik een papje gestrooid van een kattebrokje met miner-all en water. Zo krijgt hij in ieder geval wat binnen.

Hij slaapt veel maar als hij wakker is maakt hij wel een gezonde indruk. Gelukkig maar... Wat ik alleen niet snap is dat hij steeds helemaal bovenin gaat liggen. Hij is dan echt helemaal koud. Terwijl het daar toch goed van temp is. Maar misschien heeft hij daar goed het overzicht. En kunnen wij hem niet goed zien, maar hij ons wel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jonge baardjes doen dat inderdaad, die willen graag hoog zitten zodat ze de "roofdieren" goed zien aankomen. Mijn baardje klom telkens helemaal bovenin zijn plastic plant. Dat heeft echt te maken met zich onzeker en nog niet helemaal op zijn gemak voelen te maken. Echt je zult zien dat als hij ouder wordt en zekerder van zichzelf dat het dan allemaal heel snel gaat en voor je het weet heb je een opdringerige aap, die het voedsel uit je bakje steelt en mans met z'n kopje en staart omhoog zit :D

Maak je niet zoveel zorgen en probeer van je dier te genieten. Je hebt echt een pracht baardje. Je zult alleen wat meer geduld met hem moeten hebben :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geduld is een schone zaak.... dit is een goede leerschool voor me! :D

Het gaat wel steeds beter. Vanmiddag sprong hij ineens als een idioot van de muur. Ging rondjes rennen door het terra en nam vervolgens een duik in het groenteschaaltje. Hij was zo snel aan het eten dat hij de worm heeft laten liggen!! Nu ligt hij heerlijk uit te buiken op de rots. Af en toe gaat zijn koppie omhoog en ligt hij heel nieuwsgierig in het rond te kijken. Zo gaat ie goed...... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is mooi :) En je zult merken dat hij nu heel snel steeds meer vertrouwen krijgt en dat je straks loopt te mopperen, omdat hij "de oren van je kop eet" :D

Geniet maar lekker van hem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is mooi :) En je zult merken dat hij nu heel snel steeds meer vertrouwen krijgt en dat je straks loopt te mopperen, omdat hij "de oren van je kop eet" :D

Geniet maar lekker van hem :)

Dat doe ik zeker! Wat een actie.... Ik heb geen televisie meer nodig!! Bedankt voor je hulp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×