Jump to content
Sign in to follow this  
nia

Baardje Ernstig Ziek

Recommended Posts

Beste mensen, ik heb dringend jullie advies nodig. Ik was daarnet in de dierenwinkel waar ik heb gewerkt, en het baardje dat daar zit is ziek. Hij ligt voor apegapen op een boomstronk. Eet nog wel, maar is door mijn opvolgster niet goed verzorgd. Van vitaminen, kalk, en iedere dag eten heeft zij blijkbaar nog nooit gehoord. Sinds zij daar werkt sterven de vissen bij bosjes, en er zijn ook al een aantal reptielen gestorven.

Mijn vraag is, wat moet ik doen! Wat kan ik doen. Heeft het enige zin als ik wat multivitaminen ga toedienen, wat voer ga geven waar wel de nodige kalk en mineralen op zit.

Willen jullie allemaal snel reageren!!!

Alvast bedankt!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Nia,

 

Het enigste wat je naar mijn mening kan doen is er zo snel mogelijk

mee naar een dierenarts gaan.

 

Succes.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien hard hoor, maar ik zou zelf niet met je eigen vitamines daar naar toe gaan

ik zou de eigenaar aanspreken op hoe het beestje erbij zit.

Hij heeft toch ook wel vitamines in zijn zaak???

en gewoon zeggen dat dit niet kan

En zoals marc zegt zeggen dat de eigenaar naar de dierenarts moet gaan met dat beesie

 

greetz esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eigenaar woont in Drente, winkel is in Nieuw-Vennep. Eigenaar geeft geen donder om zijn beesten, dus ik denk niet dat dat zoden aan de dijk zet.

Ik heb zelf in de winkel gewerkt, baardjes kenden mij ook goed, dus ik heb wel een speciaal gevoel voor ze, vandaar dat ik best met mijn vitaminen daarnaartoe wil en kan gaan. De jongen die in de winkel staat zou dat ook goed vinden.

Ik ga wel een mailtje naar de eigenaar sturen sowieso. Maar wat kan ik nu doen. Ik kan moeilijk met dat beest naar de dierenarts gaan, het is niet mijn baardje, als ik hem zou meenemen dan is het eigenlijk diefstal.

Ik vind het erg moeilijk, ik stond bijna te huilen toen ik hem zag.

Heeft vitaminen toedienen nut? Of niet. Wat een rotsituatie is dit zeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nia ;)

 

zoals Marc al zei heeft dit baardje het hoogste nood aan een dierenarts

hoe zijn toestand is kunnen wij van hieruit moeilijk beoordelen maar aan je uitleg te horen is dit arme diertje al in een ver gevorderd stadium

zodat het enkel met vit. en kalk toedienen niet zal opgelost zijn

het enigste wat we kunnen doen is hopen dat er iemand langs komt die echt om dieren is begaan en het baardje koopt om hem erbovenop te helpen

of hopen dat de eigenaar tot bezinnig komt en iets aan de toestand doet

hier kun jij misschien contact opnemen met de eigenaar en hem proberen op andere gedachten te brengen, door bv. te zeggen dat hij onbekwaam personeel heeft en dat dit zijn zaak in een slecht daglicht plaatst

 

grtzzz :D jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, ik heb net een mailtje naar mijn ex-baas gestuurd en gezegd dat ie naar een dierenarts moet gaan omdat het echt niet goed gaat met het beestje. Ik hoop maar dat ie dit ter harte neemt, maar ik denk eerder dat ie een eind aan het leven van het beestje zal maken dan dat ie kosten moet gaan maken. Wat een rotvent zeg! Ik ben aan de ene kant blij dat ik niet meer voor die ... werk, maar aan de andere kant, toen ik er werkte ging het hartstikke goed met de beesten. En mijn ex-collega's vroegen of ik alsjeblieft weer terugkwam. Maar dat gaat echt niet meer gebeuren, ik kijk wel uit.

Als ik de ruimte had zou ik het baardje zelf kopen, maar helaas kan dat niet.

Nou, laten we hopen dat het goed afloopt.

 

Bedankt voor jullie adviezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt ook stappen ondernemen indien de dierenverwaarlozing ver gevorderd is, door klacht in te dienen bij de politie, en zij zouden daar moeten gaan kijken en controleren, waarop zij dan vervolgens de dierenarts en het dierenasiel moeten verwittigen.

het moet wel duidelijk zichtbaar zijn dat er veel verwaarlozing is! anders zullen de politieagnten geen stappen ondernemen.

ook kan je zelf het asiel inlichten, en eventueel een afspraak maken om ginds es een kijkje te nemen en daarna dan de politie te verwittigen, waardoor je zeker bent van je stuk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik kan niet zeggen dat er echt veel dieren verwaarloosd worden. De vogels, knaagdieren en konijnen zien er goed uit. Maar die worden ook veel verkocht, dus er zitten regelmatig nieuwe in de hokken. De hokken worden ook goed schoongehouden. Het is echt een kwestie van niet weten hoe ervoor te zorgen. En reptielen, dat zijn we met ons allen eens, is echt een "vak" apart. Een rat of een konijn is veel makkelijker te houden en te verzorgen dan een reptiel. Je zit al met de warmte, voldoende rv, eten, toevoegen van vitaminen en kalk.

De eigenaar van de winkel dacht dat het wel klanten zou trekken als hij wat reptielen nam en heeft zich niet goed laten voorlichten. En nu zijn de dieren de dupe. Hij had mazzel toen ik er werkte, omdat ik zelf baardjes heb en me ontzettend interesseer voor reptielen in het algemeen heb ik daar toen heel veel tijd in gestoken. Teveel naar meneer zijn zin, en ik kreeg ook op mijn kop dat ik teveel krekels bestelde.

De reptielen die er nu zitten zitten er al ruim een jaar, in een terra van 40x40x40, en de obelisken hebben het grootste terra, 60x40x40. En in ieder terra zitten vaak 2 of meer dieren. Het is echt zooooo zielig.

Maar het asiel inschakelen, doen die dat voor reptielen, of moet ik daar een speciaal reptielenasiel voor inschakelen.

Ik heb mijn ex-baas overigens al een mailtje gestuurd, maar daar heb ik nog geen reactie op gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

ik ben net terug van de dierenwinkel, ben even gaan kijken naar het baardje, heb hem eruit gehaald, toch maar wat multivitaminen in zijn bekkie gespoten. Zijn velletje is hem te groot, hij liet zijn pootjes hangen, zijn koppie ook. Ik heb hem even gebadderd in een laagje lekker warm water, hij dronk ook meteen ervan. Dat is hem nog in zijn hele leventje niet overkomen, een warm bad. Hij vond het heerlijk. In het begin moest ik hem hoger houden zodat zijn koppie uit het water bleef, maar op een gegeven moment kreeg ie wat meer kracht en stond best fier in het water.

 

Daarna heb ik mijn opvolgster geleerd hoe ze de krekels moet verzorgen, want wat blijkt, sinds ik daar wegben hebben de reptielen krekels gekregen die niet bepoederd waren, geen krekelgel gehad hadden. Helemaal niks.

Ik heb de kleine nog een bepoederde krekel gegeven, en toen ik wegging zag hij er ietsje sterker uit. Maandag ga ik weer eens kijken. Mijn ex-baas heeft overigens helemaal niet gereageerd op mijn mail, en ik ga ook alleen naar de winkel als hij er niet is.

Maar sinds ik weg ben zijn er al 3 reptielen doodgegaan. Ik hoop dat het nieuwe meisje nu weet hoe ze de dieren moet verzorgen, de wil is er wel, want ze vroeg naar een paar websites zodat ze even kon rondneuzen. Ik heb natuurlijk reptiefarm doorgegeven en PAJOREP.

Ik heb ook met haar afgesproken dat als het volgende week niet beter gaat ik een mestonderzoekje laat doen.

 

Nou, meer kan ik op dit moment niet doen. Ik hoop dat het snel beter gaat met het wurmpje. Het liefst zou ik hem nemen, maar ik kan hem niet bij die 2 van mij zetten, alhoewel ik persoonlijk denk dat het gewoon een geval van ondervoeding en uitdroging is, maar ik ben geen dierenarts, dus zeker weten doe ik het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokter Nia is weer even naar haar patient wezen kijken, en hij ziet er al een stuk florissanter uit. Vanochtend had hij 3 krekeltjes naar binnen gewerkt, en hij lag nu lekker bovenop zijn maatje te zonnen.

Zou ik hem er nog bij kunnen nemen, bij de 2 die ik al heb, of krijgen ze dan problemen met elkaar. Ik vind hem zo lief en schattig, en ik wil gewoon heel erg graag voor hem zorgen. Graag jullie adviezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is het baardje en hoe groot zijn je eigen baardjes.

Hou er wel rekening mee dat als je het beestje mee naar huis neemt dat je er waarschijnlijk een hoop werk aan heb,maar ik denk dat jij dat wel voor de diertjes over heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Vanessa, qua formaat is ie ietsje groter of net zo groot als mijn baardjes, om zeker te weten zou ik hem even moeten opmeten. Maar ik denk dat het niet veel uitmaakt, maar hij is wel veel ouder, hij zit daar al ruim een half jaar, dus dat is ook wel een teken dat hij niet goed verzorgd wordt.

Ik zou dan ook eerst een mestonderzoek moeten doen, ik kan hem wel in quarantaine houden, maar niet zo heel erg lang. Hoe lang moet je een dier in quarantaine houden, en moet dat ook als uit het mestonderzoek blijkt dat hij ok is.

 

En ja, je hebt gelijk, ik zou het niet erg vinden als ik veel tijd aan hem zou moeten besteden, dat doe ik sowieso al, aan al mijn dieren. E

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi dokter nia :D

 

blij te horen dat het al wat beter gaat met het beesje.

 

als je hem of haar bij je andere 2 wilt zetten zou je toch eerst moeten weten welk geslacht je 2 baardjes hebben die je thuis hebt zitten + het geslacht van het baardjes in de dierenwinkel, als het allemaal vouwen zijn dan zie ik er geen probleem in (lengte+gewicht mag ook wel niet teveel verschillen) en eerst in qarantaine zetten totdat je weet dat ie gezeond is.

 

als je er

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, daar heb ik ook al aan zitten denken, dit weekend maakt mijn vriend een foto van mijn baardjes, en die plaats ik dan op het forum en dan hoop ik dat jullie me kunnen vertellen of het mannetjes/vrouwtjes zijn. En dan moet ik het ook nog weten van het baardje in de winkel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het baardje moet je apart houden totdat je weet of het diertje geen parasieten of wormen heeft.

Houd er wel rekening mee dat hij of zij natuurlijk wel wat ouder is en misschien wel niet zoveel groter meer word.

Dus er is wel een groot risico dat je ze waarschijnlijk na een tijd dan weer zal moeten scheiden.

Ook zit je natuurlijk met het risico dat je 2 mannetjes heb dan.

 

Als ik plek thuis had gehad,had ik het diertje graag opgevangen,maar het zit hier echt bomvol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk wel dat ie nog wat zal groeien, want hij is echt heel erg klein, dat kan toch komen omdat ie altijd eenzijdig voedsel heeft gehad (meelwormen). Kan het ook zo zijn dat ie daardoor een soort groeistoornis heeft opgelopen en dat ie misschien helemaal niet meer groeit?

 

Ik ben er vandaag niet meer geweest, en morgen ga ik ook niet redden, maar woensdag ga ik weer langs en dan zal ik eens zien hoe hij erbij zit. Ik zal ook eens proberen te kijken bij hem of ik kan zien of het een mannetje of een vrouwtje is.

 

Het is wel iets waarover ik even goed moet nadenken, want het is natuurlijk altijd heel nobel om veel goed voor dieren te willen doen, maar ik heb er inmiddels al 17 thuis zitten, en ik moet het ook kunnen betalen, want ze leven niet van de lucht.

 

Maar ik hou jullie op de hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×