Jump to content
Sign in to follow this  
jeroenie

Probleem Of Niet?

Recommended Posts

hallo,

ik zit ier met een probleemke!

ik heb een baardje van 9maand en ik vermoed dat ie zwanger is!

als ik naar zen buikje kijk, dan is ie heeeeeeel dik!!!!

als ik aan zijn buikje voel, en er mijn neus een beetje op focus, zie ik allemaal bolletjes uitsteken.

dus ik vermoed dat ze zwanger is!

kan dit veel kwaad of is dit niet erg, en moet ik ze nu maar gewoon laten afleggen?

anders zou ik mss wel m'n baardje naar de dierenarts laten gaan, om de eitjes er uit te halen moest dit erg zijn!

mvg

jeroenie

 

baardagaam0361.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat het erg kwaad kan! Op foto lijkt ze zwanger te zijn, ik zou aanraden om ze de eieren te laten leggen! Maar hou er in de toekomst wel wat rekening mee dat ze nog te jong is om te kweken, desnoods zet je de man apart!

 

 

Grtz: "den chuck" B)

The ChuLa Range

www.Baardagaam2The-ChuLa-Range.tk

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had nooit verwacht dat ze al ging zwanger geraken, vanwege het leeftijdsverschil met de man!

vandaar dat ik er mij geen zorgen over maakte en ze dus samen liet zitten!

nu ja, het is nu zover, dus ik zal nog een weekje afwachten hoe het met haar zit, en als ze dan nog niet heeft gelegd, zal ik de DA raadplegen, om de legging te laten bespoedigen.

ik heb er geen flauw idee van wanneer ze is zwanger geraakt! maar ik denk dat dit enkele weken terug al moet zijn geweest, want sinds ik ze heb, eet ze altijd veel! wat dus wel goed is, nu ik weet dat ze zwanger is! want mijn voeding is meestal goed bestrooid met calcium en vitamine D3, en daartussen af en toe gewone multi-vitamine's. dus ze zal zeker wel sterk genoeg zijn om te kunnen bevallen denk ik.

is het niet zo, dat als ze moet beginnen leggen, minder of zelfs niet eten?

momenteel zie ik ze ook nog niet direct graven! maar er staat al een box met vochtig zand te wachten voor haar! dus van als ik ze zie graven, plaats ik ze dagelijk daar een uurtje in, zoon 3tal keer per dag zal wel volstaan denk ik eh!

ze is verder nog vrij actief! en dus nog in goede conditie.

 

hohoho, met het nieuwe jaar, gaat er een nieuwe wereld voor me open, ik word waarschijnlijk "papa" :P

 

greetz

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou haar maar goed in de gaten,ze is nog zo jong en de kans op legnood is aanwezig,ze zit wel vol hoor. het zou idd normaal zijn dat ze stopt met eten en gaat graven,maar nogmaals ze is nog erg jong.

maar ik denk dat je ons wel op de hoogte houd.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ik hou jullie zekr op de hoogte!

ik denk dat ze nu nog kerngezond is, want ze loop nog veel rond, en is wel het dominantst van de 3!

om te eten is ze er altijd als de baardjes bij, en als anderen beginnen te klimmen, moet zij er altijd een stapje hoger opstaan!

dus denk wel dat ze nog in goeie staat is!

ik zal zien met het verdere verloop, maar kan iemand zeggen wanneer je ziet dat ze hoogzwanger is? zo kan ik dan beter zien als ze wil lleggen ofzo!

ik heb er nu alvast een pot met vochtige kokosaarde ingezet, een dikke 10cm diep, en afmetingen 40 op 20, dus denk dat dit wel goed zal zijn om haar eitjes in te leggen eh!

 

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALs ze nog eet moet ze waarschijnlijk nog niet leggen.

Als ze niet meer eet kan dit een teken zijn dat de eieren snel gaan komen.

Als ze echt wil gaan leggen zal ze onrustig worden en gaat ze overal graven.

Zorg dat je aarde wat dieper is, sommige dames zijn erg kieskeurig, dek anders de boven kant af zodat ze denkt dat ze ingegraven zit, dit wil meestal wel helpen.

 

Maar voor de duidelijkheid, mannen kunnen bij een half jaar al klaar zijn om te paren, en kunnen ze dus vrouwtjes zwanger maken.

Voor de man geeft dit weinig problemen, afgezein van het feit dat het regelmatig bij jonge mannen voorkomt dat ze hun penis(sen) niet in kunnen trekken waardoor en kans op onsteking is omdat ze dan door het zand slepen.

Vrouwtjes kunnnen ook heel vroeg zwanger raken alleen geeft dit een grote kans op problemen, daarom raad ik het houden van jonge koppels af en zeker waarvan de vrouw nog niet volgroeid is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel, sinds gisteren heb ik ze niet meer zien eten, dus ik vermoed dat het alle moment kan gebeuren.

ze loop ook heel de tijd rond, en is vrij onrustig!

ik heb al een bakje in de terra geplaatst, met daar en laag in van een goeie 10cm, dus denk dat dit wel volstaat.

het is een klein werkkoffertje, met een deksel op, en die staat zoon 10cm open, waardoor ze dus wel een beetje verstopt zit!

denk je dat ik de opening kleiner moet maken, zodat ze eigenlijk bijna in het donker zit, of zou dit genoeg meoten zijn?

ik heb ze nog nergens zien graven, maar kan dit niet zijn door haar jonge leeftijd, dat ze nog niet weet wat ze zelf juist moet doen? en dus legnood zal krijgen binnenkort?

ik ga nog een dag of 2-3 afwachten, en dan ga ik er eens mee naar de dierenarts gaan, indien ze nog niet heeft afgelegd!

 

ze staat wel vrij veel te springen tegen de ruiten aan, en ik heb zo het gedacht dat haar (laat me toe het te zeggen in mensentaal :D ) "schaamlippen" vrij gespannen staan, want op haar staartwortel zit een soort van bultje op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet haar anders gewoon in de bak, dat doen wij ook als ze te lang blijven rommelen zonder echt wat te doen.

Niet eten is verder geen probleem, bij ons eten ze meestal een hele week niks voordat ze gaan leggen.

Je moet aleen even opletten dat ze niet te veel afvalt, ik gebruik zelf altijd de staart als hulpmiddel, zodra je ene lijn recht over de staart zie komen van de wervels dan moet ze op gaan schieten anders heeft ze te weinig reserves.

Het lijkt nu nog heel wat, maar je zal best schrikken als de eieren er niet meer in zitten, dan is er echt niks meer van over, hehehe

 

Dat bultje waar je het over hebt heeft elke vrouw, alleen is dat beter zichtbaar bij een zwangere dame omdat de reserves minder zijn.

Als het goed is voolt nu de staart aan de onderkant ook vrij zacht aan.

Dat komt omdat er minder opvulling is.

 

Maar zorg echt voor iets waar ze goed kan graven, dus echt een berg aarde ofzo, sommigen willen zich eerst helemaal ingraven voordat ze het goed genoeg vinden om te gaan leggen.

vind ze het niet goed dan heb je kans dat ze niet wil gaan leggen met legnood als gevolg hiervan

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze is sinds gisteravond een pak minder actief geworden.

der is wel al serieus wat zand verlegd geweest, al ben ik niet zeker dat dit van haar was!

ik heb ze gisteren in die bak geplaatst, daar heeft ze een hele nacht gelegen, en nu was er ze uit. heb ik haar er terug ingezet, maar is na enkele minuten terug uit de bak gekropen.

ik zie juist dat m'n man het nu op mijn ander vrouwtje gemunt heeft. dus wie weet geraakt die ook zwanger. bij haar is het geen probleem, want ze is al een dik anderhalf jaar.

 

ik hou het hier wel up-to-date!

 

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag is ze al een hele tijd aan het graven!

ben benieuwd!

kheb ze wel nog niet in haar bakje zien kruipen!

is dit normaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

haar eerste legging was op 6januari, nu zit ze terug hoog-zwanger!

ik verwacht geen problemen met haar 2de legging, aangezien de eerste keer ook probleemloos was!

de eitjes zijn al terug zichtbaar, en haar eten wil ze niet meer, dus waarschijnlijk binnen een dag of 3 is het terug D-day

mvg

jeroenie

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ,ik ben benieuwd.

maar blijf haar in de gaten houden,ze heeft al een legsel gehad,nu weer.en ze is nog jong.

anita

Share this post


Link to post
Share on other sites

de man zit er nogthans niet meer bij! ze moet dus zelf een 2de paring hebben gedaan, met de opsparing van de man.

daar is niks tegen te doen.

maar ze krijgt allesinds mijn aandacht! das zeker een feit!

 

nu maar hopen dat mijn nieuwe broedbak snel klaar is, dat ik ze ineens daarin kan leggen de eitjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×