Jump to content

Recommended Posts

hallo,

 

Ik heb een vraagje heeft iemand masschien info voor me want ik wil 2 baardagames aanschaffen, maar heeft iemand misschien tips voor me waar moet ik op letten bij het aanschaffen heb al het 1 en ander op internet op gezocht maar misschien kunnen jullie me helpen?

 

Alvast hartelijk dank Gr. john

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,welkom hier.

 

eerst en vooral,moet je voor jezelf uitmaken dat u voldoende tijd hebt,om de baardjes hun dagelijkse zorgen te geven,en daar ook de tijd insteken.

ook tijdens de vacantie's moeten de beestjes eten en drinken,en uitgekuist worden.

(marktplaats-kapaza staan vol met mensen die eraan begonnen,maar al vlug merkten dat het meer werk vraagd dan verwacht,en dan moeten de beestjes weg)

 

ook het kostenplaatje,is soms een probleem.

niet de aankoop,deze weet je zelf wel,maar de dagelijkse verzorging.

eten,lampen(gaan stuk)dierenarts(om de drie maand mestonderzoekje)de electriciteidsrekening gaat omhoog.

 

als je bij de voorige twee goed nagedacht hebt,en geen probleem ziet,kan je beginnen.

 

lees zo veel mogelijk(ook wij snapten er in het begin niet alles van hoor,maar daar is het forum voor)

 

koop niets,voor jezelf alles weet,overvoeding,huisvesting enverzorging.

(dit voorkomt miskopen(hoeveel mensen hebben niet een warmtesteen in de kast liggen die nooit gebruikt is?)

 

waneer je begind met aankopen van een terarium,of je bouwd er zelf een,hebben er hier mensen een gouden raad,grote is beter

(een baardje moet de plaats hebben om te rennen)

 

als je uw huisvesting in orde hebt,met alles erop en eraan,en de temperatuur is goed afgeregeld,je weet ook een dierenaets zitten in uw buurt(voor noodgevallen)

komt het moeilijkste,en gemakelijkste.

 

de keuze van de baardjes.

wat wil ik????

een of meerdere.

(als er maar een komt,kan je een man nemen)

koppeltje of vrouwen aleen(de beste keus volgens mij)

 

standart of gekleurd (welke kleur)

 

kopen doe je waar je er het beste bij voeld,en vertrouwen in hebt een gezond beestje te kopen.

 

de mooiste,koop je (smaaken verschillen)op een van de forums rechtstreeks bij een hobbykweeker.

 

ook een dierenzaak heefd ze(veelal de rest die hier niet verkocht geraakt)

 

dan heb je ook nog de beurzen,(niet zo geschikt voor beginnende)(uitzonderingen zijn daar de bestelde baardjes ophalen)

 

hoop dat u er iets aan hebt

 

u even voorstellen,nog zo leuk te weeten wie we zijn

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

@erwin

Waarom kan een beginner beter geen baardjes op de beurs kopen?

En jij raadt aan om een koppeltje te nemen of vrouwtjes alleen. Ik wilde geen koppeltje (maar wel meerdere baardjes) en wilde dus ook twee vrouwtjes. Mij werd dit afgeraden ivm legnood. Hoe zit dat?

 

@ john

welkom, je kan hier echt heel veel info vinden. Ik wil zelf binnenkort ook baardjes en ben al een stuk wijzer sinds dit forum. Als je nog nooit een terrarium hebt gehad, raad ik je ook aan om gespesciliseerde terrariumboeken te lezen. Staat ook een hoop extra info in.

 

Titels:

Reptielen en amfibieen - Robet Davies ISBN 905210316-x

Het grote terrariumboek - Uwe Dost ISBN 9052104034

De baardagaam - Stichting Sauria ISBN 9080918822

Baardagamen - Andree Hauschild ISBN 393728558x

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een baardje aanschaft

kijk dan naar hoe ze eruit zien

zijn de ogen schoon, kijkt ie helder uit zijn ogen

is de staart aanzet niet ingevallen (wat duid op te weinig voer, dus te mager)

eet ie goed (vraag gewoon of ze wat eten in de bak doen)(al kan het natuurlijk zijn dat ze het beestje een poosje geen eten hebben gegeven)(jaja die mensen zitten er ook tussen) (niet op dit forum hoor maar bv in de winkel)

Kijk ook of ze geen mijten hebben (zwarte beestjes die over de huid lopen)

Kijk goed of ze niet "mank" lopen

let goed op vergroeiingen door bv rachitis

 

Hier op het forum zijn genoeg mensen die baardjes aanbieden, en dan weet je meestal wel dat ze goed verzorgd zijn

 

Ik zal ws nog wel wat vergeten zijn, maar dan wordt het wel aangevuld

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lotte

meerdere vrouwen bij elkaar kan, en inderdaad je hebt kans op legnood( maar dit is niet noodzakelijk zo, die kans heb je ook bij een vrouwtje alleen zelfs naar mijn weten),

maar als je een koppeltje neemt, moet je ze vanaf plusminus 6 maand uit elkaar zetten om te zorgen dat je vrouwtje niet te vroeg zwanger geraakt, allee vanaf dan moet je je man eenders wanneer apart kunnen zetten, want zelfs als je vrouw kweekrijp is, wil je natuurlijk niet dat de man haar constant lastig valt of dat ze teveel keren eieren gaat leggen want dit is ook niet goed voor haar.

 

en bij meerdere baardjes loopje zowieso het risico dat ze elkaar niet mogen, dat de

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heej manu,

thans voor de info. Maar deze was mij inmiddels al bekend... Ik ben al een tijdje info aan het verzamelen...

Ik heb er voor gekozen om een mannetje te nemen. Al heb ik af en toe nog wel mijn twijfels omdat het me leuker lijkt om er meerdere in een bak te nemen...

Word af en toe gek van mezelf!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom we de beurzen niet de beste oplossing vinden voor de aankoop van een dier voor een beginnende reptielenliefhebber,is zuiver uit eigen ervaring.(uigezonderd bij de hobbykweekers die je ook hier op het forum vind)

 

ook wij komen soms nog bedrogen uit,als we terug eens "een uitzonderlijk mooi"baardje zien op een beurs

 

met baardjes die we vanop het forum kochten(hebben er al wel wat :rolleyes: )hebben we nog geen problemen gehad(meschie geluk)

 

het kan ook toeval zijn,maar hebben hier 5 baardjes zitten van op de beurzen,waarvan we buiten de naam van de verschillende verkopers niets weten,en geen enkel groeid zoals het hoord,terwijl deze van gekende kweekers(ook op de beurs gekocht)het wel zeer goed doen.

 

onze laaste uitschuiver waren twee mooie knal rode kleintjes van enkele dagen oud(niet goedkoop,maar supper mooi)

ze (ondertussen is het er al maar een meer)hebben de beste zorgen;

maar is nog iet eens 1cm gegroeid in twee maand.

 

ali ikzelf zo stom ben om deze te jonge,en te kleine baardjes te kopen,waarom zou een beginner ze dan ook niet kopen.

deze heefd dan nog het excus dat hij niet beter wist.

 

jammer dat door betweterij,diertjes moeten sterven.

 

dit bedoel ik dus met niet zo geschikt voor beginnende reptielhouders,de verlijding is soms grooter dan het gezonde verstand.

 

groetjes

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

lotte,

 

ik raad aan twee vrouwtjes te nemen,(geen gemengd koppel)

 

reden:deze vechten (meestal) niet met elkaar(wat mannen zeker vroeg of laat wel doen)

 

voor een koppel(man&vrouw) heb je twee terarium's nodig(uitleg manu)

 

als je beslist een koppel te kopen,zorg dan dat ze niet verwant zijn(als je dan toch eens wil proberen te kweken,breng je tenminste geen minderwaardige zwakke inteeld bij de mensen in huis)

 

groetjes

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Erwin bedoelt is gewoon hier een kweker vinden of iemand met nakweek.

Wat hij zegt klopt denk ik wel, je weet er totaal niets van (achtergrond enzo)

 

Het is een gouden raad wat ze hier geven h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pardon???? Ik weet er totaal niets van???? Volgens mij valt dat wel mee... Je kent me niet eens.....

Vind je het lekker om anderen af te zeiken ofzo???? Daarvoor zit je toch niet bij een forum neem ik aan.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste bericht was bedoeld voor fragrancy.....

Bovendien denk ik dat je Erwins bericht nog maar eens moet lezen want daar staat niet in dat ik niets weet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

LOTTE?

als het zo overkomt,is het zeker niet de bedoeling hoor,en zeker niet bij iemand die ik niet ken

 

oordelen doe ik zelden over anderen,daarom haal ik enkel mijn ervaringen aan als voorbeeld;(blij dat u wel steets uw gezond verstnd bij u hebt :D ikzelf vergeet het wel eens <_< )

 

en afraden,neen hoor,hoe meer zielen hoe meer vreugde.

 

het is me aleen te doen om het aanbod op marktplaats&kapaza te beperken,van dieren die niet meer gewenst zijn,door ondoordacht koopgedrag.

(hoeveel keer is daar niet te zien dat 2_3 of meerdere baardjes,al dan niet volwassen in een terarium zitten van 60op50_50;)

DEZE BEESTJES ZITTEN DAAR AL HUN LEVEN LANG IN

(ben onlangs zelf op zo een adress terechtgekomen na reageren op kapaza)

het eenige wat ze wel hadden was hun krekels op tijd,de rest zoals kalk,vitamienen,uv lamp enz hebben deze beestjes nooit gezien

er zaten drie baardjes (ikzelf dacht 4A5 maand)in,in dezelfde terra dat ze meer dan een jaar geleden gekocht waren

de beestjes konden zelfs niet lopen,ze kropen over hun buikje

 

heb ze gekocht,en na overleg met onze dierenarts ze laten inslapen,daar ze niet meer te redden waren,en nooit nog een gezond normaal leven konden hebben

 

 

daarmee bedoel ik niet dat u ondoordacht zou aankopen,of iemand anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin,

 

Dat is inderdaad verschrikkelijk. Ik begrijp ook precies wat je bedoelt. En daarom ben ik nu dus eerst info aan het verzamelen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan (die natuurlijk altijd nog kunnen komen.....)

Sorry als ik je verkeerd begrepen heb, maar ik ben niet boos hoor!

Ben juist blij met alle info die jullie geven!!!!!

Vond het berichtje van fragrancy niet zo leuk. Mijn laatste reactie was dan ook voor diegene bedoeld en niet voor jou......

 

Groetjessssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lotte

je pakt het allessinds al beter aan als mij, ik heb me te snel laten verleiden en te snel een baardje gekocht, ik weet dit zelf en ik vind het heel erg dat ik zo stom ben geweest, nu heb ik ondertussen dat ik baardjes had wel bij geleerd, maar je kan maar beter wat geleerder beginnen als ik begon. En wat Erwin zegt over die advertenties op kapaza enzo, er zijn er echt gigantisch veel van die advertenties, ik word er kwaad van als ik het toch weer niet kan laten om eens te kijken wat ze daar allemaal aanbieden, het is echt zo erg voor die diertjes.

 

Ik hoop dat je blijft ook als je je baardje hebt, opzoeken en forums bezoeken om steeds bij te leren, want ja je kan nooit alles weten, en op deze fora komen toch een hele boel mensen bij elkaar die allemaal andere ervaringen hebben waaruit je wat kan leren

 

en ik zou het ook leuk vinden om er 2 te hebben en zit ook nog steeds te twijfelen of ik 2 vrouwtjes neem, of toch maar 1 mannetje, maar ik heb het zelf meegemaakt dat 2 vrouwtjes niet overeen kwamen en daar wil ik nu van gespaard blijven daarom denk ik dat ik toch maar voor een mannetje ga. Later kan ik er altijd nog een terra bijnemen met

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Manu,

 

Wat betreft mannetjes en vrouwtjes is inderdaad lastig. Ik heb besloten om een mannetje te nemen.

En ik blijf wel op het forum hoor. Kan ik misschien ook weer nieuwe hobbyisten helpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat Erwin bedoelt is gewoon hier een kweker vinden of iemand met nakweek.

Wat hij zegt klopt denk ik wel, je weet er totaal niets van (achtergrond enzo)

 

Het is een gouden raad wat ze hier geven h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Fragrancy,

 

Laten we het dan maar op een misverstand houden... Kan gebeuren! No hard feelings....

Kunnen we nu weer verder hobbyen!

 

Groetjes,

Lotte

Share this post


Link to post
Share on other sites

allemaal hartelijk dank voor de info,

 

ik ben er uit en wil dus 2 vrouwtjes ( dat lijk me het beste neem ik aan?)

Ik ga ze halen bij een bekende handelaar...

ik ga eerst het terarium in orde maken en dan pas kijken voor een baardje...

 

 

 

hartelijk dank allen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem je jonge of oude baardjes? Houd er rekening mee dat een vrouwtje toch een mannetje kan zijn.... Is namelijk nogal moeilijk te zien als ze jong zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi lotte

we zijn practich buren,als je eens op de koffie wilt laat maar weten.niet dat ik nu maar alles weet,maar ik heb baardjes zitten,(niet te koop hoor!)maar dan kan je eens kijken.

dag anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Anita,

 

Oh ja inderdaad! Kan ik wel eens een keertje doen... Grappig! Heb je veel baardjes? Waar haal jij je voedseldieren vandaan?

 

Groetjes,

Lotte

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

je bent welkom hoor,ik heb 3 baardjes!

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×