Jump to content
Sign in to follow this  
Perconte

Starter

Recommended Posts

hoi

ik zou deze zeker iets uit het midden hangen maar misschien denken andere hier anders over

groetjes michel :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Bas,

 

Is die hars duur?

 

Groetjes Marc B)

hoi marc

 

ik vint die die hars niet duur voor dit resultaat dan

17.50 euro en je kan er 3 viekante meter mee doen

 

CIMG0491w.jpg

 

ik heb ze ook wel op internet veel duurder gezien

een vriend van mij verkoopt het

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Perconte!

Ik ben het met michel eens. Ik zou de warmte spot ook uit het midden hangen.

Zodat je wat meer temperatuurverschil in de bak krijgt. Kunnen de baardjes zelf kiezen waar ze zich het lekkerst voelen. Ik heb een bak van 120x60x60 voor een mannetje en een vrouwtje. In deze bak heb ik ook aan de ene kant een spot van 60 Watt en aan de andere kant een van 40 Watt. En over de hele breedte van de bak een uv-tl balk.

Gemiddelt is het zo'n 30 graden in de bak en onder de spots wel zo'n 40. Denk er wel aan dat ze niet te dicht bij de spots kunnen komen he? Maar dat zul je al wel weten toch?

Groetjes Stiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok hergeschikt.

Links Warmte lamp (elsteinn IOT / 75 100) 100 watt.

Midden Licht spot (Edis 60 watt)

Rechts UV spot (Eurozoo NeoPlus 60 watt)

 

heb nog niet kunnen testen hoe warm het word maar dat gaat denk ik morgen gebeuren

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi sorry ik lees dit stukje net

ik zou persoonlijk je warmte lamp en je uv naast elkaar gehangen hebben

omdat je baardje dan het meeste uv op zal nemen

weet nite of het klopt maar ik heb gehoord dat als baardjes moeten kiezen ze eerder onder een warmtelamp gaan liggen dan onder uv

als het klopt wat ik gelezen heb dan loop je risico dat je baardje onder de wamrte lamp blijft liggen en daardoor te weinig uv tot zich krijgt

wie weet kan iemand wat ik gelzen heb bevestigen

maar ik vind het ook wel logsich klinken als een baardje het koud heeft wamrt hij zich op ze zullen zich eerder opwarmen dan uv gaan pakken denk ik

maar ben benieuwd wat de rest ervan denkt

grtjsssssssssssssssssss angelique

Share this post


Link to post
Share on other sites

och ik vind het toch wel grappig dat er gedacht word dat ik ze bevroren geef.lol.

maar het blijft hoogwaardige voeding,en de rest krijgt hij natuurlijk ook.kweek niet voor niks joekels van kakkelaken :D en dan krijgt hij toch ook de losse vitamintjes erbij. als ik bedenk dat hij in ong 5 weken van 55gram naar 90 gram is gegaan,slaan de ijsjes echt wel aan!

verder zal een beardy de warmste basking plek opzoekken ,dus zal hij veel uv mislopen,als er een grotere warmte lamp niet net naast hangt.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi terra hoor

hou wel goed rekening met de hoogte

op de foto lijkt je terra vrij hoog

hou er rekening mee dat uv het beste werkt op een hoogte van circa 30 cm

hoe groter de afstand hoe minder uv je baardje daadwerkelijk bereikt

dus je zou op een of andere manier moeten proberen die aftsand te verkleinen

door middel van plateau,s op je achterwand of stenen en dergelijke

tevens nog een opmerking je terra staat als ik het goed zie vlak naast een raam

hou er rekening mee dat als het zonnetje op dat raam staat en dus ook in je terra schijnt de temperatuur in je terra behoorlijk op kan lopen

iets waar je dus even rekening mee moet houden

succes met inrichten grtjsssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de kant van de zon komt een wandplaat. Ik ga inderdaad ook plateua's maken. Hij is overigens 60 cm hoog. En op aanraden van jullie is de lamp volgorde nu: warmte lamp, uv lamp, lichtspotje.

Ik ben het volgende van plan met de lampen. Ik wil de uv lamp en het spotje op een tijdschakelaar zetten. De uv lamp zal dan branden van 08:00 tot 23:00 en de lichtspot van 18:00 tot 23:00. De warmte lamp laat ik gewoon zo in de stekker doos zitten die ik in het terra heb gebouwd en die zal ik dan 's avonds dimmen tot een temperetuur van 20 a 25 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi op de foto lijkt je terra hoger dan 60 hahaha

ik snapte het al niet want herinnerde me dat je had gezegd dat hij 60 was

maar ok 60 is goed te doen

wat je lampen betreft

je uv en je lichtlamp zou ik toch anders doen hoor

je moet uv en licht zien als het effect van de zon

die komt op en word steed sterker bereikt halverwege een hoogtepunt en zwakt dan weer af

ik zou dan ook een meer geleidelijk effect maken en avonds eerder uit warmtelampen geven ook licht he

dus ik zou zeggen om 0800 warmtelamp aan

en deze om 2300 geheel uit is beter voor behoud van je lamp en baardagamen zijn woestijndieren

de temperatuur in het wild daalt ook enorm

als je lamp uit gaat mag de nachttemperatuur gerust zakken tot kamertemperatuur zo,n 18-20 garden

de lichtlamp zou je dan bijvoorbeeld aan kunnen doen van 10:00-20:00

en je uv van 10:00 tot 18:00

je moet natuurlijk voor jezelf bekijken wat je makkelijk vind

wij hebben zelf een uv tl en warmtespot in onze terra,s

willen wel nog gaan testen of meer licht werkelijk betere resultaten geeft wat kleur en actief zijn ed betreft

onze warmtelampen gaan aan zo rond 07:30 en gaan uit om 22:00

de uv gaat aan om 10:00 tot 18:00

het is dus maar een voorbeld van hoe wij het doen

je moet natuurlijk kijken wat jezelf fijn vind

alleen hou er dus rekening mee dat er een verloop in moet zitten

baardagamen zijn echt dagactieve dieren

en snachts mag het dus best afkoelen

ik hoop dat ik je niet helemaal gek maak met deze info maar ja er komt gewoon heel wat bij kijken

succes grtjsssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn warmte lamp geeft geen licht alleen warmte

Zie hier een plaatje van een warmte lamp als ik heb.

Elstein.jpg

 

Wij zijn meestal om een uur of 18:00 thuis en gaan meestal om een uur of 23:00 naar bed vandaar dat ik het lichtspotje in die tijd wou laten branden.

De uv lamp zou ik dus beter van 10:00 tot 18:00 kunne laten branden (beetje een dag effect).

En de warmte lamp gewoon ook de complete dag aan zetten en 's nachts uit.

 

Nou dan moeten we dus 3 tijdschakelaars hebben :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hoi

ik heb geleerd je je het beste advies kan volgen van mensen met ervaring,met gfb it je dus wel goed!

glaspers lampen zijn energie vreters en je hoeft ze echt niet tot 2300uur te branden hoor.ik heb al mijn lampen aangesloten op een kippen klok,gaan om 8uur aan en om 20.30 weer uit. hier staat alles in de living en ik hou de verwarming aan op 20 graden.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi hoi

ik heb geleerd je je het beste advies kan volgen van mensen met ervaring,met gfb it je dus wel goed!

glaspers lampen zijn energie vreters en je hoeft ze echt niet tot 2300uur te branden hoor.ik heb al mijn lampen aangesloten op een kippen klok,gaan om 8uur aan en om 20.30 weer uit. hier staat alles in de living en ik hou de verwarming aan op 20 graden.

anita

Als ik ze om 10 uur laat aangaan branden ze maar een halfuur langer :)

Maar ik kan dus beter die warmte lamp vervangen door een ander soort als ik dit zo hoor?

Wanneer weet je trouwens wanneer een UV lamp niet meer goed is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ten eerste over de vraag wanneer weet je of een uv- lamp niet meer goed is. Hier hebben ze testers voor in een reptielen winkel. Wij hebben zelf een 160 watt warmte met Uv-lamp in 1. Deze kost wel 60 euro maar je kan wel even voort.

 

Groetjes Valerie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij hebben geen ervaring met die lampen

ik zouz elf zeggen als je een gewone wamrtelamp pakt die ook licht geeft heb je maar twee fittingen nodig

scheelt weer in het energie verbruik

maar je zou ook kunnen testen of dit bevalt he

uit eigen ervaring leer je het meest zolang je de fouten van een ander maar niet herhaalt

wat testen van uv lampen betreft

weet ik dat ze ook van die testers in de tuinbouw hebben die dingen zijn behoorlijk duur dus het beste is een grove berekening maken van het aantal branduren die de lamp heeft en hoe lang jij hem aan hebt staan

en anders kijken waar je ze kan laten testen

ik weet dat uv tl lampen na drie maanden hun werking verminderd en ze dus vervangen moeten worden

er bestaan veel meningen over de diverse uv lampen

gewone spots zouden geen uv bevatten

tl,s te weinig

en de uv lamp die warmte en uv in een heeft

zoals powersun en t-rex zouden minder geschikt zijn voor kleinere terraria

daarom worden er nu dus ook 100 wat lampen van gemaakt

om een lang verhaal kort te maken

er bestaan zoveel verhalen en meningen een eigen mening vormen

is ook zeer verstandig

dus als jij met deze lampen wil gaan werken gewoon proberen goed de temperatuur in de gaten houden

dan komt het vast goed

grtjsssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze beide terarriums zijn 60cm hoog we hebben 2 vittingen in elk terrarium. In de ene vitting hangt een gewone warmtelamp en in de andere dan die uv-lamp met warmte van 160watt. Precies onder die lamp is het 40 a 45 graden en bij die andere lamp zo een 28 a 30 graden. Maar het is net wat er gezegt wordt je moet zelf denken wat je het beste lijkt, want er gaan zoveel verhalen in de rondte dat je het op een gegeven moment ook niet meer weet.

 

Groetjes Valerie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×