Jump to content
Sign in to follow this  
sem.1

Overzicht Op Groei

Recommended Posts

hallo,

ik wil hier even een toppic plaatsen waarin ik aangeef hoe snel en hoeveel Draco&Yel groeien.

ook zodat jullie kunnen bepalen of ze snel genoeg groeien en tips enz. over de extra voeding.

nou dit heb ik het laatst gemeten;

na 2 weken is Draco 2cm gegroeid en Yel 3.

 

ik geef Draco nu ook speciaal blikvoer voor baardagamen, maar hij schijnt het niet te eten.

wat kan ik het beste doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

als je een gewoon en normaal voederpatroon volgt d.wz.

zowel dierlijk als plantaardig voedsel

bij opgroeiende baardjes steeds extra vitaminen en mineralen toedient

komt alles wel goed

je mag zeker niet te hard van stapel willen gaan

baardjes verschillen onderling wat betreft het groeien

een te snelle groei wordt toch afgeraden

en droogvoer ik denk dat weinig baardjes dit lusten

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, ik doe ook rustig aan hoor ;)

ik geef draco alleen wat extra vitaminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

doe ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de groei varieerd inderdaad van elk dier!

droogvoer krijgen mij dieren ook als ik eens 2 dagen niet naar huis kom ofzo, en als ze echt honger krijgen, dan eten ze er wel van!

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook goed veel calcium geven, vinden de botjes heerlijk :D

Bedenk wel dat calciumverstrekking rechtstreeks verbonden is met de verstrekking van een verantwoorde hoeveelheid D3. (door vitam.-zonlicht/uv)

 

Ongecontroleerd calcium erin schuiven leidt onherroepelijk tot nierschade, welke weer een vervroegd leveneinde betekent.

Nierschade is doodsoorzaak no 1 onderdehand.

 

met groet

henk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook goed veel calcium geven, vinden de botjes heerlijk :D

Bedenk wel dat calciumverstrekking rechtstreeks verbonden is met de verstrekking van een verantwoorde hoeveelheid D3. (door vitam.-zonlicht/uv)

 

Ongecontroleerd calcium erin schuiven leidt onherroepelijk tot nierschade, welke weer een vervroegd leveneinde betekent.

Nierschade is doodsoorzaak no 1 onderdehand.

 

met groet

henk

Hoi Henk,

 

dan heb je het over calcium met toegevoegde vit. D3 toch, want ik heb calcium waar die vit. niet in zit, omdat ik een uv-lamp in mijn terrarium heb.

Ik strooi calcium over alle voedseldieren, voordat ik ze aan mijn baardjes geeft, doe ik dit dan wel goed.

En de mineralen strooi ik ook over de buffalootjes heen voordat ik ze geef, en van de mineralen maak ik met water een soort papje en dat krijgen mijn krekels en sprinkhanen te eten, en daarna gaan ze pas naar de baardjes toe. Zo staat het op het potje en zo heeft de reptielenzaak waar mijn beestjes vandaan komen het uitgelegd. Daarnaast krijgen ze 1x per week multivitaminen in vloeibare vorm, precies afgemeten voor hun gewicht, direct in het bekkie met een klein spuitje. Doe ik het goed zo?

 

Christel

Share this post


Link to post
Share on other sites

aj, dat wist ik niet.

maar ik doe rustig aan hoor.

ik let zowieso altijd op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn baardjes groeien elke week ongeveer een cm, alleen het kleinste baardje gaat wat langzamer

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Wij hebben sinds enkele maanden een baardje bij dat op 1 februri 2006 geboren is en groeit als kool. Ze Wordt op 1 juli 5 maanden en is nu al 38cm groot. Ze eet ook meer vind ik als onze andere baardjes en is niet afkomstig van een GG :D

 

Haar papa is 54 cm groot en was dat op 9 maanden dus denk ik dat ze haar papa gaat achterna gaan. Ik ben eens benieuwd.

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeetje, heb ik minibaardjes of zo, de mijne zijn ook ongeveer 5 maanden en die zijn 19 cm lang. Wat is nu normaal voor een baardje van 5 maanden. De mijne eten goed en doen het verder ook heel goed, maar zijn ze niet een beetje klein?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Nia,

 

Ik heb eens gekeken in mijn boekje waar ik alles over onze baardjes in noteer van lengte,.... Mijn andere baardjes waren op die leeftijd ook groter: Ice, 28cm; Spark, 25cm; Kyah, 33,5cm; Tosh, 31,5cm.

Het hangt echt van baardje tot baardje af maar onze Misty is ongelooflijk. Onze Ice en Spark groeiden helemaal niet goed en zijn we met de dokter tot conclusie gekomen dat het inteeltbaardjes zijn. Ik had ze van een dierenwinkel gekocht wat ik nu dus nooit meer doe.

 

Maar jouw baardje kan ineens wel een groeispurt krijgen ofzo hoor. Niet alle baardjes groeien even snel, de ene is vlug de andere niet. Dat heb je bij mensen ook en bij andere dieren. Heb je al eens een mestonderzoekje laten doen?

 

Groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ja ik heb een mestonderzoekje laten doen en alles was prima in orde. Dus daar ligt het niet aan. Maar ze zitten in een bak die niet zo groot is, ik ben mezelf ook aan het ori

Share this post


Link to post
Share on other sites

meestal zijn pasgeboren baardjes 8 cm ofzoiets geloof ik

ik weet het niet meer precies

 

 

groetjez esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi nia ;)

 

ik veronderstel dan toch dat we het hier over de totale lengte hebben

dus van kop tot uiteinde staart

pasgeboren baardjes zijn tusssen de 8 en 10cm

dus wat je vraag betreft denk ik dat ze hoogstens 3 weken oud waren

maar zeker geen 8 weken

 

grtzzz :D Jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat vermoeden had ik al, ik had ook die Linda gemaild een poos geleden om te vragen hoe oud mijn baardjes waren bij verkoop, en toen deed ze heel vaag, dat wist ze niet meer, dat was te lang geleden. Dat vond ik al vreemd, toen heb ik een mailtje teruggestuurd met de vraag hoe oud zij hun baardjes verkochten, met 6 of 8 weken. En toen antwoordde ze, met 8 weken. Nu achteraf klopt daar dus helemaal niks van, en heb je waarschijnlijk gelijk met je 3 weken, en zijn mijn baardjes nu nog geen 4 maanden. En daar klopt een lengte van bijna 20 cm beter bij, toch?

 

Dan heb ik ontzettende mazzel gehad, dat ze het hebben overleefd. Nou, weer een flink minpunt voor die zaak. Ik ga er echt NOOIT meer naartoe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij hebben op een forum welleens contact gehad met mensen die er baardjes hadden gekocht van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben tegen mij gelogen over de leeftijd, want ik had vantevoren gelezen op internet dat ze pas op zijn vroegst met 6 weken wegmochten, dus dat had ik ook gevraagd, ze zijn toch al wel 6 weken? En dat was zo. Later met de mail maakte ze er dus 8 weken van. En ik had al vaker een baardje gezien, maar dan een volwassen. Wist ik veel hoe groot ze moeten zijn bij 6 weken, dus ik ben gewoon gefopt. Gelukkig maar dat ze het zo goed doen dan.

Maar dan kunnen we zeker ook nog niet zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn, want volgens mijn berekeningen zijn ze dan nu ongeveer 4 maanden oud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he

de 6 weken is een richtlijn

dat is niet een vastgestelde datum dat de baardjes verkocht mogen worden.

ze nemen die 6 weken omdat dan meestal de zwakke baardjes afgevallen of zichtbaar zwak zijn .

 

ook kan je niet altijd zeggen of je baardje die je hebt 6 weken is

want de 1e komt nou eerder uit dan de laatste van het nest .

dus het kan zijn dat je een baarje hebt van 7 weken maar kan ook zijn dat het de laatste was die uit is gekomen dus die kan 6 weken zijn .

 

en met 4 maanden kan je wel redelijk goed zien of het een man of een vrouw is .

 

greets edwin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind zes weken nog veels te vroeg om ze te verkopen 8 weken is minimaal en 12 weken nog beter

maar ok dat is mijn persoonlijke mening

helaas geldt bij veel mensen ja maar dan hebben we geen plek meer of ze eten zoveel dus doen we ze maar vroeg weg

dit zie je vooral bij mensen die er even dachten rijk van te worden

of dit dus hopen te worden

jammer jammer jammer

maar helaas dat is het leven van nu

grtjsssssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het helemaal met je eens, maar is het niet zo met heel veel dieren, hoevaak zie je niet dat je met 6 of zelfs 5 weken gratis poesjes op kan halen, terwijl ze ook minimaal 8 weken bij de moeder moeten blijven, zo ook met puppies.

Maar je begrijpt ook wel dat iemand zoals ik, die nog nooit een jonge baardagaam had gezien, niets wist van de grootte die zo'n beestje behoort te hebben bij 6 weken of 8 weken. Nu ik al die berichten lees over de lengte van sommige baardjes bij 5 maanden, en dan tot de conclusie kom dat de mijne nooit 5 maanden kunnen zijn omdat ze zeker 5 cm kleiner zijn, snap ik dat ik toen gewoon voor de gek gehouden ben. Maar dan heb ik toch best geluk gehad dat het goed gaat met mijn beestjes. Voor hetzelfde geld hadden ze het niet overleefd, want 3 weken is toch belachelijk vroeg. Ik begrijp die mensen echt niet, en ik wilde echt dat ik er wat aan kon doen. Laat ze in godsnaam een kledingzaak beginnen of zoiets, hebben ze toch een winkel zonder dat de dieren de dupe zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×