Jump to content
mikeneneas

Insecten Uit Onze Eigen Natuur ....

Recommended Posts

Weideplancton noemen we dit ook wel. Het is nu de periode om met een vlindernetje door het hoge gras te gaan verzamelen. Doen jullie dit ook wel eens en welke soorten insekten vang je dan zoal ?

Ik vang meestal sprinkhanen, veldkrekels, spinnen, rupsen, enz ....

Zijn er insecten die zeker niet mogen gevoed worden ?

 

Michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat doe ik nooit, maar ja, eigenlijk begin ik al die insecten iets minder eng te vinden dan ik altijd heb gedaan. Heb van de week voor het eerst in mijn leven (ik ben 42) een sprinkhaan vastgehad. Ik moet zeggen, het viel me mee. Maar om nou met een netje door het gras te gaan lopen op insectenvangst, nee, dat zie ik mezelf nou niet zo gauw doen. Is meer wat voor mijn kinderen.

Maar ook ik wil graag weten welke van die insecten je wel en welke je niet mag geven aan je baardjes. En moet je ze dan ook bepoederen?

 

gr.

Christel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi michel ;)

 

insecten uit de natuur zijn heel voedzaam

dus weideplankton kan je gerust geven

als je maar oplet waar je ze gaat vangen

ook ik ga af en toe op jacht :P

voornamellijk springhanen en krekels voor de baardjes

regenwormen en rupsen voor mijn hoekkopagames

 

grtzzz :D jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Als ik dit zo lees vraag ik me af hoe het komt dat jullie krekels

kunnen vangen in jullie net. :huh:

 

Ik heb het vroeger ook geprobeerd, maar nooit geen krekel

kunnen vangen hoor. :o

 

Graag zou ik eens een foto willen zien van zo'n krekel die hier in

het wild is gevangen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej

 

krekeltjes van ik ook wel eens...maar we wonen op een boerderij bij onze oude hooizolder zie ik ook wel eens muizen en soms krekeltjes maar kzou het wel heel raar vinden om een sprinkhaan gewoon zo ff te vangen

zou ok wel eens un fotow willen zijnn

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeeyz ik van sprinkhanen gewoon met me handen t zijn niet van die super groten t zijn wel van die groenen ze hebben ongeveer krekel maat 6 en ik stop ze dan ook altijd in een bakje avn de krekels je moet gwoon snel zijn en heel de tijd gebukt lopen :P

groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb weleens gehoord dat je ook niet elke zelfgevangen rups mag geven, omdat deze brandharen heeft ????

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi allemaal,

 

Als ik dit zo lees vraag ik me af hoe het komt dat jullie krekels

kunnen vangen in jullie net. :huh:

 

Ik heb het vroeger ook geprobeerd, maar nooit geen krekel

kunnen vangen hoor. :o

 

Graag zou ik eens een foto willen zien van zo'n krekel die hier in

het wild is gevangen.

 

Groetjes Marc B)

Hoi marc ;)

 

de soorten die ik vang of laat vangen, ja ik stuur soms de kinderen op pad :lol:

zijn over het algemeen de gewone veldsprinkhanen in verschillende kleuren en variteiten

ook sabelsprinkhanen komen hier regelmatig voor en van deze soort dacht ik dat dit een soort krekel was

dus ja in dat opzicht moet ik je wel gelijk geven, krekels zijn dus zeldzamer

ook is de vangst seizoensgebonden

 

grtzzz :D jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

die kinderen van jou, gaan die dan met een net op pad, of gewoon met hun handen.

Vorig jaar zomer kwamen mijn kinderen thuis met een grote bak, van papa meegenomen, vol met krekels. Ik wist niet wat erin zat, dus deed hem open, nou ze hebben me vast aan de andere kant van het dorp horen gillen. En ja, nu ben ik al volleerd krekelvasthouder, vindt ze helemaal niet eng meer. Goeie therapie hoor, baardjes houden.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
die kinderen van jou, gaan die dan met een net op pad, of gewoon met hun handen.

Vorig jaar zomer kwamen mijn kinderen thuis met een grote bak, van papa meegenomen, vol met krekels. Ik wist niet wat erin zat, dus deed hem open, nou ze hebben me vast aan de andere kant van het dorp horen gillen. En ja, nu ben ik al volleerd krekelvasthouder, vindt ze helemaal niet eng meer. Goeie therapie hoor, baardjes houden.

 

gr

Knap van jou, dat je alles met je handen pakt, ik doe het nog steeds niet en zal het ook nooit doen. Krekels vind ik gore dingen en sprinkhanen blijven plakken op je. Ik heb vorige maand een hele lange pincet gekocht en die bevalt me heel best.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik snap wat je bedoelt, daarom had ik ook die cricketkeeper aangeschaft, maar toen liepen er ineens wat krekels in de kamer, mijn kinderen de helden, die pakten hem niet op, en toen heb ik het maar gedaan. En eigenlijk viel het me reuze mee.

Maar die sprinkhaan van de week die vond ik echt supersupersupereng. En dan is er zo'n stoer vriendje die doet dat even, en dan wil ik me niet laten kennen, en dan doe ik het ook.

 

Maar even over die pincet, heb je die bij REPTIEFARM gekocht, want ik heb gehoord dat dat een superzaak is :D:lol::D .

 

En misschien als ik wat fruit of groenten in zo'n pincet hou en een beetje heen en weer zwaai ze dan wel eten.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou daar ben ik hartstikke blij om, dat ik een lach in het leven van sommige mensen breng. Gisteren konden ze niet zo met me lachen, maar gelukkig hebben we het weer goed gemaakt.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet eerlijk zeggen dat ik een schepnetje heb gekocht om te gaan vangen maar nu een beetje huiverig ben

er is namelijk een gevaarlijke teek ondekt en die komt nu ook voor in het gebied waar wij wilde gaan vangen

recreatiegebied de piet dat is dus bij het veerse meer in de buurt

hoe doen jullie dat dan in het hoge gras ed???

moet er niet aan denken dat mens of dier zo,n beestje te pakken hebben

of eigenlijk moet ik zeggen zo,n teek ons te pakken heeft

verder zal ik spinnen niet vangen brrrrrrrrrr eng

enne rupsen durf ik niet te voeren omdat ik altijd heb gehoord dat die giftig kunnen zijn als kind zijnde al dus die probeer ik maar niet hahahahaha

ok ik ben dus een beetje truttig hihihihihi

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik ben ook een beetje truttig hoor, getsie, met zo'n teek zou ik idd heel goed oppassen, kan erg gevaarlijk zijn.

Ik zat eraan te denken om zo'n schepnet voor mijn kinderen te kopen, en dan moeten zij maar zien wat ze ermee te pakken krijgen, maar ik zie het mezelf ook niet doen.

 

Ik ben wel iets minder bang geworden van allerlei insecten sinds ik mijn baardjes voer, maar om nou te zeggen, kom ik pak zo'n net en ga lekker op mijn vrije dag wat vangen, nee, dat gaat me ook weer te ver

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb in 97 een vogelspin gehad en toen ging ik nog wel eens mee met iemand op de vrachtwagen een nachtje en dan ving ik op de stopplaatsen ook altijd sprinkhaantjes voor die spin.

 

nu heb ik dan geen agamen, maar anolissen, ze krijgen al varierend voer, en ook ik heb een schepnet gekocht voor insecten :) maar ik vind het niet erg, want ik neem de hele meute mee, dochter, de hondjes en een bakje om als ik wat vang in te doen, maar wij gaan elke keer op verkeerde moment :rolleyes:

 

en nu kan kaily morgenochtend enigszins uitslapen dus gaan we wat later op de avond naar het park en dan langs de waterkant daar zullen we dan vast wel een keer wat vangen.

 

nu ben ik in mijn tuin bezig en kom ik allemaal torretjes, kevertjes, rupsjes en wormen enzo tegen, mogen anolissen dat of niet? of zijn torretjes en kevertjes niet goed ivm moeilijk verteerbaar schild van die insecten?

k heb ze al wel in een bakje zitten voor t geval dat kan en mag. :)

alvast bedankt voor het antwoord.

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

en teken kan je overal op doen hoor, zeker momenteel met die gevaarlijke teken en alles, ik controleer me honden na elke uitlaatronde en ik moet minimaal 1x per dag een teek verwijderen bij 1 van de honden. zo erg is het momenteel gesteld met die gevaarlijke en enge rotbeestjes.

 

maar goed ik ga weer verder in me tuin voordat het zonnetje weg is B)

 

gr. pas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je aan de waterkant veel kunt vangen,dan zit ik hier wel goed, Nieuw-Vennep is vergeven van sloten, plassen, kleine meertjes etc. Ik hoef de straat maar over te steken en ik lig al in een sloot als ik niet oppas.

 

Mijn jongens krijgen zo'n net van mij, en dan zien we wel waar ze mee thuiskomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

der word aangeraden als je door het bos gaat lopen en door de struiken gaat kruipen :P om lange mouwe , lange broek , broeks pijpen in de sokken te doen , een hoge kraag te hebben om je nek , en een pet te dragen .

maar dan heb je nog wel kans op een teek ;)

dus erg veel schiet je er niet mee op je zult er aleen minder hebben .

dan dat je met je tschirt en korte broek gaat lopen .

 

zelf vang ik geen beestjes , ik vind het teveel moeite ,

en de varanen eten niet van die kleine beesjes ,

en de rest hebben het niet zo op andere dingen als ete .

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om nog even verder te gaan op de teken, misschien weet niet iedereen dit, maar jezelf en je kinderen goed controleren nadat je/ze buiten zijn geweest, in het bos, of door het gras oid, tref je een teek aan (ook goed in de liezen, achter de oren, op het hoofd, in lichaamsplooien (zoals je dat netjes zegt) Direct verwijderen, het makkelijkst gaat dat met een tekentang (apotheek, drogist, dierenzaak)

Daarna wel goed het wondje in de gaten houden, want wordt het rood dan moet je direct naar de dokter, want dan kun je besmet zijn.

 

Zo dit was even het praatje van dokter Nia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×