Jump to content
shrek

Heel Groot Aquarium

Recommended Posts

ik heb een heel groot hoek-aquarium is het mogelijk om zonder deze te hoeven verbouwen er 2 a 3 baardagamen in te houden maten zijn 120x120x140x70

deze bak wil ik niet veranderen i.v.m de glasverbindingen dan blijft er waarschijnlijk niets van over, het voeden en eventueel uithalen van de agamen gebeurd dan ook van boven af!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi shrek

allereerst welkom op dit gezellige en informatieve forum

op zich wat maat betreft passen ze er wel in

alleen zonder aanpassingen krijg je toch echt problemen met ventilatie

en dergelijke

tevens zit je toch met van boven benaderen

dit veroorzaakt bij veel dieren toch stress

je zou de bovenkant kunnen bewerken en daar ventilatie kunnen aanbrengen

maar vaak blijkt dit niet voldoende

en je houd het probleem met van boven benaderen

je kunt mischien beter je aquarium proberen te verkopen en van dit geld een goed terra kopen

grtjssssssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikzelf heb men baardjes 1.5 jaar in een aquarium gehouden... en persoonlijk heb ik er geen problemen bijgehad... enkel moet er een goede lucht toevoer zijn, dit kan simpel door een ventilatorje van een computer of dergelijke worden geregeld

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een ventilator op je baardagaam?????

das goed om het beestje ziek te doen worden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Jeroenie

 

Van een computerventilatortje gaan de dieren heus niet ziek worden hoor.

Dit wordt nl. veel gebruikt bij paludaria ed.

Dit lijkt me trouwens een goede optie bij deze situatie.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites
en hoe los je het van boven benaderen dan op???????

 

Dit probleem krijg je natuurlijk niet opgelost, tenzij je een ruit gaat weghalen en er schuifruitjes gaat plaatsen, maar dit kan fout aflopen.

Ik denk dat het van boven af benaderen niet meteen een probleem moet opleveren als je maar zelden met je handen in de bak zit. Als je natuurlijk dagelijks meermaals in de bak zit zal dit wel steeds angst en stress opwekken, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

 

Groeten Olly

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zult toch elke dag de ontlasting eruit moeten halen en het zand moeten zeven

en vers water en groenvoer erin moeten zetten

dus ja het kan mischien wel maar beter van niet en zeker niet zonder de nodige aanpassingen

grtjsssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn 2 baardjes ook in een ex aquarium, en ja het is inderdaad lastig om steeds van boven de bak in te moeten (ben zelf 2 meter en heb al een huistrapje nodig!). Ik benader mijn baardjes dan ook altijd schuin van voren, dat ze me goed zien aankomen.

Voor de beluchting van de bak heb ik een 2 loze pijpen van boven naar onder gebracht, door de warmte van de lampen gaat de lucht vanzelf circuleren. uiteraard heb ik bovenin ook roosters zitten...

ik weet alleen wel dat mijn volgende bak zeker schuifruiten krijgt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

een ventilator uit een pc kan heus wel wat wind veroorzaken! maar dit hangt af welke je neemt!

 

verder snap ik je maten van de bak niet goed! bedoel je dus dat de bak met 2 zijde's 120 is, een andere zijde 140, en de hoogte 70?

 

zou het anders niet mogelijk zijn om met deurtjes te werken, en de bak op z'n zijkant te leggen. bvb op de zijde 140?

dan moet je enkel enkele gaatjes laten boren om bvb een spotlamp en uv-b lamp te plaatsen. en om de scharniertjes van de deurtjes op te monteren.

 

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo maar waar ga je dan de verluchtingsgaten maken als je hem op zijn zijde legt want ik zou niet weten hoe dat je deze in het glas gaat krijgen maar vind dit dus wel een interessant thema en misschien hebben sommige onder ons daar wel ervaring mee.

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt een klokboor kopen voor glas eh, en dan maak je enkele grote gaten, met daar dan benzinegaas aan te plakken ben je klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kunt een klokboor kopen voor glas eh, en dan maak je enkele grote gaten, met daar dan benzinegaas aan te plakken ben je klaar.

:lol: Ja vooral een klopboor gebruiken :P !!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelfs met de spd kolkboor van hilti (85 euro) lukt het niet

glas moet ondersteund zijn

glazensnijder voor ronde gebruiken (met zuigmapje)

kleinste maar die kan is8cm doordnee

twee gaten maken,en die met gewoone ruitensnijder verbinden

perfect gat (gezien van onze glasboer(10euro))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jouw was, zou ik gewoon zoals ik het een beetje begrijp, zou ik in de bovenkant (als deze van plastic is). Zou ik er met een gatenboor 2 gaten bovenin maken. Daartegenaan hoorngaas (tegen het ontsnappen van krekeltjes). Met op het ene gat, een 80 mm computer fan (ventilator), deze kosten in Den haag zo'n 5 eurotjes. Koop bij je centrale elektro boer, een trafo (oftewel een spanningsomvormer) Deze brengt jouw snapping, van 230 naar 12V.

Zorg dat deze naar binnen blaast.

 

Laat het andere gat gewoon kaal, alleen met hoorngaas ervoor.

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen.

 

Heb je nog vragen over computers of over iets dat daarmee te maken heeft, ik help je graag ook voor mijzelf om ervaring op te doen. Stuur mij een prive bericht, en ik geef mijn nummer wel.

 

En oja, welkom op het forum :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo en als ik dit lees zal ik er maar niet zelf aan beginnen denk ik want mij kennende zou er niet veel overblijven van mijn aquarium :D .

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hoi ik heb zelf nu momenteel mijn 2 baardjes in een aquarium zitten

ik benader ze nu nog steeds voorzichtig vanaf boven maar ben blij als ik mijn

normale terra klaarheb .....

Het voederen gaat goed van bovenaf maar de ontlasting water ect ,vind ik echt

minder en het kan nooit goed voor je rug zijn...

 

:blink:

 

Ik heb bovenop de aqua twee houten ramen gemaakt met daarin geperformeerd

aluminium......

 

Maar nogmaals ik ben blij als ik er vanaf ben.. ;)

 

 

Groetjes winna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×