Jump to content

Recommended Posts

hiz, ik heb 2 bakjes met 16 dolas en 2bakjes morios boven het terra gezet met de hoop te kunnen kweken, enkel vin ik weinig info.. weten jullie wat?

 

de bakjes zijn gevuld met humus en bedekt met boomschors, de morios krijgen stukjes vleen en de dolas fruit. de bakjes zijn bijna 30

post-3-1137429496.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, enkel wachten op kevers nu.

De morio's graven normaal gezien gangen in de boomschors en verpoppen daar, de dolas vormen een cocon met aarde en daar komt een kever uit.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hangt af van de temperatuur. Eerlijk gezegd hou ik het nooit in de gaten, maar het duurt toch wel een aantal weken.

Zijn je dola's volgroeid btw?

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan je hier ook niet mee helpen.

maar wij hadden een bakje in de kast staan bij de andere voedseldieren (huiskamer temp) waar dolas inzaten, en ik was deze helemaal vergeten (mijn baardjes wouden de dola niet eten)

En wat schetst mijn verbazing, opeens zie ik 2 kevers door het bakje lopen.

Deze hadden zich dus verpopt, en waren nog uitgekomen ook.

Nu hebben we ze al zo een 2 maandjes in een fauna box zitten, en ze leven nog.

 

groetjes esma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tommy,

 

De morio-wormen verpoppen alleen maar als ze apart zitten.

 

De dola's zijn volwassen.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo hot-ice dan gaat ge daar een heleboel bakjes moeten zetten , ik hoop dat ge plaats genoeg hebt :lol:

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
De morio-wormen verpoppen alleen maar als ze apart zitten

 

Ik hield ze in een bak met een redelijk aantal wormen en die verpopten gewoon in de gangen dat ze graafden in de kurkschors.

 

zijn kever van een meelworm mooi om te houden?

 

Niet speciaal, zijn gewoon bruin-zwarte kevertjes.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een vraagje, ik heb gelezen dat ze zig ook verpoppen in piepschuim... kan ik dan gewoon kleine bakjes met piepschuim vullen(zonder aarde ofzow) en zo laten uitkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder aarde gaat moeilijk worden denk ik daar ze houden van een hoge luchtvochtigheid.

Piepschuim, ik weet niet zo, dat is vrij giftig. De dieren graven gangen en vreten dus dat spul op.

Ik zou het gewoon proberen in bovenstaande set-up.

Ik weet niet hoeveel dieren je hebt maar doorgaans is een moriokweek niet echt lonend. Je dieren mogen dit toch niet veel eten.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon 3schorps en 2 baardjes, maar ik doe he gewoon voor de ervaring...

 

en dit dan?? >>>

 

De larven, die aan verpoppen toe zijn,gaan zich in dit hout of piepschuim invreten en verpoppen er. Wanneer de kevers te voorschijn komen moet je die overbrengen naar een andere kweekbak.

 

 

komt van http://users.pandora.be/woutersreptiles/he...ioworm_zoph.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahaaaa!!!! de krekelstjes komen uit hun eitjes :D:P en men dolas maken hun cocon(er is er eentje tegen de ruit gaan nestelen) en men morios groeien nog groter :rolleyes:

 

maar de sprinkhanen <_< stomme beesten :angry: zelf geen eitjes,... wat kan i kfout doen?(ze ziiten zelfs niet op elkeer :unsure: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

bestel eens enkele doosjes van reptie-farm, ze zullen wel paren!

ik heb hier 3bakken met volwassen sprinkhanen zitten, en die kweken lekker door!

je moet ze wel op 30graden proberen te houden, dus een lamp in de bak hangen, en een lange dag, korte nacht cyclus geven.

ik zit nu al met ongeveer 3 a 400jonge sprinkhaantjes, dus mijn kweek loopt aardig goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tommy,

 

Met 20 sprinkhanen beginnen om te kweken is

volgens mij wel wat weinig.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad, 20 sprinkhanen is idd niet veel, als je weet dat hier bij mij thuis in de 3 bakken samen, ongeveer een 150tal sprinkhanen zitten :D

waarvan een groot deel via reptie-farm. en ik kan je zegge ndat die van reptiefarm nog de beste kwekers zijn van allemaal!

ik heb sprinkhanen van 3locatie's, van uit hulste, nieuwpoort en nederland, en nu kweken ze er echt enorm op los! maar in 2 van de 3 bakken zitten er enkel van reptiefarm, en dan nog zijn zij het die het meeste paren!

kzal straks es wa fotoke's nemen van mijn sprinkhanenkweek.

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag ondekte ik zo'n 2rakkers in men bakjes! en meer nog, een heleboel morio's in verpop stadium! en ze hebben zich niet in hout gevrete, gewoon in de aarde en per 2 in een voedselbakje.(srry voor donlere webcam foto)

post-3-1141149228.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tommy,

 

Gefeliciteerd met de nakweek van sommige insecten. :rolleyes:

 

De kever op de foto is van een morio toch? :huh:

Is niet goed te zien op de foto.

 

Groetjes Marc B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×