Jump to content

Recommended Posts

Als je een dubia laat ontsnappen hoe kan je die dan vangen of wat kan je ertegen doen?

 

Voor krekels kan je meel zetten dat weet ik maar hoe zit het voor die dubia's?

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja,het zal er aan liggen waar je hem of haar los hebt gelaten.vangen is lastig denk ik.de honden vinden nog wel een wat hier.das geluk geluk hebben dan.

het voordeel is dat het nu kouder is,onder de ong 22 graden sterven ze.

anita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Getverderrie, dubia's zijn toch die dikke rozekeverlarven. Gaan die er makkelijk vandoor dan? Ik voel al de koude rillingen over mijn rug gaan bij het idee.

En wat doe je met ontsnapte krekels, iets met meel? Wat dan?

Want er zit er nu eentje ergens in de keuken, heel zenuwachtig te tjirpen, mijn kinderen worden er helemaal gek van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Saratjeuh en spreek je uit ervaring of uit preventie tegen wanneer het zou kunnen gebeuren ;)

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia,

 

Dubia's zijn geen rozekeverlarven maar kakkerlakken.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dola's worden rozenkevers, ik heb er een kweekje van(nog niet als voernmaar het zijn mooie kevers)

 

met het meel, wel je moet zelfrijzend meel plaatsen, ze eten dit op, meel contact met water> begindt te rijzen in de maag > krekel dood :rolleyes:

 

ik vond dit op een ander forum (http://www.invertebrate-focus.be/)

Lijmvallen werken in zo'n geval het beste om de grote hoop weg te vangen. Bovendien is er tegenwoordig een gel in de handel die je op moeilijk bereikbare plaatsen kan deponeren (druppels gewijs). Dit is een soort maaggif. Werkt perfect. Echter, dan zal het hele blok dat moeten doen en blijven doen anders heeft het nog geen nut. Bovendien een spuitbus met synthetische pyrethro

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de handel zijn kleefstrips(dat zijn doorzichtige plastiekvelletjes van 10op20.)

deze worden normaal op een raam gekleefd(er is aan de achterkant een fijne kleefstrip voorzien.

dit zijn vliegenvangers

 

deze kleestrip tegen de muur op de grond leggen,met kleefkant naar bover(liefst onder een zetel of kast.(zo kunnen de andere dieren(hond kat) er niet bij)

 

in het midden een druif of een rozijn leggen.

al wat eropkomt kleeft eraan vast en sterfd.

 

bij ons liggen ze preventief,aan een lang stokje(zo kan ik regelmatig kijken of er niets inzit zonder de zetel te moeten verzetten(gelukig buiten krekels nog niets anders gevonden)

 

 

voor doodshoofdkakkerlakken werkt het perfect,maar deze kunnen dan ook niet makelijk op een muur,zoals de dubia's

 

veel geluk op je jacht,hopende dat je hem/haar te pakken krijgd

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou

ik heb net als vele mensen hier veel dieren lopen.niet aleen honden en katten,maar ook de iggy en de baardjes lopen rond.dus alles wat ook maar met gif te maken heeft is uit den boze.

zoals ik al zei,dubia moetten echt warm zitten,anders sterven ze.

zo gewoon in huis heb ik nog nooit een levende gevonden,alleen dode.

maak je dus niet al te druk,het probleem lost zichzelf op..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook wel eens een ontsnapte dubia gehad en wat anita al zei, ze gaan dood.

Als ik er 1 vind is deze dood. Ook wel eens een levende maar dan is deze net ontsnapt. Ik heb gezien hoe ze dat doen, ze klemmen hun eigen helemaal om de warmte kabel, en klimmen dan omhoog. Ze zijn ook verschrikkelijk snel. Er zat ook wel eens 1 tegen de muur van mijn slaapkamer, ik heb een soort bobbeltjes behang, waar ze tegen aan kunnen klimmen, ik vind het niet erg dan pak ik hem en zet deze weer terug.

Gr. Karin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Bedankt voor de reacties! Het is zo dat het op mijn kamer wel kouder wordt nu zeker dat het buiten ook kouder wordt. Ik heb alvast meel klaar staan en ga toch maar enkele lijmvallen plaatsen!

 

Nogmaals bedankt!

Groetjessss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Saratjeuh en je bent er niet gerust in lijkt me :lol:

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gerrit, zo mee een bezorgd meisje lachen das ni mooi e :)

 

Ik ben er ondertussen al geruster in aan het worden :D

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Saratjeuh en ik begrijp je wel hoor want als ik met mijn dubia's bezig ben ( denk dat ik ongeveer een 1200 tal van heb zonder de nakweek erbij te tellen ;) )doe ik dit steeds buiten in de tuin en hou alles nauwlettend in het oog dat er zeker geen kan ontsnappen.

Als ik ze aan mijn dieren voeder blijf ik er steeds bijstaan tot de laatste weg is want zou niet graag hebben dat er ook maar

Share this post


Link to post
Share on other sites

dubia's zijn absoluut niet plaagvormend...

een pasgeboren dubia naar adult duurt bij 30 graden al bijna een half jaar.... dus laat staan een plaag!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

toen we onze terra's verversten van zand,en de groote steen wegpakten zaten er wel veeeeeeel kleintjes onder,en we zijn nu zo voorzichtig.

 

maar het is een groote geruststelling,te horen dat ze niet zo lang leven als ze wat koud hebben.

 

hoe zit dat met de groote kakkerlakken(doodshoofd kakkerlak),sterven di ook van de kouw?

 

 

 

groetjes

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep,zelfde laken een pak.al vind ik het echt smerigere diertjes,ze moetten warm en dan ook nog vochtig zitten.stank overlast,ze zijn gevoelig voor mijten,ik heb dat ooit gezien,kakerlakken die onder de mijten zitten op dr buik.bah,echt horror.

maar ik ben gek met m,n dubias hoor,verzorg ze goed,en helaas voor hun goedkoop voolwaardig voer.altijd het juiste maatje aanwezig.zo nu en dan koop ik een bakje sprinkhanen of morio voor de afwisseling.of een lekker kuipje wasmot.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hier ook een dubia-kweekje lopen, maar mijn dubia's kweken in een gewone curverbox, zonder dat er verwarming bij te pas komt.

uiteraard duurt de kweek ervan dan nog iets langzamer, maar op een 5tal maand heb ik nu toch redelik wat jonkie's zitten, waarvan er elke toch al een cm of 2groot zijn.

dus ze beginnen te komen.

en dit zonder warmte.

ze staan wel in de terarium-kamer, en hier is het meestal rond de 22 a 24graden.

ze kunnen dus maw wel overleven in kamertemperatuur, en daarmee kijk ik zelf ook altijd goed of er geen ontsnappingen zich kunnen voordoen!

de adult's zitten gewoon in 3 bakken met eierdozen, en nu en dan eens een stukje appel erbij (als ie op is), verder hebben de dieren geen verzorging nodig.

de jonkie's zitten ondertussen al reeds onderverdeelt in 2bakken, waar er wc-rolletjes in liggen, en zemelen, krekelvoer en ook een stukje appel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond vanmorgen vroeg weer een dode dubia op de grond, in de kamer zelf brandt geen verwarming alleen in de bakken van de dubia's heb ik warmtematten.

Ik probeer zoveel mogelijk ontsnappingen te voorkomen, maar ja toch af en toe 1.

 

Als je warmtemat gebruikt gaat de kweek veel sneller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo en mijn kweekbakken van de dubia's staan bovenop mijn terrariums zodat ik geen warmtematjes hoef te gebruiken want de warmtekappen geven genoeg warmte af.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo en mijn kweekbakken van de dubia's staan bovenop mijn terrariums zodat ik geen warmtematjes hoef te gebruiken want de warmtekappen geven genoeg warmte af.

Groetjes

Ik heb de mogelijkheid niet om de kweek op de terra's te zetten, maar je hebt wel praktisch haast voor niets voedseldieren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

karina,op de verwarmingsketel lukt het ook hoor(wel alle dagen water geven)

 

groetjes

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

aangezien ik onderhand te veel heb,ben ik er nog niet uit hoe ze hier de winterdoor gaan komen.maar het word kouder ,ent slaapkamertje waar ze stonden word koud.

dus helaas voor de gasten,de dubia staan nu in van die hoge rolbakken in de woonkamer waar het goed op temp.als de visite gaat snuffelen dan is dat eigen verantwoording :P

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×