Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb nog even een vraagje.

Ik krijg binnen kort 3 Volwassen baardagamen.

Maar wat is nou een perfect eet patroon?

Zodat ze genoeg levend voedsel binnen krijgen en ook genoeg fruit en groenten.

graag hoor ik wat jullie hier allemaal van denken..

 

gr Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet eigenlijk continu groente aanbieden. Verder proberen om iedere dag een beetje af te wisselen met krekels, sprinkhanen, morio's etc etc En als je hem/haar een keer wilt verwennen neem dan eens een pinky mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

altijd groente aanbieden?

Ik dacht dat de groente maar 25% mag zijn.

Het lijkt me sterk dat de baardagamen zelf na 25% stoppen met eten :P

 

gr Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, je kunt beter meer groenten dan dierlijk voedsel aanbieden. Dus wel iedere dag groenten en fruit (met daarover natuurlijk kalk, of gemalen sepia), en een aantal dagen per week geen dierlijk voedsel geven.

In de natuur vinden ze ook niet iedere dag dierlijk voedsel. Dit geldt overigens alleen voor volwassen baardjes, jonkies die nog niet uitgegroeid zijn moeten wel iedere dag dierlijk voedsel hebben, maar daarnaast ook groenten en fruit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

o oke dan weet ik dat. Het is maar goed dat ik het even gevraagt heb. Anders zouden ze dat bij mij straks niet krijgen :huh: ..Maar ik vind het wel vreemd dat dat in al die boeken staat. Overal zie je 25 % staan. Maar goed, Bedankt voor de info. Gr Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

over die 75% en 25% lopen de meningen nogal uit een hier hoor.

De 1 geeft maar 3x per week dierlijk, de ander geeft 1x in de week geen dierlijk en er zijn er die elke dag dierlijk geven

Sommige geven katten voer nadere absoluut niet.

Wat wel heel belangrijk is, is varieren...............!!

Wij zelf geven de volwassen dieren bijna elke dag dierlijk, met 1 of 2 dagen per week een groente dagje en er staat elke dag verse groente in terra's dus kunnen ze zelf kijken wat ze nemen, en ja ondanks dat ze hier misschien redelijk dierlijk krijgen, eten ze ook plantaardig.

Het ligt er ook aan hoeveel je geeft, daarbij geldt ook weer de 1 geeft 10 sprinkhanen per dag de ander 5 (bij wijze van spreken)

Dit is een hele moeilijke vraag vind ik altijd, je kan zoveel verschillende antwoorden krijgen, en welke is goed en welke is fout???

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja oke, ieder moet dus een beetje ze eigen weg er in vinden. En natuurlijk bekijken wat de baardagaam zelf wil.

Ik ga het allemaal goed bekijken ;)

 

Bedankt voor je reactie

 

Gr Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andere reden om altijd groente in je terra te hebben is als voer voor je dierlijk voer dat niet gelijk opgegeten word, zodat ze niet aan je baardje gaan knagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat is wel handig inderdaad. Wat kan je doen tegen krekels die aan je kurk gaan knagen?

 

gr robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet eigenlijk kijken naar welke diersoort je in huis haalt.

Neem nu bv. het verschil tussen een kat en een koudbloedig dier (vis, reptiel, geleedpotige).

Een kat heeft dagelijkse voeding nodig omdat het warmbloedig is en daardoor de lichaamsprocessen niet kunnen fuctioneren zonder voeding. Bij een koudbloedig dier ligt dit anders. De lichaamsprocessen worden in gang gezet door externe factoren nl. warmte. Dus deze diersoorten hebben hiervoor nagenoeg geen voedsel voor nodig.

Hierdoor hebben ze geen dagelijkse voeding nodig. Ik voer mijn koudbloedigen ong. 2-3 keer per week. Jammer genoeg is overvoeren nog altijd de 2de grootste doodsoorzaak bij deze diersoorten, naast stress wat de grootste boosdoener is.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is sowieso voor ieder dier weleens goed om een vast-dag in te plannen, natuurlijk dan alleen bij volwassen dieren. Ikzelf doe dat bijvoorbeeld ook regelmatig bij mijn ratten. Die krijgen sowieso 2x per week rattenvoer, de rest van de dagen wat we over hebben van groenten en fruit. En soms, als ik ze te dik vind worden, slaan we een dagje over. Wel altijd voldoende vers water.

Mijn katten hebben voldoende lichaamsbeweging, dus die krijgen wel iedere dag eten, een kat doseert trouwens zelf heel goed, een hond schrokt alles wat er in zijn bak zit naar binnen.

Mijn baardjes krijgen wel iedere dag eten, omdat ze nog volop in de groei zijn, maar ik ben zeker van plan om straks als ze volwassen zijn, ook van tijd tot tijd een dagje over te slaan.

Idd, overgewicht is niet alleen voor mensen slecht, maar zeker ook voor dieren, ik heb een kat gehad die veel te vroeg is overleden, puur door overgewicht. Ik had dat in die tijd nog niet zo door, vond het wel koddig zo'n lekkere dikke kater. Maar nu kijk ik wel uit, ik wil zolang mogelijk genieten van mijn dieren, en let dus goed op hun lijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×