Jump to content
Sign in to follow this  
nia

Reign Doet Zijn Ogen Niet Open

Recommended Posts

Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Reign doet zijn ogen niet open, ligt maar een beetje de hele dag te slapen, eet niet. Wat kan er aan de hand zijn. Hij zit nu een week in de nieuwe bak, met Godzilla gaat het heel erg goed, zij is erg levendig. Wat me ook opvalt aan hem is dat zijn kinzak (ik weet niet of het zo heet), zo slap naar beneden valt.

 

In de nieuwe bak is temp goed, hij heeft ook uv licht, alleen zit dat nu horizontaal ipv verticaal, zou dat het kunnen zijn.

 

Help!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi nia

de laastte tijd hoor je steeds meer verhalen van dieren die last van hun ogen hebben

heb je de tijd vand e lampen opgebouwd of gewoon gelijk in de nieuwe bak met nieuwe lampen normale uren???

bij nieuwe uv lampen altijd de uren opbouwen

dus eerst uurtje per dag na paar dagen twee uurtjes enz enz enz tot je de gewenste uren hebt bereikt

grtjsssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Angelique, nee, ik heb de nieuwe lamp er meteen de hele dag ingehangen. Zou het daaraan liggen denk je, ik hoop het, want ik maak me toch wel zorgen. Ik heb de lamp wel uitgedaan nu, want ik dacht al dat het misschien daaraan zou liggen. Zou ie nou een soort lasogen hebben of zo?

 

En zou het ook daaraan liggen dat ie zo lusteloos is, of zit ie tegen een winterslaap aan te hikken (hij is nu 10 maanden)?

 

Wat kan ik het beste doen aan die ogen, iets van een koud kompres erop? Mijn DA weet eigenlijk niks van reptielen, dus daar heb ik niks aan.

 

Wat betreft een paar dagen niet eten, dat is niet zo erg voor hem denk ik, hij is een stevige jongeman, die kan wel tegen een stootje. Ik ga ook morgen wat ontlasting richting Marja Kik sturen, dan weet ik ook of daar iets mee aan de hand is. Godzilla heeft nergens last van, die dabbert vrolijk rond, gelukkig maar.

 

Ik hou jullie op de hoogte, als iemand nog tips voor me heeft dan hoor ik ze graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

geef me gewoon wat rust

inderdaad mestonderzoek doen en uv lamp uit

als het beter gaat na een paar dagen is de kans groot dat het aan de uv lamp licht

dan wacht je tot het beter gaat en bouw je langzaam weer op

zijn je warmtelampen normale lampen???

grtjsssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn halogeenlampen, temp. in bak is goed, dus daar kan het niet aan liggen. Kan het geen kwaad een paar dagen zonder uv-licht, want in heb geen miner-all indoor meer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zitten er wel glaasjes voor je halogeen

sommige halen die eruit omdatz e dan ook uv af zouden geven

echter geeft ie dan ook uv c af

dus vandaar dat ik het vroeg

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik weet echt nog niet alles over baardjes,maar hoe hangt je uvb lamp.er moet echt beschreming om,het licht is veel te vel om de hele dag maar in te moetten kjken.met 10 maanden is hij denk ik te jong om nu al in winterslaap te te willen gaan.ze zitten in een nieuwe bak,en hadden ze in de oude bak ook al een uvb lamp?

als ik jou was zou ik terug gaan naar de oude situatie,en kijken wat er gebeurt.baardjes moetten echt wennen aan een nieuwe situatie in de bak.een poosje zonder mineral kan echt geen kwaat vind ik,maar ze zijn nog in de groei dus bepoeder wel met de calcium.dit is echt een kl*te tijd vind ik zelf,alles is wat minder,en je maakt je konstant zorgen,terwijl er eigenlijk niks aan de hand is,maar toch een rustperiode voor de baardjes.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik ga jullie even precies zeggen hoe ze zitten en zaten. Ze zaten in een bak met 1 warmtelamp en een uv-spaarlamp (dezelfde als nu).

De uv-spaarlamp is een paar weken voordat ze overgingen naar de nieuwe bak kapot gegaan, ik ben toen gaan bepoederen met miner-all indoor. Sinds anderhalve week zitten ze in de nieuwe bak, met 3 halogeenlampen, MET glaasjes ervoor. Ik heb een nieuwe uv-spaarlamp erin gedaan, en die meteen de hele dag aangelaten, niet wetende dat je dat met een nieuwe uv-lamp moet opbouwen. Daarnaast is het natuurlijk zo dat ze een aantal weken helemaal geen uv-licht gezien hebben.

 

Ik ga hem nu zeker uitlaten, even kijken of ik hier in de buurt aan miner-all indoor kan komen want Marc heeft het op dit moment niet.

 

Ik hoop echt dat het daaraan ligt, maar niet alleen doet ie zijn ogen niet open, hij ligt ook maar de hele dag te liggen, eet niet.

 

Zoals gezegd, heeft Godzilla nergens last van.

 

Maar je maakt je idd ontzettend veel zorgen, ik hou zoveel van die beestjes, ik moet nu ook steeds aan Vicky denken, voordat ze doodging, het zal me toch weer niet gebeuren h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nia

ik hoop dat marja de mest nog voor het wekend ontvangt

weet niet hoe het bij jullie staat maar hier heeft de post van tnt flinke vertraging

als je zo alles beschrijft kan ik er maar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Angelique, hij is al iets aktiever dan gisteren, hij heeft een soort blaasjes onder zijn ogen, hij probeerde net al 1 oog open te doen, maar dat lukt nog niet. Maar hij staat al op zijn poten en ligt niet meer, en vond het heerlijk om geneveld te worden, terwijl hij gisteren amper reageerde.

 

Ik zal hem eens terugzetten in zijn andere bak, eens kijken wat er dan gebeurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeetje nia

wat erg zeg.toch las oogjes denk ik.laat de lamp uit hoor.totdat je een kapje hebt ,en dan opbouwen maar.

lique bood mij zalfs aan,het is voorbarig,maar miss kan zij het naar jou op sturen morgen.het spul heeft bonnie ook goed geholpen.

maar laat haar verder rusten,maar even geen opwinding en gedoe met badjes enzo.

heel veel sterkte anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

lasogen en zalf lijkt me niet direct verstandig

maar ik ben geen arts

grtjssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

dit is eigenlijk het zelfde wat bonnie had,en vit is het hoofdingredient voor oogzalf.het is voor kortstondig gebruik.het beste is om met het diertje even lang s de da te gaan,maar ik kan me ook voorstellen dat het heel kort dag is voor de feestdagen.de zalf kan geen kwaat,en kan helpen om verdere beschadeging van het hoornvlies te voorkomen.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi dames, mestonderzoek voor dit weekend redden we niet meer, omdat Reign vandaag niet heeft gepoept. Dus dat moet sowieso tot na de feestdagen wachten. Wat die ogen betreft, hij doet ze nog steeds niet open, blaasje onder 1 oog is wel wat minder geworden, voorzover ik kan zien. Hij was vandaag wel iets levendiger, lag niet meer zo lusteloos, maar strekte af en toe zijn voorpootjes. Ging wel vroeg slapen. Godzilla vindt het ook een vreemde bedoening, ze gaat af en toe naar hem toe en duwt dan met haar koppie tegen hem aan, maar hij reageert amper, en dan gaat ze maar weer haar eigen ding doen.

Die zalf wil ik eigenlijk wel proberen, misschien verlicht het de pijn wat, want ik denk dat ie wel last heeft, anders zou hij er niet zo stilletjes bijliggen. Ik stuur je wel even een berichtje met mijn adres Anita, als jij het dan aan Lique door wil geven, dan zou ik graag die zalf ontvangen. Bedankt.

Mijn DA hier in het dorp weet echt niks van reptielen, als ie zaterdag nog zo is dan ga ik naar Haarlem met hem, morgen ben ik de hele dag in Brabant ivm verjaardag van mijn moeder.

 

Kan het trouwens kwaad dat ie niet eet, hij heeft nu al 2 dagen helemaal niks gegeten, en drinken doet ie ook niet echt. Vandaar dat ik hem in een badje wil doen, dat vindt ie normaal heerlijk, en dan drinkt ie altijd. Zou ik dat morgen misschien toch maar eens proberen, wat vinden julie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia,

 

Hoe oud zijn de baardjes eigenlijk, ik weet het niet meer. :o

 

Het baardje zeker in bad doen, voldoende vocht is veel voornamer

als 2 dagen niet eten.

 

Is al het licht bij elkaar niet te straf denk je, halogeen geeft enorm

veel licht af?

 

Maar dan zou het ander baardje er in principe ook last van moeten hebben.

 

Een goed advies is om er toch zo snel mogelijk mee naar

een dierenarts te gaan.

 

Succes, en hopelijk komt alles weer snel in orde.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marc, baardjes zijn 10 maanden, ik ga hem morgen idd maar in bad doen, want daar dacht ik ook al aan ja, dat ie snel vocht tekort komt, ik heb wel geneveld vanochtend, en hij stak zo zijn koppie in de straal, en heeft toen ook een beetje gedronken.

 

Morgen ben ik de hele dag weg, is ie morgenavond nog zo dan ga ik idd zaterdag naar de DA. In Haarlem zit ook een goede, en dat is gelukkig niet zo ver bij mij vandaan.

 

En ja, al het licht bij elkaar is waarschijnlijk teveel van het goede, vandaar nu geen uv-lamp meer totdat ie beter is. En misschien is het ook wel goed om de dagen wat in te korten en ze een wat langere nacht te geven. Ik heb nu de lichten aan van 's ochtends 8u tot 's avonds 22u. Wat ik ook kan doen is een beetje spelen met het licht, bijv. 1 spotje vervangen door een lager wattage, wel in de gaten houden natuurlijk wat dat doet met de temperatuur in de bak. Het valt me wel op dat ie de warmste plek van de bak opzoekt en daar de hele dag blijft liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia ;)

 

dat lusteloos zijn is misschien niet direkt een probleem

daarmee wil ik zeggen van die aard dat het inwendige parasieten zouden zijn

maar een mestonderzoek is natuurlijk wel aangewezen

ik denk dat het wat te maken kan hebben dat hij last heeft van die andere kwaal met zijn ogen

3 halogeenspots met een nieuwe uv-lamp die 14 uur branden zijn waarschijnlijk wat van het goede teveel

hoe hoog hangen de halogeenspots? en zijn het spots op laagspanning of onmiddelijk op netstroom? (spots op laagspanning geven meer warmte en straling) en hoeveel watt zijn ze?

ikzelf gebruik in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Cristel,

 

Hoop dat het snel weer over is hoor met je baard, wat een gedoe zeg mop.

Ik ben ook erg benieuwt wat het kan zijn.

Wens je beterschap hoor.

 

 

Knuff wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er hangen 3 spots in, en idd de hele bak wordt hiermee verlicht, ik ga er nu dan 1 uithalen, het is een bak van 150 lang, moet ik dan de middelste eruit halen of

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn het spots direct op netstroom, maar dat weet ik niet zeker.

 

Ik heb hem nu net op het zand gezet, onder de spots, maar dan zit ie een stuk lager, daar wordt een ong. 30 gr. En boven het plateau is de spot uit. Zijn oogjes zijn nog steeds dicht. Wat zal ik blij zijn als er eentje opengaat zeg!! Straks ga ik hem lekker badderen. Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor alle tips en jullie medeleven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zalf is van het merk Alfasan.

Oogzalf chloramphenicol + vit. A

 

Ik heb het toen mee gekregen voor mondrot, en wat je in een oog kan smeren kan je ook in een baard zijn bakkes smeren.

 

Begin nooit met thee middeltjes of iets dergelijks.

Onthou altijd, wat jijzelf in je oog smeert of op een wond, dat je dat dan ook voor dieren kan gebruiken.

 

Ik heb wel eens de meest gekke verhalen gehoort, dat ze bv kamille thee gebruikte om ogen of wonden schoon te maken.

En dan vraag ik altijd, zou je dat bij jezelf ook doen????

En dan krijg je het meest verwachte antwoord,:"Nee".

Smeer dat dan ook niet bij een dier in zijn oog.

Sommige mensen......

De zalf is tot 2008 goed.

De hele gebruiks aanwijzing staat op het doosje.

Ik ga het nu op de bus doen, ik hoop dat je het morgen binnen hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia ;)

 

goed dat je een spot hebt verwijderd

maar ik zou er

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jo,

 

ik heb de linkerspot weggehaald, niet in het midden dus, leek me zelf het meest logische, er is nu idd een koele hoek.

 

Hij heeft nog niet gegeten, wel goed gedronken vanochtend tijdens zijn bad. Ik heb hem ook vandaag zijn multivitaminen gegeven. Oogjes zijn nog steeds niet open, maar hij heeft al wel een beetje rondgewandeld vandaag. En hij is op de tak geklommen en er bijna vanaf gevallen, ook niet handig, takken beklimmen met je ogen dicht :lol:

 

Lique, bedankt voor het opsturen van de zalf, ik heb wattenstaafjes gekocht, dus morgen als de zalf binnen is ga ik smeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Monique, dat is ook een goed idee, er een dimmer tussen zetten. Ik wacht even af hoe het verder met hem gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×