Jump to content

Recommended Posts

Hoe vaak dien je een jonge baardagaam te voeren? is dit iederen dag of om de dag of wat?

en hoe vaak dien je een volwasse baaragaam te voeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi red bull

welkom op dit gezellige en informatieve forum

jonge baardjes dienen elke dag gevoerd te worden

het beste meerdere keren per dag een beetje

baardagamen vanaf circa een jaar kun je soms eens een dagje niets geven of alleen groente en fruit

grtjssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij een jong dier zou ik gewoon krekel voor krekel of sprinkhaan in de bak gooien en dan kijken wanneer hij/zij niet meer eet

(meestal doen ze hun ogen dicht als ze niet meer willen)

 

grote dieren daar kom je vanzelf wel achter, daar is niet echt een richtlijn voor, de 1 zegt zoveel geven als ze opkunnen, de ander zegt maat houden

Ik zelf kijk naar mijn dieren en weet uit ervaring wel zo een beetje hoeveel ze eten

 

Ik vind dit altijd een moeilijke vraag om te beantwoorden, omdat niet iedereen hetzelfde voerd.

Afwisseling is wel erg belangrijk hoor, en natuurlijk de goede kalk en vitamines geven.

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Red Bull,

van harte welkom op ons leuke forum. En wat Esma zegt klopt idd, op een gegeven moment ken je je dieren en geef je op gevoel. Ik heb het weleens dat ik te veel geef en dan hoor ik die krekel lekker tekeer gaan, maar de volgende dag hebben ze hem dan zo te pakken.

Belangrijk is idd kalk en mineralen, en 1x per week multivitamines is ook heel goed. Kan je in hun badje doen, of direct toedienen in het bekkie (ik heb daarvoor een heel handig spuitje, kan ik heel goed mee doseren en ze weten het al, bekkie gaat open wanneer ik eraan kom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er wel een beetje aan hoe jong je baardje is. Toen de mijne heel klein waren deden ze een week met een bakje. Maar inmiddels zorg ik er altijd voor dat ik altijd krekels, sprinkhanen en buffalowormen in huis heb. Ik wissel veel af met wat ik ze geef. Ik heb mijn krekels in een biobak zitten en daar kan ik ze een hele tijd goed in houden. Daarnaast geef ik ze ook groenten. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ze dat aten, eigenlijk pas sinds vorige week hebben ze door (vooral Reign) dat dat ook om te eten is, en dan ook nog alleen als ik ze voer. Maar ja, dat doe ik heel graag, want ik vind het schattig om ze te voeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie kan me eens een schatting geven voor volwasse baardagame ( normale grootte)wat deze per maand aan bakjes sprinkhanen nodig heeft??? en een jongen baardagaam in hun eerste levensjaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hangt er een beetje vanaf. Ik geef ong. 2 maal per week enkele insecten (gevari

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe kan ik deze het best bewaren zodat ze het langs meegaan die insecten en wormen?

 

Maar geef even een schatting hoeveel bakjes per maand? ik hoor graag getallen en verschillende meningen?

 

toch alvast iedereen bedankt voor de al gegeven info het word zeer gewardeerd.

 

Maar nu nog effe antwoord op mijn vraag s.v.p

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua aanschaf bakjes kan ik moeilijk zeggen omdat ik sommige voedseldieren zelf kweek en ik een behoorlijk aantal dieren heb zitten. Maar als je een bakje krekels, sprinkhanen, wasmotten, morio's en nog wat ander spul inslaat kom je makkelijk een maand ver. Krekels en sprinkhanen bewaar je best in een ruime bak bv. faunabox met voldoende voer, drinken en schuil/klimmogelijkheden. Wasmotten en bv. zijderupsen bewaar je best in de frigo. Morio's en meelwormen ed. bewaar je best bij kamertemperatuur en met voldoende voeding.

Krekels geef je groenvoer en ander hoogwaardig voer zoals tarwezemelen, havervlokken. Zie ook dat er voldoende dierlijke eiwitten zijn of ze worden kannibalistisch. Dit kan door honde/kattebrokken, visvoer (vlokvoer, steurvoer,..).

Morio's en meelwormen geef ik tarwe/havervlokken en groenvoer. Wasmotten en zijderupsen geef ik niks en zet ik gewoon in de koelkast om de verpopping uit te stellen.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

je wil dus aantallen, nou daar komt ie. Ik geef mijn baardjes (ze zijn nu 5 maanden) 3 krekels of sprinkhanen per dag (in een bakje zitten ongeveer 30 krekels, en in een bakje sprinkhanen zitten er ongeveer 10) Dus reken maar uit. Houdt ook rekening met het formaat van het voedseldier.

Daarnaast staat er een bakje groenten en een bakje buffalowormen in het terra.

Met een bakje buffalowormen doe ik ook ongeveer een week.

Ik vind het wel belangrijk om een baardje in de groei iedere dag insecten te geven, straks als ze volwassen zijn ga ik dat minderen, bijvoorbeeld een paar keer in de week.

 

Nogmaals, het is ontzettend belangrijk dat je je voedseldieren goed voorbereidt voordat je ze aan je baardjes geeft. Doe je er geen kalk op, mineralen, vitaminen, dan zijn ze niks waard voor je baardje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×