Jump to content

Recommended Posts

Porsche heeft volgens mij een WINTERSLAAP genomen, vanaf oktober ligt ze al te suffen, kwam heel af en toe eens uit haar grot om een sprinkhaan te eten. Met kerst heeft ze haar laatste poep gedaan en sindsdien is ze haar grot niet meer uitgeweest. Ze ligt wel elke keer anders, en als ik het ruit heen en weer schuif doet ze wel haar oogjes open. Als ik naar haar staart kijk, is er niets mis mee, maar ze zal volgens mij toch een keertje actief moeten worden?

 

Het licht en de warmte zijn in oktober verkort tot in november helemaal uit.

 

Sinds de kerst is haar licht en de warmte lampen weer aan. Elke week met een kwartiertje opgebouwd, omdat ik dacht dat ze in december weer actief zou zijn.

 

Is het nu geen tijd om haar in bad te stoppen en te laten eten ??(onder dwang)

Er hebben al die maanden groente, water en voedseldieren in haar terra gestaan, maar ze nam geen hap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

je zegt Het licht en de warmte zijn in oktober verkort tot in november helemaal uit.

 

als ze geen warmte meer krijgen en geen ligt gaan ze in wnterslaap dat is dus bij jou ook het geval .

was neem ik aan ook de bedoelng ?

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Monibro,

 

Een baardje in winterrust mag je niet dwangvoeren.

 

Een volwassen baardje gaat zelf in winterrust als deze er

aan toe is.

 

Wij veranderen nooit niets aan de lichturen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Monibro,

 

Een baardje in winterrust mag je niet dwangvoeren.

 

Een volwassen baardje gaat zelf in winterrust als deze er

aan toe is.

 

Wij veranderen nooit niets aan de lichturen.

 

Groetjes Marc B)

helemaal mee eens

ook hier laten we ze gewoon hun gangetje gaan

ik stel mij ook de vraag waarom heb je alle lichten na een tijdje volledig uitgedaan <_<

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is dat trouwens ook het geval met jonge dieren van onder de 6 maanden?

Of houden die geen winterrust.

jonge baardjes nemen nog geen winterrust

en het is zeker niet aan te raden er eentje te simuleren bij jonge dieren

 

grtzzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat het ook gewoon zijn gangetje gaan en doe mijn dieren ook niet in winterslaap.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej monibo,

 

je zecht dat je hem zelf in winterrust hebt gezet. maar blijkbaar weet je niet wat het is :lol: heel simpel om hem weer aan het eten te krijgen voer je de warmte en het licht weer op, iedere week een uurtje langer licht en meer warmte en dan kun je weer beginnen met het opbouwen van het voedsel.

 

dwangvoederen zou ik persoonlijk als uiterste mogelijkheid houden..

in winterrust ligt hij te slapen en vervelt niet dus hoef je in de winterrust ook niet te lten badderen.

 

grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites
hej monibo,

 

je zecht dat je hem zelf in winterrust hebt gezet. maar blijkbaar weet je niet wat het is :lol: heel simpel om hem weer aan het eten te krijgen voer je de warmte en het licht weer op, iedere week een uurtje langer licht en meer warmte en dan kun je weer beginnen met het opbouwen van het voedsel.

 

dwangvoederen zou ik persoonlijk als uiterste mogelijkheid houden..

in winterrust ligt hij te slapen en vervelt niet dus hoef je in de winterrust ook niet te lten badderen.

 

grtzzz

Ik weet idd niet wat een winterrust is, want dit heb ik nog nooit meegemaakt. Vorige winter was ze nog te jong. En ik heb ergens gelezen dat op een gegeven moment de lichten uitgaan, dus dat heb ik ook gedaan. Ze zijn ongeveer 5 weken uitgeweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht altijd geweten te hebben dat een baardagaam alleen maar een winterrust deed en geen echte winterslaap. De lichten mogen dus niet helemaal uitgedaan worden en moeten nog een aantal uur per dag aanspringen.

 

Wij laten hier ook de lichten gewoon aan zoals ze altijd aanstaan, je merkt aan de dieren zelf dat ze meer slapen dan in de zomer en minder eten als nu maar zo kunnen ze zelf de keuze maken. Ik heb een beetje bang trouwens om de dieren gewoon in winterrust te doen, het lijkt zo erg.

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

de winterrust is het enigste nadeel van het baardjes hebben vind ik zelf!

ik heb hier enk,die is ook al bezig(niet dus)sinds oktober.nou ik word er krankjorem van hoor.zo nu en dan eet hij wat,maar er is niks meer van over,en als hij niet snel aanpikt weet ik het niet meer hoor!moet ik erbij vermelden dat dit m,n eerste winterrust is,rudie heeft er nooit aan gedaan,de goed zak gaat gewoon door.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik dacht altijd geweten te hebben dat een baardagaam alleen maar een winterrust deed en geen echte winterslaap.

feitelijk onjuist..

 

want als jij je baardje in winterslaap wil zetten zet je hem op een temperatuur van 8 tot 12 graden in een bakje met wat papieren zakdoekjes ofzo bakje water enz in de schuur voor mij part dan gaat hij echt wel slapen.. het is alleen niet nodig om ze aan het kweken te krijgen ;) maar t kan weldegelijk. als je baardje heel jong is raad ik aan gewoon de lichten afbouwen en dan 2 a 3 weken 4 uur te laten branden en dan weer opvoeren die zijn niet zo sterk als oude dieren :)

 

grtjs schaam niet mij te verbeteren ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×